Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Gode forslag (y)

    Jeg tenkte først bare å klemme til med Kraftwerks The Catalogue - og bli ferdig med det. Men har tenkt litt mer på det...

    Det beste er vel å ha noen enkeltlåter kanskje, kjente låter som mange har sans for.

    Har noen forslag:

    Pink Floyd - Money - 4.0 mix fra Immersion box 2011.

    The Doors - Riders on the Storm - 4.0 mix fra The Singles blu ray 2017

    Steely Dan - Babylon Sisters - 5.1 mix fra Gaucho sacd 2003

    Queen - Bohemian Rhapsody - 5.1 mix fra A Night at the Opera dvd-a 2002

    America - Ventura Highway - 5.1 mix fra Homecoming sacd 2015


    Videre hadde det nok blitt litt live konsert på tv/proj - kanskje Porcupine Tree - Anesthetize, Bruce Springsteen - Western Stars, Kraftwerk - The Catalogue

    Kraftwerk - the Catalogue er fin til å kjøre demo på både Atmos & 3D bilde.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kombinasjonen Elliot Scheiner & Steely Dan er magisk. De andre Steely Dan - og Donald Fagen albumene som finnes i surround er også bra saker.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Gode forslag (y)

    Jeg tenkte først bare å klemme til med Kraftwerks The Catalogue - og bli ferdig med det. Men har tenkt litt mer på det...

    Det beste er vel å ha noen enkeltlåter kanskje, kjente låter som mange har sans for.

    Har noen forslag:

    Pink Floyd - Money - 4.0 mix fra Immersion box 2011.

    The Doors - Riders on the Storm - 4.0 mix fra The Singles blu ray 2017

    Steely Dan - Babylon Sisters - 5.1 mix fra Gaucho sacd 2003

    Queen - Bohemian Rhapsody - 5.1 mix fra A Night at the Opera dvd-a 2002

    America - Ventura Highway - 5.1 mix fra Homecoming sacd 2015


    Videre hadde det nok blitt litt live konsert på tv/proj - kanskje Porcupine Tree - Anesthetize, Bruce Springsteen - Western Stars, Kraftwerk - The Catalogue

    Kraftwerk - the Catalogue er fin til å kjøre demo på både Atmos & 3D bilde.
    Gode valg.Money fikk jeg med meg på konsert på Valle Hovin i 93 tror jeg det var,introen var fantastisk i surround fra der jeg sto ved miksebordet. :cool:
    Riders of the Storm har også en fantastisk Atmos miks på Tidal og Appe Music,min klare favorittversjon av den.Bohemian Rhapsody har også fått en Atmos miks på Apple Music,den er også bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Riders of the Storm har også en fantastisk Atmos miks på Tidal og Appe Music,min klare favorittversjon av den.
    Jeg hørte Rider on the Storm i Atmos på Apple - den var bra - særlig torden & regn i takhøytalerene var stilig - men jeg syntes den manglet de "magiske" hviskningene av vokalen, like tydelig som i quad versjonen.

    På quad ligger hovedvokalen ligger tydelig i frontene og hviskningene ligger tydelig i surroundhøytalerene - det gjør liksom hele låten. Synes hviskningene "forsvant" litt i Atmos versjonen.

    Mulig det skiller litt på oppsett osv her - ta gjerne en sjekk og fortell hva du synes.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Med tanke på oppsett - jeg spiller en del quad og høytalerplassering er gjort litt ut fra dette. Mine surround høytalere er plassert bak sweetspot - på samme linje som bakhøytalerne. Slik at fronter & surround er plassert i hvert hjørne og jeg nesten i midten.

    Det er et kompromiss når det gjelder andre innspillinger - som 5.1 & 7.1 osv - men jeg synes det fungerer bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Hehe, ganske sprø skrudd mix dette av Rider on the Storm i quad. De to øverste er frontene og de 2 nederste bakkanalene.

    Normal vokal, gitar, bassgitar, keybord i frontene og trommer og hviskninger i bakkanalene. Bakkanalene er også for høye.

    Allikevel låter det fenomenalt 😁

    Edit: Dette er for blu rayen - jeg har også sacden fra 2015 - den er "snillere" og bedre balansert i kanalene. Usikker på hvem jeg foretrekker.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang oppsett så har jeg mine bakkanaler etter boka omtrent, ca 15 grader bak lytteposisjon. Front L og R er som et klassisk stereo oppsett med 30 grader vinkel.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ang oppsett så har jeg mine bakkanaler etter boka omtrent, ca 15 grader bak lytteposisjon. Front L og R er som et klassisk stereo oppsett med 30 grader vinkel.
    Synes det er veldig kult med elektrostat høytalere i surround - hvordan funker romkorreksjon osv - var det uproblematisk - eller kjører du manuelt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ikke elektrostater da... det er magnetostater. Ganske forskjellig egentlig. Men nok om det......

    De høyttalerne der jeg har aktiv deling kjører jeg manuell EQ, men lar romkorreksjonen fungere under 150 Hz. De som er passive kjører jeg fullfrekvent korreksjon på. Det gjelder også subwooferen.

    Helt uproblematisk å få romkorreksjon til å fungere bra.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg hører på en Quad miks nå. Deep Purple - Machine Head. Synes det i grunn fungerer veldig fint i et klassisk 5.1 høyttaleroppsett, uten at jeg dog har sammenlignet med et mer dedikert quad oppsett. Uvant med så mye energi i surround kanalene !

    Selve miksen er mye mer tro mot den originale 2-kanals miksen naturlig nok, og den låter fett som bare svarte! Jeg har også en nyere 5-kanals miks utgitt på Rhino. Denne låter mer moderne og polert naturlig nok.... flott lyd, men ikke det albumet jeg elsker. Noe snålt med bassen på den miksen også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Denne er deilig:



    Boz Scaggs - Dig (2001)

    Cden ble vel brukt en del som demo den gangen - men multikanalen på dvd-a er noen hakk over den igjen, med mer dynamikk.

    En av Elliot Scheiners beste surroundmixer, sterk anbefaling (y)

    Bra bass på albumet - fint å teste sub osv, Paul McGowan kommenterer sporet Thanks To You:

     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hører på en Quad miks nå. Deep Purple - Machine Head. Synes det i grunn fungerer veldig fint i et klassisk 5.1 høyttaleroppsett, uten at jeg dog har sammenlignet med et mer dedikert quad oppsett. Uvant med så mye energi i surround kanalene !

    Selve miksen er mye mer tro mot den originale 2-kanals miksen naturlig nok, og den låter fett som bare svarte! Jeg har også en nyere 5-kanals miks utgitt på Rhino. Denne låter mer moderne og polert naturlig nok.... flott lyd, men ikke det albumet jeg elsker. Noe snålt med bassen på den miksen også.
    Det finnes 2 utgaver i multikanal SACD av Machine Head. Den første, som for mange år siden er ute av produksjon, og en nyere som er veldig lik DVD-Audio utgaven som kom for mange år siden. Begge disse miksene har sine fordeler og ulemper, men jeg synes den første SACD'n er den beste siden den låter markant mer organisk og musikalsk enn DVD-A og den senere SACD utgivelsen. Den originale SACD'en går for sinnsvake priser på bruktmarkedene utenlands, og det er vel bare der den er å få tak i også. Sett bort fra PS3 rips da, som funker akkurat som originalen om de brennes på en DVD-R og man har en multispiller (Oppo) som kan lese av DSD fra en DVD.

    Forresten så tror jeg den originale SACD'en har den samme Quad miksen som du refererer til.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Er en tur innom Oslo. Finnes det noen butikker her hvor det er håp om å finne multikanalutgivelser? Sacd, dvd og blu-ray er like interessant.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    Liker man Queen & surround er vel disse 2 ganske obligatoriske, mange låter her og en del veldig gode surroundmixer og i 96/24.


     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du er tilbake på Apple music? Mye bra der nå.:)
    Jeg skaffet 3 mnd gratis abb der i juni - men dukker det opp slike godbiter som dette stadig, blir det nok fast abb.

    Er stor fan av The Killers - har alle albumene deres på både cd & vinyl - og alle låter dritt :ROFLMAO: er vel bare live blu rayen fra Royal Albert Hall som egentlig går an å høre på.

    Så å høre det nye albumet nå i Atmos med helt ok komprimering, er ganske fantastisk, kanskje man kan håpe på at de tar en tilsvarende runde med de eldre utgivelsene - det hadde vært noe.

    Har veldig lite erfaring med streaming - på Apple - legger du de favorittene du liker i "library"? Slik at du lett finner de igjen?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skaffet 3 mnd gratis abb der i juni - men dukker det opp slike godbiter som dette stadig, blir det nok fast abb.

    Er stor fan av The Killers - har alle albumene deres på både cd & vinyl - og alle låter dritt :ROFLMAO: er vel bare live blu rayen fra Royal Albert Hall som egentlig går an å høre på.

    Så å høre det nye albumet nå i Atmos med helt ok komprimering, er ganske fantastisk, kanskje man kan håpe på at de tar en tilsvarende runde med de eldre utgivelsene - det hadde vært noe.

    Har veldig lite erfaring med streaming - på Apple - legger du de favorittene du liker i "library"? Slik at du lett finner de igjen?
    Jeg legger favorittene i biblioteket. Mange på QQ som legger ut linker med nye ting.Dagens nye var en sang fra det kommende albumet til Robert Plant og Alison Krauss.Flere Queen låter har kommet bl.a Bohemian Rhapsody og Playing the Game.4 låter fra det kommende Doobies albumet er der også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    The Killers albumet er fantastisk, ble 2 gjennomlyttinger på rappen.

    For moro skyld sjekket jeg DR på Atmos versjonen - DR12 og låter som sagt veldig bra.

    Sjekket også 96/24 stereoversjonen som ligger på Qobuz - plukket bare ned et par låter og de hadde DR5, skyhøyt innspillingsnivå - og låt skikkelig dårlig.

    Stygt redd for at jeg kommer å bli avhengig av å ha Apple abb - for dette må jeg ha 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hadde egentlig tenkt å handle den svindyre boxen med Atmos - men finnes på Apple - og låter bra



    Herlig album.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk mail fra CDON at Free Hand med GG er på vei til meg.Atmos mix av Steven Wilson. :cool:
    Fikk min i posten i dag :D



    Bestilte i begynnelsen av juli, så det tok litt tid.

    Heftig mix!!! Perfekt for musikken. Steven har gjort det igjen.

    Lytter til Atmos mixen - ser at det også er inkludert blant annet original Quad 4.0 mix fra 1975 - må sjekke ut.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985



    Steven Wilson 5.1 mix, låter fantastisk, han mixet også Lady Nina (B-side Kayleigh single) i 5.1.

    Ellers fenomenal utgave med masse ekstra snacks :love:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg så The Exorcist (1973) her om dagen - har siden hatt en trang til å sette på denne: :devilish: :D



    Finnes en del varianter - også når det gjelder surround. Synes denne 2003 varianten låter veldig bra, Mike selv som mixer - og det gjør han bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser at Pink Floyds - A Momentary Lapse of Reason nå slippes i separat utgivelse - var vel en del av den store boxen som kom tidligere




    Er litt usikker på om jeg kommer å skaffe denne surroundutgaven, har ikke lest noe bra om den. Kanskje vente og se hva som havner på Apple i Atmos?

    Eventuelt skaffe denne på vinyl i stedet.

    Ble av Animals da? :oops:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bare noen dager til Fugazi slippes i surround. Varmer opp med tidligere utgitte studioalbum av Marillion i surround:



    Vet ikke om dette er alle, men det er de jeg hittil har plukket opp.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser også at Steve Hackett kommer med nytt album nå - slippes 10 september, det nevnes surround mix og blu ray:


    Litt stiv pris, venter med bestilling til jeg vet mer om kvaliteten på mixen.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fint å finne Marillion i postkassa på en fredag :D

    Samme her, kjekt å få levering på utgivelsesdato, lenge siden sist! PK har slitt med det i det siste.Neste er vel Dream Theater i oktober, bestilte med fri frakt. Blir Fugazi til fredags konjakken i kveld.🍷 Lenge siden det har vært plate i Oppo'en, blir mest Apple Music med Dolby Atmos.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Samme her, kjekt å få levering på utgivelsesdato, lenge siden sist! PK har slitt med det i det siste.Neste er vel Dream Theater i oktober, bestilte med fri frakt. Blir Fugazi til fredags konjakken i kveld.🍷 Lenge siden det har vært plate i Oppo'en, blir mest Apple Music med Dolby Atmos.:cool:
    Gled deg - denne er noe helt annet enn de tidligere mixene de har levert (hvis vi ikke tar med de 2 Steven Wilson mixene). Virker som de har knekt koden her - god 5.1 mix og en skikkelig deilig dynamisk lydkvalitet! Blir bestandig litt bias når man får noe nytt.... men denne låter virkelig bra!

    Har ikke lyttet til stereosporene, men registrerer at de er høyt innspilt og er komprimert. Videoen fra Swiss TV låter derimot bra, knall konsert.

    Selv gikk jeg på en liten smell etter et par glass vin tidligere i uken og bestilte kommende fra Pink Floyd, Dream Theater og Steve Hackett 🍷 😁 så mye for å vente og se.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Gled deg - denne er noe helt annet enn de tidligere mixene de har levert (hvis vi ikke tar med de 2 Steven Wilson mixene). Virker som de har knekt koden her - god 5.1 mix og en skikkelig deilig dynamisk lydkvalitet! Blir bestandig litt bias når man får noe nytt.... men denne låter virkelig bra!

    Har ikke lyttet til stereosporene, men registrerer at de er høyt innspilt og er komprimert. Videoen fra Swiss TV låter derimot bra, knall konsert.

    Selv gikk jeg på en liten smell etter et par glass vin tidligere i uken og bestilte kommende fra Pink Floyd, Dream Theater og Steve Hackett 🍷 😁 så mye for å vente og se.
    Pink Floyd er vel den samme som i Later Years boksen? Steve Hackett solo har jeg ikke sansen for.Kjøpte den siste live BD'en fordi den var mikset av SW,men har kun sett på Genesis materialet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Pink Floyd er vel den samme som i Later Years boksen? Steve Hackett solo har jeg ikke sansen for.Kjøpte den siste live BD'en fordi den var mikset av SW,men har kun sett på Genesis materialet.
    Ja, skal være den samme som i Later Years. Jeg kjøpte aldri den dyre boxen.

    Spent på hva du synes om Fugazi - alle oppsett er forskjellige - rom, høytalertype, receiver/prossessor/bass management osv - hos meg sitter denne mixen perfekt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn