Hva synes dere om nordost kabler?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hjemme så opplevde jeg at alt falt på plass da jeg prøvde nordost. Ser ingen grunn til å velge noe annet.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Når matchen treffer er det jo fantastiske kabler.
Men matching er alfa omega, det synes jeg gjelder alle kabler i anlegget, en kabel som passer kan virkelig løfte et anlegg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Når matchen treffer er det jo fantastiske kabler.
Men matching er alfa omega, det synes jeg gjelder alle kabler i anlegget, en kabel som passer kan virkelig løfte et anlegg.
Enig i det, men det trenger som oftest ikke koste en formue å kjøpe kabler som matcher. Selv om det kan bli enda bedre. Når det gjelder Nordost så minnes jeg at de på nittitallet hadde endel som var langtfra sirkus mtp pris. Har det forandret seg? Jeg kan bare huske å ha lest om relativt dyre kabler fra Nordost her på forumet.

Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Oblivion kablene (høytaler) gjør nesten ingen ting med lyden her heller. Det er vel det som egentlig er meningen med de beste kablene, at mesteparten av lyden slipper uhindret igjennom!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Faren min har arvet et Rotel anlegg med billige Nordost kabler som jeg hadde tidligere, tror det er magic signal og 4 flat høytalerkabel, spiller glimrende i det anlegget.
Selv har jeg hatt solar wind og blue heaven i tilegg, solar wind likte jeg meget godt, mens blue heaven kræsja skikkelig den gangen. Byttet blue heaven med en Kimber uten å bli fornøyd.
Endte til slutt opp med Cardas og har holdt meg til dem på signal og høytalerkabel siden, med unntak av riaa pre hvor en billig Van den hul gjør en god jobb.
Må legge til at jeg for ikke lenge siden gikk til innkjøp av to sett av Nordost billigste strømkabler etter kanontest i enjoythemusic.com, og er meget fornøyd med resultatet.
Har forøvrig holdt meg til forholdsvis rimelige kabler.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Da var van den hul revelation hybrid i hus, et lite lån fra klubben.

Wow, for et løft i lyden. Ikke den skarpe, pistrete, kantete nordostlyden, men silkemyk diskant, krystallklar mellomtone og skikkelig slam i bassen. Og det til og med til halve prisen!

Kjøpe nordost? Tenk deg om en gang til :p
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
sinep skrev:
Da var van den hul revelation hybrid i hus, et lite lån fra klubben.

Wow, for et løft i lyden. Ikke den skarpe, pistrete, kantete nordostlyden, men silkemyk diskant, krystallklar mellomtone og skikkelig slam i bassen. Og det til og med til halve prisen!

Kjøpe nordost? Tenk deg om en gang til :p
Nu er jeg Duelund Fan og vil til enhver tid vælge det. Dog kan jeg slet ikke genkende din beskrivelse hvis det også omfatter Norost Valhalla Xlr. Jeg skal høre det igen mod Bertram og Duelund her til aften. Jeg har hørt det 2 gange tidligere og har en dimentralt modsat opfattelse. Hos mig var det nærmest kedelig ligesom EC forstærkere.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Diy Duke skrev:
Nu er jeg Duelund Fan og vil til enhver tid vælge det. Dog kan jeg slet ikke genkende din beskrivelse hvis det også omfatter Norost Valhalla Xlr. Jeg skal høre det igen mod Bertram og Duelund her til aften. Jeg har hørt det 2 gange tidligere og har en dimentralt modsat opfattelse. Hos mig var det nærmest kedelig ligesom EC forstærkere.
Har ikke hørt vallhalla nei, bare opp til frey, men etter det jeg hører folk sier, har vallhalla den samme lyse klangen. Sikkert bra i noen oppsett, men kan også være en perfekt måte å ødelegge et anlegg på for prisen av en bruktbil!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
sinep skrev:
Diy Duke skrev:
Nu er jeg Duelund Fan og vil til enhver tid vælge det. Dog kan jeg slet ikke genkende din beskrivelse hvis det også omfatter Norost Valhalla Xlr. Jeg skal høre det igen mod Bertram og Duelund her til aften. Jeg har hørt det 2 gange tidligere og har en dimentralt modsat opfattelse. Hos mig var det nærmest kedelig ligesom EC forstærkere.
Har ikke hørt vallhalla nei, bare opp til frey, men etter det jeg hører folk sier, har vallhalla den samme lyse klangen. Sikkert bra i noen oppsett, men kan også være en perfekt måte å ødelegge et anlegg på for prisen av en bruktbil!
..og dette er din erfaring 8)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det må være folk med lyst anlæg der vurderer sådan.

Ham der ejer kablet valgte det fordi det efter hans skøn var varmt i øvre bas/mellemtone og det har jeg også hørt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
Det må være folk med lyst anlæg der vurderer sådan.
+1

Det finnes jo andre kvaliteter enn de tonale, og for å oppnå dem må man kanskje noen ganger kompensere med kabel.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
Det må være folk med lyst anlæg der vurderer sådan.
+1

Det finnes jo andre kvaliteter enn de tonale, og for å oppnå dem må man kanskje noen ganger kompensere med kabel.
Jeg synes man skal tilstræbe neutrale produkter frem for at kompensere en fejl med en anden hvis du spørger mig.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
Det må være folk med lyst anlæg der vurderer sådan.
+1

Det finnes jo andre kvaliteter enn de tonale, og for å oppnå dem må man kanskje noen ganger kompensere med kabel.
Jeg synes man skal tilstræbe neutrale produkter frem for at kompensere en fejl med en anden hvis du spørger mig.
...sant nøytralt,er å etterstrebe. Hva er definisjon av nøytralitet anyway, ifht hva da ?... Uttrykket "nøytralt" blir litt diffust... Uansett er det totalsynergi i ens anlegg som avgjør om Nordost er veien å gå... For noen kan "lyst" være det samme som "oppløst"... Skal ikke være lett 8)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg opfatter noget som neutralt hvis det er homogent, velopløst og musikalskt når man medbringer det til andre og det giver tilsvarende resultater der. Men du har ret det er utroligt svært. Hvis kabelets karakter går igen på forskellige anlæg hvis klang man på forhånd kender kan man tilnærmelsesvis justere efter dette.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.666
Antall liker
32.671
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Syns ikke noe særlig om Nordost :p
Mange andre bedre kabler for mitt oppsett ;)
 

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
166
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at Nordostkablene egner seg glimrende til å avsløre svakheter i anlegget for øvrig. Og spesielt problemer med strømmen. Har man mye støy i strømnetter, høres det godt når man bruker Nordost signal/ ht kabler - gjerne i form av tynn og hard lys. Etter min mening blir det da feilaktig å skylde på kablene hvis det lyder lyst/ kaldt.

Jeg har Nordostkabler og vil anbefale å prioritere på følgende vis:

1. Strømkabler
2. Signalkabler
3. Ht- kabler

Det gir etter min mening mest valuta for pengene.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Okay :eek: har aldrig hørt at specielle strømkabler giver noget som helst positivt tværtimot tager det mikrodynamikken. Hvad skal man med det kapacitet inden transformatorerne ? Som jeg ser det udgør skærmede strømkabler en uønsket kapacatitet.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Mitt største problem med nordost er fargene. Hvem vil ha rosa og lyseblå kabler ::)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Der er van den Hul sine kabler bedre. Der får du en kabel som matcher lørdagsgodtet uansett hvilket e-stoff det er som setter fargen.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Lurer på hvorfor det alltid er Nordost kabler som får "pepper", er det fordi de tør å ha et annet design enn andre produsenter? Påvirker designet lydoppfattelsen eller er det prisen som avgjør?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
For min del kritiserer jeg ikke, jeg ser bare at vdH ikke har "penere" farger om dette er kriterium. Det er mange dyre kabler, og hver person finner gjerne en kabel bedre enn en annen, og dette er det delte meninger om, med unntak av at de fleste ser ut til å innse at det er uenighet.
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
[Hei!

Er enig med innlegget Vidar her. Jeg har inntil nå brukt Tyr som interconnect og høyttalerkabler, samt Brahma & Thor på strømsiden. Ved bytte til Valhall ble lyden både mer "klar og varm". Det ble mer av alt. Den store forskjellen lå dog i perspektiv og dynamikk synes jeg. Valhall går vel for å være rimelige nøytale, men også avslørende. Der Quattro (tidligere modell under Valhall) kunne lyde litt hardt på kvinnestemmer, er Valhall mer avbalanset. Har innsett at jeg må få byttet strømkablene til amp og cd spiller, da RF støy gjør lyden litt lysere enn den skal være. Man hører detaljer som i prinsippet ikke skal være der. Høres rart ut, men etter jeg lånte Quantum forrige uke, så har jeg fått den aha opplevelsen. Spørsmålet blir da selvfølgelig hva slags strømkabler man skal gå for mellom Thor og cd & amp... Særlig med tanke på at det er vanskelig å låne hjem. Å låne Brahma eller Valhall nettkabler er ikke noe problem, men alternative løsninger er det verre med. Har hørt mye bra om Shunyata. Vi får se!

Konklusjonen min er at jeg a) må oppgradere strømkablene b) kjøpe Valhall c) deretter kjøpe Qx4.. ::)

MVH, Toffen




quote author=Vidar11 link=topic=43037.msg795963#msg795963 date=1263077080]
Min erfaring er at Nordostkablene egner seg glimrende til å avsløre svakheter i anlegget for øvrig. Og spesielt problemer med strømmen. Har man mye støy i strømnetter, høres det godt når man bruker Nordost signal/ ht kabler - gjerne i form av tynn og hard lys. Etter min mening blir det da feilaktig å skylde på kablene hvis det lyder lyst/ kaldt.

Jeg har Nordostkabler og vil anbefale å prioritere på følgende vis:

1. Strømkabler
2. Signalkabler
3. Ht- kabler

Det gir etter min mening mest valuta for pengene.


[/quote]
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Tror man får et andet resultat med strømkabler når forsyningerne i apparaterne ikke er vildt overdimensioneret som i mit udstyr.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
MYSTERIET OPKLARET ! :eek: 8) :eek:
Min vens Valhalla kabel lyder radikalt anderledes en dem andre har. Nordost har samlet deres forkert. De bruger skærmen som stel og har 4 ledere som - og 4 som +. Stel har dermed en særdeles tæt kontakt med Teflon. Desuden er det ikke Mono Filament.
Min ven har fjernet de monterede stik som er af ringe kvalitet. Han har købt de bedste på markedet. Dernæst har han monteret det på en anden måde. 3 til - 3 til + og 2 til stel. Skærmen er kun monteret i den ene ende. Nu er det monofilament tilnærmelsesvis og desuden har stelvejen ikke den tætte kontakt med teflon.

Det påfaldene er at flere får øjnene op for at tæt kontakt til plastic degraderer lyden. Duelund har ikke levet forgæves. ;)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Diy Duke skrev:
MYSTERIET OPKLARET ! :eek: 8) :eek:
Min vens Valhalla kabel lyder radikalt anderledes en dem andre har. Nordost har samlet deres forkert. De bruger skærmen som stel og har 4 ledere som - og 4 som +. Stel har dermed en særdeles tæt kontakt med Teflon. Desuden er det ikke Mono Filament.
Min ven har fjernet de monterede stik som er af ringe kvalitet. Han har købt de bedste på markedet. Dernæst har han monteret det på en anden måde. 3 til - 3 til + og 2 til stel. Skærmen er kun monteret i den ene ende. Nu er det monofilament tilnærmelsesvis og desuden har stelvejen ikke den tætte kontakt med teflon.

Det påfaldene er at flere får øjnene op for at tæt kontakt til plastic degraderer lyden. Duelund har ikke levet forgæves. ;)
Mulig din venn har fått en bedre kabel etter inngrepet, men han har nå en kabel som IKKE er en Valhalla-kabel, kun en kabel med påstemplet navnet. Vil dessuten tro at inngrepet har ført til en forringelse av verdien på kabelen ved evt salg.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Korrekt men han kan bare lave det tilbage igen. Det hotteste nu er et kabel ved navn : Stealt : Helt nye og banebrydende teknologier. Muligt han køber det bare 80.000 kr :eek:
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
4.094
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Testar ett par NO Heimdall och det är ett steg upp från mina Silver Sonic Revelation.
Nästa på tur är Frey. ;D
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Figge skrev:
Testar ett par NO Heimdall och det är ett steg upp från mina Siver Sonic Revelation.
Nästa på tur är Frey. ;D
Fortell hva du synes når du har prøvd!
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
4.094
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
vins666 skrev:
Mitt største problem med nordost er fargene. Hvem vil ha rosa og lyseblå kabler ::)
Hos mig sitter kablarna på baksidan av aparaterna så jag ser dom inte hur har du det? :eek:
Jag tittar inte på mina kablar utan lyssnar på musiken som strömmar så ljuvligt ur min anläggning. ;D ;D
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Neste hos meg blir å kjøpe en Magus 4m

I fare for å bli kalt en total tomsing (jeg er en selverklært hifi tulling though); så skal de lyde bedre på 4m enn kortere. Kanske de til og med er bedre enn mine eldorado...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvad med 20 m ? Så får du både mere kapacitet og induktion som du åbenbart synes er et must.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
gwikse skrev:
Neste hos meg blir å kjøpe en Magus 4m

I fare for å bli kalt en total tomsing (jeg er en selverklært hifi tulling though); så skal de lyde bedre på 4m enn kortere. Kanske de til og med er bedre enn mine eldorado...
Har selv 4x magus 4m :D De når da iallefall fram ;)
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
4.094
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Figge skrev:
Testar ett par NO Heimdall och det är ett steg upp från mina Siver Sonic Revelation.
Nästa på tur är Frey. ;D
Fortell hva du synes når du har prøvd!
Jag tycker att Frey är ytterligare ett steg mot det bättre, ett större lugn i musiken ännu mer detaljer. 8)
Beror säkert på vilken anläggning du har. Bara att prova sig fram om du har möjlighet.
Om det är värt prisskillnaden? Det får varje enskild person bedömma. ;D
Själv köpte jag ett par begagnade på nätet.
Mvh
Tommy
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Figge skrev:
Skink_123 skrev:
Figge skrev:
Testar ett par NO Heimdall och det är ett steg upp från mina Siver Sonic Revelation.
Nästa på tur är Frey. ;D
Fortell hva du synes når du har prøvd!
Jag tycker att Frey är ytterligare ett steg mot det bättre, ett större lugn i musiken ännu mer detaljer. 8)
Beror säkert på vilken anläggning du har. Bara att prova sig fram om du har möjlighet.
Om det är värt prisskillnaden? Det får varje enskild person bedömma. ;D
Själv köpte jag ett par begagnade på nätet.
Mvh
Tommy
Jeg MÅ ikke ha Valhalla så lenge jeg har Frey ;o)
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Jeg har NordOst højttaler kabler. Gold et-eller-andet. Flade.
De ligger bedst på hylden!

Jeg havde også NO Red Dawn på prøve men jeg valgte mine egne multikabler uden at skele til prisen overhovedet.

"dolph"
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
4.094
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
niklasthedolphin skrev:
Jeg har NordOst højttaler kabler. Gold et-eller-andet. Flade.
De ligger bedst på hylden!

Jeg havde også NO Red Dawn på prøve men jeg valgte mine egne multikabler uden at skele til prisen overhovedet.

"dolph"
Om dom ligger på hyllan hur vet du då hur dom låter? :eek:
NO Red Dawn är väl inte den mest lysande stjärnan på NO-himlen. ;)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
niklasthedolphin skrev:
Jeg har NordOst højttaler kabler. Gold et-eller-andet. Flade.
De ligger bedst på hylden!

Jeg havde også NO Red Dawn på prøve men jeg valgte mine egne multikabler uden at skele til prisen overhovedet.

"dolph"
Var det ikke de uten terminering?
 
Topp Bunn