Hvem har den beste mannlige stemmen?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jimmy somerville.
falsett hele veien.
stemmen holdt seg ganske bra inn i alderdommen også, i motsetning til de fleste andre.


 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Du kan jo høre Wälse-ropet fra Valkyrien her (langt opptak med mange tenorer - deriblant også Set Svanholm, Max Lorenz og James King). Hva slags lunger hadde disse folka? Spesielt Melchior holder tonen ekstremt lenge.


Her er James King 5 minutter senere i operaen:


PS: Litt på viddene nå kanskje ;)
 
Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.665
Antall liker
3.366
Tangoens sjel, «El Rey del Tango», den mørke fra Abasto: Carlos Gardel.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sawyer Fredericks fortjener en plass på en toppliste. For en stemme, for et talent - For en gave sier jeg bare - WOW! Jeff Buckley og hans far som begge benyttet stemmene som et instrument. Sam Cooke med sin sjelfulle fremføring. Harry Belafonte på sine glansdager. Melodien i stemmen til Elvis Presley når han var på sitt beste. Marvin Gaye før han la på seg 50 kilo og ble kortpustet. Arbeidshesten Placido Domingo fortjener også en plass på listen mener jeg. Sir Bryn Terfel med sin bassbaryton, sjekk han ut sammen med vår Sissel Kyrkjebø.

Dylan, Paal Flaata, Luther Vandross..... denne listen kan lages mye mye lengre!

-BB-
Hva har Sissel Kyrkjebø på denne listen å gjøre.:confused:
Mer enn Dylan i hverfall.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Kanskje hun kan regnes som en kontratenor? Philippe Jaroussky (NB: Dette er opera, folkens. Styr unna hvis du er allergisk!):


Det ble jo etterlyst lyse mannsstemmer ;)

Kontratenor er jo egentlig en falsetteknikk. Få gjør det bedre enn Jaroussky
 
Sist redigert:

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Han hadde sannsynligvis flirt godt hvis han hadde oppdaget at han var nevnt i denne sammenhengen. Syng med den stemmen du har var det noen som sa.....

-BB-
hehe, it is that feeling :) Hørte rykter om at J Hendrix en gang sa når han hørte B Dylan synge, at "kan han, så skal jeg også klare det" :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.540
Sted
Langesund
Er heldig å ikke ha noe form for favorisering når det kommer til musikk, artister, låter, Tusenvis av gode sangere som passer nettopp det de driver med,
Det er jo helt dustet å ønske seg noe som er umulig, men var det en jeg skulle ønsket å hørt live så er det Jussi Björling. De få tilgjengelige jeg har er ikke all verden lydmessig, men lett å høre en uvanlig autoritet. Har noe tips om gode opptak av han?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Er heldig å ikke ha noe form for favorisering når det kommer til musikk, artister, låter, Tusenvis av gode sangere som passer nettopp det de driver med,
Det er jo helt dustet å ønske seg noe som er umulig, men var det en jeg skulle ønsket å hørt live så er det Jussi Björling. De få tilgjengelige jeg har er ikke all verden lydmessig, men lett å høre en uvanlig autoritet. Har noe tips om gode opptak av han?
Det finnes masse. Han var jo aktiv på platefronten fra han var 18, altså i 1929, fram til han døde i 1960. Det enkleste er vel å gå inn på amazon og søke på Bjørling. Eller du finner ham på Spotify, Apple music (jeg fant 88 album der Bjørling deltar på Apple Music) whatever. Selv om opptakene er gamle betyr ikke det at lyden er dårlig (selv om man jo må forvente litt ymse på de eldste innspillingene). De fra 50-tallet har slett ikke dårlig lyd. Et sted å begynne kan jo være La Bohème med Beecham som dirigent (mener det opptaket er fra 1952/3). Finnes på Naxos, og helt sikkert også på alle strømmetjenester.
Denne er jo kjent - her synger han duetten fra Perlefiskerne av Bizet med Robert Merrill:
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Norske Pellek fortjener å være med på listen...

 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.457
Antall liker
9.759
Sted
Interiore Simplicitate
Paul McCartney og BB King rager høyt hos meg, og selvsagt Pavarotti i sin sjanger.

Men om jeg kunne velge en sangstemme til meg selv spørs det om ikke det hadde blitt Ray Charles. [emoji1303]
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Aner ironi her.. hehe. Men Jahn Teigen er faktisk en av de aller beste norske vokalister gjennom tidene, om man klarer å bedømme kun vokalen og ikke tenke på musikken.

Noen andre blant drøssevis som jeg liker; Bowie, Ryan (med R) Adams, James Taylor, David Coverdale da han var på topp, Jussi Björling, Mike Patton, Rob Halford, Bon Scott (best i sjangeren ever).
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Aner ironi her.. hehe. Men Jahn Teigen er faktisk en av de aller beste norske vokalister gjennom tidene, om man klarer å bedømme kun vokalen og ikke tenke på musikken.

Noen andre blant drøssevis som jeg liker; Bowie, Ryan (med R) Adams, James Taylor, David Coverdale da han var på topp, Jussi Björling, Mike Patton, Rob Halford, Bon Scott (best i sjangeren ever).
Overhodet ikke ironi fra min side. Jahn Teigen på 70 tallet med Popol Vuh/Ace viser virkelig hva Teigen er kapabel til.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Aner ironi her.. hehe. Men Jahn Teigen er faktisk en av de aller beste norske vokalister gjennom tidene, om man klarer å bedømme kun vokalen og ikke tenke på musikken.

Noen andre blant drøssevis som jeg liker; Bowie, Ryan (med R) Adams, James Taylor, David Coverdale da han var på topp, Jussi Björling, Mike Patton, Rob Halford, Bon Scott (best i sjangeren ever).
Overhodet ikke ironi fra min side. Jahn Teigen på 70 tallet med Popol Vuh/Ace viser virkelig hva Teigen er kapabel til.
Skjønte det... kommentaren refererte til at innlegget ditt ble besvart med Finn Kalvik ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ian Gillan og David Bowie på hver sin måte. Her hjemme er kanskje Jahn Teigen i en egen klasse.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Devin Townsend.
Mikael Åkerfeldt - Opeth.
Tom S Englund - Evergrey
Chris Cornell - Audioslave
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
168
Antall liker
454
Torget vurderinger
1
For å følge opp sporet til Otare, så tenker jeg på den beste/flotteste stemmen som den stemmen som virkelig har stemmeprakt/-klang: en særegen valør i stemmen, og som fremstår som homogen over et bredere spekter. Umiddelbart drar dette i retning av croonere og operasangere. På croonerlista står Sinatra (sjekk Only the Lonely fra 1959) og Dean Martin, om enda litt mer elegant og sjarmerende. På opera-siden er Jose Cura nevnt: Han har et virkelig flott foredrag med stor musikalsk forståelse (Puccini-CD'en med Domingo (den litt for store storsjarmøren) som dirigent er veldig flott !), og Melchior er en av historiens største - dog overskygget av Kisten Flagstad når hun entret Metropolitan med Wagner i februar 1935, radiosendt til 10 mill amerikanere: Den store sopranen Geraldine Ferrar var radiokonfransier, og hun ble helt overveldet av debutanten, og observerte et publikum satt i ekstase. I første akt var salen kun en tredjedels full, men folk hørte på radio og i pausen til andre akt var hver eneste billett utsolgt! Flagstad reddet Metropolitan fra konkurs i to omganger med sine alltid utsolgte hus og programmene ble også lagt opp etter henne.

For mannlige stemmer ruler allikevel den største av dem alle: Enrico Caruso. Mannen som fikk publikum til å kjøpe grammofonen med sine innspillinger. Hør f.eks. hans Vesti La Guibba fra 1907! (best på Prima Voce). Ingen større, ingen ved siden, ingen mer poulær (dog ved sin avgang som direktør på Metropolitan nevnte Gatti-Casazza, for å oppsummere sitt virke, han hadde brakt publikum to sangere: Enrico Caruso og Kisten Flagstad!) Sangere ved starten av det 20ende århundre var som de største idrettstjerner i dag, om ikke enda større (og folk hadde bedre musikalsk smak :rolleyes:).

Det er enormt mange gode mannlige operasangere opp igjennom 1900-tallet. De beste er å finne i første halvdel: Kanskje fordi rekrutteringen var utrolig bred, mye bredere enn i dag. Mange av disse burde nevnes når vi snakker de beste mannlige stemmene. Ved siden av Caruso vil jeg plukke to: Jussi Bjørling og Titto Gobbi (baryton). Også dukker det opp en annen i en annen sjanger: Jim Reeves. I tvil? Hør f.eks. han opptak av Adios Amigo. Så da blir min liste:
Enrico Caruso
Jussi Bjørling
Jim Reeves
Tito Gobbi

Mvh, Tom
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Da er alle som kan "synge" nevnt?:cool:
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Ian Gillan og David Bowie på hver sin måte. Her hjemme er kanskje Jahn Teigen i en egen klasse.
Jahn Teigen har da ikke så veldig god stemme? Han presser den langt ut over det den tåler. Jeg synes han til tider synger direkte surt.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Vi kommer ikke utenom Giuliano Sangiorgi. Han har en særpreget stemme som jeg liker godt.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg slår et slag for en gammel traver som dessverre gikk bort så alt for tidlig. Nemlig Rolf Just Nielsen. Å ikke var han bare flink til å synge heller :)

Er ellers enig med mange andre her.

I litt tilfeldig rekkefølge :

Elvis
Jim Reeves
Freddie Mercury
Kurt Nielsen
Jan Teigen
Rolf Just Nielsen
Morten Harket
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Morsomt med slike tråder. Det er mange bra vokalister jeg er enige i som er nevnt her så de bryr jeg meg ikke om å gjenta. Det er også noen merkelige som er nevnt her, ser ikke vits i å kommentere de heller. Velger heller å legge til en vokalist jeg ikke ser at er nevnt her inne som jeg mener fortjener å bli nevnt her inne.

Corey Taylor, vokalist i Slipknot og Stone Sour.

Her er en gjesteopptreden på et prosjekt til Dave Grohl
https://www.youtube.com/watch?v=n75NvVHQV4M
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Otis Redding
Smokey Robinson
Solomon Burke
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Ian Gillian
Ronnie James Dio
Freddie Mercury
Sivert Høyen
Cohen
Ritchie Blackmore er heller ikke borte vekk.
Drister meg til å legge til Odd Børretzen sin innrøkte konjakmarinerte bestefarstemme. Jeg liker den.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Ray Charles!
Ikke et en så kjent låt her men fytti!!
Veldig kul plate finnes kun på vinyl...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ritchie Blackmore er heller ikke borte vekk.
Dersom du har hørt ham synge, er du nok den eneste utenom ungene hans, kanskje. Eller... jeg tror ikke de har hørt det heller.
Men han prater helt greit, uten at jeg dermed synes han fremstår som noe veldig spesielt. Men gi mannen en gitar...!
:)
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Holder en knapp på Devin Townsend

Dette hadde vært min stemme (pun intended) også. - Ikke bare har han et ekstremt register, men fyren drar jo vokalpartiet lenger live enn i studio. Bare det er en bragd i seg selv. For de som ikke gidder høre hele låta, sjekk ut partiet som starter rundt 06:28.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ian Gillan og David Bowie på hver sin måte. Her hjemme er kanskje Jahn Teigen i en egen klasse.
Jahn Teigen har da ikke så veldig god stemme? Han presser den langt ut over det den tåler. Jeg synes han til tider synger direkte surt.
Stemme kontroll , ikke bare popul vuh popul ace , Han har og flere utgitte norske album , nydelige utgivelser
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av norske kan jeg ikke se at Elgen" var med det, fortjener han ,samt og bjøro håland
Og i senere tid synes jeg Lillo stenberg , de lillos ,er rå ,litt ligger i den geniale låtskrivinga :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Helt uenig. Han presser stemmen langt ut over det den tåler. Det er godt mulig han har en god stemme hvis han bruker den riktig. I mine ører gjør han ikke det.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av norske kan jeg ikke se at Elgen" var med det, fortjener han ,samt og bjøro håland
Og i senere tid synes jeg Lillo stenberg , de lillos ,er rå ,litt ligger i den geniale låtskrivinga :)
 
Topp Bunn