Hva vil bli best under høyttalerne?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Har et par store høyttalere, ca90kg. Gulvet er betong med veggtilvegg teppe. Ønsker å få innspill på hva jeg skal bruke under høyttalerne. Spikes? Gummiføtter? Superspikes? Andre alternativer. Del gjerne erfaringene dere har. Og linker til produkter mottas med takk.

Mvh Realchef
Generelt så gjelder det at harde føtter/spikes overfører mest vibrasjoner ned i gulv. Det er elementær fysikk. Spikes ser lekkert ut, er lett å lage i fancy utgaver og er innbringende å selge som tilbehør. Det er mye av årsaken til at det er så utbredt. Sorbothane eller andre tunge og elastiske materiale dreper vibrasjoner mye mer effektivt. Spikes overfører vibrasjoner, mens en korrekt myk avkobling omsetter vibrasjoner til varme. Man trenger ikke henge seg opp i at høyttalerne beveger seg noe om det dyttes litt på dem, det har ingenting å si. Det skal godt gjøres å få dem til å bevege seg av betydning når det spilles musikk.
Spesielt subwoofere kan det utrettes mirakler med om man bruker tilpassede sorbothaneføtter i kombinasjon med en solid plattform.

Men i ditt tilfelle, med så tunge høyttalere og betonggulv, så tror jeg det spiller mindre rolle hva du har under. Så du kan kanskje tillate deg å velge det som ser penest ut :)

S

Syncrolux

Gjest
Selve høyttaleren vil vibrere mindre om den er mykt avkoblet, enn om den låses fast i underlaget. Spikes mot betong er omtrent det verste man kan gjøre sånn sett.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
4800 kr for 4 stykk er jo ran :/
Det er ran på høylys dag og har testet dem selv. De jeg linket til for 485 kr for 8 stk inkl frakt, gir betydelig bedre resultater

(edit; Ca 400 med frakt)

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Om man ønsker billige døde dempere, stikk til en sportsforretning og kjøp Squashballer.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
Hvis de jeg snakket om du mente, så er de 5,5 L x B og 3 ,5 cm tykke
Jeg bruker dem selv på høytalere til 85 kg pr stk og har 2 foran og 1 stk bak. Har dem under tunge effekttrinn også
Mange jeg kjenner har kjøpt dem og er strålende fornøyd.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Selges jo for en rimelig penge og ikke fantasi priser. :D
Skal bestille 8 stk av disse . Hvilken forskjell gjør disse ?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
Hvilke forbedringer merket du ?
Jeg merket det særlig på litt sortere bakgrunn, bedre og mer nøyaktig bass, bedre scene og mer luftighet. Som de også skriver her, så forsvinner ikke dynamikken eller blir dårligere, som myke underlag kan finne på å gjøre. Det blir faktisk mer dynamisk. Jeg følte at musikken generelt ble mer "organisk" og naturtro
Her er en link til Stereo+ sin test: https://www.joomag.com/magazine/stereo-nr-4-2016/0151299001464179664?short side 58

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Blir spennende å teste .. Men hva er grunnen til at folk bruker det under forsterkere osv? Og egne rack til utstyr? Har det noe å si ?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
Blir spennende å teste .. Men hva er grunnen til at folk bruker det under forsterkere osv? Og egne rack til utstyr? Har det noe å si ?
Alle komponenter avgir en eller annen form for vibrasjon, det være elektriske vibrasjoner eller annet som forplanter seg inn i utstyr. Målet må vel være å eliminere disse så godt det lar seg gjøre, som igjen bør gi de ulike komponenter bedre arbeidsforhold..men dette er det guruer her inne som sikkert vet uendelig mye mer om. Jeg har mine også under forsterker som sagt og rack unntatt rack hvor dac og cdspiller står. Et sted jeg aldri har likt dem er under dac og cdspiller, der bruker jeg Frank Audios Ceramic Discs, ellers foretrekker jeg en cdspillers egne føtter rett på rack. Jeg har tregulv, men er massiv betong under, og de blokkene fungerer som bare pokker hos meg..

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Luftfjæring funker best synes jeg. Hvis du har motforestillinger mot å slakte understellet til en en Mercedes-Benz Sonderklasse kan du gå på Biltema og kjøpe noen sånne og legge under. Jeg bruker det på alle mine høyttalere. Finnes i flere dimensjoner. På store høyttalere kan man bruke fire små; en i hvert hjørne.

Fantastisk forslag. Disse fikk jeg lyst til å prøve. Hva tipper du er maks vekt oppå fire av disse, hvis vekta er noenlunde jevnt fordelt og de plasseres i hvert hjørne? Hva er det dimensjon tallene på disse angir, f.eks. 2,5-4 eller 3,0-4?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Kjøpte sorbothane halvmåmer som jeg bruker under høyttalerne mine.
Størrelse på dem velges etter hvor stor vekt du skal ha oppå.
Synes de strammet opp lyden en del når jeg fikk isolert mine harbeth fra stativet sitt.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.835
Sted
Sætre
Hadde likt å sett et bilde av høyttalerne med disse ringene ...

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.442
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Av praktiske årsaker; jeg velger meg gummihjul, med sving foran eller bak.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Da har fått testet. Funker gull med sånne luftringer :)
200kg står å svaier som ei flåtebrygge når jeg kommer borti det. På musikk er det helt stillestående:cool:

14075019_10154427201020148_1294920234_o.jpg

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg gjorde vibrasjonsmålinger for en tid tilbake for å finne ut hva som var best av gummiføtter, i dette tilfellet Vibrapod og spikes.

Merk at jeg fulgte Vibrapod sine anbefalinger med hensyn til vekt og plassering.

Spikes var helt klart best når det kom til å overføre minst mulig energi til underlaget. I dette tilfellet 16mm parkett på 22mm gulvspon på bjelkelag.

S

Syncrolux

Gjest
Luftfjæring funker best synes jeg. Hvis du har motforestillinger mot å slakte understellet til en en Mercedes-Benz Sonderklasse kan du gå på Biltema og kjøpe noen sånne og legge under. Jeg bruker det på alle mine høyttalere. Finnes i flere dimensjoner. På store høyttalere kan man bruke fire små; en i hvert hjørne.

Fantastisk forslag. Disse fikk jeg lyst til å prøve. Hva tipper du er maks vekt oppå fire av disse, hvis vekta er noenlunde jevnt fordelt og de plasseres i hvert hjørne? Hva er det dimensjon tallene på disse angir, f.eks. 2,5-4 eller 3,0-4?
Et har hundre kilo er neppe noe problem.

Tallene på dimensjon - jeg tror det første tallet er diameter rundt selve slangen, og det siste felgdiameter på dekket den skal inn i.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Da har jeg fått testet litt med disse gummiringene under høyttalerne og kan egentlig si at det var en stor suksess.
Testet litt tung elektronica med mye nivå i 30-40hz området på rundt 126db (makset radioshacken, kile i nesa/trykk inne i hodet nivå) og var borte og kjente på høyttalerne. Ikke en vibrasjon i det hele tatt. Panelet på veggen derimot vibrerte så det sang og hele huset var egentlig i sving.

Subjektivt ble bassen også noe mer definert og "tight" uten at jeg tok noen målinger for å verifisere det. Dette tiltaket var mer for å ikke miste nattesøvnen :cool:
Så til alle som vurderer dette, så er det bare å si kjør på fra min side.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg gjorde vibrasjonsmålinger for en tid tilbake for å finne ut hva som var best av gummiføtter, i dette tilfellet Vibrapod og spikes.

Merk at jeg fulgte Vibrapod sine anbefalinger med hensyn til vekt og plassering.

Spikes var helt klart best når det kom til å overføre minst mulig energi til underlaget. I dette tilfellet 16mm parkett på 22mm gulvspon på bjelkelag.
Og spikes som hittil har blitt avskrevet...

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ser att dette med luftslanger er en god ting.
Men et ht tårn som er langt tyngre i den ene enden, bruker dere trykkmåler for å få det likt?

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Antall liker
1.448
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
For dem som ikke vil legge for mye penger i dette. Fungerer disse godt til formålet, legg flere oppå kvarandre med sporene 90 grader mot hverandre.

image.jpeg

image.jpg

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
prøvde clas ohlson gummien, de ga meg ingenting dessverre, tror ht er for tunge til at de gjør noe. ihvertfall på teppe som jeg har. så nå har jeg bestilt disse
Black-Red-Gray-Blue.jpg

satser på at disse rydder opp litt. men hvis ikke kjører jeg bare uten noen ting. er kanskje litt psykisk da jeg aldri har hatt ht rett på gulv før. Disse høyttalerne veier 108kg pr stk så det er vel ikke sikkert de trenger noe?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva skal de klossene gjøre som ikke gummien til Clas gjør? Det ser jo ut som kryssfinerklosser med gummi på hver side. Er det noe mer?

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Dessuten er 30$ ikke så mye, gummien til clas koster. 149 den og

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sant nok at de er tykkere. Men gummien er vel ikke tykkere, det er bare en på hver side av treklossen?

Jaja. Dyrt var det jo ikke.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er ikke gummi - det er kork gnudd inn med ymse oljer, i følge websida. Da lukter de antakeligvis godt, og;D

Johan-Kr

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Har testet med sitteunderlag, de sorte gummimattene fra CO, noen Argon dempeføtter fra HiFi-Klubben og har nå disse som nevnes i de siste innleggene. Lydmessig ingen revolusjon, men de gir avkobling mot gulv som jeg ønsket, de ser bedre ut enn alle de andre jeg har testet, prismessig helt ok og jeg fikk løftet høyttalerene litt i høyden. Servicen fra firmaet var også helt super.
Spikes ble også testet, men gikk fort i skuffen igjen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
$30 er mindre enn gjengs frakt på noen smådippedutter fra MiniDSP, så det er høyst akseptabelt :)

Johan-Kr

Topp Bunn