Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Virker som Steven har omfavnet Atmos - kan det være at det også er en Atmos versjon klar for Deadwing?

    Atmos.... Deadwing.... blir litt småsvimmel av å bare tenke på det 😅
    Håper det skjer. Har du abonnement på Apple Music enda? Utrolig mye nytt der for tiden, mye bra også. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Håper det skjer. Har du abonnement på Apple Music enda? Utrolig mye nytt der for tiden, mye bra også. :cool:
    Ja - har Apple Music abb :D bruker det nok for lite - er ikke så flink til å orientere meg der.

    Gode anbefalinger settes pris på, kjør på hvis du har noen (y)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja - har Apple Music abb :D bruker det nok for lite - er ikke så flink til å orientere meg der.

    Gode anbefalinger settes pris på, kjør på hvis du har noen (y)
    Det enkleste er å gå inn på QQ og følge Atmos trådene der, der pøses det på med nye funn hele tiden. :cool: Den beste av helgens nye er den siste til The Pineapple Thief-Nothing But The Truth, meget bra Atmos miks. Mange av de nyere PF 5.1 miksene er også kommet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det enkleste er å gå inn på QQ og følge Atmos trådene der, der pøses det på med nye funn hele tiden. :cool: Den beste av helgens nye er den siste til The Pineapple Thief-Nothing But The Truth, meget bra Atmos miks. Mange av de nyere PF 5.1 miksene er også kommet.
    Er inne der og sjekker noen ganger, men det er så mye og uoversiktlig - og vurdering av kvalitet kanskje ikke bestandig er så nøyaktig..... 😅

    Heller da noen få - men solide tips - om du skjønner hva jeg mener :D

    Ananas blu rayen håper jeg kommer til min postkasse veldig snart!!
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Er inne der og sjekker noen ganger, men det er så mye og uoversiktlig - og vurdering av kvalitet kanskje ikke bestandig er så nøyaktig..... 😅

    Heller da noen få - men solide tips - om du skjønner hva jeg mener :D

    Ananas blu rayen håer jeg kommer til min postkasse veldig snart!!
    Lurer på å kjøpe BD'en jeg også, miksen er veldig bra.Har du fått DT boksen? Min leveres i morgen, ryktes å være bra. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nye låten "Harridan" av Porcupine Tree i Atmos på Apple Music er ganske heftig :love:

    Får bare følge og se om det slippes flere låter fremover.....

    Spørs om han får tid til å fikse med Deadwing da.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Du får fortelle hva du synes - når du får lyttet til den.

    Tror nok jeg kommer å spille den en del - det var noen veldig fine låter på den.
    Har spillt denne ett par ganger, den er høyt mastret, men jeg synes det er låter greit. Ikke mye i surround høyttalerne, minner om en oppmiks. Musikken synest jeg er meget bra. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har spillt denne ett par ganger, den er høyt mastret, men jeg synes det er låter greit. Ikke mye i surround høyttalerne, minner om en oppmiks. Musikken synest jeg er meget bra. :cool:
    Jeg syns den låt veldig bra. Men tenkte litt på det du skrev - og lyttet et par ganger til. Lyttet også til In Absentia - for å sammenligne med eldre SW mix.

    En ting i den nye Atmos mixen er at trommene er dratt mer ut i rommet - på In Absentia er de "forankret" i frontene. Synes trommene til Gavin i den nye låten låter fantastisk.

    Skal nok dissekere Atmos (og stereosporene) sporene ganske grundig når jeg får lagt mine klamme hender på Blu Ray discen neste sommer.... :ROFLMAO:

    Fant " A Momentary Lapse of Reason" Blu Ray i postkassen min i dag :love: blir spennende å høre på den surroundmixen! Ripper den nå.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Du får fortelle hva du synes - når du får lyttet til den.

    Tror nok jeg kommer å spille den en del - det var noen veldig fine låter på den.
    Har spillt den noen ganger, er høyt mastret
    Jeg syns den låt veldig bra. Men tenkte litt på det du skrev - og lyttet et par ganger til. Lyttet også til In Absentia - for å sammenligne med eldre SW mix.

    En ting i den nye Atmos mixen er at trommene er dratt mer ut i rommet - på In Absentia er de "forankret" i frontene. Synes trommene til Gavin i den nye låten låter fantastisk.

