Høyttalere Hva skjedde med B&W's evne til å lage gode høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Madmax_1

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Slenger ut en brannfakkel her, men gjør det fordi jeg er så enig. Hvor mange review'ere er kjøpt og betalt? Vi stoler ofte på tester av utstyr som får gode skussmål og blir hauset opp i skyene uten reel grunn. Her tar jeg ett eksempel og dette er B&W. Tidligere (les 80 og 90 tallet) lagde de i mine ører gode høyttalere. Nå lager de mye som ikke låter rett i mine ører. Jeg har lenge tenkt at det er noe feil med meg, men har gjentatte ganger fått dette bekreftet. For endel år siden skulle jeg ha nye gulvstående høyttalere, og jeg gjorde mye research for å finne ut hva jeg skulle kjøpe. Valget falt på B&W 683 som hadde gjort det veldig godt i mange tester. Da jeg hentet høytalerne som ble kjøpt på Finn, hadde selgeren plassert skumgummi i dekslene foran diskanten for demping. Han sa at han syntes de spilte for mye diskant og jeg tenkte at han brukte bare utstyr som ikke matchet og som var for lystklingende. Vel hjemme koblet jeg opp høyttalerne og kom raskt frem til at han jo hadde et poeng. Jeg spilte da på en Xindak 6950 som jo ikke akkurat drar opp diskanten, men som er mer kjent for litt tilbakelent varm lyd som jeg liker. 683'ene ble ikke værende lenge hos meg og jeg konkluderte med at lydsignaturen til B&W ikke passer for meg.

    De fleste testere baserer seg kun på hva de hører og kan beskrive utstyr med ekstrem detaljinformasjon om hvordan noe låter. Hvor mye kan vi stole på hva disse mener? Var selv veldig skeptisk til testere som bare forholdt seg til målinger. Etter hvert har jeg skjønt at målinger kan ha mye for seg. Ta f.eks GR-Research og YT-kanalens hans https://www.youtube.com/channel/UCIJHwsTJyrH4YznoJxZmJHQ eller vår enten hatede eller elskede ASR https://www.youtube.com/channel/UCWp1NY1KXGwcOh1RxKp_-FA De tror jeg ikke er like mye kjøpt og betalt. Snublet nettopp over denne testen til Amir og kom til å tenke på min opplevelse med 683'ene. Disse 607 S2 boksene har jo ikke akkurat fått lite skryt, selv om jeg har hørt at enkelte syntes de låter noe lyst. De måler jo bånn i bøtta, har svært lite bass og masse mellomtone og diskant. Er det fordi mange Audiophile (som Steve G.) har mistet såpass mye av hørselen i øvre register at disse får så god omtale? Er like gøy når GR-Research plukker fra hverandre høyttalere til 30-40.000 kr og finner ut at de består av svært middelmådige komponenter i delefiltre, kabling og tilkoblingsterminaler. Bare det ser dyrt ut og har et kjent merke, så kan det selges til svimlende summer. Det finnes mye bra, men mange blir dessverre lurt til å kjøpe utstyr som ikke burde vært på markedet engang. Nå sier jeg ikke at alle B&W høyttalere låter ræva, men noen gjør det. Jeg setter på popkornet i påvente av en livlig debatt om temaet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    804 D4 målt av Stereophile. Jeg får ikke vann i munnen nei. Fakkelen brenner videre.

    (Korrigert modellnavn.)
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Er like gøy når GR-Research plukker fra hverandre høyttalere til 30-40.000 kr og finner ut at de består av svært middelmådige komponenter i delefiltre, kabling og tilkoblingsterminaler.
    Ja her er det nok mange som burde ta en titt før lommeboka åpnes. Og målingene som @Valentino henviser til overfor er meget middelmådig både i frekvensbalanse, spredning og tidsdomenet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvor mange review'ere er kjøpt og betalt?
    Godt spørsmål. Det er en veldig fristende konklusjon at de er i lomma på hverandre. Kanskje ikke direkte, men uansett er det en kobling der. Hifi-anmeldere kan ikke leve uten Hifi-bransjen pga behovet for reklameinntekter og eventuelt lån av utstyr til test. Slakter man en produsent så stenges naturlig nok den døra, da ingen vil betale penger for negativ omtale. Hifi-bransjen derimot lever mer enn godt nok uten anmelderne. Mange produkter selger jo bra uten et eneste ord i Stereophile og andre utgivelser.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Angående GR Research så er jeg litt usikker på hva jeg mener. De fleste lavt- og midprisede høyttalere lages nok mot et marginmål, så det er begrenset hvor fancy komponenter de kan putte inn. Det er trolig også begrenset hvor lang tid de kan bruke på å tune ting før det blir for dyrt.

    Så han har jo rett at ting kunne vært gjort bedre enn det er gjort, men trolig ville det da også kostet mer.

    Angående tuningen til B&W er det vel trolig bevisst at det tunes slik, hvorfor er jeg ikke sikker på.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    tror det er mye som ligger i at man forventer at de er gode, siden man er vant til det fra før, så når man lytter til de så finner man gode unnskyldninger for at ting er som de er.
    Men når man først har åpna lommeboka etter en del lytting, så betyr det jo vanligvis at man trives med denne lyden.

    Selv har jeg vært glad i B&W i mange mange år, men må si at personlig ville jeg heller hatt den gamle 801N enn en av de nye D4-modellene. selv om 801N garantert ikke hadde særlig pen frekvensgang den heller, så likte jeg den godt.
    Spiller i dag på B&W i stua , så skal ikke påstå at jeg har tatt noe oppgjør med B&W. Jeg liker de. Har 685 S2 (tror jeg) som bakhøyttalere, som jeg en periode kjørte som eneste høyttalere (før jeg hadde fått rigga opp systemet) og syntes da det spilte fint det også.

    Men skulle jeg kjøpt nytt fra bunn av , så vet jeg jammen ikke hva jeg hadde gjort.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Valget falt på B&W 683 som hadde gjort det veldig godt i mange tester. Da jeg hentet høytalerne som ble kjøpt på Finn, hadde selgeren plassert skumgummi i dekslene foran diskanten for demping. Han sa at han syntes de spilte for mye diskant og jeg tenkte at han brukte bare utstyr som ikke matchet og som var for lystklingende.
    Det stemmer helt med 683 som ble litt for hissig i toppen for flere, men årsaken er at B&W gjorde endringen for å bli bedre likt i hjemmekinoen. Du har CT-serien som er hjemmekino-versjonen og hissigere i toppen. B&W var i mange år "nøytrale", men det er kjedelig på film...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mange produsenter har nok en bevisst "house sound". B&W har sin. Klipsch har sin. Magnepan har.. Osv...
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    804D målt av Stereophile. Jeg får ikke vann i munnen nei. Fakkelen brenner videre.
    Men allikevel oppsummerer Stereophile at problemene ikke ser ut til å påvirke hvordan musikken oppleves.
    Så sånn sett så har jo B&W fått til det de ønsker med høyttaleren da de senere års modeller tyder på at de har gått bort fra å lage et romantisk lydbilde og heller fokusere på klarhet, innsikt og luftighet fra mellomtone og opp. Så det koker jo ned til hva slags lydsignatur man ønsker seg, og hvis man spiller mye musikk med dårlige innspillinger så er det ikke alltid en fordel om man får den fulle og hele sannheten om opptaket.

    De samme høyttalerne ble også skamrost av Stereopluss
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer helt med 683 som ble litt for hissig i toppen for flere, men årsaken er at B&W gjorde endringen for å bli bedre likt i hjemmekinoen. Du har CT-serien som er hjemmekino-versjonen og hissigere i toppen. B&W var i mange år "nøytrale", men det er kjedelig på film...
    Jeg har CT8.2 i frontrekka mi, og de er på ingen måte hissige i toppen. Jeg var litt bekymra selv for at det skulle bli i meste laget for de markedsføres jo som at de skal ha litt ekstra å gå på, men det er på ingen måte tilfellet hos meg ihvertfall. Prøvde de først uten lerret foran, og da spilte det helt normalt. etter lerretet kom opp (v5 duk) så la romkorreksjonen på et lite løft i diskanten, men det ruller fremdeles av rimelig tidlig i forhold til hva jeg trodde. Er ingen peak eller sinna intens maselyd der. (synes jeg)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Som bransjeaktør kan jeg bekrefte at det ofte er tette bånd mellom magasiner/nettsteder og aktører og at det inngås avtaler. Og inngår man ikke avtaler, så er sjansen stor for du ikke får produktet ditt testet. Har opplevd det flere ganger og hvor man blir fryst ut dersom man ikke avtaler reklame før testen. Og det tross for at vi har sagt vi kan kjøpe markedsføring etter testen.

    Kan nevne et konkret eksempel hvor vi nylig tok kontakt med et nettsted som egentlig har en veldig objektiv side, noe som vi tenkte passet oss. Fikk beskjed at de var svært opptatte og kunne teste på svært lenge, så sant vi ikke inngikk en markedsføringsavtale hvor vi ville bli prioritert med en gang. De nevnte et annet norsk selskap som hadde gjort dette med stor suksess og det ligger egentlig i kortene at du får god omtale da kombinert med masse oppmerksomhet på nettsiden, facebook og andre sosiale medier. Jeg vil kalle dette i stor grad en kjøpt og betalt test.

    Det gjelder dog ikke alle til opplysning, men det virker å være sterkt utbredt og det en grunn til våre produkter ikke vil dukke opp i mange tester. Jeg forstår at bladene trenger annonsekroner så det er sagt, men når dette er et krav før testen så har man neppe en uavhengig og nøytral testmetode lenger.
     

    Madmax_1

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Så er det noen her inne som har 607 S2 som kan avkrefte at disse ikke låter spesielt bra?

    Er nok enig i at GR Research drar det litt langt med å tune billige HT med oppgraderinger som koster fire ganger mer enn selve høyttaleren.

    683 er altså en flerkanalssak for hjemmekino, det gjelder sikkert for mange andre også da som kom ut på tidlig 2000 tall. Er likevel overrasket over at så mange liker så lyst låtende utstyr som Klipsh og Monitor Audio. Eller tror de bare de gjør det (ekstremt mye på Finn til enhver tid).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    683 er altså en flerkanalssak for hjemmekino, det gjelder sikkert for mange andre også da som kom ut på tidlig 2000 tall. Er likevel overrasket over at så mange liker så lyst låtende utstyr som Klipsh og Monitor Audio. Eller tror de bare de gjør det (ekstremt mye på Finn til enhver tid).
    Skuddvekslingen i Open Range setter standarden.....og der er ikke mye moro med "nøytral" lyd ;)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.124
    Så har vi endel annonsører, les bransjen, som gjerne vil ha reklame men som ikke har lyst, evne eller gir fa i å betale for seg..

    Omtaler kan være underholdning. Men skal en vite må en teste selv, I eget rom.
    Annonser har blitt ekstremt kostbart. Bruker man mye kapital på det, så vil produktene stige mye i kostnad og er nok en av årsakene til så mye hifi koster såpass som det gjør i dag.

    Dersom kunder er villig til å dekke i alle fall noe av fraktkostnaden, så kan det være en fremgangsmåte å holde priser nede på og i tillegg gi folk mulighet til å høre om det fungerer i eget rom med egen musikksmak fremfor å lese en test som ofte er sponset/påvirket av annonseavtaler.

    Jeg ser ikke at dagens løsning med tester og annonser egentlig kommer til gode for kundegruppen. Det kan fort bli mer misvisende enn veiledende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte B&W 803D3 av Hi-Fi klubben i 2020. Returnerte de umiddelbart (kostet meg 2600kr i returfrakt, men vel verdt det!). Har hatt diverse B&W 800-serie høytalere siden 1986.
    Helt enig; noe har skjedd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Så er det noen her inne som har 607 S2 som kan avkrefte at disse ikke låter spesielt bra?

    Er nok enig i at GR Research drar det litt langt med å tune billige HT med oppgraderinger som koster fire ganger mer enn selve høyttaleren.

