Hva med å diskutere surroundutgivelser? Anbefalinger osv..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Har vel nevnt det et annet sted på forumet, men tyske Tacet har en del spennende surround utgivelser med klassisk musikk. Og ikke bare "midt i orkesteret" men også panning - at instrumenter flyr rundt, gjerne flere versjoner på samme utgivelse:

     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Har vel nevnt det et annet sted på forumet, men tyske Tacet har en del spennende surround utgivelser med klassisk musikk. Og ikke bare "midt i orkesteret" men også panning - at instrumenter flyr rundt, gjerne flere versjoner på samme utgivelse:

    TACET er et veldig spennende plateselskap som stort sett har veldig radikale multikanalsmikser.
    Jeg har ca. 30 utgivelser fra TACET, og har også skrevet om en del av TACET sine utgivelser, deriblant Pictures & Reflections, som også har spor i Moving Surround"
    En av mine favorittutgivelser fra TACET er en boks med Beethovens 9 symfonier, fremført av Polish Chamber Philharmonic Orchestra
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959


    Lytter til Steven Wilsons siste, Atmos mix for første gang fra han og det fungerer glimrende. Bra låter og arrangement, har ikke rippet den og sjekket, men det låter dynamisk.

    Tror den får en runde til med en gang (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Fikk endelig rippet The Future Bites - har en Nvidia Shield på inngang og da vil Atmos avspilling fra pc forhåpentligvis fungere mer stabilt enn før - da er det greit å ha den på hdd :)

    Samtidig så sjekket jeg like godt hvor dynamiske stereo/surround lydsporene er:

    Stereo:


    Atmos:


    Som vanlig er surroundsporet noe helt annet. Noe også DR tallene viser:



    Blir å lage en downmix til stereo for avspilling i 2.0 for denne også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Gikk inn på Apple sitt 3 måneders prøveabb - for å teste Atmos



    Bare lyttet til litt Tom Petty foreløpig - låter bra, herlig Atmos mix på Wildflowers albumet.

    Låter bra! (y)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har lyttet til Pink Floyd sine surround mikser av Meddle, Dark Side og Wish you were here. Alle låter veldig bra synes jeg. Neste ut for lytt er vel Animals tenker jeg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Lurer litt på hva slags komprimering/lossy transport som foregår

    Får opp dette:



    Samtidig får jeg opp Dolby True HD før den koder om til Atmos i displayet på prossessor.

    Tvilsomt om det er lossless - men ser ikke DD+ noe sted?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Jeg har lyttet til Pink Floyd sine surround mikser av Meddle, Dark Side og Wish you were here. Alle låter veldig bra synes jeg. Neste ut for lytt er vel Animals tenker jeg.
    Er Animals der?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    I følge gutta på QQ så er oppløsningen den samme som på Tidal,men med normalt volum.Flere men mener det låter bedre enn Tidal,men jeg mistenker at det er høyere volum som spiller dem ett pek.
    Ja, det stemmer nok. Viktigst er uansett masteringen og selve surroundmixen.

    Men navigering osv er like ubrukelig som Tidal.... 😁 i tillegg den fæle fjernkontrollen til Apple.

    Håper det blir en mulighet til å handle surroundmixene og laste de ned - det hadde vært perfekt!
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det stemmer nok. Viktigst er uansett masteringen og selve surroundmixen.

    Men navigering osv er like ubrukelig som Tidal.... 😁 i tillegg den fæle fjernkontrollen til Apple.

    Håper det blir en mulighet til å handle surroundmixene og laste de ned - det hadde vært perfekt!
    Ser at de på QQ som har kjøpt den nye ATV4K sier fjernkontrollen nå er mye bedre,tror den den kan kjøpes for seg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men ellers er det vel bare å vente på at James Guthrie får ut fingern med tanke på en SACD med ny miks....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Jeg trodde du mente at du fant Pink Floyd surroundmixer hos Apple - sorry min feil!

    Animals surround kommer forhåpentlig ganske snart - dermed kan også The Wall komme etterhvert. Blir spennende!

    I tillegg til de Pink Floyd surroundmixene du nevnte tidligere - så synes jeg Andy Jacksons surroundmix av Division Bell er veldig god! Jeg har skrevet om den mixen et annet sted her inne - men han fikk frie tøyler til å ta multitracksene og mixe uten å bry seg om hvordan stereo-originalen låt.

    Ofte utnyttes ikke mulighetene slik - det skal låte som originalen liksom.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959


    Har fått lyttet en del til Wildflowers i Atmos og den er så veldig god, eller fantastisk passer nok bedre :love:

    Her kan man lese litt om mixingen:

    https://www.soundandvision.com/content/ryan-ulyate-mixing-tom-pettys-wildflowers-dolby-atmos

    Mettler: Oh, I love that. Since you mentioned the orchestra, I have to imagine the back half of "It's Good to Be King" is going to be quite fantastic, if the orchestra is in the clouds on the second part of that track.

    Ulyate: Oh, "It's Good to Be King" is pretty epic! (laughs) It's pretty damn epic. It's great. It's one of my favorites, if not my favorite Tom song. And, yeah, you're right. You'll like the orchestra on "It's Good to Be King."

    Mettler: What did you do with Mike Campbell's guitar solo on "King"?