    Skal nok dissekere Atmos (og stereosporene) sporene ganske grundig når jeg får lagt mine klamme hender på Blu Ray discen neste sommer.... :ROFLMAO:

    Fant " A Momentary Lapse of Reason" Blu Ray i postkassen min i dag :love: blir spennende å høre på den surroundmixen! Ripper den nå.
    Tror du bomma litt her, jeg svarte på din post om den nye Dream Theater plata. Nye PT sangen er meget bra, og en meget bra Atmos miks. Håper det kommer en enkel BD utgivelse, foreløpig bare annonsert som del av en boks.:confused: Kommer vel på Apple Music.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har spillt den noen ganger, er høyt mastret

    Tror du bomma litt her, jeg svarte på din post om den nye Dream Theater plata. Nye PT sangen er meget bra, og en meget bra Atmos miks. Håper det kommer en enkel BD utgivelse, foreløpig bare annonsert som del av en boks.:confused: Kommer vel på Apple Music.:cool:
    Hehe, ja det ser jeg nå.... sorry. Da er vi ganske enige om begge surroundmixene :D
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den låter bra - kanskje ikke helt i klasse med Dark Side & Wish osv...



    Kom i fin boks - samme type som Endless River & Rattle.

    En rask sjekk viser at surroundsporet er mer dynamisk enn stereosporene.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    "Birds Of Fire" from Mahavishnu Orchestra/John Mclaughlin Japan Sony SACD QUAD. Fikk denne i dag fra amazon.jp. Har den fra AF, men måtte ha denne og. Pleier å være god lyd på disse utgivelsene. I følge eksperter på QQ, er høyre og venstre kanal byttet om på. Skal teste en fiks i dag, har ikke prøvd det på AF utgaven, men det skal være samme feilen på den.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har Birds of Prey, jeg også fra AF. Får sjekke opp det med feil kanal, er vel en enkel operasjon med Audacity.

    Fikk The Ringmaster, Part One med Robert Reed i dag også - veldig vakker musikk, flott surroundmix.

    Bra surroundtider... 2 album på en dag - og fikk beskjed om at den konserten fra ananastjuven er på vei :D
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har Birds of Prey, jeg også fra AF. Får sjekke opp det med feil kanal, er vel en enkel operasjon med Audacity.

    Fikk The Ringmaster, Part One med Robert Reed i dag også - veldig vakker musikk, flott surroundmix.

    Bra surroundtider... 2 album på en dag - og fikk beskjed om at den konserten fra ananastjuven er på vei :D
    Låt en del bedre den Sony Japan utgaven, særlig med kanal bytte. Jeg byttet inngående XLR kabler på ampen, er nok enkelt i Audacity for deg som driver med slikt. ;) Er spesielt spor 7 der tromme introen nå panner full runde med klokken, ellers bli det zigzag. Robert Reed har jeg gitt opp, miksene er gode, men jeg går fort lei av musikken. PT får greie seg på Apple Music, har ikke noe behov for å se dem.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fått rippet Robert Reed siste:




    Synes han har tatt et steg videre med flere ting - tidligere mye en nesten cover artist av Mike Oldfield - det er fremdeles en del Mike her - men også mye nytt, synes det fungerer veldig bra. Vakker musikk.

    Lyden er også noen hakk bedre - surroundmixen, litt økt dynamikk frekvensmessig - mer trykk. Surroundsporene, på hans utgivelser, har bestandig vært gode - lite komprimert, men stereosporene har som regel vært veldig loudness war - men stereosporene på denne er gode, nice.

    Faktisk fått med seg Simon Phillips på trommer.

    Ser veldig frem til Part Two - som skal komme på nyåret.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lurer på når PULSE av Pink Floyd kommer i stand alone utgave - for det gjør den vel?

    Er veldig glad i dvd utgaven - men den lider vel noe av lossy Dolby Digital lyd - bildet er kanskje ikke så mye å gjøre med - var vel tv-sending.

    Du har vel den nye utgaven i Later years boxen - Multikanal? Har du sammenlignet med den gamle dvd-utgaven - forskjeller?

    Er det samme surrounmixen som tidligere?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Surroundhøsten fortsetter å gi:



    Live i studio konsert - nok pga Covid.


    Bruce Soord tar trinnet opp til Atmos mixing. Litt merkelig plassering av vokal - midt i rommet - litt som å høre på hodetelefoner, uvant, men helt ok. Resten er flatt jern i alle kanaler :D

    Han fortsetter trenden fra forrige album med veldig liten kompresjon og perfekt innspillingsnivå - både for surround & stereo - låter veldig bra! Bra drag i både trommer & gitar.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    La inn en bestilling på Air - 10 000 Hz Legend


    Ikke noe jeg har hørt før - lyttet litt til det på Qobuz - låter helt forjævlig, komprimert osv - slo fort av, føler jeg mishandler mine dyrbare Genelecer 😁 men låtene var bra! Satser på at de har en annen strategi på Atmos mixen.
    Magefølelsen hadde rett! Suveren mix og lydkvalitet i Atmos mixen!

    Stereosporet er en tragedie, veldig komprimert, en låt med DR3....

    Atmossporet har DR13 :D
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Magefølelsen hadde rett! Suveren mix og lydkvalitet i Atmos mixen!

    Stereosporet er en tragedie, veldig komprimert, en låt med DR3....

    Atmossporet har DR13 :D
    Atmos sporet er topp, har hørt den på Apple Music, men ser ingen grunn til å kjøpe den på disc. Sparer pengene til noe bedre musikalsk, blir nok ikke spilt så mange ganger her hos meg. Den nye Tori Amos utgivelsen kunne jeg tenkt meg på disc. Flott musikk og fantastisk miks. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes det er veldig greit å støtte slike gode utgivelser - men man må selvsagt like musikken. Spennende med ny gruppe/musikk for meg. Håper de gir ut mer - deres stereoutgivelser orker jeg ikke å høre på.

    Men det har kommet mer....



    Håper ikke Steven blir så opptatt av PT at han ikke får mixet ferdig Broadsword & Beast - den kommer kanskje i Atmos? Håper han får overtalt Ian til det.

    Jethro hylla begynner å se voksen ut 🖖
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har spilt Air - 10 000 Hz Legend discen et par ganger nå. Noe jeg liker med den - er at den setter i gang å spille automatisk - med Atmos lydsporet!

    Veldig greit, tror ikke jeg har sett det før.

    Er det Beck som synger på spor 4? Kult!
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er veldig greit å støtte slike gode utgivelser - men man må selvsagt like musikken. Spennende med ny gruppe/musikk for meg. Håper de gir ut mer - deres stereoutgivelser orker jeg ikke å høre på.

    Men det har kommet mer....



    Håper ikke Steven blir så opptatt av PT at han ikke får mixet ferdig Broadsword & Beast - den kommer kanskje i Atmos? Håper han får overtalt Ian til det.

    Jethro hylla begynner å se voksen ut 🖖
    Min ligger i postkassa, kjekt med levering på Lørdag med HeltHjem. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Min ligger i postkassa, kjekt med levering på Lørdag med HeltHjem. :cool:
    Ser man kan få en del penger for å selge disse Jethro Tull deluxe utgavene - skulle lett dra inn 10k... kanskje vente litt og få enda mer? Handle litt hifi-stæsj for penga?

    Næ - skal ha de i hylla! 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt nerding må til - sjekker gjerne nivåer, kompresjon osv når jeg ripper.



    Ser ut som det er en Bruce Keen, blant annet som har vært med på surround mixing - en kjapp Googling viser at han også var med på Atmos mixen av Morgenstund - av tyske Schiller. Den er også bra.

    Sjekket nivåene på Atmos lydsporet - veldig bra:



    Perfekt innspillingsnivå og lite kompresjon.


    Så kommer cd - stereosporet:



    Det røde er klipping. Grusomt.

    Så kommer det merkelige... hires stereosporet på blu rayen:



    Innspillingsnivået er her like perfekt som på Atmos lydsporet - men det er samme masteren som cd sporet har - med DR3 :(

    Hadde det vært Steven Wilson som gjorde jobben - så hadde han også remixet en ny - anti-loudness stereomix også. Synd de ikke tok seg tid til dette når de første hadde plukket frem multitrackstapene og digitalisert disse. Får lage en surround -> stereomix selv hvis man vil ha dette.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kjøpte denne her nylig - min første opplevelse med musikk i Atmos. Slakt følger under coverbildet.

    1F293EB6-C990-4925-9A17-EE293E64AA46.jpeg

    Tja …. Det hjelper ikke mye med hirez og Atmos hvis andre ting ikke henger med i svingene dessverre. Musikken er det ikke noe galt med da. Jeg skal kommentere lyden og produksjonen først og fremst. Det første man merker er at discen ikke starter i Atmos, men det er nå så. Må inn i menyene og velge det først. Og dernest at den låter VELDIG HØYT. Ikke at den er komprimert på noe vis, men nivået er altfor høy. Jeg måtte ratte ned til -24 dB for at det skulle føles riktig. Til sammenligning må den fantastiske discen BIS SACD 1474 spilles på nær 0 dB. Dernest er valget av opptakslokale veldig snodig. Det kunne gjerne hatt mye mer og lengre klang. Det er også svært mye sjenerende trafikkstøy å høre i enkelte partier Men det verste er at klangbalansen er svært lys. No dice, som det heter.

    Jeg må vel si at dette her er langt bedre lydmessig, selv om det er «bare» stereo:
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg måtte dra fram en referanse her nå. Denne er på en annen planet. Sånn skal det låte !! Sorry 2L, men jeg synes dere har bomma gang etter gang.

    E4B63433-C229-4380-BEA9-BC0576ACF224.png
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte dra fram en referanse her nå. Denne er på en annen planet. Sånn skal det låte !! Sorry 2L, men jeg synes dere har bomma gang etter gang.

    Vis vedlegget 761961
    Jeg har ikke den platen du testet, men har flere fra 2L med kormusikk innspilt i bl.a Nidarosdomen og de låter fantastisk i Atmos selv på mitt beskjedne 5.1.4 oppsett.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke er disse?
    De to jeg liker best er Lux, som han vel fikk Grammy for etter mange nominasjoner, og Stille grender som er en slags jule plate. Snart aktuell igjen. ;) Disse er i hvert fall ikke høyt innspilt, føler jeg heller må skru opp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lux har jeg hørt ja, ikke så ille den. Men musikalsk er det for svakt.

    Å få en Grammy-nominasjon er ikke så verst i seg selv, men når man tenker litt over i hvilken kategori, så er det litt som å bli nr tre i en konkurranse med tre deltagere.

    Nå var jeg litt slem da, men uansett synes jeg andre får til Surround bedre. BIS f.eks leverer varene gang etter gang, og musikalsk har de også et helt annet nivå.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Lux har jeg hørt ja, ikke så ille den. Men musikalsk er det for svakt.

    Å få en Grammy-nominasjon er ikke så verst i seg selv, men når man tenker litt over i hvilken kategori, så er det litt som å bli nr tre i en konkurranse med tre deltagere.

    Nå var jeg litt slem da, men uansett synes jeg andre får til Surround bedre. BIS f.eks leverer varene gang etter gang, og musikalsk har de også et helt annet nivå.
    Dette er ikke musikk som jeg hører my på, men greit av og til. Er ikke noen klassisk entusiast. Stille grender blir spilt en del nå mot jul. Hører mest på musikk i Atmos fra Apple Music, greit nok for mine aldrende ører. :cool:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå var jeg slem med 2L her, men litt godord må de få. Denne her er mer vellykket heldigvis, selv om jeg heller ikke her synes de har valgt et altfor godt egnet rom. Fin lyd her likevel. Litt vel fyldig i bunn kanskje.

    56D36182-88C5-4CF3-B016-ED023A9A0F65.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk Alan Parson blu rayen i dag:



    Ganske ok surround mix & lydkvalitet - med tanke på live. Er stor fan - så en del bias :D


    Som bonus på discen finnes en video av den nye låten The Neverending Show - med bra lydkvalitet & surroundmix.

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser Eric Clapton har laget en lockdown live in studio utgivelse:


    The Lady in the Balcony

    Var en del varianter å velge mellom - leser at 4k UHD versjonen har Atmos - så da klinte jeg til med den :D

    Clapton i Atmos - nice!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn