Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ja kanskje lakrisen byttes ut en gang men da skal jeg jammen ha et løft også ;D

    Leste litt fort på nettet og det ble anbefalt at inngangsimpedansen på effekt var minst ti ganger større enn utgangsimpedansen på pre. Da skulle den kombinasjonen holde rikelig i forhold til dette.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.931
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ta deg en tur på Soundgarden, Hifiklubben eller lignende, og lån med deg noen hjem.
    Du vil aldri se deg tilbake ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    lars_erik skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    lars_erik skrev:
    Ta deg en tur på Soundgarden, Hifiklubben eller lignende, og lån med deg noen hjem.
    Du vil aldri se deg tilbake ;)
    Men det er jo bare placebo da...har du tatt blindtest kanskje?...jaja bare prislappen blir stor nok så forsvinner alt som heter kritisk tenkning... ;)
    Du velger selv. Jeg fikk min største overraskelse til nå i min audiofile verden første gang jeg prøvde en dedikert strømkabel fra Nordost. Og det var nok ikke placebo, nei. Jeg var mildt sagt skeptisk, så jeg hadde ikke skrudd opp noen forventninger på forhånd.
    Tror deg når du sier det...gjorde en veldig seriøs prøving av noen dyre strømkabler for et års tid siden, men fikk ikke løft, bare en smule annerledes lyd. Nå har cd- spilleren innebygd en slags strømrenser da, og de dyre strømkablene ble lengre enn de gamle, og strømmen her i huset er helt fin. Vet ikke om det har noe å si. Egentlig skulle jeg jo ha mye å tjene på skjermede strømkabler i teorien siden jeg har uskjermede signal/ høyttalerkabler ikke sant? Men bra det virket for deg da ;D
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hoppet fra dei første sidene og har ikke lest mesteparten.

    Vil tro det kan vere mange grunner til at det kan vere og ikke vere forskjeller.

    To kabler kan vere likt laget, to kan vere veldig forskjellig,osv
    Du kan ha mye støy i strømledninger som påvirker signalet i kablene, noen kabler kan ver godt isolert mot støy og noen ikke.
    Noen kabler har mindre motstand,mens noen har mer osv.
    Strømnettet kan en ha mye støy på og kablene kan da ha innvirkening eller du har eit tilnærmet støyfritt strømnett.
    Vaskemaskiner og andre maskiner og utstyr kan virke inn på lyden.
    Det er så mye.
    Jeg vil og tro at til bedre/dyrere anlegg f.eks Burmester, til mer vil du høre forskjell på kabler, på samme måte som en hører forskjell på cd innspillinger,selv om det vil vere lettere da signalet går direkte ut til forsterkeren.

    Bare noen tanker fra min side.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    R.S. skrev:
    Et par saker er ganske avgjørende. Først kreves det at det faktisk er noen nevneverdig forskjell mellom de ledningene du har valgt å prøvelytte. I og med at dette tydeligvis er et marked du ikke kjenner blir det ganske tilfeldig.

    Dernest er det mye opp til det som er koblet opp mellom dine ører. Lydforståelse handler ikke om hørsel men om i hvilken grad vi er i stand til å oppfatte nyanser og verifisere dem. Som med vinsmaking.


    Jeg velger å se bort fra Asbjørns tragiske forsøk på en teoretisk "forklaring".


    Mvh. RS
    Det mest tragiske her er din kommentar ang Asbjørns innlegg.

    Du referer til at dette med å høre forskjell på kabler er det samme som vinsmaking. Da ber eg deg vennligst forklare og utdype dette. Som en tidligere hovmester og vinkenler så har eg "aldri så lite" kunnskap ang vin og vinsmaking, så nå venter eg i spenning på din forklaring. For ordens skyld så smaker eg forskjell på vin og druetyper uten å se hverken flasken eller etiketten, da det var slik vi ble testet. Slike tester med tilsvarende resultat har eg aldri sett når det gjelder hifi-kabler...
    Kabler derimot hører eg ikke forskjell på, uavhengig av om eg ser eller ikke ser kabel som benyttes.
    Hvordan forklarer du det ?
    Eg har god tilkobling mellom ørene ( som du uhøflig beskrev det) når det gjelder vin, men ikke når det gjelder kabler ???
    Eller er det så enkelt som at det ikke er forskjell på kabler, i motsetning til vin og druetyper som faktisk smaker forskjellig ???
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    R.S. skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nå var trådstarters utgangspunkt at forskjellige kabler låter likt i hans anlegg. Derfor reiste han spørsmålet om hvilke egenskaper ved anlegget som gjør det mer eller mindre følsomt for kabelforskjeller. Elektriske forskjeller mellom kabler, eller større og mindre grad av feinschmecker-ører, er ikke egentlig poenget i denne tråden.

    Dette emnet forstår du så lite av at du skulle heller avholde deg fra å kommentere Asbjørn.


    Mvh. RS
    Nå er du ganske så frekk, må eg si. Og du har monopol på kunnskapen om dette emnet ? Det kan eg aldri tenke meg !
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    lars_erik skrev:
    yngvejos skrev:
    Hører man forskjell på kabler, er det enkelt og geit stort forskjell i strømføringsevne og/eller skjerming i en av kablene.
    Så lenge kabelen er tykk nok og ikke tar opp støy, er det ingenting å hente på kabelfronten!
    Rart at HIFI (hvor det er størst andel av godtroende idioter med feit lommebok) er det eneste markedet hvor det oppleves stor forskjell på kabler.
    I offshoresammenheng har jeg montert signalkabler til 10-20kr meteren til måleinstrumenter for fiscalmåling. Gjerne 100 meter lange trekk. Dette er "kasseapparatet" til plattformen som forteller hvor mye olje/gass de sender til land, likevel bruker de ikke kabel til flerfoldige tusen per meter til tross for at en ørliten feilmåling kan føre til flere millioner i tapte inntekter per år.

    Mitt oppsett med Abrahamsen, Electrocompaniet, Sunfire og B&W er koblet opp med kabel fra biltema og ebay (Disse er faktisk enda billigere enn biltema). Jeg har ingen støy og kablene er tykke nok. Dermed er det ingenting å hente.

    *Vente på PM med kabelpropaganda fra Teli*
    Mannen har jo rett, og ergo er det ikke propaganda ;D
    Enda en ingeniør med hørselskader 8)
    En epidemi verre enn Svartedauen... ;)
    Der kom den ja, faktisk ikke før side 4 denne gang. Hva eg sikter til ? Selvfølgelig er det påstand/argument om at vi som ikke hører forskjell på kabler har hørselsskader, selv om test hos øre/nese/hals på sykehuset beviser det motsatte. Årsaken er vel kanskje for dårlige (les: billige) kabler på sykehuset ???
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Vi som har vært så priviligerte å høre forskjell på kabler, bør ikke hovere av den grunn..Til alle misunnelige Kabelfornektere kan jeg si at alt som kreves er å sammenligne to kabler av stor kvalitetsforskjell på et supert anlegg. Da tror jeg de aller fleste skal være i stand til å høre dette...

    Hører du ikke forskjell, teddyh, så vil du gjøre det med råere anlegg.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    Det ble bare tøv ut av denne kabel-tråden også.
    De som ikke hører, tror det er hysterisk morsomt å rakke ned på de som hører.

    Fin "diskusjon"

    God Jul.
    Det eg har sett hittil så er det heller de som hevder å høre forskjell som rakker ned og på oppfører seg rett og slett arrogant mot de som har andre meninger.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Oblivion skrev:
    lars_erik skrev:
    Det ble bare tøv ut av denne kabel-tråden også.
    De som ikke hører, tror det er hysterisk morsomt å rakke ned på de som hører.