    Ulyate: I threw Mike up into the height speakers, and that's the only place the solo is coming from. It's just like, all of a sudden, there's the guitar.
    Det er hele 25 låter med Atmos fra Wildflowers & All The Rest
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Ser ut som det er rundt kr 1500,- for den rimeligste varianten av All Things Must Pass, hvis man vil ha surround/Atmos




    Tror jeg venter litt og sjekker den ut på Apple - hvis den kommer dit.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Prøvde å lytte litt på pop i Atmos også - var vel ikke alt som imponerte, kjekt med text rullende til låten da 😁




    Ble heller å sette på Bruce som har litt party i låven sin - med Atmos lyd, fenomenal denne

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Et "must" for surround entusiaster:



    Et favoritt album - og i surround :love:

    Synes Brian May - "opplært" av selve surround-guruen Elliot Scheiner - gjorde en veldig god jobb!

    Intervju med Brian om mixing osv:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som det er rundt kr 1500,- for den rimeligste varianten av All Things Must Pass, hvis man vil ha surround/Atmos




    Tror jeg venter litt og sjekker den ut på Apple - hvis den kommer dit.
    Er ett spor ute på Apple music i Atmos.Satser på at hele albumet kommer etter hvert.Fikk mail fra CDON at Free Hand med GG er på vei til meg.Atmos mix av Steven Wilson. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Er dette den ultimate versjonen av Dark Side?



    Jeg liker også 5.1 versjonen - men denne Quad varianten i 2011 Immersion boxen, er nok favoritten. Pink Floyd er multikanalsentusiaster og jeg synes det vises i musikken/produksjonen - de tenkte på hvordan dette ville låte med et omsluttende lydbilde.

    Fenomenale greier (y)

    Fant et intervju hvor James Guthrie og Alan Parsons forteller litt om surroundmixene:


    Alan Parsons kommenterer om "Money":

    I went crazy with the third guitar solo in my quad mix. Thirty years later, I wish I hadn’t. It’s going all around the room. Very 1970s—just like the early days of stereo.
    Vel jeg er glad for nettopp en del av disse sprø greiene i Quad mixen :)
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Litt mer Pink Floyd surround



    Fantastisk historie om denne 5.1 mixen av Meddle, først inkludert, i den store The Early Years boxen fra 2016, men så likte ikke noen (Roger var det deg igjen) dette - og den ble bestemt fjernet før salg - de gjorde det enkelt, bare fjernet valget i menyen, men lot inneholdet på selve discen være igjen.

    Slik kan man ved å rippe discen - spille surround-mixen.

    De som syntes den store boxen ble for dyr - ventet de de individuelle utgavene ble tilgjengelig og handlet den som hadde Meddle inkludert - bare for å finne ut at nå - hadde de også fjernet innholdet på discen og ikke bare tilgangen i menyen :oops:

    Går ut i fra at det var Andy Jackson som mixet Meddle. Låter veldig bra (y)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noe jeg liker best med surround er når man får dette totalt omsluttende lydbildet. Pat Metheny som jeg nevnte her har akkurat dette.

    Det er dessverre litt for mange surround mikser som høres ut som mono i fem kanaler .....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Noe jeg liker best med surround er når man får dette totalt omsluttende lydbildet. Pat Metheny som jeg nevnte her har akkurat dette.

    Det er dessverre litt for mange surround mikser som høres ut som mono i fem kanaler .....
    Jeg er litt mer: jo mer diskret jo bedre.... 😁

    Elsker gamle quad mixer med nesten absurd diskret plassering av instrumenter. Og sprø panning! Liker når det skjer mye i lydbildet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96


    Lytter til Steven Wilsons siste, Atmos mix for første gang fra han og det fungerer glimrende. Bra låter og arrangement, har ikke rippet den og sjekket, men det låter dynamisk.

    Tror den får en runde til med en gang (y)
    Ikke hørt, men får gi den en sjanse. Savner Porcupine Tree som var mye mer spennende. Synes ofte at Wilson blir dørgende kjedelig og monoton alene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Ikke hørt, men får gi den en sjanse. Savner Porcupine Tree som var mye mer spennende. Synes ofte at Wilson blir dørgende kjedelig og monoton alene.
    Selv likte jeg det nye albumet - men som deg hadde jeg foretrukket noe mer i Porcupine Tree stilen. Men Steven har jo "gått videre" som han sier.

    Så kan man håpe på at han plutselig får for seg å remikse Porcupine Tree katalogen i Atmos surround :love:

    En del av de er ganske komprimerte - så nye mikser med bra DR hadde vært en drøm!
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Bra pris på forhåndsbestilling av Marillions Fugazi 3cd+blu ray hos Platekompaniet - kombinert med helgens gratis porto - havner den på kr 279,-


     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Denne er ganske interessant. SACD 5.1 miksen er helt annerledes enn den originale stereomiksen. Så ikke lenger noe pingpong stereo.

    61bRj6q2O-L._SY355_.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Denne er ganske interessant. SACD 5.1 miksen er helt annerledes enn den originale stereomiksen. Så ikke lenger noe pingpong stereo.

    Vis vedlegget 733375
    Finnes vel også en annen surround mix av Elliot Scheiner i en dyr samlebox? Som jeg forstår skal være bedre. Men sacden er helt ok.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Hva bruker dere for som demo for surround? For å vise de som ikke er så kjent med mulighetene med multikanal - hva det handler om?

    Kanskje noen alternativer er godt å ha - for å kunne tilpasse til musikksmaken for den/de utvalgte? Live konsert med bilde kan være et pluss?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hva bruker dere for som demo for surround? For å vise de som ikke er så kjent med mulighetene med multikanal - hva det handler om?

    Kanskje noen alternativer er godt å ha - for å kunne tilpasse til musikksmaken for den/de utvalgte? Live konsert med bilde kan være et pluss?
    Jeg gir aldri demo for noen,men det måtte evt være noe Atmos.Booka Shade,Yello,Kraftwerk eller Lux fra 2L.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn