Høyttalere Hva skal subben stå på?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Vekt avstemte myke skumgummiputer ala SD-foten Tema isolator og liknende (jf nevnte Rubloc Trisolator), er generelt sett den beste ideen for mellomlag mellom høyttaler og hardt gulv. Det overfører minst energi til gulvet. Ifm med en subb kan det være viktig at resonansfrekvensen i koblingen holdes svært lavt (f.eks. tre oktaver under nedre grensefrekvens).

    Dersom subben hopper og danser i takt med bassgjengivelsen så tyder det på at kassa er for lett i forhold til bevegelig masse i høyttalermembranen, og ei tykk stenhelle eller tre med tett og fast/stabil kobling til HT-kabinettet er kanskje riktig medisin.

    Se også tidligere tråder over temaet:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/31224-det-endelige-bevis-spikes-ikke-er-egnet-som-underlag.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/78992-underlag-sub-dempefa-tter-eller-spikes-dempefa-tter.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/25794-naboene-har-banket-pa-min-da-r.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/24804-dempefa-tter.html

    mvh
    KJ
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da burde granitthella ligge oppå den flimsete subben som igjen står på Rubloc Trisolator som er avstemt for området 3-5Hz...(såvidt jeg husker)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Anbefaler to myke squashballer delt i fire halvkuler. Løser både problemet med avkopling og vandring.

    Spikes er oppfunnet for ankeldype amerikanske gulvtepper oppå betonggulv. Ikke for parkett. Og styr unna spikes satt oppå andre elementer for å skåne parkettgulvet. Det blir bare koplede svingesystemer som er av det onde for alle formål!
    Blød afkobling medfører blød upræcis bas.
    Ikke hvis subben er tung og solid konstruert. Da gir myk avkobling mer presis bass siden man unngår "ringer i vannet" effekten utover i gulv-tak-vegger. Tunge, store og seige sorbothaneføtter er det ultimate til denne bruk. Men, subben må være tung nok.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Anbefaler to myke squashballer delt i fire halvkuler. Løser både problemet med avkopling og vandring.

    Spikes er oppfunnet for ankeldype amerikanske gulvtepper oppå betonggulv. Ikke for parkett. Og styr unna spikes satt oppå andre elementer for å skåne parkettgulvet. Det blir bare koplede svingesystemer som er av det onde for alle formål!
    Blød afkobling medfører blød upræcis bas.
    Ikke hvis subben er tung og solid konstruert. Da gir myk avkobling mer presis bass siden man unngår "ringer i vannet" effekten utover i gulv-tak-vegger. Tunge, store og seige sorbothaneføtter er det ultimate til denne bruk. Men, subben må være tung nok.
    Slet ikke enig. En kraftig granitflise under så fordeler vibrationer sig ikke. Jeg har prøvet alt.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Da har vi ulike meninger, Soundpath er det beste jeg har hatt til absolutt alle subene jeg har eid men selvfølgelig lov og være uenig og ha andre erfaringer med andre produkter men som Polka skrev så stemmer dette godt overens med hva jeg selv har erfart og hørt ved bruk av ulike spikes og spesielt gummi ben.

    Nok tyngde med en hvis myk gummi hjalp godt her, vibrasjonene ble omtrent fraværende og det hjalp også godt oppover i frekvens, samme resultat med SVS PB 12 - 13 Ultra - 2000 - 4000 og XTZ 16 og 17 serien har hatt flere men nevner spesielt disse da jeg sleit en god del med vibrasjoner og ullen lyd under 20hz og nye føtter hjalp.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Men jeg har ingen sub. Jeg referer til højttalere. Hvis subben har port ned mod gulvet så er det kanskje en helt anden snak.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Men jeg har ingen sub. Jeg referer til højttalere. Hvis subben har port ned mod gulvet så er det kanskje en helt anden snak.
    Ikke ment som kritikk eller noe men da er det bedre man nevner type produkt neste gang, gulvstående,sub,stativ osv så en ikke nødvendigvis ender opp med en diskusjon angående produkter/metoder som funker for noen men som andre kanskje ikke er enig i.

    Kan svare med at jeg også prøvde Soundpath på gulvstående men da ble det for ustabilt pga smalt kabinett og stor høyde, der fungerte med flere fliser stacket opp med spikes på disse igjen dette var dog bare en test for og se/høre resultatet og da er jeg enig i at en plate eventuelt med skikkelige føtter kan gjøre susen på gulsvtående altså =)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Rubloc Trisolator hard type holder mine 100kg hornsubber dønn stille
    målte forskjell i gulv-vibber med aksellerometer app i mobilen i lyttepos og det gikk fra kraftige vibber til nada på avstand 4 meter flytende furuplank gulv
    Ja de subbene dine er skranglete, har ikke vurdert noe nytt og bedre?;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler to myke squashballer delt i fire halvkuler. Løser både problemet med avkopling og vandring.

    Spikes er oppfunnet for ankeldype amerikanske gulvtepper oppå betonggulv. Ikke for parkett. Og styr unna spikes satt oppå andre elementer for å skåne parkettgulvet. Det blir bare koplede svingesystemer som er av det onde for alle formål!
    Blød afkobling medfører blød upræcis bas. Anbefaler den står på en mange cm tyk granit plade eller betongfliser og spikes.
    ???
    På linje med synsing om at sølvkabler gir en lys klang og kobber en malmfull lød, og at lukkede kasser gir en innelukket lyd???
    Den kan da ikke stå på en granittplate og hoppe! Det er det trådstarter vil unngå.
    Hvis den hopper så er det vist et fejlkøb.
    Feilkjøp? Det er såvist ikke noe galt med subben så da må det være huset som du mener er feilkjøp. Men det vel også litt drøyt å si på grunnlag av at gulvet er litt ugjevnt i kjellerstua.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vekt avstemte myke skumgummiputer ala SD-foten Tema isolator og liknende (jf nevnte Rubloc Trisolator), er generelt sett den beste ideen for mellomlag mellom høyttaler og hardt gulv. Det overfører minst energi til gulvet. Ifm med en subb kan det være viktig at resonansfrekvensen i koblingen holdes svært lavt (f.eks. tre oktaver under nedre grensefrekvens).

    Dersom subben hopper og danser i takt med bassgjengivelsen så tyder det på at kassa er for lett i forhold til bevegelig masse i høyttalermembranen, og ei tykk stenhelle eller tre med tett og fast/stabil kobling til HT-kabinettet er kanskje riktig medisin.

    Se også tidligere tråder over temaet:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/31224-det-endelige-bevis-spikes-ikke-er-egnet-som-underlag.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/78992-underlag-sub-dempefa-tter-eller-spikes-dempefa-tter.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/25794-naboene-har-banket-pa-min-da-r.html
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/24804-dempefa-tter.html

    mvh
    KJ
    God lesing. Her må det brukes tid ser jeg :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kaster bare ut, men ugjevnt gulv... Hva med kun tre stk føtter i stede for fire?
    ja jo, det vil jo ikke være første konstruksjonen med 3føtter i steden for 4. Men da hadde jeg heller kjøpt en annen sub (sonus faber gravis 5 f.eks) enn å modde på den jeg har.

    Enn så lenge virker det som om avkobling er tingen for meg. Med flytende parkett over betong så ønsker jeg å unngå at subben bruker parketten som ekstra element :)
    Og da vil nok ugjevnheten i gulvete forsvinne inn i dempingen. Håper på dobbel gevinst :)
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Anbefaler to myke squashballer delt i fire halvkuler. Løser både problemet med avkopling og vandring.

    Spikes er oppfunnet for ankeldype amerikanske gulvtepper oppå betonggulv. Ikke for parkett. Og styr unna spikes satt oppå andre elementer for å skåne parkettgulvet. Det blir bare koplede svingesystemer som er av det onde for alle formål!
    Blød afkobling medfører blød upræcis bas. Anbefaler den står på en mange cm tyk granit plade eller betongfliser og spikes.
    ???
    På linje med synsing om at sølvkabler gir en lys klang og kobber en malmfull lød, og at lukkede kasser gir en innelukket lyd???
    Den kan da ikke stå på en granittplate og hoppe! Det er det trådstarter vil unngå.
    Hvis den hopper så er det vist et fejlkøb.
    ....men spilles det så høyt at suben æææ hopper rundt, har aldri sett noen av mine suber drive med denslags, men kanskje jeg spiller på ørevennlig volum ?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ???
    På linje med synsing om at sølvkabler gir en lys klang og kobber en malmfull lød, og at lukkede kasser gir en innelukket lyd???
    Den kan da ikke stå på en granittplate og hoppe! Det er det trådstarter vil unngå.
    Hvis den hopper så er det vist et fejlkøb.
    ....men spilles det så høyt at suben æææ hopper rundt, har aldri sett noen av mine suber drive med denslags, men kanskje jeg spiller på ørevennlig volum ?
    Det har nok med ugjevnt og glatt gulv å gjøre, og film med mye bass :)
    Når jeg spiller musikk så står den i ro, selv hvor høyt jeg spiller
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    ???
    På linje med synsing om at sølvkabler gir en lys klang og kobber en malmfull lød, og at lukkede kasser gir en innelukket lyd???
    Den kan da ikke stå på en granittplate og hoppe! Det er det trådstarter vil unngå.
    Hvis den hopper så er det vist et fejlkøb.
    ....men spilles det så høyt at suben æææ hopper rundt, har aldri sett noen av mine suber drive med denslags, men kanskje jeg spiller på ørevennlig volum ?
    Det har nok med ugjevnt og glatt gulv å gjøre, og film med mye bass :)
    Når jeg spiller musikk så står den i ro, selv hvor høyt jeg spiller
    Det var godt og høre...pass på hørselen ....fysj, tenk den dagen man ikke hører gresshoppene lengre, eller det lille plinget som skulle være akkurat der men er borte...for en grusom tanke :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ....men spilles det så høyt at suben æææ hopper rundt, har aldri sett noen av mine suber drive med denslags, men kanskje jeg spiller på ørevennlig volum ?
    Det har nok med ugjevnt og glatt gulv å gjøre, og film med mye bass :)
    Når jeg spiller musikk så står den i ro, selv hvor høyt jeg spiller
    Det var godt og høre...pass på hørselen ....fysj, tenk den dagen man ikke hører gresshoppene lengre, eller det lille plinget som skulle være akkurat der men er borte...for en grusom tanke :)
    Du sikter til stillheten? Den jæ**** stillheten? Med tinnitus så ønsker jeg ikke stillhet lenger, men gresshopper låter trivelig :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen anbefalinger på hvilke blu tack jeg kan/bør bruke? Kjærringa har noe greier liggende på syrommet, men hvis det funker så blir jeg mobbet ihjel for at jeg "ikke har orden i sysakene min" i min egen Man Cave :/
    kitt.jpg
     

    L.ove

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    34
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    2
    Noe tungt på toppen og myk avkobling har gjort susen på mange forsj. høyttalere og subber her.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg noen SD-puter på vei. Satser på at de kommer til helga. De kostet jo ikke skjorta :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte godt at KJ fant frem noen tråder med samme tema. Veldig lærerikt selv om det ikke er konkluderende.
    Avkobling må prøves :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått noen pakker med SD-puter.
    På pakningen står det 4-12kg (på den ene) og 12-28kg på den andre. Dette er vektbelastning på 4stk puter til sammen og ikke pr pute?
    Bare for å stille et dumt spørsmål :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være belastning pr pakke (dvs med fire puter).

    Mvh
    KJ
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være belastning pr pakke (dvs med fire puter).

    Mvh
    KJ
    Dette hadde god effekt under subben. Men skal jeg prøve dette under høytalerne så må jeg nok handle flere skjønner jeg.
    Kanskje er det annet som funker enda bedre enn SD-putene?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    SD fungerer ikke for mig. De stjæler dynamikken. Transienter bliver udtværet. Få et nyt gulv.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    SD fungerer ikke for mig. De stjæler dynamikken. Transienter bliver udtværet. Få et nyt gulv.
    nah, det var da veldig bastant.
    Jeg har i allefall tenkt å prøve med SD under både sub og høytalere først. Så er det jo andre alternativer som f.eks Vibrapod som blir testet lenge før jeg river opp ett kjellergulv og graver ned i bakken for å fylle med grus/sand etc etc for så legge parkett el.lign. Så dårlig da ikke lyden :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    SD har jeg, og det tar bort noe av dynamikken, men summen av egenskaper er positiv. Har ellers alltid et arsenal av forskjellige demperemedier tilgjengelig. Plutselig finner man noe, eller en kombinasjon, som fungerer i en viss kontekst.

    Disse bruker jeg også, og de er vel så bra, gir en lysere klang enn SD. Prøv deg frem.

    Ellers mange "fargerike" forslag!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    SD har jeg, og det tar bort noe av dynamikken, men summen av egenskaper er positiv. Har ellers alltid et arsenal av forskjellige demperemedier tilgjengelig. Plutselig finner man noe, eller en kombinasjon, som fungerer i en viss kontekst.

    Disse bruker jeg også, og de er vel så bra, gir en lysere klang enn SD. Prøv deg frem.

    Ellers mange "fargerike" forslag!
    pun intended? The Gunners snakker om Arsenal ;)
    Hva ellers har du (prøvd)? Jeg er helt i starten av dette her og jeg er inneforstått med at det kan bli en del prøving og feiling og kanskje noen kompromisser under veis.

    YNWA
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, bemerk at kommentaren min over er gjort med ht jeg har i signaturen. De er hornladede og veier 60 kg, disse står på parkettgulv i 2. etasje. Omtrent det samme med subene også (de er stablet og veier ca 40 kg samlet). YMMV. Derfor rådet om å prøve deg frem. I ditt tilfelle høres SD og dempematta fra CO fornuftige ut. En kombinasjon kan feks være Superspikes på SD.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg gjort et par endringer:
    i går fikk jeg nye Sonus faber Olympica 1 og flyttet Olympica 2 bakover i hjørnet så jeg spiller ikke på samme høytalerne. Siden O1 er mindre enn O2 så regner jeg med at forskjellen er mindre.
    Subben har jeg bare lirket noen SD-puter under, ellers står den på samme plass.

    Nå spiller jeg Chris Jones - Roadhouses & Automobiles, vinyl.
    Dæven for en forskjell. Dypere, strammere, klarere.

    Hvis det finnes enda bedre remedier enn SD-putene så er jeg interessert :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være belastning pr pakke (dvs med fire puter).

    Mvh
    KJ
    Dette hadde god effekt under subben. Men skal jeg prøve dette under høytalerne så må jeg nok handle flere skjønner jeg.
    Kanskje er det annet som funker enda bedre enn SD-putene?
    Bra at det fungerer. SD-føttene er forholdsvis optimale til sitt bruk og virkemåte. «Funker enda bedre enn SD-putene» tror jeg i utgangspunktet er langt nede i småtingsavdelingen.

    Til en subb som kanskje går langt ned i frekvensområdet og som er forholdsvis lett, så er kan det kanskje noe å hente på å eksperimentere med å gå lavere i resonansfrekvens i «svaien» på høyttalerne. Dvs at en eksperimenterer med dempeføtter som er beregnet for noe mindre vekt enn det subben har, eller eksperimenterer med å tilføre subben ekstra masse (jf. stein heller o.l.).

    Se også hjemmesiden til Sonic Design : SD Dämpfötter för högtalare

    mvh
    KJ
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det skal være belastning pr pakke (dvs med fire puter).

    Mvh
    KJ
    Dette hadde god effekt under subben. Men skal jeg prøve dette under høytalerne så må jeg nok handle flere skjønner jeg.
    Kanskje er det annet som funker enda bedre enn SD-putene?
    Bra at det fungerer. SD-føttene er forholdsvis optimale til sitt bruk og virkemåte. «Funker enda bedre enn SD-putene» tror jeg i utgangspunktet er langt nede i småtingsavdelingen.

    Til en subb som kanskje går langt ned i frekvensområdet og som er forholdsvis lett, så er kan det kanskje noe å hente på å eksperimentere med å gå lavere i resonansfrekvens i «svaien» på høyttalerne. Dvs at en eksperimenterer med dempeføtter som er beregnet for noe mindre vekt enn det subben har, eller eksperimenterer med å tilføre subben ekstra masse (jf. stein heller o.l.).

    Se også hjemmesiden til Sonic Design : SD Dämpfötter för högtalare

    mvh
    KJ
    Ja, kanskje en Vibb Eater el.lign?
    https://www.audiodestination.co.uk/entreq-vibb-eaters-vibration-and-energy-control
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ jauda dersom du vil betale hifipenger for en skinnpose med kattesand.

    mvh
    KJ
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ jauda dersom du vil betale hifipenger for en skinnpose med kattesand.

    mvh
    KJ
    Bare et forslag. Jeg har ikke peiling, der av forslaget ;)
    Så hvis kjærringa syr en pose som jeg stapper 4kg sand i så gjør det samme nytta?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, om ikke bedre nytte ...

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn