H
Du har rett i at SV har overlevd lenge. De har også overrasket ved flere anledninger. De har overlevd der mange hadde håper på noe annet. De har gjort braksuksess der ingen så det på forhånd. Så - for å bruke dine ord - hvordan kan jeg være så kortsynt at jeg diskuterer SV sin verdige død?Men det som slår meg er at ved alle valg der SV får den oppslutningen som er naturlig for dem (mellom 4 og 6 prosent har vært normen, med unntak av knallvalg der store saker har gitt dem ekstra moment i seilene, så kommer det en slik diskusjon. Når skal SV dø?
Så mange ganger som spørsmålet har vært stilt så burde det være klart for alle over 30 år at svaret sannsynligvis er aldri, og jeg tror partiet har en innebygget motstand mot sammenslåinger med andre at de heller synker ned under sperregrensen enn å gjøre noe slik. Uten at det betyr at de forsvinner. Hvorfor gidde å diskutere dette om igjen og om igjen? Det får en bare til å virke kortsynt.
Vi kan gjerne se på politikken med nye og moderne briller og prøve å rive oss løs fra de etablerte "fortidsforankringene" i MDG sin velmenende ånd. Problemet er at vi ennå har de store partiene her som sanker stemmer ved å differensiere seg fra sine rivaler. Så lenge større partier faktisk ønsker å videreføre og styrke en politikk som ikke skaper grønne arbeidsplasser - men som for alltid vil gjøre oss avhengig av olje og gass - så er det vanskelig å se på dette med andre briller.Litt avlegs å se maktkampen gjennom et prisme som er godt over hundre år gammelt, Fra en tid da man kjempet om å fordele goder skapt gjennom realvekst.
Nye tider nå, men folk insisterer på å rygge inn i fremtiden. Slik sett er parti som SV og Ap hemmet av en fortidsforankring som maner dem til å tvinge nåtidens utfordringer inn i dengangs forklaringsmodell. Men vi er ikke der lenger. NHO og LO var nylig i Brussel, sammen, for å prøve å sikre norske rettigheter i Arktis. Lysbakken leser Høyres program og finner lite å innvende mot.
Litt sent å prøve å se dagens utfordringer med 1960-briller, RRR. De er ikke en gang dine briller.
Har vi noe empirisk belegg for at dette er dagens virkelighet, eller er det bare ideologisk lyrikk?Det krever at vi tiltrekker oss flinke folk og ikke jager dem bort osv.
Dagens virkelighet er at vi har en blåblå regjering og ikke SV sin politikk - men med SV sin skattelegging er det trygt å anta at vi vil miste en del investorer som vi trenger for å investere og satse på nye områder. Norsk eierskap vil også straffes ytterlige til fordel for utenlandske eiere.Har vi noe empirisk belegg for at dette er dagens virkelighet, eller er det bare ideologisk lyrikk?Det krever at vi tiltrekker oss flinke folk og ikke jager dem bort osv.
Klokeste ordene som har vært ytret på lenge her inne. Det sies at med alderen kommer klokskap. For meg kom bare en sterkere bevissthet på hvor dum jeg egentlig er. Ikke like underholdende for meg selv, men kanskje mildt fornøyelig for andre.Doktorgrad i biologi/økonomi/fyll inn fag (som om det har noe med humaniora å gjøre å være politisk virkelighetsfjern) gir heller ikke bedre politisk gangsyn. Selv ikke filosofer, som en gang ble tiltrodd rollen som statsstyrere, synes særlig enig om noe som helst. Til syvende og sist er det vel nesten mest et spørsmål om hvor reflektert en er i sin egen idioti.![]()
Bildet forverres av at Investorklassen har klart å få skattefordeler som ytterligere tapper statens inntektsmuligheter. Under Eisenhower hadde amerikanerne progressiv beskatning opp til 96%! Vi hadde tilsvarende i Europa og spesielt i Skandinavia, men har snudd dette på hodet, samtidig som kapitalen har unnsluppet beskatning. Britenes Cameron var i harnisk da det gikk opp for ham hvordan multinasjonale selskaps skatteplanlegging (også britiske selskap) unngikk statskassen.Problemet for mange vestlige land, er at det er lønnsklassen som på mange vis både finansierer staten og holder veksten i økonomien i gang.
Akkordklassen tjener såpass dårlig at de har lite overskuddsøkonomi til å fyre forbruket, mens velferdsklassen blir netto tap.
Investorklassen er såpass få at de bidrar relativtt lite i totalsummen, selv med et høyt personlig forbruk.
Når lønnsklassen blir mindre, så vakler hele modellen.
Over dammen søkes økningen i de lavere klassene kompensert med å prøve å velte mest mulig av velferdsklassen over bord i en ufinansiert klasse.
Johan-Kr
Høres ut som om det er kontantstøtten de har i tankene her.Men det er jo nesten bare babbel.
"Velferdsordninger må innrettes slik at de bidrar til inkludering, og ikke hindrer folk i å ta utdanning eller delta i arbeidslivet."
Flott. Så kan man spørre SV hvordan de skal operasjonalisere dette fromme ønsket. Gå bredt ut? Kombinere en rekke tiltak?
Vi har hatt enorm gjeldsøkning i vestlige land, det har skapt innbilt vekst, som i tillegg er fordelt ekstremt ulikt, mens arbeidsstokken i større og større grad blir parkert. Realøkonomien som SV er avhengig av som motivator for sin fordelingspolitikk er barbert med øks; mens finanspolitikken som er internasjonal og vanskeligere "å ta" har vokst eksponentielt.Mens vestlige lands rikdom har økt kraftig de siste tiåra, har ikke livskvaliteten økt tilsvarende.
Helt enig. Men enkelte går komplett i stå over innbilte fryktelige kommunistiske busemenn som vil "ta fra oss alt", og starter slike tråder.Har du lest Høyres program? Partiprogrammer er uklare saker i dag. Men for å være ærlig er ikke dette noen interessant diskusjon. Å diskutere politikken til det nest minste partiet på stortinget, som sannsynligvis forblir det nest minste partiet på stortinget etter valget, blir for meg litt for marginalt til å gidde å bruke tiden her inne på. Og det evinnelige maset om når det partiet dør? Vel, ingen av oss er clairvoyant, og det spørsmålet har vært stilt siden SV ikke klarte å profittere skikkelig på EU-avstemmingen. SV dør ikke på grunn av størrelse, og det politiske programmet er fullt av uklare floskler. What's new, pussycat?
Du har skrevet akkurat det samme med andre ord tidligere i tråden. Jeg svarte på dette innlegget. Istedenfor å komme videre i debatten så velger du å gjenta deg selv framfor å gå videre på mine svar. Jeg tolker det dithen at du egentlig ikke er interessert i å diskutere problemstillingen med SV på konstruktiv måte - egentlig litt ulikt hvordan du diskuterer i andre tråder.Har du lest Høyres program? Partiprogrammer er uklare saker i dag. Men for å være ærlig er ikke dette noen interessant diskusjon. Å diskutere politikken til det nest minste partiet på stortinget, som sannsynligvis forblir det nest minste partiet på stortinget etter valget, blir for meg litt for marginalt til å gidde å bruke tiden her inne på. Og det evinnelige maset om når det partiet dør? Vel, ingen av oss er clairvoyant, og det spørsmålet har vært stilt siden SV ikke klarte å profittere skikkelig på EU-avstemmingen. SV dør ikke på grunn av størrelse, og det politiske programmet er fullt av uklare floskler. What's new, pussycat?
Bor det en liten SV-er i deg? Ta testen! - Aftenposten
"5 av 12 mulige.
Helt tro mot det SV står for, er du ikke. Ut fra denne begrensede testen, kan du høre hjemme i ulike partier."
Noe som jo er tilfelle, ingen av de ideologiske tunnelene representerer noe overveiende attraktivt. Hvilket har resultert i blank stemme med noen ytterst få unntak. Generelt er jeg ingen stor motstander av småpartier, de større bedriftene på tinget kan ha godt av noen som drar i brekket eller gir gass i enkeltsaker.
Hehe. Jeg ser forresten på illustrasjonsbildet at Snorre Valen har fått seg en frisyre som ligner på den en lesbisk venninne av meg har. Aner vi at Herreklubben prøver å få inn en femtekollonist?
Diskusjonen er såpass fåfengt at du bruker tiden din på å delta aktivt i tråden.Om man skulle være enig med deg, så er det fortsatt en liten hake: Hverken du eller jeg vil greie å samle flertall på SV's landsmøte for et vedtak om nedleggelse. Der sitter de "spesielt interesserte" (formodentlig inndelt etter kjønn for å unngå hersketeknikker). Da er kanskje det beste å ignorere hele greia og stemme på noen man mener er mer relevante. Sperregrensen tar dem vel etterhvert. Det er plass til mye rart i floraen av småpartier, og det er vel ingen som diskuterer hvordan man kan gi f eks Samfunnspartiet en verdig avslutning. Derfor virker diskusjonen litt fåfengt.
Jeg samtykker i at Venstre og Krf har fått mye oppmerksomhet. Denne har i stor grad vært negativ med fortegnet "Borgerlig kaos" - Et uttrykk som journalistene har avstraffet de borgerlige med etter nederlaget til Stoltenberg. Det er vel egentlig som forventet - og det er også greit at media har et kritisk skråblikk til makten. Vi kunne gjerne hatt mer av dette under de 8 årene med de rødgrønne.I den grad SV får mye oppmerksomhet i pressen i forhold til f.eks. SP så er det negativ omtale. KrF har vært lite flinke til å profilere seg i inneværende stortingsperiode, men har da sannelig fått mer oppmerksomhet enn SV rundt budsjett-tider. Det samme gjelder V. I det hele tatt får de tre sentrumspartiene som pleier å være omtrent jevne med SV i størrelse mye mer positiv oppmerksomhet fra pressen enn SV, så hva du bygger det resonnementet ut fra ser ikke jeg.