Hvem har den beste mannlige stemmen?

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
398
Antall liker
410
Sted
Viken
Har sikkert glemt flere
Lane Staley
Mark Hollis

Og enig i
Devin Townsend
Elvis
Roy Orbison
Bowie
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Simon&Garfunkel for de perfekte harmoniene.
Jerry Garcia for sårheten og oppriktigheten.
Morrissey for Faen ta alt til 3x20 i stil.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
For meg er formidling og stemning det viktigste.
Det nytter ikke med en god stemme dersom det blir kjedelig.


Mine favoritter:

Cornelis Vreeswijk
Leonard Cohen
Bob Dylan
Tom Petty
Sivert Høyem (fra tiden i Madrugada)
Og mange fler
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.603
Antall liker
6.868
John Lennon
Ian Hunter
Paul Rogers
Lou Gramm
Peter Hamill
Peter Gabriel
David Coverdale
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.462
Sted
Holmestrand
Husker enda da jeg hadde platspiller og LPer. Det var en plate jeg aldri snakket høyt om, og som forble en guilty pleasure - inntil nå. Husker ikke navnet på platen, men artisten/vokalen var: Neil Diamond.

Nå logger jeg av, drikker litt mer og holder hodet lavt...O0
Spiller "Hot August night" uten å skjemmes!
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Liker at røsten har et særpreg, et unikt uttrykk. Så kanskje Otis Redding, John Lennon og Peter Gabriel
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis man i det hele skal beømme en stemme som "best" kan ikke særegenhet være kvalifisende. Musikkindustrien er full av hæse kråker, som likevel er gode artiseter, men god sangstemme har de absolutt ikke.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.980
Torget vurderinger
8
Bocelli har brukbar vokal
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Slår et slag for to fantastiske, "hæse kråker" med stor innlevelse, særpreg og høy gåsehudfaktor:

John Martyn:


Freddie Wadling:

 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Smaken er som baken sies det:confused: , baken min setter ikke særlig pris på mannlighet skal nevnes, men til nød kan Steve Marriott, Mike Patto, Arthur Brown, Charles Arthur Feathers, Robert Maxwell Chapman, James Dewar, Warrel Dane, Robert Scott Weinrich, Akira "Joe" Yamanaka, Bobby Liebling, Dave Cousins, William "Dan" McCafferty, Frank DeMino, Gregory Stuart Lake og Gary Lee Weinrib og noen tusen andre boltre seg fritt:mad:
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.496
Sted
Sunndalsøra
Jeg liker også Glenn Frey fra Eagels. Det var han som var ''sjefs vokalisten'' for bandet. Fra egne album, så var han dyktig som jazz vokalist. En annen er Michael Buble' som er allsidig. ( kommer til Norge torsdag 24 oktober og Telenor Arena). Ellers så har George Benson vært en favoritt. Han er ikke bare en gitarist med fenomenal teknikk, men er også stilskaperen for å synge synkront med gitaren:)
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
joakim thåström.
ikke like teknisk flinkis som harket og en haug andre profilerte skandinaver, men wtfc.


 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.086
Antall liker
16.981
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
joakim thåström.
ikke like teknisk flinkis som harket og en haug andre profilerte skandinaver, men wtfc.


Teknisk flink = ofte drit kjedelig. Thåstrøm har stemme med karakter. Å det låter fett. Tommelen opp for Thåstrøm.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Minner om utgangspunktet: "Hvem har en uvanlig bra mannlig stemme?"

Hvem har en uvanlig god stemme. Ikke hvem synger godt. To vidt forskjellige ting.
Bob Dylan, John Mayall og Jimi Hendrix har ikke gode stemmer, men de synger godt. John Denver har en god stemme, men han synger elendig (totalt uten følelse).

Så hvem har gode stemmer?
Paul McCartney er et åpenbart eksempel (han har både en god stemme og kan bruke den). Andre?

Og hvis man mener at teknisk flink ofte er drit kjedelig har man ikke hørt mye opera.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.086
Antall liker
16.981
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Minner om utgangspunktet: "Hvem har en uvanlig bra mannlig stemme?"

Hvem har en uvanlig god stemme. Ikke hvem synger godt. To vidt forskjellige ting.
Bob Dylan, John Mayall og Jimi Hendrix har ikke gode stemmer, men de synger godt. John Denver har en god stemme, men han synger elendig (totalt uten følelse).

Så hvem har gode stemmer?
Paul McCartney er et åpenbart eksempel (han har både en god stemme og kan bruke den). Andre?

Og hvis man mener at teknisk flink ofte er drit kjedelig har man ikke hørt mye opera.
Nei, jeg har ikke hørt mye opera. Heldigvis;-) Denne tråden kunne like godt het, hvilke mannlige vokalister liker du best. Ingen her foreslår en flink vokalist som de selv ikke liker. Synes tråden er fin jeg. Ender nok opp med å nevne alle til slutt. Til og med Axl Rose er nevnt;-)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Hvis trådstarter hadde ønsket å få en liste over hvem "kreti og pleti" liker best, hadde vel tråden hett noe som "Hvilken mannlig vokalist liker du best"? Eller "Hvilken mannlig vokalist synes du synger best?" Men det var ikke utgangspunktet.
Nå er det jo helt vanlig at det blir mye OT i slike tråder, og det er for så vidt ikke noe galt i det, men innimellom kan det jo være greit å minne om utgangspunktet.
 

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Innlegg
124
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
Det er vel ikke mulig å behandle gitt tema, uten å nevne en av de helt store når det gjelder maskulin urkraft - Mr. James Brown!
Timing, presisjon, kraft, register og feel, "prima sekunda ikke".
 

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Innlegg
124
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
... eller ikke å forglemme Chet Baker sin svakt tilbakelente, og mykt "hviskende" stil?
 
U

utgatt25555

Gjest
Den ene som skiller seg ut fra de aller fleste av de foretrukne ellers.....Midnights Choir´s - Paal Flaata!....både live og innspilt.....

mvh
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
<OT>
Hverken James Brown eller Chet Baker har da noen god stemme? James Brown roper og Chet Baker "hvisker". Dermed ikke sagt at de ikke kan synge, men noen god stemme har de ikke.
Når vi likevel er OT kan jeg jo nevne en kvinnelig sanger som ikke har noen god stemme - Tina Turner. Den kvinnelige James Brown. Roper og står på. Synge kan hun vel, men stemme? Ikke mye. Flyter på energi og lite annet.
</OT>
 
S

Syncrolux

Gjest
Eller hva med David Lee Roth (fra Van Halen)? Knapt i stand til å treffe en eneste tone, men fy søren for en rockesanger han var.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.086
Antall liker
16.981
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
En ting er å bedømme en vokalist etter hva han gjør på plate, det som virkelig betyr noe er hvordan han synger live.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Som nevnt over er det vanskelig å ikke nevne sin favoritvokalist og det er det jo.
En som er veldig god er jo Freddie Mercury, bredt vokalspekter, behersker flere sjangere og rimelig brukbar stemme.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.363
Antall liker
3.277
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Prøver meg. Coverdale i yngre dager.

Når jeg har drukket øl og den lokale Ayatollah har dengt meg - 'Mistreated' live...

Eller fikk jeg (igjen) oppleve Plant i sommer. Glimrende.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hvis trådstarter hadde ønsket å få en liste over hvem "kreti og pleti" liker best, hadde vel tråden hett noe som "Hvilken mannlig vokalist liker du best"? Eller "Hvilken mannlig vokalist synes du synger best?" Men det var ikke utgangspunktet.
Nå er det jo helt vanlig at det blir mye OT i slike tråder, og det er for så vidt ikke noe galt i det, men innimellom kan det jo være greit å minne om utgangspunktet.

hvorfor leke politi over hvilke vokalister folk skal få lov til å ramse opp?
har du sjekket med trådstarter hva han ønsket, da?
han drar frem christer sjögren, og fortsetter med "hvem er din favoritt? må redigere litt, hvem er best er selvs. bare rør, - hvem treffer deg "over the top" i enhver sjanger".
så, welcome to the jungle, baby.


 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
En favoritt:

Lauritz Melchior - Danmarks store Wagnertenor.

Han døde i 1973 og det finnes vel ikke opptak med ham fra etter 1950 (da var han 60 år og stemmen var utslitt).

Nå regner jeg med at dette ikke er innenfor det trådstarter mente, men jeg har jo forstått at det er fritt fram å nevne favoritter her, så da så ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
En favoritt:

Lauritz Melchior - Danmarks store Wagnertenor.

Han døde i 1973 og det finnes vel ikke opptak med ham fra etter 1950 (da var han 60 år og stemmen var utslitt).

Nå regner jeg med at dette ikke er innenfor det trådstarter mente, men jeg har jo forstått at det er fritt fram å nevne favoritter her, så da så ;)

helt ukjent for meg.
takk for tips.
skal prøve å grave frem det som finnes, men det er vel ikke mye å få fatt i.
 
Topp Bunn