    Fin "diskusjon"

    God Jul.
    Hvis det er som du sier "De som ikke hører" blir jo spørsmålet hva de har i slike tråder å gjøre OG hvorfor "de" (et lite fåtall) må ødelegge den "gleden" de hørende har ved denne "hobbyen" :eek:
    ja huff, er det ikke ubehagelig med folk som stiller kritiske spørsmål som du ikke har et godt svar på ??
    Et lite fåtall ? hvor fikk du det fra ?
    De hørende ?? utrolig hvor ofte dere må kritisere hørselen til de som er uenige med dere. Rett og slett uhøflig er det !! og dere klager på at dere blir rakket ned på... å kaste stein når du sitter i et glasshus er ikke så smart
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hverken kabler eller kritiske spørsmål fenger lengre, da begge deler synes å være en slags lykkesøken i mikroskopet. Ønsker jeg å forbedre noe, leter jeg på steder som er "beyond doubt". Skål.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Kule-Trygve skrev:
    Vi som har vært så priviligerte å høre forskjell på kabler, bør ikke hovere av den grunn..Til alle misunnelige Kabelfornektere kan jeg si at alt som kreves er å sammenligne to kabler av stor kvalitetsforskjell på et supert anlegg. Da tror jeg de aller fleste skal være i stand til å høre dette...

    Hører du ikke forskjell, teddyh, så vil du gjøre det med råere anlegg.
    Klassisk svar fra den kanten : du har for dårlig anlegg (og/eller hørsel) jada, slike svar det finner du i alle slike tråder. Sorry men det holder ikke ! dersom kablene er så bra og utgjør en så stor forskjell som enkelte vil ha det til så bør forskjellene være merkbare på "ordinære" anlegg også.
    Skal ikke være nødvendig å måtte pantsette huset på nytt og bruke flere hundre tusen på nytt anlegg for å få nytte av den nye kabel mellom cd-spiller og forsterker.

    For å si det slik, så kjenner eg forskjell på forskjellige rødviner uavhengig av om eg drikker de fra et billig melkeglass eller et krystallglass. Merker også forskjell på for eks bremse egenskapene til forskjellige vinterdekk på is, uavhengig om de sitter på en Mercedes eller en Ford så lenge bilene har tilnærmet lik størrelse og vekt.
    Hvorfor skal det da være så spesiellt og unikt når det gjelder kabler ????
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Vet ikke hva slags anlegg du har teddyh, men det var først da jeg hadde høyttalere, forsterker og kilde til samlet nypris av 250 k at jeg virkelig ville prøve å sjekke ut dette med kabler. Og da prøvde jeg ut anerkjente greier som Audioquest og Renaissance Audio, til solide femsifrede beløp, mot Tara Labs til noen tusenlapper fra hifiklubben, som jeg hadde fra før.

    Det er mulig man må opp på sånt nivå på anlegg for at dette med kabler skal få særlig betydning.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    Larkus, du kan idiotforklare, hersje, denge, slå; gjør hva pokker du vil:
    Jeg hører forskjell på kabler uansett, er null interessert i å høre hva du og andre ralgjerende tosker her mener om det!
    Mulig du ikke er klar over det, men her oppsummerte du ganske så tydelig holdingen til mange av de som påstår å høre forskjell på kabler

    "Jeg hører forskjell på kabler uansett, er null interessert i å høre hva du og andre ralgjerende tosker her mener om det!"

    Sier det meste den uttalelsen......
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Og nå er denne tråden i ferd med å skli ut, så jeg foreslår at folk trekker pusten før de poster, leser gjennom hva de skal poste og tenker på at dere skal debattere sak, ikke person. Hvis dere ikke får til det, blir det moderering.

    Edit: sletta tre innlegg grunnet det ovenstående (iofs ikke alle tre innleggene som brøt med det, men de ville vært meningsløse uten hverandre). Igjen: hold dere på matta.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Kule-Trygve skrev:
    Vet ikke hva slags anlegg du har teddyh, men det var først da jeg hadde høyttalere, forsterker og kilde til samlet nypris av 250 k at jeg virkelig ville prøve å sjekke ut dette med kabler. Og da prøvde jeg ut anerkjente greier som Audioquest og Renaissance Audio, til solide femsifrede beløp, mot Tara Labs til noen tusenlapper fra hifiklubben, som jeg hadde fra før.

