Diverse Hva skjer med prisene på hifi?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Har jobbet i butikk og kan fortelle at avansen på kjente merker som bl.a Klipsch, Onkyo, Pioneer, PSB, JL Audio og Parasound er ikke spesielt høy. Ikke mer enn hva man trenger for å overleve som fysisk butikk. Importørene tjener nok bedre.

I pro-segmentet er avansen ofte enda lavere. Her er det stor sansynlighet for at det vil komme mange konkurser i årene fremover. Konkurransen er knall hard. Man tjener ikke penger lenger nå avansen er så lav som 20-25%.

De som tjener penger av hifi forretninger er de som selger dyre og kostbare merker eller har egne agentur. På eksotiske merker er nok avansen enorm. Her tar man betalt det markedet er villig til å betale og det er ofte skyhøyt som gir mye penger i kassen både for leverandør og selger. For mange er jo pris ensbetydende med kvalitet.
OK, så du sier fortjeneste på "vanlig" hifi ikke er spesielt høy, og enda lavere i pro-segmentet. Det har du kunnskap om.

Men du skriver at hifi forretninger som selger de dyre og kostbare merker har enorm avanse.
Du skriver ikke noe om hva slags grunnlag du har for denne påstanden.
Er dette noe du kan dokumentere? Evt. hva er det grunnlaget for denne påstanden ?

Jeg ser du er bransjeaktør. Da vet sikkert at alt ikke går rett i bukselommen, og at det også er kostnader ved å drive import/butikk.
Etter den kunnskapen jeg har om det norske markedet, så er det ikke mange norske aktører som har en sunn økonomi. De kan vel telles på en hånd, mens det totale antall aktører er mange ti-tall, kanskje mer. Kan ikke se at det er mange firmaer som har det enorme overskuddet du snakker om. De fleste firmaer jeg vet om sliter for å overleve, og lever nærmest fra hånd til munn. Men du har kanskje annen informasjon?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Avansene i seg selv er neppe for lave. Men omsetningsvolumet, derimot, for en stor del av den norske bransjen. Kan ikke for mitt bare liv skjønne at hjulene går rundt for så mange forhandlere i et så lite marked.

En annen ting er at dette kanskje er forklaringen på hvordan f.eks. kabler og tweaks har gått fra mersalgsprodukter til et par hundrelapper til å bli likt priset med anleggets øvrige komponenter.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Avansene i seg selv er neppe for lave. Men omsetningsvolumet, derimot, for en stor del av den norske bransjen. Kan ikke for mitt bare liv skjønne at hjulene går rundt for så mange forhandlere i et så lite marked.

En annen ting er at dette kanskje er forklaringen på hvordan f.eks. kabler og tweaks har gått fra mersalgsprodukter til et par hundrelapper til å bli likt priset med anleggets øvrige komponenter.
Og det hjelper heller lite at de som velger å kjøpe nytt hånes ;)

OT: det finnes ennå noen eksempler som overrasker positivt. Fikk opplyst fra badet i Torggata at DV20x2 koster 5600 kr, og XX2 koster 14k. Dette er priser som er lavere enn veldig mange der ute i det store Utlandet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Lurer på hvordan folk som er så dumme som dere vil ha det til har klart å frigjøre så mye penger til dyr hifi...
 

jaasland

Medlem
Ble medlem
06.05.2015
Innlegg
17
Antall liker
9
Sted
Sandnes
Det er jo enkelt å gå inn og se hva de sitter igjen med på bunnlinjen for en landsdekkende kjede:

Soundgarden AS - Randaberg - Regnskapstall

Et resultat på 1,5 mill på en omsetning på 140 mill er vel ikke akkurat fet business, men de tjener i alle fall penger.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er jo enkelt å gå inn og se hva de sitter igjen med på bunnlinjen for en landsdekkende kjede:

Soundgarden AS - Randaberg - Regnskapstall

Et resultat på 1,5 mill på en omsetning på 140 mill er vel ikke akkurat fet business, men de tjener i alle fall penger.
Dette er ekstremt dårlige tall, og jeg har en mistanke om at hele bransjen har akkurat like dårlige tall.......

I fremtiden har vi Rema og polet, resten skjer på nettet. Og det meste her vil være fra utlandet
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Oslo hificenter sine tall


RESULTATREGNSKAP20132012201120102009Graf
Sum driftsinntekter37 434 00037 039 00033 149 00028 871 00030 038 000Vis grafVis graf
Driftsresultat6 303 0006 072 0004 456 0002 362 0002 391 000Vis grafVis graf
Resultat før skatt6 465 0006 152 0004 484 0002 320 0002 332 000Vis grafVis graf
Årsresultat4 652 0004 420 0003 214 0001 662 0001 673 000Vis grafVis graf
Vis flere detaljer
BALANSEREGNSKAP20132012201120102009Graf
Sum anleggsmidler37 00058 000101 000167 000240 000Vis grafVis graf
Sum omløpsmidler19 085 00017 116 00013 657 00013 458 00012 585 000Vis grafVis graf
Sum egenkapital11 237 0009 585 0008 166 0006 952 0006 290 000Vis grafVis graf
Sum gjeld7 884 0007 588 0005 592 0006 673 0006 535 000Vis grafVis graf
Vis flere detaljer
REGNSKAPSANALYSE20132012201120102009
Totalkapitalrentabilitet i %[h=3]Definisjon: Totalkapitalrentabilitet i %[/h]Totalkapitalrentabiliteten viser bedriftens avkastning på den totale kapitalen som er bundet i bedriften. Er altså et mål på avkastningen på selve eiendelene, og representerer et viktig nøkkeltall ved lønnsomhetsberegning.
[h=4]Formel[/h]Totalkapitalrentabilitet i % = (Driftsresultat + Finansinntekter) x 100 / Gjennomsnittlig totalkapital
35,9%40,3%33,4%18,3%
Resultat av driften i %[h=3]Definisjon: Resultat av driften i %[/h]Resultatgraden er et mål på hvor stort driftsresultatet er i forhold til omsetningen.
[h=4]Formel[/h]Resultat av driften = (Driftsresultat x 100) / Sum Driftsinntekter
16,8%16,4%13,4%8,2%8,0%
Likviditetsgrad 1[h=3]Definisjon: Likviditetsgrad 1[/h]Likviditetsgrad 1 måler bedriftens evne til å dekke sine betalingsforpliktelser etter hvert som disse forfaller. Likviditetsgrad 1 bør være større enn 1,5.
[h=4]Formel[/h]Likviditetsgrad 1 = (Sum omløpsmidler + ubenyttet kassekreditt) / Kortsiktig gjeld
2,42,32,42,01,9
Egenkapitalandel i %[h=3]Definisjon: Egenkapitalandel i %[/h]Er et uttrykk for hvor stor del av eiendelene som er finansiert med egenkapital og dermed hvor mye av eiendelene som kan gå tapt før kreditorenes fordringer kommer i fare.
[h=4]Formel[/h]Egenkapitalandel i % = (Sum egenkapital * 100) / Sum egenkapital og gjeld
58,8%55,8%59,4%51,0%49,0%
Vis flere detaljer
LEDERLØNNINGER20132012201120102009
621 000608 000562 000533 000538 000


 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Ekstremt dårlig er det ikke, det er tross alt overskudd.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
men med et overskudd på 1% av omsetning så skal det ufattelig lite til før det går i minus. Det må være krevende å være innkjøpsjef ( og økonomiansvarlig ) under slike forhold.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Om Soundgarden hadde hatt samme avanse som OHC ville de hatt ca 20 mill i overskudd...
 
  • Liker
Reaksjoner: RDI

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Soundgarden er nær det man kaller veldedighet, ja.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Da skjønner jeg at Primare DAC'en jeg kjøpte hos Soundgarden til halv pris var et røverkjøp. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det som har skjedd er at middel-segmentet - der pris er noenlunde fornuftig og ytelsen kan være helt i toppen - har kollapset.

To faktorer som kan være viktige her er en generelt synkende interesse for lyd hos folk flest, samt at folk har fått mere penger å bruke.
De som bare skal ha noe lyd til bakgrunnsmusikk og media går kun etter pris - "billig veit du", mens entusiasten (det er du) bruker akkurat så mye penger som det er mulig å skrape sammen - med mere penger mellom hendene så blir det da de dyre produktene som er interessante.

Dette vet jo produsentene, og posisjonerer seg deretter, med noen forbedringer her og der, og høyere pris, og nye modeller utvikles i den høyere prisklasse.

Om dette er dumt eller bra, så er det i hvertfall slik det har utviklet seg.
Det jeg synes er katastrofe er når folk har mediarom/stue med diger skjerm, og så sitter de og hører på bingolyd fra "soundbar" eller noen små plastbokser.
Mange av disse ville valgt annerledes hvis de hadde visst hva de gikk glipp av.
Men internetthandel har noen store minus her - det er ikke mulig å formidle lydopplevelsen via en nettside.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det som har skjedd er at middel-segmentet - der pris er noenlunde fornuftig og ytelsen kan være helt i toppen - har kollapset.

To faktorer som kan være viktige her er en generelt synkende interesse for lyd hos folk flest, samt at folk har fått mere penger å bruke.
De som bare skal ha noe lyd til bakgrunnsmusikk og media går kun etter pris - "billig veit du", mens entusiasten (det er du) bruker akkurat så mye penger som det er mulig å skrape sammen - med mere penger mellom hendene så blir det da de dyre produktene som er interessante.

Dette vet jo produsentene, og posisjonerer seg deretter, med noen forbedringer her og der, og høyere pris, og nye modeller utvikles i den høyere prisklasse.

Om dette er dumt eller bra, så er det i hvertfall slik det har utviklet seg.
Det jeg synes er katastrofe er når folk har mediarom/stue med diger skjerm, og så sitter de og hører på bingolyd fra "soundbar" eller noen små plastbokser.
Mange av disse ville valgt annerledes hvis de hadde visst hva de gikk glipp av.
Men internetthandel har noen store minus her - det er ikke mulig å formidle lydopplevelsen via en nettside.
Dette passer i alle fall bra for norske forhold - i den forstand at folk de siste 20 årene har hatt mer penger å rutte med enn noen gang tidligere. Men de fleste produsenter finnes jo utenfor Norge, og ser man utviklingen i verden totalt - og Europa spesielt - er bildet atskillig mer innfløkt. Tyskland har stort sett greid seg bra hele tiden, mens land som Irland, Hellas, Spania, Portugal og til dels Italia har slitt, og sliter til dels fortsatt.

Jeg vil tro at en hovedårsak til utviklingen er at det finnes så bra lavprisalternativer at de fleste mennesker rett og slett ikke bryr seg om å kjøpe noe dyrere. Når musikkprodusentene så vel som strømmetjenestene dessuten synes å tilpasse seg dette markedet, og til dels også eies av utstyrsprodusentene, blir det en tung oppgave å overbevise folk om at de skal satse på noe som er mye dyrere, mer tungvint og egentlig ikke låter så veldig mye bedre med de kildene som folk er vant til å bruke.


Jeg koser meg med Hi-Fi, men har ikke noen problemer med å høre at anlegget i bilen med 11 høyttalere til en hundredel av prisen til utstyret hjemme, låter helt greit, og noen ganger vel så bra. Så når Hi-Fi markedet likevel er svært begrenset - også på verdensbasis - er det kanskje ikke så lukrativt å produsere "bra" produkter for "folk flest".

Om det er slik at folks lydinteresse generelt er synkende, er jeg i tvil om.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
JL Audio i USA : e112: $1,900 Black Ash ($2,100 Gloss Black)
Disse kunne man få for 13.500 kr inkl rabatt i Norge. Slettes ikke galt. Nå koster de 20.000 kr.

 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Her sammenlignes den tidligere rabatterte prisen med nåværende veil. pris for å få en større differanse enn det som er tilfelle. Sammenligner man tidligere rabattert pris mot nåværende rabattert pris, så vedder jeg lillefingeren min at det tilsvarer sånn noenlunde valutaøkningen i USD.

Et søk på prisjakt ga meg dessuten 16000,-
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg tror det Kvålsvoll, at direktørene hos de store folkeleverandørene Elkjøp og Expert har større tall i sine sko størrelser enn egen IQ, når de har butikker & butikkselgere fulle av fokus på det øyet ser - således div. "soundbar" & litt annen plastikk hi-fi for å ivareta vår musikkinteresse.

Dette, lærer jo nærmest opp kundene! Det at de tror musikk skal gjengis via noe billige søppel-plastikk-anlegg når de store tilbyderne av slikt kun tilbyr dette.

For det er kun innenfor lydprodukter dette er gjeldende, da man får kjøpt både flatskjerm, kjøleskap og komfyr til nærmere et halvt hundre tusen om man vil. Mens butikkene selv altså har vegring for å selge musikkgjengivende produkter for over 1.950,-

Og selv Hi-Fi Klubben og Soundgarden lar man jo tror at smått & lite & billig = riktig! Hvis man da ikke på eget initiativ drar seg inn i et lytterom hvor et stereoanlegg er i nærheten av å kunne gjengi en messeskestemme og et instrument bedre enn radioen som følger med kjøleskapet...
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Mest sannsynlig skyldes dette underbemanning, da det har vært så stort trøkk av kunder de siste 8 årene :cool:

Om eierene ikke har snøre på data, så finnes det muligheter for å få kjøpt tjenester, og ha et firma til å være web ansvarlig. En betydelig førstegangutgift, men deretter beskjeden årlige utgifter. Noen som har sett programmet "barhjelpen". Hifi branskjen er enda mer på jordet, og minner meg om gjerrige, uvitende amatører. Gutta på Stereofil ligger lysår foran de fleste andre og tar kundene seriøst.

Endel har noe å lære mtp godt design og oppdaterte nettsider.
ATV, drone, elbil, elsykkel, rc helikopter, ATV, robot, elatv kan i så måte fungere som en referanse :)
Denne er også deilig Audioaktøren, avd. Norsk Hi-Fi Center
Eller denne.
Et skrekkeksempel på elendig hjemmeside med prislister fra 2006 og 2011 og bilder fra Hi-Fi-messen i Horten i 2007

daCapo HiFi's Hjemmeside
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har lusket litt i bransjen og min erfaring er at du enten må ha spredd utsalgssteder bredt med godt utvalg, og der typisk fra øvre middelklasse/pris og opp, eller ha kun ei sjappe med verdens feteste tapet og priser hvis man skal leve av det.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Problemet i dag er at det er alt for mange aktører på markedet. Aktører som egntlig ikke har livets rett. Jeg tror at ingen er tjent med dette slik det fremst nå. Det er kun et fåtall som faktisk tjener penger, og det er kun et fåtall som gjør en god nok jobb. Jeg er interessert i å ha en solid forhandler som er godt dekket både på nett og i butikk. Med de utsiktene som er nå er jeg ikke sikker på hvordan det vil bli, men om noen så er Stereofil vanskelig å komme utenom. De gjør virkelig en god jobb.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Problemet i dag er at det er alt for mange aktører på markedet. Aktører som egntlig ikke har livets rett. Jeg tror at ingen er tjent med dette slik det fremst nå. Det er kun et fåtall som faktisk tjener penger, og det er kun et fåtall som gjør en god nok jobb. Jeg er interessert i å ha en solid forhandler som er godt dekket både på nett og i butikk. Med de utsiktene som er nå er jeg ikke sikker på hvordan det vil bli, men om noen så er Stereofil vanskelig å komme utenom. De gjør virkelig en god jobb.
Hva får du for å reklamere?
Vært "stereokunde" lenge og fusket litt som aktør underveis. Stereofil prøver garantert å gjøre en god jobb, og kommer du innom butikken så gjør de sikkert det.
Jeg for min del bestilte ting i nettbutikken deres, ringte flere ganger for å avklare og fikk en mnd med probl og en haug med inkassovarsel.
Det skal sies at Stereofil, så vidt jeg vet, ordnet opp i det men det måtte ringes mange ganger før det skjedde.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein har ikkje klart for seg dei avgjerdsprosessane som fører til kjøp. Eg er rimeleg sikker på at dette går i fleire faser når det gjeld hifi enn når det gjeld sjokolade. Men eg har fleire gonger møtt argumentet "vi ser ikkje aukande sal etter å ha avertet, så kvifor avertere?"