    683 er altså en flerkanalssak for hjemmekino, det gjelder sikkert for mange andre også da som kom ut på tidlig 2000 tall. Er likevel overrasket over at så mange liker så lyst låtende utstyr som Klipsh og Monitor Audio. Eller tror de bare de gjør det (ekstremt mye på Finn til enhver tid).
    Oppfatter egentlig ikke Klipsch som særlig lyse i klangen, med mindre man spiller grisehøyt (som mange gjør) eller plasserer dem helt feil eller i et spesielt dårlig rom. Men at de kan ha litt hornklang og hardhet i en del modeller skjønner jeg at man kan synes, men har ikke hørt de nyeste modellene som skal være bedre på akkurat det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Slenger ut en brannfakkel her, men gjør det fordi jeg er så enig. Hvor mange review'ere er kjøpt og betalt? Vi stoler ofte på tester av utstyr som får gode skussmål og blir hauset opp i skyene uten reel grunn. Her tar jeg ett eksempel og dette er B&W. Tidligere (les 80 og 90 tallet) lagde de i mine ører gode høyttalere. Nå lager de mye som ikke låter rett i mine ører. Jeg har lenge tenkt at det er noe feil med meg, men har gjentatte ganger fått dette bekreftet. For endel år siden skulle jeg ha nye gulvstående høyttalere, og jeg gjorde mye research for å finne ut hva jeg skulle kjøpe. Valget falt på B&W 683 som hadde gjort det veldig godt i mange tester. Da jeg hentet høytalerne som ble kjøpt på Finn, hadde selgeren plassert skumgummi i dekslene foran diskanten for demping. Han sa at han syntes de spilte for mye diskant og jeg tenkte at han brukte bare utstyr som ikke matchet og som var for lystklingende. Vel hjemme koblet jeg opp høyttalerne og kom raskt frem til at han jo hadde et poeng. Jeg spilte da på en Xindak 6950 som jo ikke akkurat drar opp diskanten, men som er mer kjent for litt tilbakelent varm lyd som jeg liker. 683'ene ble ikke værende lenge hos meg og jeg konkluderte med at lydsignaturen til B&W ikke passer for meg.

    De fleste testere baserer seg kun på hva de hører og kan beskrive utstyr med ekstrem detaljinformasjon om hvordan noe låter. Hvor mye kan vi stole på hva disse mener? Var selv veldig skeptisk til testere som bare forholdt seg til målinger. Etter hvert har jeg skjønt at målinger kan ha mye for seg. Ta f.eks GR-Research og YT-kanalens hans https://www.youtube.com/channel/UCIJHwsTJyrH4YznoJxZmJHQ eller vår enten hatede eller elskede ASR https://www.youtube.com/channel/UCWp1NY1KXGwcOh1RxKp_-FA De tror jeg ikke er like mye kjøpt og betalt. Snublet nettopp over denne testen til Amir og kom til å tenke på min opplevelse med 683'ene. Disse 607 S2 boksene har jo ikke akkurat fått lite skryt, selv om jeg har hørt at enkelte syntes de låter noe lyst. De måler jo bånn i bøtta, har svært lite bass og masse mellomtone og diskant. Er det fordi mange Audiophile (som Steve G.) har mistet såpass mye av hørselen i øvre register at disse får så god omtale? Er like gøy når GR-Research plukker fra hverandre høyttalere til 30-40.000 kr og finner ut at de består av svært middelmådige komponenter i delefiltre, kabling og tilkoblingsterminaler. Bare det ser dyrt ut og har et kjent merke, så kan det selges til svimlende summer. Det finnes mye bra, men mange blir dessverre lurt til å kjøpe utstyr som ikke burde vært på markedet engang. Nå sier jeg ikke at alle B&W høyttalere låter ræva, men noen gjør det. Jeg setter på popkornet i påvente av en livlig debatt om temaet.
    Var i Oslo nå sist helg. Ble sittende å prate en god times tid med en virkelig nestor i Norge innen HiFi og lyd generelt.

    Altså, det er så mye BS i denne bransjen. Og en del momenter som fremkommer i dette innlegget ble det snakket en del om. Det er en del produsenter der ute hvor kvaliteten går i helt gærne retning. Forholdet mellom innsatsfaktorene i produksjon, vs utsalgspris er skremmende. Det nærmer seg svindel i noen tilfeller.
    Det er helt merkelig hvordan folk er blitt hjernevasket med statusen til såkalte "audiofile merker". Men når vi er dødd ut, vil nok også mange av merkene være borte.
    Nei skulle jeg kjøpt nye høyttalere i dag, så hadde det nok blitt Yamaha NS-5000/3000. Innovativ teknologi, måleresultater i verdensklasse og en lyd som flytter grenser. Og 10 års garanti.

    Litt om "eksklusiv merke HiFi":
    For 22 år siden kjøpte jeg meg en EAR Yoshino rør forforsterker. Merket hadde en guru som het Tim De Paravicini. Merket var da på toppen og ampen var hyllet av selveste Harry Pearson som var redaktør i Absolute Sound. Det første jeg så når jeg fikk pre-ampen var de 4 beina på undersiden...tre av beina var festet med like skruer, den siste hadde en helt annen og stygg klumpet skrue. Syns det var rart og skrudde av topplokket for å se om det var en logisk forklaring. Nei! Ringte importør og spurte om jeg hadde fått et brukt produkt? Da fikk jeg bryskt tilbake at dem solgte ikke brukte produkter.
    Sannheten var da selvfølgelig at "fabrikken" ikke hadde 4 like skruer tilgjengelig.:LOL: Bruksanvisninga var et enkelt A-4 ark med dårlig kopimaskin skrift.
    Etterhvert raklet rør-soklene pga dårlig kvalitet, dårlig kontakt. Sendte forsterkeren ned til Vacuumstate/Allen Wright i Tyskland. han sa det var et dårlig utgangspunkt å jobbe med, han var hoderystende til kvaliteten på designet. Men noe fikk han gjort.
    Noen år senere kjøpte jeg meg en billig kina pre. Den låt klart bedre og hadde bedre komponentkvalitet på vesentlige steder.

    Samme EAR Yoshino 834L forforsterker er i salg i dag 22 år etter. Utvendig er den helt identisk, innvendig nesten helt identisk. Tim de Paravichini er død. Men prisen på forsterkeren er steget fra 14000 til 24000.

    Nå er man blitt så gammel at man faktisk har lyst til å se tvers gjennom en hver illusjon;)
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    da jeg jobba i hifi butikk i forrige årtusen , opplevde jeg ofte at testene som ble skrevet av våre egne produkter var positive (fordi produktene faktisk var bra) men at de ikke matchet hva vi selv opplevde. f.eks kunne en høyttaler som var litt lys i toppen og hadde en fantastisk åpenhet og detaljering, men litt slapp bass, gjerne få skryt for den fantastiske bassen og den deilige mørke klangen.

    Det fikk meg til å lure. men jeg kjente presseansvarlig, og han bare sa i fra til magasinene om at "hei vi har fått inn de nye høyttalerne nå, sender dere et par til test"
    også skrev de resten på egenhånd,.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kom over denne, relatert til tema: Vi lytter mer med øynene enn noe annet, så det er nesten viktigere hvordan et produkt ser ut enn hvordan det låter. Dette kombinert med eksisterende forventninger til merket, konstruksjonen, hva andre har sagt osv gjør at vi har et ganske heavy filter bak ørene som påvirker hvordan vi opplever et produkt.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje det hadde vært minst like interessant å starte en tråd med utgangspunkt "hvillke produsenter kan man egentlig stole på at man får valuta for pengene fra?".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    @Espen R
    Dette er ganske typisk fra småskala produsenter, som jo produserer mer eller mindre for hånd og i små serier. Noe sånt ville man selvsagt aldri se på ting som kommer fra et samlebånd. En kompis av meg hadde en gang en EC forforsterker der ingen av skruene på topplokket var like. Så dette er ikke helt unikt. Men noen stor sak er det vel kanskje ikke om en skrue man normal sett aldri ser avviker fra de andre...? Kanskje litt verre om høyre og venstre kanal benytter to helt ulike rør.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kanskje det hadde vært minst like interessant å starte en tråd med utgangspunkt "hvillke produsenter kan man egentlig stole på at man får valuta for pengene fra?".
    Gjør det! Kan godt inkludere noe om hvor troverdig markedsføringen deres er, kvalitet på dokumentasjon, brukermanualer og emballasje, hvorvidt merket er backet av en seriøs importør og/eller forhandler(e).
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    @Espen R
    Dette er ganske typisk fra småskala produsenter, som jo produserer mer eller mindre for hånd og i små serier. Noe sånt ville man selvsagt aldri se på ting som kommer fra et samlebånd. En kompis av meg hadde en gang en EC forforsterker der ingen av skruene på topplokket var like. Så dette er ikke helt unikt. Men noen stor sak er det vel kanskje ikke om en skrue man normal sett aldri ser avviker fra de andre...? Kanskje litt verre om høyre og venstre kanal benytter to helt ulike rør.
    He he. Ja, men hvilken verden lever disse folka i som definerer produksjonkontroll og produksjonskvalitet? Når man betaler 20-30k for et produkt, eller mye mer, kan man ikke forlange et slags estetisk minimum?

    Nei, det sier nok mer om HiFi entusiaster som gruppe. En flokk med nisser som tolererer hva som helst.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    He he. Ja, men hvilken verden lever disse folka i som definerer produksjonkontroll og produksjonskvalitet? Når man betaler 20-30k for et produkt, eller mye mer, kan man ikke forlange et slags estetisk minimum?

    Nei, det sier nok mer om HiFi entusiaster som gruppe. En flokk med nisser som tolererer hva som helst.
    Produksjonskvaliteten hos B&W er svært høy.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En produsent jeg virkelig er imponert over er SEAS. De gjør visuell inspeksjon og måler absolutt alle driverne de lager før de kan godkjennes og sendes til kunde. Det som ikke overholder spec blir vraket. En driver med tre svarte og en blank skrue på frontplata hadde aldri kommet ut av fabrikken.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Annonser har blitt ekstremt kostbart. Bruker man mye kapital på det, så vil produktene stige mye i kostnad og er nok en av årsakene til så mye hifi koster såpass som det gjør i dag.

    Dersom kunder er villig til å dekke i alle fall noe av fraktkostnaden, så kan det være en fremgangsmåte å holde priser nede på og i tillegg gi folk mulighet til å høre om det fungerer i eget rom med egen musikksmak fremfor å lese en test som ofte er sponset/påvirket av annonseavtaler.

    Jeg ser ikke at dagens løsning med tester og annonser egentlig kommer til gode for kundegruppen. Det kan fort bli mer misvisende enn veiledende.
    Ikke uenig i det du skriver. Men å unnlate å betale det en har bedt om å få til trykk er særs dårlig stil.

    Begge parter er vel litt horer. Den ene vil ha omtale av nye produkter, den andre vil la seg ta betalt for å gjøre det. Personlig finner jeg omtaler veiledende, men det fordrer at jeg kjenner til anmelder sine preferanser.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Gjør det! Kan godt inkludere noe om hvor troverdig markedsføringen deres er, kvalitet på dokumentasjon, brukermanualer og emballasje, hvorvidt merket er backet av en seriøs importør og/eller forhandler(e).
    Du kan få æren, jeg er ikke i trådstarter-humør i dag.

    Men kan vel si jeg har en følelse av at de som leverer gjerne kan være de som minst har èn fot i proffverdenen også, som f.eks. JBL (som jeg aldri har eid, men er nysgjerrig på).
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Produksjonskvaliteten hos B&W er svært høy.
    Det er den sikkert. Du får nok like skruer rundt høyttaler terminalene der i gården, og en finish som er helt ensartet. Sikkert hos Sonus Faber og Usher også. Så det var ikke disse merkene som var i mine tanker.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du kan få æren, jeg er ikke i trådstarter-humør i dag.

    Men kan vel si jeg har en følelse av at de som leverer gjerne kan være de som minst har èn fot i proffverdenen også, som f.eks. JBL (som jeg aldri har eid, men er nysgjerrig på).
    Jeg er ikke i humør til å bli shitstormet eller utestengt heller.

    Anyway - på en sånn best-of-breed liste vil man nok finne produsenter som også lager mye annet rart som vaskemaskiner, bilbatterier, brødristere og varmepumper.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er den sikkert. Du får nok like skruer rundt høyttaler terminalene der i gården, og en finish som er helt ensartet. Sikkert hos Sonus Faber og Usher også. Så det var ikke disse merkene som var i mine tanker.
    B&W er et digert selskap som eies av DEI holdings, som også eier mange andre store merker som Denon. Må forvente at sånt henger på greip da.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er ikke i humør til å bli shitstormet eller utestengt heller.

    Anyway - på en sånn best-of-breed liste vil man nok finne produsenter som også lager mye annet rart som vaskemaskiner, bilbatterier, brødristere og varmepumper.
    Ok, men tenkte egentlig at det ville være en tråd med positivt fortegn.

    Ja hvem vet. Hadde jeg visst hvem som lagde de beste høyttalerne for en fair pris så hadde jeg vel kjøpt dem allerede.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Husker jeg hadde DM604 S2 som jeg i og for seg synes låter temmelig bra selv idag. Tjener idag som kjøkkenhøyttalere hos modern, så jeg hører på de med jevne mellomrom.

    En kompis kjøpte flett nye DM683 fra Klubben med komboen NAD C372 og C272. Har siden den gang tenkt med jevne mellomrom hvor dårlig jeg synes det låt(dette er faktisk 14 år siden..). Tenkte at dette skyldtes NAD’ene. Det er tydeligvis ikke bare jeg som syntes dette låt dårlig når modellen dras frem i egen tråd
    her. Jeg opplevde toppen som høy og skjærende, og bassen særdeles slank. Ikke mye som minner om DM604 S2/S3 der i gården..

    Har siden den gang ikke sett noe på B&W annet enn at jeg mener at de gamle DM604 S2 og S3 modellene kan gi mye lyd for pengene. Krever dog litt forsterker for å våkne.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    B&W er et digert selskap som eies av DEI holdings, som også eier mange andre store merker som Denon. Må forvente at sånt henger på greip da.
    Det at merker inngår i stadig større grupperinger, kan både være positivt og negativt. Ikke positivt hvis underselskapene blir pålagt å levere stadig mer penger til morselskapet. Da kuttes det litt her og der for raskt å nå kravene. Plutselig har merket endret seg til noe det ikke var tidligere.
    Infinity er eks på høyttalere som var i opp og ned bølgedaler, alt etter hvilke eiere som stod bak.

    Mark Levinson var jo en hit på 80/90-tallet. Merket ble etterhvert en del av Madrigal Audio Labaratories og Mr Levinson himself ble kastet ut av selskapet med påfølgende rettssak. Madrigal opphørte etterhvert og Mark Levinson ble en del av Harman International group. Harman er i dag oppkjøpt av Samsung electronics.

    Så det kan være greit å vite at Mark Levinson anno 2022 har ingenting å gjøre med det opprinnelige ML...annet enn navnet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spilte da på en Xindak 6950 som jo ikke akkurat drar opp diskanten, men som er mer kjent for litt tilbakelent varm lyd som jeg liker. 683'ene ble ikke værende lenge hos meg og jeg konkluderte med at lydsignaturen til B&W ikke passer for meg.
    Jeg har akkurat samme erfaring som deg på B&W, jeg hadde også Xindak før. Jeg tok med meg ampen til hifiklubben og fikk de til å koble på stativhøyttalere fra B&W da jeg var fast bestemt på at det skulle jeg ha. Xindak og B&W var en knall-combo fikk man høre ofte her inne av mange gullører.
    Etter min opplevelse med B&W, testet stadig vekk dyrere og dyrere modeller og endte opp på gulvstående til slutt og alle hørtes verre ut enn et par Dynavoice til noen skarve tusenlapper. Det jeg reagerte på var en slitsom og unøyaktig midbass (forvrengning?) som gir meg dotter i ørene etter bare noen sekunder (selv ved lavt volume) på B&W, og endte til slutt med å gi opp hele B&W stativ-greia og havna på Dali istedet som var en fin match med Xindak som jeg hadde i en god del år. Xindak er på den varme siden, det er også B&W så denne comboen er rett og slett heslig å høre på. Varm elektronikk som Xindak trenger mer nøytrale høyttalere.
    B&W trenger det mange snakker om nøytral og kjedelig elektronikk som Lyngdorf, det kan faktisk få B&W til å svinge litt.
    Igjen så bunner dette også mye på impedance match imellom høyttalere og forsterker. Men B&W er engelsk lyd, så de er gjerne tunet litt imot den enden og opplever også noen andre merker til å gjøre det samme. Det kan allikevel spille godt, men Xindak er ikke veien å gå imot den lyden man ønsker da mest sannsynlig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvordan gigantkonsernet B&W (med antatt dyktige fagfolk) kan slippe ut 803 og 802 D4 slik de låter, er for meg et mysterium, av det jeg har hørt.
    Derimot kunne jeg levd godt med 805 D4 men storebrødrenen kunne jeg rett og slett ikke benyttet til musikklytting...

    Var jo ikke sånn de spilte musikk - det grommeste fra B&W - den gangen disse ellers råflotte høyttalerne ble lansert for noen tiår siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn