Diverse Hva skjer med prisene på hifi?

C

cruiser

Gjest
Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!

Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.

Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
Vi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...

mvh
KJ
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Denon PMA-1500AE - kr 6 998
Denon PMA-1510AE - kr 7 998
Denon PMA-1520AE - kr 10 998

Parasound Halo P5
Pris første år - kr 9 995
Pris andre år - kr 10 995
Pris "kronejust" kr 12 995
Ta bare det ERIK84 har listet opp dette er ikke så gale , dette er noe jeg kan fint leve med :) Så kan vi ta det bliztowitz har listet opp Mcintosh Mc275 Mk5 34995,- Mc275 Mk6 54995,- Er bare ikke rett og slett verdt det betaler mest for merket rett og slett.

Mvh Imagine

Mvh Imagine
Ja ved første øyekast tror du ikke at prishoppet er like høyt, men prishoppet er faktisk eksakt 57,14285714% på både McIntosh og Denon.
Selv om 57% av McIntoshen selvfølgelig er større kronemessig, så er den drøye utviklingen akkurat den samme
Det KAN være en viss sammenheng mellom prisutvikling og utviklingen i valutamarkedene.

Ta USD: For 4 år siden var kursen rundt 5,50 - i dag rundt 7,50. Altså en økning på ca. 36%.

Hvis man f.eks. tenker seg en prisøkning hos produsentene på la oss si 3% pr. år, blir det i overkant av 50% prisøkning på 4 år.

Uten at noen har skodd seg noe spesielt ekstra.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Gjør man skikkelig researsch på nettet er det store penger og spare ser jeg , helt sykt hva egentlig vi må betale nytt for det i hifi butikk til hifi butikk i norge. Jeg skal ikke klage på det jeg har kjøpt oppi gjennom årene , for jeg har kjøpt nytt heile veien og det har jeg fått for bra lav pris , og det jeg har solgt videre har jeg ikke tapt så mye på. Men er sykt da at hifi butikken kan egentlig sette den prisen di vil nesten , for di for det for slikk og ingenting for innkjøps pris dette vet jeg for sikkert. Ta noen av merkene som er populære blant hifi brukerne mcintosh , parasound , hegel , primare , osv osv Lurer på hva di egentlig betaler for dette i store kvantum som di kjøper opp og har på lager i disse topp modellene , blir nesten kvalm bare av tanken på dette.

Mvh Imagine
Vel.. Det er ingen som betaler veil for hifi uansett, og det var det som var hele poenget i mitt innlegg tidligere som du kritiserte. Produktene burde prises med reelle priser. Forøvrig så kjenner du bransjen ganske dårlig hvis du tror det importeres dyr hifi i store kvantum
Jeg sa ikke importeres dyr hifi , så klart hifi butikkene kjøper i store kvantum til innkjøps pris , og selger det veldig dyrt i butikkene sine var slik jeg mente det.

Mvh Imagine
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Denon PMA-1500AE - kr 6 998
Denon PMA-1510AE - kr 7 998
Denon PMA-1520AE - kr 10 998

Parasound Halo P5
Pris første år - kr 9 995
Pris andre år - kr 10 995
Pris "kronejust" kr 12 995
Ta bare det ERIK84 har listet opp dette er ikke så gale , dette er noe jeg kan fint leve med :) Så kan vi ta det bliztowitz har listet opp Mcintosh Mc275 Mk5 34995,- Mc275 Mk6 54995,- Er bare ikke rett og slett verdt det betaler mest for merket rett og slett.

Mvh Imagine

Mvh Imagine
Ja ved første øyekast tror du ikke at prishoppet er like høyt, men prishoppet er faktisk eksakt 57,14285714% på både McIntosh og Denon.
Selv om 57% av McIntoshen selvfølgelig er større kronemessig, så er den drøye utviklingen akkurat den samme
Det KAN være en viss sammenheng mellom prisutvikling og utviklingen i valutamarkedene.

Ta USD: For 4 år siden var kursen rundt 5,50 - i dag rundt 7,50. Altså en økning på ca. 36%.

Hvis man f.eks. tenker seg en prisøkning hos produsentene på la oss si 3% pr. år, blir det i overkant av 50% prisøkning på 4 år.

Uten at noen har skodd seg noe spesielt ekstra.
Det er jo helt avhengig av innprisen det. Hvis innprisen er halvparten av vareprisen, burde prisøkningen være 18%. Det er jo ingen grunn til at avansen i kroner skal svinge i takt med valutakursen? Folk og lokaler betales jo i norske kroner.
 
C

cruiser

Gjest
Gjør man skikkelig researsch på nettet er det store penger og spare ser jeg , helt sykt hva egentlig vi må betale nytt for det i hifi butikk til hifi butikk i norge. Jeg skal ikke klage på det jeg har kjøpt oppi gjennom årene , for jeg har kjøpt nytt heile veien og det har jeg fått for bra lav pris , og det jeg har solgt videre har jeg ikke tapt så mye på. Men er sykt da at hifi butikken kan egentlig sette den prisen di vil nesten , for di for det for slikk og ingenting for innkjøps pris dette vet jeg for sikkert. Ta noen av merkene som er populære blant hifi brukerne mcintosh , parasound , hegel , primare , osv osv Lurer på hva di egentlig betaler for dette i store kvantum som di kjøper opp og har på lager i disse topp modellene , blir nesten kvalm bare av tanken på dette.

Mvh Imagine
Vel.. Det er ingen som betaler veil for hifi uansett, og det var det som var hele poenget i mitt innlegg tidligere som du kritiserte. Produktene burde prises med reelle priser. Forøvrig så kjenner du bransjen ganske dårlig hvis du tror det importeres dyr hifi i store kvantum
Jeg sa ikke importeres dyr hifi , så klart hifi butikkene kjøper i store kvantum til innkjøps pris , og selger det veldig dyrt i butikkene sine var slik jeg mente det.

Mvh Imagine
Nei
 

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Innlegg
789
Antall liker
353

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Gjør man skikkelig researsch på nettet er det store penger og spare ser jeg , helt sykt hva egentlig vi må betale nytt for det i hifi butikk til hifi butikk i norge. Jeg skal ikke klage på det jeg har kjøpt oppi gjennom årene , for jeg har kjøpt nytt heile veien og det har jeg fått for bra lav pris , og det jeg har solgt videre har jeg ikke tapt så mye på. Men er sykt da at hifi butikken kan egentlig sette den prisen di vil nesten , for di for det for slikk og ingenting for innkjøps pris dette vet jeg for sikkert. Ta noen av merkene som er populære blant hifi brukerne mcintosh , parasound , hegel , primare , osv osv Lurer på hva di egentlig betaler for dette i store kvantum som di kjøper opp og har på lager i disse topp modellene , blir nesten kvalm bare av tanken på dette.

Mvh Imagine
Vel.. Det er ingen som betaler veil for hifi uansett, og det var det som var hele poenget i mitt innlegg tidligere som du kritiserte. Produktene burde prises med reelle priser. Forøvrig så kjenner du bransjen ganske dårlig hvis du tror det importeres dyr hifi i store kvantum
Jeg sa ikke importeres dyr hifi , så klart hifi butikkene kjøper i store kvantum til innkjøps pris , og selger det veldig dyrt i butikkene sine var slik jeg mente det.

Mvh Imagine
Nei
Nei ok hva mener du di kjøper inn av en sort forsterker da i stk ta soundgarden til et eksempel.

Mvh Imagine
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...
Og bruken din av ordet "proxy" kan tyde på at du har leste Kahneman.
Ja jeg har lest litt av Kahneman og det er vært noe av det mest tankevekkende og stimulerende jeg har lest av popularisert faglitteratur.

Å lese «Thinking fats and slow» i kombinasjon med «This Is Your Brain on Music», gjør mangt og mye i hifiverden lettere å forstå. Spesielt det som egentlig ikke handler om HiFi.

Men Proxy i denne sammenhengen stammer fra statistikk, hvor en proxy-variabel brukes som erstatning for den variablen man egentlig skulle ha bruk, men som av ulike årsaker er ubrukelig, ofte fordi den er vanskelig å observer eller vanskelig å sette en konkret størrelse på. En proxy er med andre ord en indikator på noe annet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_(statistics)

mvh
KJ
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!

Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.

Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
Vi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...

mvh
KJ
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke skit med en halvfeit fyr i bar overkropp for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
:eek: Er så enig så enig. Selger kanskje bra nok uansett, eller vil ikke - trenger ikke ? Stryk det som ikke passer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!

Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.

Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
Vi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...

mvh
KJ
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke skit med en halvfeit fyr i bar overkropp for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
Tipper at hifi-selgere i alminnelighet ønsker å tvinge kundene til å handle i butikken - slik at de unngår hele angrefristproblematikken som gjelder ved netthandel.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Prisøkningen skyldes neppe bare den norske krona. Jeg var nettopp på messa i Munchen, og prisene i euro har jo også gått oppover.

Et kuriøst eksempel er Marten Coltrane. Innbiller meg at den første utgaven av høyttaleren, Coltrane 1, kostet drøye 400k. i Norge - det var selvsagt sinnssykt dyrt, men den nye utgaven som ble vist på messa, Coltrane 3, nærmer seg 1 mill.!

Et annet høyttaler-eksempel er den største Harbeth 40.1. Innbiller meg at denne kunne du få for knappe 100k. i Norge for en stund tilbake. Ny utgave, 40.2, tipper jeg en pris rundt 150k. (prisen er tipping fra min side, men tror jeg så en prislapp på 16k Euro i Munchen..).

Så ja, enig med trådstarter i at prisene ser ut til å gå bare en vei når det gjelder hifi. Er det kanskje rike kinesere som har skylda?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har jobbet i butikk og kan fortelle at avansen på kjente merker som bl.a Klipsch, Onkyo, Pioneer, PSB, JL Audio og Parasound er ikke spesielt høy. Ikke mer enn hva man trenger for å overleve som fysisk butikk. Importørene tjener nok bedre.

I pro-segmentet er avansen ofte enda lavere. Her er det stor sansynlighet for at det vil komme mange konkurser i årene fremover. Konkurransen er knall hard. Man tjener ikke penger lenger nå avansen er så lav som 20-25%.

De som tjener penger av hifi forretninger er de som selger dyre og kostbare merker eller har egne agentur. På eksotiske merker er nok avansen enorm. Her tar man betalt det markedet er villig til å betale og det er ofte skyhøyt som gir mye penger i kassen både for leverandør og selger. For mange er jo pris ensbetydende med kvalitet.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Man kan velge å prise et produkt etter hva man må ha eller man kan velge å prise et produkt etter hva markedet tåler.

Nordost er i siste kategori går jeg utifra ;)
Det er det det går på, hvor mye er vi villige til og betale.
Ser ut som det bare er og øke, vi betaler uansett for og ha toppmodellen :)
Mange tenker nok også, at hvis folk betaler dyrt for et annet merke, kan de også prise sitt produkt høyt, det er jo like bra lydmessig??
De er ikke beskjedne iallfall, det skal de ha 8)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Jeg har lagt merke til at prisene de siste årene har steget voldsomt ettersom nye modeller blir lansert.
Vet at nå i det siste har krona blitt svekket og at dette medfører en viss prisstigning, men her er det andre ting som også spiller inn.
Tar noen eksempler, plukker bare utifra det jeg kommer på akkurat nå.

Hegel H200 19995,- Hegel H300 29995,- Hegel H360 39995,-
Mcintosh Mc275 Mk5 34995,- Mc275 Mk6 54995,-
Gallo Ref 3.1 30000,- Gallo Ref 3,5 60000,-

Dette er bare noen få produkter, det finnes mange eksempler.
Det har jo vært en viss utvikling på produktene jeg lister opp, men føler ikke prisen står i stil med det du får igjen av ekstra.
Hva gjør at prisstigningen virker noe bratt?

Så har du hifiproduktene til flere hundretusen, da spesiellt kabler, det henger jo ikke på greip imo.
Er det bare en pris setting utifra at Audiophile er blitt blinde og punger ut i vildensky for produkter som begynner og få en viss status, eller er disse produktene verdt flere hundre tusen ?

Merket meg dette jeg også. Var interessert i MC275, men ble veldig overrasket når jeg så prisen de tar for den i dag. Kjøpte en MC275 ny for rundt 10-12 år siden, da de enda hadde skruterminaler. Da var veil pris 29990,- Solgte den igjen senere for rundt halvparten.

Slik prisen er nå så er det i hvert fall ikke av interesse å kjøpe ny. 55K er den ikke verdt i mine øyne, og jeg synes i grunn prisen er helt latterlig.
Latterlig og ekstremt irriterende!
De har et veldig populært produkt som gir fin lyd og valuta for pengene, ha gjør de?
Passer på og få mest mulig fortjeneste ut av det, tipper prisen ikke går ned før salget uteblir.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Prisøkningen skyldes neppe bare den norske krona. Jeg var nettopp på messa i Munchen, og prisene i euro har jo også gått oppover.

Et kuriøst eksempel er Marten Coltrane. Innbiller meg at den første utgaven av høyttaleren, Coltrane 1, kostet drøye 400k. i Norge - det var selvsagt sinnssykt dyrt, men den nye utgaven som ble vist på messa, Coltrane 3, nærmer seg 1 mill.!

Et annet høyttaler-eksempel er den største Harbeth 40.1. Innbiller meg at denne kunne du få for knappe 100k. i Norge for en stund tilbake. Ny utgave, 40.2, tipper jeg en pris rundt 150k. (prisen er tipping fra min side, men tror jeg så en prislapp på 16k Euro i Munchen..).

Så ja, enig med trådstarter i at prisene ser ut til å gå bare en vei når det gjelder hifi. Er det kanskje rike kinesere som har skylda?
Når Maxwell hadde Harbeth, kostet den 72K.
Det var iallfall den prisen jeg fikk opplyst, da jeg ringte Trond i Kristiansand og spurte, på et nytt par i kirsebær finnish.
Kanskje det var et der og da tilbud??

Edit: er noen år siden da, 4-5 kanskje :)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Prisøkningen skyldes neppe bare den norske krona. Jeg var nettopp på messa i Munchen, og prisene i euro har jo også gått oppover.

Et kuriøst eksempel er Marten Coltrane. Innbiller meg at den første utgaven av høyttaleren, Coltrane 1, kostet drøye 400k. i Norge - det var selvsagt sinnssykt dyrt, men den nye utgaven som ble vist på messa, Coltrane 3, nærmer seg 1 mill.!

Et annet høyttaler-eksempel er den største Harbeth 40.1. Innbiller meg at denne kunne du få for knappe 100k. i Norge for en stund tilbake. Ny utgave, 40.2, tipper jeg en pris rundt 150k. (prisen er tipping fra min side, men tror jeg så en prislapp på 16k Euro i Munchen..).

Så ja, enig med trådstarter i at prisene ser ut til å gå bare en vei når det gjelder hifi. Er det kanskje rike kinesere som har skylda?
Når Maxwell hadde Harbeth, kostet den 72K.
Det var iallfall den prisen jeg fikk opplyst, da jeg ringte Trond i Kristiansand og spurte, på et nytt par i kirsebær finnish.
Kanskje det var et der og da tilbud??

Edit: er noen år siden da, 4-5 kanskje :)
Ja, men innbiller meg at den har ligget under 100k. helt frem til nå. Selv en prisøkning på kanskje 100% på 5 år blir ganske mye. Bare tenkt hvis noen har prøvd å spare til en slik høyttaler i mellomtida.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Ja ved første øyekast tror du ikke at prishoppet er like høyt, men prishoppet er faktisk eksakt 57,14285714% på både McIntosh og Denon.
Selv om 57% av McIntoshen selvfølgelig er større kronemessig, så er den drøye utviklingen akkurat den samme
Fordelen med Mcintosh er at den ikke går betydelig ned i pris hvis man en dag skal selge etter bytte ut. Veldig praktisk - litt som å kjøpe seg en bolig for å bli med på boligboblen.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
C

cruiser

Gjest
Jeg sa ikke importeres dyr hifi , så klart hifi butikkene kjøper i store kvantum til innkjøps pris , og selger det veldig dyrt i butikkene sine var slik jeg mente det.

Mvh Imagine
Nei
Nei ok hva mener du di kjøper inn av en sort forsterker da i stk ta soundgarden til et eksempel.

Mvh Imagine
Fikk ikke noe svar på dette ?

Mvh Imagine
Lager er dyrt, kostnadene ved å ha store lagre på utsalgsstedene overstiger glatt gevinsten. Nå er soundgarden en kjede og har sikkert et hovedlager.. Du kan jo også ta en tur ned til Roald å høre hvor mye kapital han har knytter opp i lager
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg har lagt merke til at prisene de siste årene har steget voldsomt ettersom nye modeller blir lansert.
Vet at nå i det siste har krona blitt svekket og at dette medfører en viss prisstigning, men her er det andre ting som også spiller inn.
Tar noen eksempler, plukker bare utifra det jeg kommer på akkurat nå.

Hegel H200 19995,- Hegel H300 29995,- Hegel H360 39995,-
Mcintosh Mc275 Mk5 34995,- Mc275 Mk6 54995,-
Gallo Ref 3.1 30000,- Gallo Ref 3,5 60000,-

Dette er bare noen få produkter, det finnes mange eksempler.
Det har jo vært en viss utvikling på produktene jeg lister opp, men føler ikke prisen står i stil med det du får igjen av ekstra.
Hva gjør at prisstigningen virker noe bratt?

Så har du hifiproduktene til flere hundretusen, da spesiellt kabler, det henger jo ikke på greip imo.
Er det bare en pris setting utifra at Audiophile er blitt blinde og punger ut i vildensky for produkter som begynner og få en viss status, eller er disse produktene verdt flere hundre tusen ?

Merket meg dette jeg også. Var interessert i MC275, men ble veldig overrasket når jeg så prisen de tar for den i dag. Kjøpte en MC275 ny for rundt 10-12 år siden, da de enda hadde skruterminaler. Da var veil pris 29990,- Solgte den igjen senere for rundt halvparten.

Slik prisen er nå så er det i hvert fall ikke av interesse å kjøpe ny. 55K er den ikke verdt i mine øyne, og jeg synes i grunn prisen er helt latterlig.
Latterlig og ekstremt irriterende!
De har et veldig populært produkt som gir fin lyd og valuta for pengene, ha gjør de?
Passer på og få mest mulig fortjeneste ut av det, tipper prisen ikke går ned før salget uteblir.

Ja, det er en fin forsterker som tidligere var rett priset. Nå er jo du heldig siden du allerede har to stk.;)
Jeg så det lå en MC275 på finn.no for litt siden til 35K. Det var av den siste typen.

Lurer på hvordan dette vil påvirke bruktprisen på de eldre modellene? Har sett MK3 aventert ned i 13K tidligere. Etter arkivet her å dømme så har de blitt solgt for 16-18K.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.087
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
10
Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!

Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.

Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
Vi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...

mvh
KJ
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
Den samme fyren du trolig sikter til er etter min erfaring i det minste redelig. Han er også hjelpsom og ønsker å ivareta kundene sine, også ved behov for service og oppfølging i etterkant av kjøpet. Ikke alle i bransjen man kan si det om, noe jeg virkelig har fått erfare nylig.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Personkarakteristikker av selger som er lett identifiserbar er tatt bort, og jeg regner med at enkelte vil forstå hva jeg sikter til.

Mvh
Høvdingen
 
C

cruiser

Gjest
Husk at prisen er en viktig del av brukeropplevelsen og eiergleden!

Skulle ønske dette var en spøk, men det er det dessverre ikke.

Denne forsterkeren koster 200.000, men du får 150.000 i innbytte for din gamle (eller special price only for you) gir også illusjonen av et bedre produkt enn å tilby den for 50.000. Vi er mennesker, og vi vil bli lurt. Les Kahnemans bok "Thinking, fast and slow" og bli klokere.
Vi er rare og tidvis veldig lettlurte på den måten. Jeg tror vi egentlig liker å bli lurt på mange måter og mange områder. Omstendighetene for lurerriet passer ofte så alt for godt inn det hver enkelt av oss liker å tro om seg selv og verden. Høy pris er en av de viktigste «proxy» indikatorene for «høy kvalitet», og stor rabatt er en tilsvarende viktig «proxy» indikator for et «godt kjøp». Det er bare å skru opp på begge sider ... høyere pris og større rabatt samtidig er med andre ord «bra» ... selv om sluttsummen er den samme ... go figure ...

mvh
KJ
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
Den samme fyren du trolig sikter til er etter min erfaring i det minste redelig. Han er også hjelpsom og ønsker å ivareta kundene sine, også ved behov for service og oppfølging i etterkant av kjøpet. Ikke alle i bransjen man kan si det om, noe jeg virkelig har fått erfare nylig.
Mye mulig, jeg syns det blir for mye skitsnakk og syforening når jeg er innom til at jeg handler noe der. Poenget mitt var vel bare at man ikke tilpasser seg nye generasjoner med endrede handlemønster
 
U

Utgatt24668

Gjest
Den samme fyren du trolig sikter til er etter min erfaring i det minste redelig. Han er også hjelpsom og ønsker å ivareta kundene sine, også ved behov for service og oppfølging i etterkant av kjøpet. Ikke alle i bransjen man kan si det om, noe jeg virkelig har fått erfare nylig.
Tiltredes! Genuine mennesker er sjelden kost.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Vedrørende priser: Marginene på kvalitetsprodukter av en viss pris er begrenset. Å ha dyre produkter på lager er tapsprosjekt. Salg av blader er begrenset med begrenset margin. Selv VG og DB sliter grunnet sviktende salg. HIFI bransjen taper sakte men sikkert mot konsummarkedet med billige enheter for "mannen i gata".
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg sitter med et temmelig bredt smil selv , alt jeg har er kjøpt er splitter nytt , men jeg fikk det får en temmelig fin pris å , fra høyttalerne jeg har , subbene , forsterkeren , hjemmekino forsterkeren , hdmi kablene , subwoofer kablene , coaxial kablene , optical kablene , og kablene jeg lagde selv for 55 kr meteren osv osv. Subbene jeg har kostet 6000 kr ny pr stk blir 18000 kr det , jeg fikk alle for 6000 kr og jeg har 3 av dem for og si noe. Bare på subbene sparte jeg 12000 kr ;)

Mvh Imagine
Det er vel fordi bransjen har villedende priser og bruker rabatter for å lure tullinger til å tro at dem har gjort ett kjempekjøp.. Eneste de oppnår med det er å fordumme kundene samt handelslekasje til utlandet
Enig, rabatt er bare for tullinger.
Ja, rabatt er noe tull. Jeg liker også å betale full pris for varene jeg kjøper.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Problemet er at folk flest fokuserer mer på rabatten de får enn hva de egentlig får for pengene.
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Siste leddet i bransjen sitter faen ikke igjen med noen høy fortjeneste-------------------------
Rundt 30% så skal det trekkes rabatt-----------------------------Det er ikke mye igjen til drift++da.
Men vi kan takke oss selv -------------Det er flere HI-fi sjapper pr innbygger Norge en fx USA eller Tyskland----------
Klesbransjen har flere 100% fortjeneste på mange produkter for ikke å snakke om Sport osv.
Med gammalsur hilsen Tewrjetroll
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
Den samme fyren du trolig sikter til er etter min erfaring i det minste redelig. Han er også hjelpsom og ønsker å ivareta kundene sine, også ved behov for service og oppfølging i etterkant av kjøpet. Ikke alle i bransjen man kan si det om, noe jeg virkelig har fått erfare nylig.
Mye mulig, jeg syns det blir for mye skitsnakk og syforening når jeg er innom til at jeg handler noe der. Poenget mitt var vel bare at man ikke tilpasser seg nye generasjoner med endrede handlemønster
I mitt point er trur du ikke disse kjedene av hifi butikker tjener penger, for ellers ville di jo gått konkurs etter konkurs en etter en.

Mvh Imagine
 
Topp Bunn