Hva synes dere om nordost kabler?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
pedal skrev:
En klok mann jeg kjenner hadde en forklaring på dette med lyden av gullbelagte plugger. Jeg tipper det samme forholdet gjelder for Rhodium; At det dreier seg om et gullBELEGG utenpå en leder av massiv messing/kobber. For å å få det tynne gullbelegget til å feste seg, så må overflaten først grunnes med et annet metall (husker ikke navnet i farten). Signalet må således vandre fra hovedlederen (kobber/messing) gjennom grunningen, gjennom gullet. Og samme "vandring" i hunkontakten.

Altså (feks): Kobber > Grunning > Gull > Gull > Grunning > Kobber.

Denne vandringen medfører, i følge samme kilde, en liten betoning i diskanten. En slags forvrengning som noen oppfatte som "mer detaljert".
Det er vanlig å bruke et lag nikkel utenpå kobberer for å sikre at gullet fester seg. Dette gjøre på stort sett alle forgylte kontakter. Unntatt på en del audiofile. Der er det tatt fram metoder som gør det mulig å legge gull direkte på kobber.
Mange mener at dette nikkellaget er uheldig for lydgjengivelsen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
Mange mener at dette nikkellaget er uheldig for lydgjengivelsen.
Nettopp!


Unntatt på en del audiofile. Der er det tatt fram metoder som gør det mulig å legge gull direkte på kobber.
Interessant at det skjer utvikling også på dette feltet. Å kutte ut forniklingsprosessen er sikkert ikke "målbart", men altså (trolig) hørbart.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
At Peppes er bedre enn Grandiosa er vel heller ikke målbart.. ;D

Hvis de har vært like lenge i ovnen, så måler jo temperaturen på både fyll og bunn den samme, så da skal det ikke være forskjell på smak. ::) Det er jo helt vitenskapelig.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Oblivion skrev:
sinep skrev:
Det er en av de bedre kablene jeg har testet, men de ble litt for mørke/uklare hos meg rett og slett. Kan tenke meg at det er en god kabel på litt mer balanserte forsterkere. Kunne dog tenkt meg og testet de andre modellene til oblivion som er litt lysere i lyden.
De hadde trengt minst 50 timer før klang ballansen hadde begynt å være riktig,
og minst 200 timer før bass og diskant var på plass..

Og de andre modellene er ikke lysere i lyden, men konstruert for å bruke kortere tid på de første innspilings fasene og kan derfor oppleves som lysere i innspillings perioden..
Kan du være så snill å forklare meg hvordan dette er mulig, sånn rent fysisk ?
Først så lurer eg hvorfor lyden fra en kabel endrer seg etter 50 timers bruk ?
Så lurer eg på hvordan de klarer å konstruere en kabel for at den behøver kortere tid på de første innspillings fasene ? Kan du som bransjeaktør (og forhandler ?) forklare dette sånn rent fysikk basert ?
Venter spent på svar :)
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Kule-Trygve skrev:
At Peppes er bedre enn Grandiosa er vel heller ikke målbart.. ;D

Hvis de har vært like lenge i ovnen, så måler jo temperaturen på både fyll og bunn den samme, så da skal det ikke være forskjell på smak. ::) Det er jo helt vitenskapelig.
Nå er det vel betydelig flere ingridenser i både peppes og grandiosa pizza enn i en signal og høyttaler kabel ? eller er du uenig ?
Melk og vann smaker det samme ved lik temperatur ?? Nei
Veldig dårlig eksempel, må eg si, dersom dette var ment som et "stikk" til målegutta
 
U

utgatt60135

Gjest
teddyh skrev:
Oblivion skrev:
sinep skrev:
Det er en av de bedre kablene jeg har testet, men de ble litt for mørke/uklare hos meg rett og slett. Kan tenke meg at det er en god kabel på litt mer balanserte forsterkere. Kunne dog tenkt meg og testet de andre modellene til oblivion som er litt lysere i lyden.
De hadde trengt minst 50 timer før klang ballansen hadde begynt å være riktig,
og minst 200 timer før bass og diskant var på plass..

Og de andre modellene er ikke lysere i lyden, men konstruert for å bruke kortere tid på de første innspilings fasene og kan derfor oppleves som lysere i innspillings perioden..
Kan du være så snill å forklare meg hvordan dette er mulig, sånn rent fysisk ?
Først så lurer eg hvorfor lyden fra en kabel endrer seg etter 50 timers bruk ?
Du må prøve den så lenge at du ikke får igjen penga ;).
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
teddyh skrev:
Kule-Trygve skrev:
At Peppes er bedre enn Grandiosa er vel heller ikke målbart.. ;D

Hvis de har vært like lenge i ovnen, så måler jo temperaturen på både fyll og bunn den samme, så da skal det ikke være forskjell på smak. ::) Det er jo helt vitenskapelig.
Nå er det vel betydelig flere ingridenser i både peppes og grandiosa pizza enn i en signal og høyttaler kabel ? eller er du uenig ?
Melk og vann smaker det samme ved lik temperatur ?? Nei
Veldig dårlig eksempel, må eg si, dersom dette var ment som et "stikk" til målegutta

Tja, pizza inneholder ost, skinke, tomatsaus, bunn (for eksempel)

Kabel inneholder leder(e), skjerm (ikke alltid), plastikkhylse og plugger.

Hvorfor et dårlig eksempel?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Pizzaeksemplet er bare tull, selvsagt. Nå vet jeg tilfeldigvis litt om produktutviklingen hos Stabburet, inkludert hvor mye arbeid som legges ned i utviklingen av en ny Grandiosa-variant. Da er det grundig sensorisk testing som gjelder med representative konsumentpaneler, smakstester og statistisk analyse. Over tid har man gjort ganske store endringer i resepten, bl a for å redusere saltmengden av helsemessige grunner, men hvert steg har vært nøye uttestet slik at konsumenten skal oppleve at produktet er like godt eller bedre. En av de viktigste tekniske egenskapene med Grandiosa er "robusthet", altså at produktet forblir gjenkjennelig selv med forholdsvis store avvik fra den tilberedningsprosedyren som står på pakken. Det er min ærbødige påstand at det produktet er gjenstand for mye grundigere produktutvikling og uttesting enn de aller, aller fleste hifikabler.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Asbjørn skrev:
Pizzaeksemplet er bare tull, selvsagt. Nå vet jeg tilfeldigvis litt om produktutviklingen hos Stabburet, inkludert hvor mye arbeid som legges ned i utviklingen av en ny Grandiosa-variant. Da er det grundig sensorisk testing som gjelder med representative konsumentpaneler, smakstester og statistisk analyse. Over tid har man gjort ganske store endringer i resepten, bl a for å redusere saltmengden av helsemessige grunner, men hvert steg har vært nøye uttestet slik at konsumenten skal oppleve at produktet er like godt eller bedre. En av de viktigste tekniske egenskapene med Grandiosa er "robusthet", altså at produktet forblir gjenkjennelig selv med forholdsvis store avvik fra den tilberedningsprosedyren som står på pakken. Det er min ærbødige påstand at det produktet er gjenstand for mye grundigere produktutvikling og uttesting enn de aller, aller fleste hifikabler.
+10
Må si at eg er 100 prosent enig med deg her.

Er det ikke litt underlig (og grunn til bekymring) at et produkt som selges til ca 30-35,- norske kroner på Rema 1000, har vært gjenstand for betydelig grundigere produktutvikling og testing enn en HiFi kabel til 100 ganger prisen ( ca 3000,- NOK) ??
Hvorfor er de fleste tester av matvarer/næringsmidler (som eg har lest) blindtester, i motsetning til tester av Hfi-kabler som aldri er blindtestet ??
Nå skal eg "banne i kirken" og påstå at det har sammenheng med at i blindtester av matvarer så har ofte de dyre og etablerte produsenter "tapt" ovenfor de billige og ikke så "stuerene" merkene.
Eg vil tørre å påstå at dette er hovedårsaken til at "premium" (les: de rådyre) produsentene innenfor HiFi-kabler aldri blir testet i blindtester av "fagpressen"
Tenk deg for en markedsmessig katastrofe, dersom det viser seg at en kabel til langt under halve prisen "vinner" en slik blindtest.....utført av et av de større såkalte "fagblad"

De som er uenig med meg (noe eg tipper er ganske mange her inne), er mer enn velkommen til å bestride og motbevise, og da mener eg MOTBEVISE min påstand her.... ;)

Ha en fortsatt god helg :)
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Kule-Trygve skrev:
teddyh skrev:
Kule-Trygve skrev:
At Peppes er bedre enn Grandiosa er vel heller ikke målbart.. ;D

Hvis de har vært like lenge i ovnen, så måler jo temperaturen på både fyll og bunn den samme, så da skal det ikke være forskjell på smak. ::) Det er jo helt vitenskapelig.
Nå er det vel betydelig flere ingridenser i både peppes og grandiosa pizza enn i en signal og høyttaler kabel ? eller er du uenig ?
Melk og vann smaker det samme ved lik temperatur ?? Nei
Veldig dårlig eksempel, må eg si, dersom dette var ment som et "stikk" til målegutta

Tja, pizza inneholder ost, skinke, tomatsaus, bunn (for eksempel)

Kabel inneholder leder(e), skjerm (ikke alltid), plastikkhylse og plugger.

Hvorfor et dårlig eksempel?
Du nevner 4 ingridienser i en slik kabel.... som iflg deg er det samme som i en pizza.... ?

Da spør eg deg følgende : hvor mange forkjellige inngridenser er det i en pizza saus ? ganske så mange kan eg love deg, og hvor mange 100 forskjellige versjoner finnes det av en slik saus ? Og hva med en pizzabunn, hva tror du den inneholder ? (tips : mel, veske, gjær, salt osv)
Mener du fortsatt at de 4 inngridienser er tilstrekkelig ??

Fortsatt et utrolig dårlig eksempel, denne sammenligning du kom med her !
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
"Er det ikke litt underlig (og grunn til bekymring) at et produkt som selges til ca 30-35,- norske kroner på Rema 1000, har vært gjenstand for betydelig grundigere produktutvikling og testing enn en HiFi kabel til 100 ganger prisen ( ca 3000,- NOK) ??"

Stabburet er vel eid av Orkla(?), som er et av de største børsnoterte selskapene her i landet, så en har vel saktens råd til å legge ned noen millioner i produktutvikling, særlig når det selges sikkert titalls millioner slike pizzaer her i landet på et år. Frossen- pizza er for almuen. i motsetning til gourmet- kabler. (Grandiosa er ok for å bli mett når en er sulten da).

En enkelt kabel- fabrikant selger kanskje bare noen titalls eksemplarer av toppmodellen sin i året, i aller beste fall! Kablene mine selges det kanskje bare et par eksemplarer av i året for det jeg vet! (Altså den gjeveste varianten)

Greit at sausen kan fremstilles på mange måter, men det kan jammen materialet i kablene og. (Uendelige kombinasjoner av tykkelse, geometri, materialrenhet, kornstørrelse, legeringer osv.)

At Grandiosaen kan spises selv om "kokken" setter på feil varme, har den for lenge i ovnen, eller glemmer å ta av plasten, taler knapt til produktets fordel. Analogien er vel at kabler er akk så systemavhengige (disse induktansutledningene), men det er jeg slett ikke sikker på.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
"Greit at sausen kan fremstilles på mange måter, men det kan jammen materialet i kablene og. (Uendelige kombinasjoner av tykkelse, geometri, materialrenhet, kornstørrelse, legeringer osv.)"

Kan du gi meg noen eksempler på slike kombinasjoner som kan påvirke lyden, uten tvil ?
Når det gjelder renhet så er det vel 4n og 6n som er mest vanlige, eller ?
Kornstørrelse ????
hvordan skal denne geometri du nevner påvirke lyden ?
uendelige kombinasjoner ? det tviler eg på !

Glemte å sitere deg på følgende "gourmet kabler" selv om prisen er høy så er det dessverre ikke grunnlag for beskrivelsen gourmet. Gourmet har sin opprinnelse innenfor mat og vin, så en overpriset kabel fortjener ikke den beskrivelse.
Beklager men et overpriset stykke kobber er og forblir nettopp det... overpriset !
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
4.090
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
En Wattgate 320i HC 20A IEC-kontakt till min Vishnu strömkabel.
Kopplad till min Isotek Aquarius, låter som Lykke Li tog ett steg framåt även Ranaud Garcia-Fons Trio. ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er vi ikke kommet langt utenfor tråden nå?

Jeg lurer litt om noen har noen gode anbefalinger av Nordost høyttaler ledninger til mitt anlegg?
Se signatur.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Asbjørn skrev:
Sånn i den virkelige verden? Rhodium er mye mer temperatur- og slitasjebestandig enn gull, sølv og tinn. Det er også mye mer korrosjonsbestandig enn sølv og kobber. Brukes f eks på kontakter til ting som står i nærheten av smelteovner og jetmotorer og på kontakter som plugges ut og inn hele tiden. Derimot har det høyere resistivitet enn sølv og gull, men bedre enn tinn og nikkel.

Jeg mistenker at de viktigste grunnene til å bruke rhodium på hifi-kontakter er at det er dyrt og blankt.
Har hørt at det er et veldig tynnt sjikt av Rhodium som er lagt på et lag av magnesium. Ellers så er materialet brukt i lysreflektorer for og få maksimal refleksjon av lys. Gir ihvertfall ikke noen lydforbedring av positiv karakter. Det merket jeg første gangen jeg prøvde kabel med dette materialet. Spesielt i diskanten viste noe hardhet. Den berømmelig strømføringsevnen veit du for diskanten
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Guit skrev:
Har hørt at det er et veldig tynnt sjikt av Rhodium som er lagt på et lag av magnesium. Ellers så er materialet brukt i lysreflektorer for og få maksimal refleksjon av lys. Gir ihvertfall ikke noen lydforbedring av positiv karakter. Det merket jeg første gangen jeg prøvde kabel med dette materialet. Spesielt i diskanten viste noe hardhet. Den berømmelig strømføringsevnen veit du for diskanten
Duelund hadde sine meninger om dette med dyre stikkontakter:

"Jeg har undesøgt stik lige så grundigt som kabler. De bedste er såmænd de absolut billigste. Men det kan stikfabrikanter jo ikke leve af, så der hittes på og bringes alle mulige salgsfremmende krumspring på bane."

"Flotte dyrt udseende stik er interessante, for de lokker lyde frem som fejlagtigt tolkes som
mikrodetaljer, men det er lydbidrag som stikket laver."

Står ikke noe om hvilke kontakter han testet men.
Tipper dette går under samme kategori som "bybee filtere". Komponenter som har en bestemt egenlyd.
Er litt skeptisk til sånne ting. Tviler ikke på at det gjør noe med lyden, men er det egentlig en endring i riktig retning?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
lovemusikk skrev:
Er vi ikke kommet langt utenfor tråden nå?

Jeg lurer litt om noen har noen gode anbefalinger av Nordost høyttaler ledninger til mitt anlegg?
Se signatur.
???
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
For meg ser det ut som denne tråden ligger under "Kabelhjørnet", og ikke "Forskjeller og testmetodikk".

Da trengs ingen opplysninger om hvor man heller burde putte pengene eller sarkastiske kommentarer.

Når det gjelder Odin, skulle jeg veldig gjerne hatt råd til det. Har hørt høyttalerkablene, og det ga mersmak.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Håper kablene mine er like bra som Odin ;D
Det er lov å håpe, men det tar deg ingen vei ;)
De med størst hørbar virkning av Nordost Odin, er visstnok strømkablene.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg har vært ganske lat i forhold til å teste forskjellige kabler. (Det er kanskje ikke bare å gå inn på nærmeste Soundgarden- butikk og få låne med seg Odin heller, eller er det det? ??? )
Hadde uansett vært artig å lese en sammenligningstest av Nordost og Renaissance Audio sine ypperste kabler.
(Jeg trenger ikke å høre det med strømkabler 3 ganger hehe for å fatte poenget ;) )
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Jeg har vært ganske lat i forhold til å teste forskjellige kabler. (Det er kanskje ikke bare å gå inn på nærmeste Soundgarden- butikk og få låne med seg Odin heller, eller er det det? ??? )
Hadde uansett vært artig å lese en sammenligningstest av Nordost og Renaissance Audio sine ypperste kabler.
(Jeg trenger ikke å høre det med strømkabler 3 ganger hehe for å fatte poenget ;) )
Ikke noe problem å få låne om du har et kundeforhold. Ikke for meg hvertfall.

Strømkabler? Må stikke litt ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
kabelsatan skrev:
lovemusikk skrev:
Er vi ikke kommet langt utenfor tråden nå?

Jeg lurer litt om noen har noen gode anbefalinger av Nordost høyttaler ledninger til mitt anlegg?
Se signatur.
Hvorfor ikke ta den helt ut og gå for Nordost Odin med en gang? Det er den eneste som duger hvis du er glad i musikk!
Banken går sikkert med på finansiering. Og ingen her på hfs vil mene at du ikke er oppgående på grunn av en slik investering.
Løp og kjøp!

mvh
kabelsatan
Noen som sa noe?

For å vere litt seriøs, så har nok selv du fått med deg at jeg kjøper ikke dyre kabler, det har jeg ikke råd til og heller ikke vil jeg legge ut så mye for noe slikt.
Jeg kjøper evnt brukt for da kan en selge det igjen vis det ikke er noe. På samme måte jeg gjorde med anlegget, dvs kjøpe brukt og selge igjen når det ikke er det jeg streber etter.
På den måten var det kun kjøpeprisen en gang som vart lagt ut og nå sitter jeg med et anlegg jeg ikke hadde drømt om før, men heller ikke drømt om at jeg måtte så langt opp for å få det jeg søkte, selv om jeg hadde noen bange anelser.
Men jeg er helt vandlig og har ikke råd til å kjøpe nytt.
Og jeg setter pris på dei som har råd, for da kan vi kjøpe brukt.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Odin passerer hundre tusen for en meter signalkabel :eek:

Dette blir for dyrt og snobbete selv for meg. Selv om kablene er aldri så god.
Kablene mine er på Valhalla- nivå (eller litt over) prismessig, og det tar jeg meg råd til ;D

Lars Erik lov meg å sjekke ut RA- kabler før du tenker på å kjøpe Odin. De fås sikkert kjøpt i utlandet (dvs utenfor Bergen) også. 8)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Odin passerer hundre tusen for en meter signalkabel :eek:

Dette blir for dyrt og snobbete selv for meg. Selv om kablene er aldri så god.
Kablene mine er på Valhalla- nivå (eller litt over) prismessig, og det tar jeg meg råd til ;D

Lars Erik lov meg å sjekke ut RA- kabler før du tenker på å kjøpe Odin. De fås sikkert kjøpt i utlandet (dvs utenfor Bergen) også. 8)
Blir nok dårlig med Odin for en skarve fattig trønder :'(
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Innlegg slettet jfr. Hifisentralens regelverk. Skal det stilles spørsmål, må man argumentere rasjonelt og saklig, og ikke bruke "idiot-faktoren".


bjornh, moderator
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Du kan få en ny Accuphase forforsterker slik jeg har pluss en brukt Edge nl 10.1 slik jeg har for prisen av en ny Odin signalkabel..det finnes alternativer ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Tror nok Heimdall er bedre enn noen av disse. Du bør få Heimdall høytalerkabler brukt for 7k. Et vel så bra kjøp, er Frey. Brukt rundt 12-13k. Klarer du deg med 2 meter, blir det billigere. Har selv hatt begge disse, før jeg gikk opp til Valhalla. Frey er en meget god kabel.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Lars Erik det så ut som noen prøvde å bryte opp vår avslappende kabel- samtale, og innlegget ble fjernet før jeg i det hele tatt fikk gleden av å lese det? Effektive moderatorer ja.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
Lars Erik det så ut som noen prøvde å bryte opp vår avslappende kabel- samtale, og innlegget ble fjernet før jeg i det hele tatt fikk gleden av å lese det? Effektive moderatorer ja.
Det var nok vår venn satans velformulerte innlegg det ;)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Ingen skal snakke om forskjellsbehandling fra moderatorer i hvert fall :) ...men jeg må innrømme at jeg kan forstå Satans barnslige glede av å provosere da ::) ;D
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Jeg har selv hatt Heimdall(merk, dobbel LL) på storebroren til høyttalerne dine, ScorpioII, og det fungerte fint. Mener jeg solgte disse(2x2m) for 4500. Så her er det mulig å gjøre en god deal som lars_erik er inne på.

Nå vet nok de fleste i denne tråden at jeg er en liten kabel-skeptiker, men det som er litt interesant med Heimdall er at dette er den billigste kabel til Nordost som har micro mono-filament. MMF er en tynn kabel-lignende isolator som er tvinnet rundt lederne slik at de ser ut som en "skrue". Det man da oppnår er at isolasjon på utsiden av dette ikke kommer i kontakt med lederen i samme grad. Mener det var over 80% mindre kontaktflate mellem leder og isolasjon. Så er det jo opp til deg om du hører forskjell. ;)


Geir Arne
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
lars_erik skrev:
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Tror nok Heimdall er bedre enn noen av disse. Du bør få Heimdall høytalerkabler brukt for 7k. Et vel så bra kjøp, er Frey. Brukt rundt 12-13k. Klarer du deg med 2 meter, blir det billigere. Har selv hatt begge disse, før jeg gikk opp til Valhalla. Frey er en meget god kabel.
Vis jeg forstod deg riktig.. er Frey bedre enn Heimdal?
Hva får jeg og hva skiller dei liksom.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
ganilsen skrev:
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Jeg har selv hatt Heimdall(merk, dobbel LL) på storebroren til høyttalerne dine, ScorpioII, og det fungerte fint. Mener jeg solgte disse(2x2m) for 4500. Så her er det mulig å gjøre en god deal som lars_erik er inne på.

Nå vet nok de fleste i denne tråden at jeg er en liten kabel-skeptiker, men det som er litt interesant med Heimdall er at dette er den billigste kabel til Nordost som har micro mono-filament. MMF er en tynn kabel-lignende isolator som er tvinnet rundt lederne slik at de ser ut som en "skrue". Det man da oppnår er at isolasjon på utsiden av dette ikke kommer i kontakt med lederen i samme grad. Mener det var over 80% mindre kontaktflate mellem leder og isolasjon. Så er det jo opp til deg om du hører forskjell. ;)


Geir Arne
Ja.. vil den og fungere fint vis jeg i fremtiden oppgraderer til avantera eller hva dei heter ;D :)

http://www.audiophysic.de/avantera/index_e.html
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
lovemusikk skrev:
lars_erik skrev:
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Tror nok Heimdall er bedre enn noen av disse. Du bør få Heimdall høytalerkabler brukt for 7k. Et vel så bra kjøp, er Frey. Brukt rundt 12-13k. Klarer du deg med 2 meter, blir det billigere. Har selv hatt begge disse, før jeg gikk opp til Valhalla. Frey er en meget god kabel.
Vis jeg forstod deg riktig.. er Frey bedre enn Heimdal?
Hva får jeg og hva skiller dei liksom.
Frey er bedre, ja. Den har mer kropp og fylde enn Heimdall, som også er en god kabel.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lovemusikk skrev:
ganilsen skrev:
lovemusikk skrev:
Skink_123 skrev:
Dei er gode alså? Mot heimdal som jeg er blitt anbefalt?

Sku hatt penger nå...

http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttalerkabel.html?brand=141&p=3&pricefrom=&priceto=
Jeg har selv hatt Heimdall(merk, dobbel LL) på storebroren til høyttalerne dine, ScorpioII, og det fungerte fint. Mener jeg solgte disse(2x2m) for 4500. Så her er det mulig å gjøre en god deal som lars_erik er inne på.

Nå vet nok de fleste i denne tråden at jeg er en liten kabel-skeptiker, men det som er litt interesant med Heimdall er at dette er den billigste kabel til Nordost som har micro mono-filament. MMF er en tynn kabel-lignende isolator som er tvinnet rundt lederne slik at de ser ut som en "skrue". Det man da oppnår er at isolasjon på utsiden av dette ikke kommer i kontakt med lederen i samme grad. Mener det var over 80% mindre kontaktflate mellem leder og isolasjon. Så er det jo opp til deg om du hører forskjell. ;)


Geir Arne
Ja.. vil den og fungere fint vis jeg i fremtiden oppgraderer til avantera eller hva dei heter ;D :)

http://www.audiophysic.de/avantera/index_e.html
Jeg mener den holder mål opp til, og over, Avantera. Men jeg vet det er endel som er uenige. ;)


Geir Arne
 
Topp Bunn