Hva med noen heftige basser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Tråden er veldig pompøs, da alle skal forsvare sine egne valg....

    Og det går kun en håndfull med navn på produsenter... det finnes masse drivere fra mindre merker og, ikke bare dem store som kan lage skikkelige drivere.

    Gudd lukk
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje komme med forslag, eksempler på driver(e) du mener har noe bra ?

    Jeg bruker verken seas eller 18s..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    JBL 2235 er/var jo en driver som passer inn i det tiltenkte bruket. Nå i 2019 er det vel som hønsetenner å regne å få tak i et godt eksemplar. De trenger gjerne også en refoam om jeg ikke husker helt rappgalt. En ny og lett tilgjengelig driver til betalbar pris med noenlunde samme arbeidsområde burde da være interessant?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aurasound er nok mer en sub bassdriver.

    Nevner kanskje JBL litt ofte, men det har mest med info å gjøre. Bryr meg fint lite om merke.
    Mye som fins, men når kassa er satt til 150 liter og tuning 24hz ca så er det dessverre veldig mange drivere som ikke passer.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Spec som JBL 2234, men mindre Le og mer xmech hadde vært ok !
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noe i den duren :) Med trekkspilloppheng.
    Det Snikeren har presentert er ikke så langt unna.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.790
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Portugal
    Aurasound er nok mer en sub bassdriver.

    Nevner kanskje JBL litt ofte, men det har mest med info å gjøre. Bryr meg fint lite om merke.
    Mye som fins, men når kassa er satt til 150 liter og tuning 24hz ca så er det dessverre veldig mange drivere som ikke passer.
    oks
    Har sett du har lest deg opp på JBL info og funnet mange gode kilder for JBL info.
    JBL har i mange år vært generøse med info om alle sine produkter og de er derfor lett anvendelige i diy.
    De fleste elementene er brukt i mange sammenhenger og det er lett og finne noe de har laget som kan kopieres.

    De er dessverre ikke lenger like villige til å dele all info om nyere produkter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg er litt nerd :D
    Sant det at JBL har mye godt lesestoff. Dem har en del bra, ingen tvil om det.
    Har dratt gjennom winisd rimelig mange drivere, ikke bare JBL.
    Omtrent alt sammen har en eller annen spec som gjør at det ikke passer helt til 150liter/24hz.
    Morroa med simulering er å gjerne se sammenheng og få litt oversikt over hva som eksisterer.

    BMS 18 tommere så ser det ut som 18N850V2 og 18S450 passer :)
    Har litt sansen for BMS, lav Le tyder gjerne på at noe er riktig med motor.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, slik som Altec, JBL 2226, TAD 1601 osv. :)
    Jeg tenker holdbarhet...
    Men nå er vist moderne skum og gummioppheng med bedre holdbarhet enn slik det var før har jeg blitt fortalt.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg er litt nerd :D
    Sant det at JBL har mye godt lesestoff. Dem har en del bra, ingen tvil om det.
    Har dratt gjennom winisd rimelig mange drivere, ikke bare JBL.
    Omtrent alt sammen har en eller annen spec som gjør at det ikke passer helt til 150liter/24hz.
    Morroa med simulering er å gjerne se sammenheng og få litt oversikt over hva som eksisterer.

    BMS 18 tommere så ser det ut som 18N850V2 og 18S450 passer :)
    Har litt sansen for BMS, lav Le tyder gjerne på at noe er riktig med motor.
    Ingen tvil om at BMS har teknikken inne, men det tror jeg mange har. Ser de kjører med relativt mye xmax- tunge membraner- stive oppheng ? Antar de tåler masse juling og fortsatt leverer - relativt dyre drivere som sikter mot seriøs pa ?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Jeg spiller på store front ladet horn subs, i alt 6 stk. hver med Fane Colossus 15XB. 4 stk. er koblet sammen til en stor horn sub på ca. 3000 liter og går ned til ca. 23 hz. De to andre bruges som ekstra subs i en multisub konfiguration.

    Nu har jeg imidlertid fået nye idéer på hjernen og tænker at lave 6 stk. horn resonans subs a la Kvålsvoll’s t138 design. Jeg tænker jeg vil få en mere taktil bas oplevelse med Kvålsvol’s design, om end jeg mister lidt følsomhed.

    Hvilke forskelle tænker I der vil være i, både lydmæssigt og taktile/impakt egenskaber, mellem de to sub designs (front lade horn vs Kvålsvoll design)?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Sub. Denne hadde vi lyst til å bygge i lang tid.
    Driver som er benyttet er B&C sin Ipal 21". Vi valgte dette elementet fordi målet med konstruksjonen her var å lage noe som spilte vanvittig høyt, gikk helt ned til 25-30hz med fullt fundament, samtidig som at lydkvaliteten var ivaretatt uten at det skulle være så veldig stort. Og Det er vanskelig å slå det b&c elementet, det er en svært god driver. Det er også en av de få som tåler den helt enorme kompresjonen som er i dette hornet.

    Resultatet er ganske bra. Den låter veldig bra, men ikke noe særlig å bruke over 100hz, dog den kan brukes i nødstilfeller oppover. Lydmessig så har den et fundament som mangler på det meste av vanlig PA. Lydkvalitetsmessig så står dette likesidet med en god bassløsning til hifi, da de viktige tingene er bevart i så stor grad som mulig.
    De 4 samlet som et stack slik på bildet leverer ca 130db rms på 25hz @1meter, og ca 120db på 25hz på 10 meter avstand med ca 900 watt inn på hvert horn. På dette volumet vil også forvrengningen være svært lav gitt volumet. Elementene har en aes rating på 2500w og en program power rating på 5000w, så litt å gå på er det også. Samtidig får du plass til hele riggen, inklusive danley toppene og forsterkere inn i en vanlig toyota hiace. hele greiene er på størrelse med et stort garderobeskap på IKEA. Hvert horn er ca 515 liter.

    FB_IMG_1490350274696.jpg


    20170402_120850.jpg


    20170402_194209.jpg


    received_10155192245850148.jpg


    received_10155795737540148.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Sub. Denne hadde vi lyst til å bygge i lang tid.
    Driver som er benyttet er B&C sin Ipal 21". Vi valgte dette elementet fordi målet med konstruksjonen her var å lage noe som spilte vanvittig høyt, gikk helt ned til 25-30hz med fullt fundament, samtidig som at lydkvaliteten var ivaretatt uten at det skulle være så veldig stort. Og Det er vanskelig å slå det b&c elementet, det er en svært god driver. Det er også en av de få som tåler den helt enorme kompresjonen som er i dette hornet.

    Resultatet er ganske bra. Den låter veldig bra, men ikke noe særlig å bruke over 100hz, dog den kan brukes i nødstilfeller oppover. Lydmessig så har den et fundament som mangler på det meste av vanlig PA. Lydkvalitetsmessig så står dette likesidet med en god bassløsning til hifi, da de viktige tingene er bevart i så stor grad som mulig.
    De 4 samlet som et stack slik på bildet leverer ca 130db rms på 25hz @1meter, og ca 120db på 25hz på 10 meter avstand med ca 900 watt inn på hvert horn. På dette volumet vil også forvrengningen være svært lav gitt volumet. Elementene har en aes rating på 2500w og en program power rating på 5000w, så litt å gå på er det også. Samtidig får du plass til hele riggen, inklusive danley toppene og forsterkere inn i en vanlig toyota hiace. hele greiene er på størrelse med et stort garderobeskap på IKEA. Hvert horn er ca 515 liter.

    Vis vedlegget 561745

    Vis vedlegget 561746

    Vis vedlegget 561747

    Vis vedlegget 561748

    Vis vedlegget 561749
    Kvalitetsmessig likesidet med gode hifiløsninger sier du, hummm... langt forbi mener nå jeg;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn