Hva synes dere om nordost kabler?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Cappuccino skrev:
Ingen av utfordrerne spilte like oppløst som Valhalla over hele registeret.

Det som noen påstår i denne tråden om at Valhalla kutter vekk noe i bassen stemmer altså overhodet ikke med mine erfaringer. Derimot ryddes det kraftig opp! Valhalla oppleves også som glatt og silkemyk samtidig med alle detaljene, noe som låter veldig musikalsk i mine ører.
Næsten enig har hørt mere detaljerede kabler bl.a. Duelund og Bertram
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
baluba skrev:
Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
Om det nå er sånn at NordOst også leverer kablene til det nye jagerflyet "Joint Strike Fighter", er vel vi som bor i Bodø nesten forplikta til å benytte samme merke...??

Jeg har hatt noen NO-kabler, og prøvd flere, både som ic og høyttalerkabler. Har vært sånn passe fornøyd, og desverre for kontoen, er det en klar sammenheng mellom vellyd og pris. De gode er grisedyre... Jeg prøvde Black Magic Revelation-kabler med rhodium spader / bananer, og det ble kjernetreff i mitt anlegg. På ic-kabler kan NO Valhalla kanskje måle seg, men ikke på høyttalerkablene.

På grunn av plassmangel i dybden, fikk jeg ikke til å bruke Black Magic-kabler mellom vinylspiller og RIAA. Her ble jeg tipsa av "Skink123" om å prøve NordOst Frey dedikerte vinylspillerkabel. Også der ble det heilt blink! Det er noen tynne skolisser som virkelig leverer varene!

På generell basis, er de dyrere NO-kablene svært gode kabler. Om det finnes andre som er like gode eller bedre til prisen, tror jeg at jeg lar stå åpent. Jeg tror det hele handler om matching i hvert enkelt tilfelle. Jeg har funnet "mine", og skal det prøves noe anna med det første, blir det BM Giant.

mvh. VilhelmW
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
baluba skrev:
Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
Om det nå er sånn at NordOst også leverer kablene til det nye jagerflyet "Joint Strike Fighter", er vel vi som bor i Bodø nesten forplikta til å benytte samme merke...??

Jeg har hatt noen NO-kabler, og prøvd flere, både som ic og høyttalerkabler. Har vært sånn passe fornøyd, og desverre for kontoen, er det en klar sammenheng mellom vellyd og pris. De gode er grisedyre... Jeg prøvde Black Magic Revelation-kabler med rhodium spader / bananer, og det ble kjernetreff i mitt anlegg. På ic-kabler kan NO Valhalla kanskje måle seg, men ikke på høyttalerkablene.

På grunn av plassmangel i dybden, fikk jeg ikke til å bruke Black Magic-kabler mellom vinylspiller og RIAA. Her ble jeg tipsa av "Skink123" om å prøve NordOst Frey dedikerte vinylspillerkabel. Også der ble det heilt blink! Det er noen tynne skolisser som virkelig leverer varene!

På generell basis, er de dyrere NO-kablene svært gode kabler. Om det finnes andre som er like gode eller bedre til prisen, tror jeg at jeg lar stå åpent. Jeg tror det hele handler om matching i hvert enkelt tilfelle. Jeg har funnet "mine", og skal det prøves noe anna med det første, blir det BM Giant.

mvh. VilhelmW
Platespillersignaler er skjøre saker, en bør ha dedikert kabel til det ja!
 

gwikse

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
1.091
Antall liker
253
Kan skrive under på dette med signalkabler gitt. Det er mye å hente på det strekket.

Er også litt morsomt å se at du også har endel Densen i ditt oppsett. Lurer på om det er en sammenheng her ;)
 
M

musicus

Gjest
Har nu veldig god erfaring med Nordost sine strømkabler (Vishnu).

mvh
 

Panzerzound

Medlem
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
musicus skrev:
Har nu veldig god erfaring med Nordost sine strømkabler (Vishnu).

mvh
Hva er det som gjør en Nordost strømkabel bedre enn en vanlig strømkabel?
Er det noen av dere som har testet en Ferrit blokk rundt en standard strømkabel?
Er det noe vits å kjøpe en flott strømkabel, når husets strømnett i beste fall har jord+2x2,5mm2 standard installasjons kabel?
Er det en god ide å legge opp egen kurs og strømkabel med jordet skjerming frem til veggkontakt?
 
M

musicus

Gjest
Panzerzound skrev:
musicus skrev:
Har nu veldig god erfaring med Nordost sine strømkabler (Vishnu).

mvh
Hva er det som gjør en Nordost strømkabel bedre enn en vanlig strømkabel?
Er det noen av dere som har testet en Ferrit blokk rundt en standard strømkabel?
Er det noe vits å kjøpe en flott strømkabel, når husets strømnett i beste fall har jord+2x2,5mm2 standard installasjons kabel?
Er det en god ide å legge opp egen kurs og strømkabel med jordet skjerming frem til veggkontakt?
1) Vet ikke, men den gjør nu noe med lyden her som jeg liker. Har aldri likt Norost før nu.
2) Ja.
3) Ja.
4) Ja,med forbehold, av praktisk årsaker lar det seg ikke gjøre her jeg bor nu.
 

Panzerzound

Medlem
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
Takk for svar.
Jeg bruker selv Nordost Black Magic signalkabler (tror jeg de het) og Nordost Moonglow. Nordost Black Magic er de kablene jeg har testet som påvirket lyden i riktig retning for meg, jeg testet også Nordost SPM reference + en drøss med andre kabler. Til mine høytalere bruker jeg 4x4mm2 signal/strømkabel av god kvalitet. Når jeg ser på de tekniske spesifikasjonene på denne kabelen kontra f.eks. Nordost Valhalla, ser det ut som min kabel har bedre elektriske egenskaper. Derfor har jeg kvaler mot å velge en Nordost høytalerkabel.

Kabel Resistans Induktans Kapasitans
Valhalla: 2,6 Ohm/1000ft 9.6uH/ft 11.8pF/ft
Min Kabel: mindre enn 1,5 Ohm/1000ft. 0,082uH/ft 8,5pF/ft

I mine øyne er resistans, induktans og kapasitans noe som vil på en eller annen måte påvirke lyden.
El-kabler fra Nordost som skal være "raskere" enn standard kabler for å overføre 230V AC 50Hz opp til 16A blir rett og slett for drøyt for meg. Uansett kan du ikke trekke strømmen raskere ut fra kontakten enn den blir tilført. Vil ikke et støyfilter og et par ferrittblokker for rundkabel gjøre mer for nettstøy enn en Nordost strømkabel?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er mulig, men enkelte strømpadder kan jo også bremse lyden!
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Panzerzound skrev:
Takk for svar.
Når jeg ser på de tekniske spesifikasjonene på denne kabelen kontra f.eks. Nordost Valhalla, ser det ut som min kabel har bedre elektriske egenskaper. strømkabel?
Målinger er målinger; bruk øra og vurder!
Mhp. padder, så kan de definitivt begrense strømtilførsel og dynamikk.
 

isbiten

Medlem
Ble medlem
29.03.2010
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
ytre enebakk
Torget vurderinger
3
Har begynt i bunnsjiktet med Nordost og testet ut de dyrere kablene både signal og høytt. og kan ikke si annet enn at jeg ble imponert over Baldur i ytelse vs pris! Helt til jeg lånte med Tyr XLR hjem da kom oppgraderingsspøkelse igjen. Mye mer trøkk og energi i mellomtona men ikke minst diskanten ble ENORMT stor! Ser ingen grunn til å teste ut annet enn Nordost. Selv tror jeg alt handler om en subjektive meningen rundt god lyd, den kan aldri generaliseres men diskuteres, noe som igrunn er morro :p Lykke til med kabel matchen folkens. Det har mye mer å si for totalopplevelsen av lyden ( gåsehud ) enn jeg noen gang hadde trodd, da jeg begynte på kabelreisen ;D
 

dts

Fersking
Ble medlem
06.06.2008
Innlegg
1
Antall liker
0
Hejsa

Jeg kører Nordost Valhalla hele vejen igennem, i mit linn Klimax setup. Og har har været rigtigt mange forskellige kabler på prøve. Men endte med at købe Nordost. Fordi de simplethed levere den bedste mulige lyd i mit setup.

Ja det er ekstremt dyre kabler, men efter min mening er de alle pengene hver. Der er simplet hen hul igennem, dynamik/speed og ingen farvning af lyden. Jeg kigger ikke tilbage, men nyder hver gang jeg tænder mit anlæg.

High end anlæg kræver gode kabler(ikke nødvendigtvis dyre), for at komme til sin ret.

Ingen tvivl der er andre producenter som også har magi én. Men min påstand er at NO Valhalla serien, ligger inden for de 5 bedste sæt signal/højtaler kabler, som PT er lavet.

Mvh
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Nordost er bra på detaljer og gir opplyst og klar lyd.
Det negative er lite bass (for lite sølv) og kantete lyd.
Nordostkabler låter generelt tynt og lyst.

Etter å ha prøvd den nye Oblivion Energetic, så ble derimot andre boller :D
Denne kabelen tar med seg alle de positive egenskapene til Nordost og er i tillegg bra i bunn og jevn i lyden.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
sinep skrev:
Nordost er bra på detaljer og gir opplyst og klar lyd.
Det negative er lite bass (for lite sølv) og kantete lyd.
Nordostkabler låter generelt tynt og lyst.

Etter å ha prøvd den nye Oblivion Energetic, så ble derimot andre boller :D
Denne kabelen tar med seg alle de positive egenskapene til Nordost og er i tillegg bra i bunn og jevn i lyden.

Dette kan vel neppe kalles en almenngyldig sannhet ? Mer at du hadde en bedre synergi med Obivion i ditt anlegg kontra Nordost... ;)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
HCS skrev:
Dette kan vel neppe kalles en almenngyldig sannhet ? Mer at du hadde en bedre synergi med Obivion i ditt anlegg kontra Nordost... ;)
Jeg synes omtrent alle jeg prater med sier det samme jeg. Spesielt det med at nordost er for lys.
Det er vel det som skjer når kabelprodusentene skal spinke og spare på sølvet. Da går diskanten i sølvet og bassen i kobberet og lyden blir deretter. Men jeg har forsåvidt hørt nordost i et bra oppsett også, så det er kanskje håp ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Synergi og synergi, ledninger skal som andre komponenter ikke kunne høre, ikke påvirke lyden registrerbart. Gjør de det er de ikke gode nok, ikke egnet. Å ytteligere farve et fra før farvet anlegg har lite med high fidelity å gjøre. Men kabelpusherne er vel uenige i det.


Mvh. RS
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.S. skrev:
Synergi og synergi, ledninger skal som andre komponenter ikke kunne høre, ikke påvirke lyden registrerbart. Gjør de det er de ikke gode nok, ikke egnet. Å ytteligere farve et fra før farvet anlegg har lite med high fidelity å gjøre. Men kabelpusherne er vel uenige i det.


Mvh. RS

...det er vel nevnt av noen her inne at dine kalber gir en "grå" og matt klang R.S...Uten at jeg skal si noe om klangFARGER og synergi ifht disse... 8)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.591
Sted
Nøtterøy
Vet ikke hvor mange forskjellige kabler jeg har prøvd mellom pre og effekt opp gjennom årene, men jeg blir ikke fornøyd med annet enn
Blue Heaven i mitt oppsett.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Andy skrev:
Vet ikke hvor mange forskjellige kabler jeg har prøvd mellom pre og effekt opp gjennom årene, men jeg blir ikke fornøyd med annet enn
Blue Heaven i mitt oppsett.
Eneste naturlig forklaring er navnet på kabelen
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det er strengt tatt mine kabler som burde hett "Blue Heaven". ;D
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Diy Duke skrev:
samlanes skrev:
Nei,har de begynt med kabler også nå da,jeg som kun kjenner til osten fra nord:)
Den er hvertfall veldig god....

Mitt tips til betalbar kabel:Sølv(+2%gull smeltet inn i sølvet.)Audio metallurgy.
Pris:ca6000 for 2,4m.

Mvh.
Hvor køber du det sølvkabel med 2 % guld ? Jeg har nogle Duelund signal med 10 % guld smeltet ind. Det overgåes af intet som digitalkabel. Min lyd har ikke mere brug for den dæmpning som guldet giver.
Her er det noe som ikke stemmer i mine ører.
Smeltepunktet for gull er 1063 for sølv er det 720-855.
Tror nok det er elektrolytisk dette er gjort, har et slikt apparat ligende fra min svigerfar som har sluttet som guldsmed.
Må prøve å få brukt dette en gang, man får jo da vekk oksideringen fra sølvet.
Men inkjøpet av fludiumet er ganske kostbart+ at man må ordne til et kar som er egnet til dette.

Steinar.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
baluba skrev:
Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
[/quote]

Nordost leverer kablene til F16 ????? det vil eg svært gjerne se dokumentasjon på ! en uttalelse fra en eller annen soundgarden ansatt, kan ikke regnes som troverdig dokumentasjon ! Rett og slett et reinspikka salgsargument, eller nærmest løgn til det motsatte er bevisst, er min mening. Er jo ganske utrolig at et selskap som er etablert i 1991 kan påstå at deres kabler finnes i fly som ble produsert nesten 20 før de kablene ble produsert for første gang, eller ??
Dette sier vel litt om sannhetsgehalt ang andre påstander fra dette selskap, eller ?
Ikke F.. om eg kjøper noe fra de !!
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
yasman skrev:
Panzerzound skrev:
Takk for svar.
Når jeg ser på de tekniske spesifikasjonene på denne kabelen kontra f.eks. Nordost Valhalla, ser det ut som min kabel har bedre elektriske egenskaper. strømkabel?
Målinger er målinger; bruk øra og vurder!
Mhp. padder, så kan de definitivt begrense strømtilførsel og dynamikk.
Ettersom du er så sikker på det, at du bruker ordet "definitivt" kan du da forklare meg hvorfor det skjer ?
Kan du forklare meg hvorfor slike forgreningskontakter (padder som du kaller de) begrenser strømtilførsel og dynamikk ?
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
f skrev:
Det er mulig, men enkelte strømpadder kan jo også bremse lyden!
Hvordan skjer det egentlig ? hvordan kan slike "strømpadder" bremse lyden mener du ? Det vil eg svært gjerne vite.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
teddyh skrev:
baluba skrev:
Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
Nordost leverer kablene til F16 ????? det vil eg svært gjerne se dokumentasjon på ! en uttalelse fra en eller annen soundgarden ansatt, kan ikke regnes som troverdig dokumentasjon ! Rett og slett et reinspikka salgsargument, eller nærmest løgn til det motsatte er bevisst, er min mening. Er jo ganske utrolig at et selskap som er etablert i 1991 kan påstå at deres kabler finnes i fly som ble produsert nesten 20 før de kablene ble produsert for første gang, eller ??
Dette sier vel litt om sannhetsgehalt ang andre påstander fra dette selskap, eller ?
Ikke F.. om eg kjøper noe fra de !!
[/quote]

Jeg har ingen aning om gvorvidt det er NordOst som leverer kabler til bl.a. F16, menen ting er jeg sikker på, og det er at det meste av originale kabler som befant seg i F16, garantert sikkert er byttet ut flere ganger. Sånn sett kan det godt være NO som leverer dagens kabler. Men hvilken relevans har det - egentlig? Hører de på hifi ombord på F16??? ;D

Selgerne bør ha bedre argumener enn som så.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Selgerne kan jo feks. argumentere med fantastisk lydkvalitet.
Spørsmålet som ble stilt av trådstarter, besvares med at av de jeg har hørt i mitt oppsett, er uten tvil Valhalla de beste kablene jeg har hørt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jo, jeg har også sansen for NordOst sine kabler, fra Heimdall og oppover. Min erfaring i mitt oppsett, er at Black Magic Rev. med rhodium spader, gir omtrent det samme som NO Heimdall...give & take. Frey er en god del bedre, og over det har jeg faktisk ikke tatt sjangsen på å prøve!

Synd at de er så fordømmande dyre...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
teddyh skrev:
baluba skrev:
Jeg ble forresten i sin tid informert av den første daglige lederen for Hifisenteren/Soundgarden i Bergen at det er Nordost som leverer kablene til F16. Morsomt men ikke relevant argument for Nordost.
Nordost leverer kablene til F16 ????? det vil eg svært gjerne se dokumentasjon på ! en uttalelse fra en eller annen soundgarden ansatt, kan ikke regnes som troverdig dokumentasjon ! Rett og slett et reinspikka salgsargument, eller nærmest løgn til det motsatte er bevisst, er min mening. Er jo ganske utrolig at et selskap som er etablert i 1991 kan påstå at deres kabler finnes i fly som ble produsert nesten 20 før de kablene ble produsert for første gang, eller ??
Dette sier vel litt om sannhetsgehalt ang andre påstander fra dette selskap, eller ?
Ikke F.. om eg kjøper noe fra de !!
[/quote]

Mener å huske at Tømmervik (OHFC) for en del år siden fortalte meg at Nordost leverte kabler til NASA…?
Om Nordost er/var leverandør til fly og romfartsindustrien skal jeg ha usagt, men jeg kan bekrefte at ingen av de ledningene jeg var borti de årene jeg jobbet med avionikk og våpensystemer på F16 var merket Nordost ;D ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Jo, jeg har også sansen for NordOst sine kabler, fra Heimdall og oppover. Min erfaring i mitt oppsett, er at Black Magic Rev. med rhodium spader, gir omtrent det samme som NO Heimdall...give & take. Frey er en god del bedre, og over det har jeg faktisk ikke tatt sjangsen på å prøve!

Synd at de er så fordømmande dyre...
Frey er gode kabler det. Men mot Valhalla står de seg ikke. En oppløsning av en annen verden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.434
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er nok rent tøv at Nordost brukes i F16 eller av NASA. Her er det som står på Nordosts hjemmeside:
1991: The Nordost Corporation is established in Boston, Massachusetts with the goal of creating the world’s finest Audio and Video cables.

1992: Flatline Gold speaker cable is released, developed from a smaller flat cable originally invented for the aerospace industry and later used by NASA in the Space Shuttle.

1993: Flatline debuts at the Consumer Electronics Show in Las Vegas. Later that year, Nordost introduced the very popular 16 conductor bi-wired Super Flatline cable.
Teknologioverføring motsatt vei. De tok en kabel noen hadde utviklet for NASA og lagde en høyttalerkabel av den. Nordost har ingen "divisjon for aerospace", bare audiokabler.

Forresten, sånn "aerospace" flatkabel fra 3M koster 133 kr meteren på Elfa. Teflon-isolasjon, sølvbelagte ledere og hele pakka. For lite tverrsnitt for bruk som høyttalerkabel, men ellers samme teknologi.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Jo, jeg har også sansen for NordOst sine kabler, fra Heimdall og oppover. Min erfaring i mitt oppsett, er at Black Magic Rev. med rhodium spader, gir omtrent det samme som NO Heimdall...give & take. Frey er en god del bedre, og over det har jeg faktisk ikke tatt sjangsen på å prøve!

Synd at de er så fordømmande dyre...
Kva er eigentleg argumenta for å bruke rhodium? Eg reknar med dei har A/B-testa dette mot andre alternativ. men skjønar ikkje at akkurat rhodium skal vere betre enn t.d. kopar?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.434
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sånn i den virkelige verden? Rhodium er mye mer temperatur- og slitasjebestandig enn gull, sølv og tinn. Det er også mye mer korrosjonsbestandig enn sølv og kobber. Brukes f eks på kontakter til ting som står i nærheten av smelteovner og jetmotorer og på kontakter som plugges ut og inn hele tiden. Derimot har det høyere resistivitet enn sølv og gull, men bedre enn tinn og nikkel.

Jeg mistenker at de viktigste grunnene til å bruke rhodium på hifi-kontakter er at det er dyrt og blankt.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Audiophile-Arve skrev:
VilhelmW skrev:
Jo, jeg har også sansen for NordOst sine kabler, fra Heimdall og oppover. Min erfaring i mitt oppsett, er at Black Magic Rev. med rhodium spader, gir omtrent det samme som NO Heimdall...give & take. Frey er en god del bedre, og over det har jeg faktisk ikke tatt sjangsen på å prøve!

Synd at de er så fordømmande dyre...
Kva er eigentleg argumenta for å bruke rhodium? Eg reknar med dei har A/B-testa dette mot andre alternativ. men skjønar ikkje at akkurat rhodium skal vere betre enn t.d. kopar?
Hei Audiophile-Arve! I den virkelige verden har jeg testet Furutech sine beste Rhodium- kontakter mot WBT sine antagelig ypperste kobberkontakter på RA signalkabel. Rhodium gir en smule mer klarhet som gjør at noen smådetaljer kan slippe litt bedre igjennom. Men dette vil nok oftest være på grensen til det hørbare, på annet enn superanlegg.
Rhodium gir muligens større kontaktresistans enn kopper(?) og da skulle vel dette tale imot rhodium, strengt tatt..
Kjør test på websiden din da og sjekk selv..! Jeg kjøpte en gang en Denon PMA 2000-IV blant annet på bakgrunn av fyldig omtale i ditt web-magasin.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
En klok mann jeg kjenner hadde en forklaring på dette med lyden av gullbelagte plugger. Jeg tipper det samme forholdet gjelder for Rhodium; At det dreier seg om et gullBELEGG utenpå en leder av massiv messing/kobber. For å å få det tynne gullbelegget til å feste seg, så må overflaten først grunnes med et annet metall (husker ikke navnet i farten). Signalet må således vandre fra hovedlederen (kobber/messing) gjennom grunningen, gjennom gullet. Og samme "vandring" i hunkontakten.

Altså (feks): Kobber > Grunning > Gull > Gull > Grunning > Kobber.

Denne vandringen medfører, i følge samme kilde, en liten betoning i diskanten. En slags forvrengning som noen oppfatte som "mer detaljert".

På signalkabler er dette med gull kanskje en nødvendighet for å forebygge irr/korrosjon. Men på mine høyttalerterminaler hvor jeg vha skrueterminaler klarer å skape lufttett mekanisk kobling, så bruker jeg utelukkende rent kobber: Kobber > kobber.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg burde vært mer presis..Jeg testet selvsagt kopperkontakter med rhodiumbelegg (Furut) mot kopperkontakter med gullbelegg (WBT).
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
VilhelmW skrev:
Jo, jeg har også sansen for NordOst sine kabler, fra Heimdall og oppover. Min erfaring i mitt oppsett, er at Black Magic Rev. med rhodium spader, gir omtrent det samme som NO Heimdall...give & take. Frey er en god del bedre, og over det har jeg faktisk ikke tatt sjangsen på å prøve!

Synd at de er så fordømmande dyre...
Kva er eigentleg argumenta for å bruke rhodium? Eg reknar med dei har A/B-testa dette mot andre alternativ. men skjønar ikkje at akkurat rhodium skal vere betre enn t.d. kopar?
Mine var med rhodium spader da jeg kjøpe dem. Jeg har ikke testa den ene typen opp mot den andre - men jeg har blitt fortalt av andre hifi-entusiaster at rhodium gir større "klarhet" og et roligere lydbilde enn andre metaller / legeringer.

Det er sikkert en grunn til at furutech og andre forhåpentligvis seriøse aktører, tilbyr rhodium i sitt sortiment. Utenom rein griskhet,da.. :D
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.665
Antall liker
32.663
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Asbjørn skrev:
Jeg mistenker at de viktigste grunnene til å bruke rhodium på hifi-kontakter er at det er dyrt og blankt.
Jeg tror du er inne på en viktig grunn her Asbjørn ;)
Selv om jeg ikke er helt Rhodium fri selv ;D

gismo
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
isbiten skrev:
Har begynt i bunnsjiktet med Nordost og testet ut de dyrere kablene både signal og høytt. og kan ikke si annet enn at jeg ble imponert over Baldur i ytelse vs pris! Helt til jeg lånte med Tyr XLR hjem da kom oppgraderingsspøkelse igjen. Mye mer trøkk og energi i mellomtona men ikke minst diskanten ble ENORMT stor! Ser ingen grunn til å teste ut annet enn Nordost. Selv tror jeg alt handler om en subjektive meningen rundt god lyd, den kan aldri generaliseres men diskuteres, noe som igrunn er morro :p Lykke til med kabel matchen folkens. Det har mye mer å si for totalopplevelsen av lyden ( gåsehud ) enn jeg noen gang hadde trodd, da jeg begynte på kabelreisen ;D
Det var da som f...
Nå som jeg har komplett Baldur og er strålende fornøyd, så kommer du og tvangsinnflytter oppgraderingsspøkelset hos meg igjen?
Møkkamann! ;P

Har prøvd en del billigere Nordost, og hos meg låt det også spinkelt og lyst, men Baldur utgjorde en kjempeforskjell, også over Red Dawn...
Nå venter jeg på å få et par Heimdall HT og XLR på lån for å teste, så får vi se....gleder meg.
Har prøvd andre kabler i samme prissjikt som Baldur uten å få lyst til å bytte...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Angående Nordost så har mine Black Knight signalkabler som jeg kjøpte for ca 7 år siden på salg hos Soundgarden for 300 kroner vist seg å ha god mekanisk kvalitet.
 
Topp Bunn