Dersom det ikkje finnest interesse for eit produkt, vil det naturlegvis ikkje lenger vere i sal, som eit teaterstykke utan besøkjande vert det tatt av plakaten. Men for heile produktgruppa hifi?
Det er framleis mange utmerka hifibutikkar her i landet. Men ikkje alle av desse klarer å få inn nye kundegrupper. Dette heng vel saman med at jenter ikkje gidd bruke så mykje kronasje på lyd, når det er andre ting som flaggar egoet, og at det er så mykje fleire guteleikar no enn tidlegare, då det anten var foto, bil eller hifi..
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Litt off topic :
Hvordan trur dere forholdene er i reperatør- bransjen?
Jeg mener, når det tydeligvis er så dårlig stelt med de som selger skjiten......
 
G

Gasolin

Gjest
Jeg kjenner at lysten til å kjøpe noe p.t. er drastisk redusert og jeg blir nesten demotivert av å se en økning på forsterkere på 2-3 og 5000kr. i de ulike prisklasser opp mot 40k.
Godt å se noen priser fortsatt er stabile.
Jeg får håpe på et godt tilbud når det skal handles;)
 

RDI

Fersking
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
3
Antall liker
0
Mat har faktisk gått ned i pris de siste 10-20 år;)
 

RDI

Fersking
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
3
Antall liker
0
Siste leddet i bransjen sitter faen ikke igjen med noen høy fortjeneste-------------------------
Rundt 30% så skal det trekkes rabatt-----------------------------Det er ikke mye igjen til drift++da.
Men vi kan takke oss selv -------------Det er flere HI-fi sjapper pr innbygger Norge en fx USA eller Tyskland----------
Klesbransjen har flere 100% fortjeneste på mange produkter for ikke å snakke om Sport osv.
Med gammalsur hilsen Tewrjetroll
Dagligvarer sitter med 7-13% fortjeneste, sånn for å få litt balanse i sammenligningen din
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Siste leddet i bransjen sitter faen ikke igjen med noen høy fortjeneste-------------------------
Rundt 30% så skal det trekkes rabatt-----------------------------Det er ikke mye igjen til drift++da.
Men vi kan takke oss selv -------------Det er flere HI-fi sjapper pr innbygger Norge en fx USA eller Tyskland----------
Klesbransjen har flere 100% fortjeneste på mange produkter for ikke å snakke om Sport osv.
Med gammalsur hilsen Tewrjetroll
Dagligvarer sitter med 7-13% fortjeneste, sånn for å få litt balanse i sammenligningen din
Jo større omsetning, jo lavere marginer kan man ta.
Uten å ha sjekket tallene er jeg ganske sikker på at matvarebransjen har større omsetning enn hifi-bransjen ;-)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Et annet problem er at bransjen sier fra seg muligheten for netthandel med den måten å gjøre det på. Jeg vil gjerne unngå å reise ned i torggata å snakke med en fyr for å kjøpe meg en forsterker, jeg vil orientere meg på nett angående pris samt bestille varen der. Istedenfor blir man tilbudt en steinaldernettside og en prisliste fra 2012 på en doc fil
Den samme fyren du trolig sikter til er etter min erfaring i det minste redelig. Han er også hjelpsom og ønsker å ivareta kundene sine, også ved behov for service og oppfølging i etterkant av kjøpet. Ikke alle i bransjen man kan si det om, noe jeg virkelig har fått erfare nylig.
Mye mulig, jeg syns det blir for mye skitsnakk og syforening når jeg er innom til at jeg handler noe der. Poenget mitt var vel bare at man ikke tilpasser seg nye generasjoner med endrede handlemønster
Hva kaller du da din opprinnelig omtale av denne bransjeaktøren? En omtale som viselig nok ble moderert vekk av Høvdingen?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
men med et overskudd på 1% av omsetning så skal det ufattelig lite til før det går i minus. Det må være krevende å være innkjøpsjef ( og økonomiansvarlig ) under slike forhold.
Overskuddet kan vel i stor grad styres/settes dersom økonomien er god? Bonus eller utbytte?

Med så lav omsetning som vi har av hi-fi-produkter om dagen så er vel problemet i hovedsak at det finnes for mange produsenter, importører og forhandlere til at man får et prisnivå på linje med det vi har for andre typer produkter. Hi-fi er noe nesten ingen er interessert i lenger, og det produseres ofte i håpløst små serier.

Vi skjønner alle at om det hadde sittet en fet platespiller i hvert hjem så hadde ikke utsalgsprisen vært i hundretusenkronersklassen, til det er produktene for enkle. Betyr ikke at de som handler blir lurt av den grunn. Meget mulig de betaler med åpne øyne.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Siste leddet i bransjen sitter faen ikke igjen med noen høy fortjeneste-------------------------
Rundt 30% så skal det trekkes rabatt-----------------------------Det er ikke mye igjen til drift++da.
Men vi kan takke oss selv -------------Det er flere HI-fi sjapper pr innbygger Norge en fx USA eller Tyskland----------
Klesbransjen har flere 100% fortjeneste på mange produkter for ikke å snakke om Sport osv.
Med gammalsur hilsen Tewrjetroll
Dagligvarer sitter med 7-13% fortjeneste, sånn for å få litt balanse i sammenligningen din
Jo større omsetning, jo lavere marginer kan man ta.
Uten å ha sjekket tallene er jeg ganske sikker på at matvarebransjen har større omsetning enn hifi-bransjen ;-)
Ja, nå driver ikke jeg butikk, men generelt er det skummelt å se seg blindt på prosenter. Enten man er kjøper eller selger, er det hva ting koster i kroner og øre som er interessant. Som du sier kan en klare seg med lave marginer hvis en bare selger veldig mye. Man kan sikkert også klare seg med lave marginer hvis en selger noe veldig dyrt. Motsatt; selv om en sikkert kan ha flere 100% avanse på t-skjorter, må en allikevel selge en del skjorter for å tjene veldig mye penger på det (men klarer man det kan man helt sikkert bli rik på å selge klær mye pga avansen).

At antall hifi-sjappper pr. innbygger er større i Norge enn f.eks. USA kan jeg tro på. Jeg tipper det knapt er noen i verden som bruker mere penger på lyd og bilde enn Nordmenn, bl.a. fordi vi bruker relativt mye penger på hus og hjem (mulig det har noe med klimaet å gjøre?), og så har vi i snitt utrolig god råd. Ikke sparer vi noe særlig heller lenger (slik asiater typisk gjør; de sparer f.eks. ved å kjøpe gull).

Og mat er billig i Norge i forhold til kjøpekraften, om noen skulle lure. Tipper besteforeldra våre brukte relativt sett mere penger på mat i forhold til inntekta.
 
Topp Bunn