    Det er mulig man må opp på sånt nivå på anlegg for at dette med kabler skal få særlig betydning.
    Da har du et hakeslipp i vente når du kanskje en gang vil oppgradere strømkablene dine.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg høyrde skilnad på høgtalarkablar då eg brukte InnerSound høgtalarar. Men ikkje i slik grad at eg eksa meg opp til å vrenge lommeboka - eg har helde meg til relativt edrueleg kabelprisnivå.
    No samanliknar eg mine gamle Synergistic Research med Skogrand. Framleis ikkje slik at det er snakk om natt og dag, men det er langt lettare å høyre skilnad på kablane med mbl 101eII enn Innersound Eros.
    Held på å skrive omtale no, men må også jobbe med andre ting. Planen var å ha publisert noko innan 17.mai, så vi får sjå...
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Jeg har forsøkt forskjellige kabler på både rimligere og dyrere anlegg. Man hører forskjell uansett.
    Et eksempel jeg skiftet fra Nordost Blue heaven til Nordost Heimdal høytalerkabler på et anlegg som består av Electrocompaniet PL 2 forsterker og EMC 1 UP cd-spiller, samt Dynaudio Fokus 140 stativhøytalere. Forskjellen i bassområdet ble så stor at jeg en stund gikk over til en gammel Micromega Drive og Dac cdspiller som var lysere i klangen for ikke å få stående bølger i stua.
    Et annet eksempel var når jeg byttet fra Nordost Frey signalkabler til Stereovoks SEI 600 Referense kabler. Jeg fikk et mye mer kroppslig og større lydbilde. Stereovoxen eliminerte også støy når den ble koblet inn mellom riaa og forsterker.
    Et tredje eksempel var når jeg byttet fra standard strømkontakter til andre strømkontakter fra Nordost, Zindak eller Furutec. Det ble vesentlig bedre lyd.
    Det er således ikke særlig tvilsom at kabler ikke bare endrer lyden, men de kan også forbedre den.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    janix skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Vet ikke hva slags anlegg du har teddyh, men det var først da jeg hadde høyttalere, forsterker og kilde til samlet nypris av 250 k at jeg virkelig ville prøve å sjekke ut dette med kabler. Og da prøvde jeg ut anerkjente greier som Audioquest og Renaissance Audio, til solide femsifrede beløp, mot Tara Labs til noen tusenlapper fra hifiklubben, som jeg hadde fra før.

    Det er mulig man må opp på sånt nivå på anlegg for at dette med kabler skal få særlig betydning.
    Da har du et hakeslipp i vente når du kanskje en gang vil oppgradere strømkablene dine.
    Har testet en del kabler i løpet av de siste 22-23 år, men de største "hakeslipp" har fått av påstander fra produsenter av hifi-kabler og deres tilhengere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er vel ikke om det er forskjell, snarere hvilken betydning og hvilken pris de forskjellene skal ha.
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    vredensgnag skrev:
    Harmans bruker små stoler, og hodet går godt klar. Skinnstoler, spesielt med ørelapper, er uheldige siden de reflekterer mellom/topp, men det forutsetter at skinndelen er i ørehøyde. Eames-stolen er kanskje verst i så måte, siden den tom runder om øret, og gir paraboleffekt. På den annen side kan det godt være at vi tilårskomne herrer har godt av akkurat det som kompensasjon for tapt følsomhet i det registeret.

    Vil bare få kommentere i denne gamle tråden at Eames er mindre enn man kanskje skulle tro, og "runder ikke om øret". Har selv en stående i stuen og den er meget bra egnet til lyttestol, hvis det skulle være ønskelig. Dette bildet illustrerer godt størrelsen:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Spørsmålet er vel ikke om det er forskjell, snarere hvilken betydning og hvilken pris de forskjellene skal ha.
    Nettopp.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    teddyh skrev:
    janix skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Vet ikke hva slags anlegg du har teddyh, men det var først da jeg hadde høyttalere, forsterker og kilde til samlet nypris av 250 k at jeg virkelig ville prøve å sjekke ut dette med kabler. Og da prøvde jeg ut anerkjente greier som Audioquest og Renaissance Audio, til solide femsifrede beløp, mot Tara Labs til noen tusenlapper fra hifiklubben, som jeg hadde fra før.

    Det er mulig man må opp på sånt nivå på anlegg for at dette med kabler skal få særlig betydning.
    Da har du et hakeslipp i vente når du kanskje en gang vil oppgradere strømkablene dine.
    Har testet en del kabler i løpet av de siste 22-23 år, men de største "hakeslipp" har fått av påstander fra produsenter av hifi-kabler og deres tilhengere.
    Da må jeg presisere at det tok meg 35 år med mange store anlegg og dertil tilhørende en mengde forskjellige signal og høyttalerkabler, før jeg fant ut hvor mye strømkabler har å si i forhold. Alt starter jo som kjent i veggen.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    janix skrev:
    teddyh skrev:
    janix skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Vet ikke hva slags anlegg du har teddyh, men det var først da jeg hadde høyttalere, forsterker og kilde til samlet nypris av 250 k at jeg virkelig ville prøve å sjekke ut dette med kabler. Og da prøvde jeg ut anerkjente greier som Audioquest og Renaissance Audio, til solide femsifrede beløp, mot Tara Labs til noen tusenlapper fra hifiklubben, som jeg hadde fra før.

    Det er mulig man må opp på sånt nivå på anlegg for at dette med kabler skal få særlig betydning.
    Da har du et hakeslipp i vente når du kanskje en gang vil oppgradere strømkablene dine.
    Har testet en del kabler i løpet av de siste 22-23 år, men de største "hakeslipp" har fått av påstander fra produsenter av hifi-kabler og deres tilhengere.
    Da må jeg presisere at det tok meg 35 år med mange store anlegg og dertil tilhørende en mengde forskjellige signal og høyttalerkabler, før jeg fant ut hvor mye strømkabler har å si i forhold. Alt starter jo som kjent i veggen.
    Hva da med strømkablene inne i veggene (eller på utsiden, for de som ikke har skjult anlegg ;)) ??
    Hvordan kan den siste meter fra 230V uttak og til forsterker, CD-spiller etc, lydmessig oppveie for flere meter med standard instalasjonskabel fra sikringskap til veggpunkt ? Har ikke de kablene inne i veggen like stor betydning ? Det var jo dette med en kjedes svakeste ledd..... som mange tilhengere av hifi-kabler nevner relativt ofte....
    En sammenligning eg ofte tenker når noen hevder at strømkabel fra uttak til hifi elektronikk er avgjørende :
    Du fortøyer en stor båt med en trosse (tau) som er ca 6mm i diameter og en bruddstyrke på ca 500kg de første 4 av 5 meter, og den siste meter er 16mm i diameter og en bruddstyrke på 4000kg. Hvilken del tror du det er som avgjør egenskapene til denne trossen, når det gjelder egenskapene den er beregnet på, nemlig å tåle påkjenningen når båten rykker i trossene ? De første 4 meter eller den siste meter ?Hva tror du er den faktiske bruddstyrken ? er det 4000kg eller 500 kg ?
    Eg vil tro 500kg er mest realistisk, den siste meter kan umulig kompensere for de 4 første meters egenskaper på dette området. Uansett hvilke egenskaper den måtte ha på dette området.

    Ja, litt annet område eg bruker som eksempel her, men gjelder ikke denne teorien her, også når det gjelder strømkabler og spørmål om det svakeste ledd ?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jeg spent på også. Logikken virker åpenbar, men det kan kanskje tenkes at den ikke er overførbar...?
    Skal bygge hus, og er mer en villig til å installere kabling utover normal dimensjon, dersom det har lydmessig gevinst.

    Noen som har forsøkt dette (altså hele veien inn til inntakssikring)?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Per_Olsen skrev:
    Dette er jeg spent på også. Logikken virker åpenbar, men det kan kanskje tenkes at den ikke er overførbar...?
    Skal bygge hus, og er mer en villig til å installere kabling utover normal dimensjon, dersom det har lydmessig gevinst.

    Noen som har forsøkt dette (altså hele veien inn til inntakssikring)?
    Har ikke testet dette selv, men tviler på den helt store lydmessige forskjellen.

    Derimot så vil du ved å legge kabler med ekstra dimmensjon som 2x2,5 evnt 2x4 få gevinsten at du kan sette inn større sikringer (16 til 20 Amp) noe som gir deg mulighet til å koble til mer utstyr eller utstyr som er mer strømkrevende (som en solid forsterker) uten å bekymre deg for om nettet i bolig tåler det (unngå sikringer som kobler ut)
    Boliger med kabling og sikringer som er underdimmensjonert i forhold til dagens bruk/utstyr, er veldig vanlig i dag. Dette gjelder også relativt nye boliger,dessverre.

    Mitt råd er å gå for kabler med større tverrsnitt og større sikringer, først som sist ! Det er dyrere å endre på dette i ettertid, når huset står ferdig.
    Skulle du også oppleve lydmessig gevinst, så er det helt topp og en ren bonus ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.489
    Antall liker
    35.361
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trakk en dedikert 16A 2,5 mm2 kurs fra sikringsskapet til anlegget for noen år siden. Jeg mener at dette ga litt bedre dynamikk. Ikke noen "natt-og-dag"-forskjell, men kanskje litt lavere støygulv uten andre apparater (som datamaskiner og dimmere) på samme kurs, og derfor litt tydeligere dynamikk. Skulle jeg bygget nytt hus ville jeg lagt opp en separat kurs til anlegget uten å nøle.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    teddyh skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Dette er jeg spent på også. Logikken virker åpenbar, men det kan kanskje tenkes at den ikke er overførbar...?
    Skal bygge hus, og er mer en villig til å installere kabling utover normal dimensjon, dersom det har lydmessig gevinst.

    Noen som har forsøkt dette (altså hele veien inn til inntakssikring)?
    Har ikke testet dette selv, men tviler på den helt store lydmessige forskjellen.

    Derimot så vil du ved å legge kabler med ekstra dimmensjon som 2x2,5 evnt 2x4 få gevinsten at du kan sette inn større sikringer (16 til 20 Amp) noe som gir deg mulighet til å koble til mer utstyr eller utstyr som er mer strømkrevende (som en solid forsterker) uten å bekymre deg for om nettet i bolig tåler det (unngå sikringer som kobler ut)
    Boliger med kabling og sikringer som er underdimmensjonert i forhold til dagens bruk/utstyr, er veldig vanlig i dag. Dette gjelder også relativt nye boliger,dessverre.

    Mitt råd er å gå for kabler med større tverrsnitt og større sikringer, først som sist ! Det er dyrere å endre på dette i ettertid, når huset står ferdig.
    Skulle du også oppleve lydmessig gevinst, så er det helt topp og en ren bonus ;D
    Hei,
    Takker for råd. Virker fornuftig dette, ut fra et funksjonelt ståsted.
    Jeg hadde uansett sett for meg egen kurs til anlegget.
    Vet du hvor grensen (A) går for "vanlig" støpsel?
    Vet du også hvilke dimensjoner som "hører sammen med" hvilke sikring (2,5m2 til 16A osv..)?
    Dersom man går over (3 pols blått uttak), er det kurant/lovlig å bruke skjøteledning som "konverterer" til vanlig støpsel?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Per_Olsen skrev:
    Dersom man går over (3 pols blått uttak), er det kurant/lovlig å bruke skjøteledning som "konverterer" til vanlig støpsel?
    Nei, det er det ikke. Da er jo hele poenget borte.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    xerxes skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Dersom man går over (3 pols blått uttak), er det kurant/lovlig å bruke skjøteledning som "konverterer" til vanlig støpsel?
    Nei, det er det ikke. Da er jo hele poenget borte.
    Ok. Men for å være helt sikker; stopper man på 16A eller 20A ved bruk av vanlig støpsel?
    Jeg antar kabeltykkelse ikke har noen øvre grense, - kun nedre grense...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er ryddet for usakligheter og annet grums i henhold til Hifisentralens regel 1. Hold dere på matta, og saklige. Det er ballen det dreier seg om, og ikke at man skal ta mannen. Derfor: hold dere til topic!


    bjornh, moderator
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dette må til:
    PRAT - pace, rhythm, attack, timing!

    Da hører en LETT forskjell på kabler. Her inne på HFS er det utrolig mange som hevder å ikke høre forskjell på kabler - hevder tilogmed at det ikke er forskjell på kabler...
    Da må det være mange dårlige anlegg, dårlig hørsel og mye kunnskapsløshet!

    God helg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.931
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt er det lett hørbare forskjell er på strømkabler, så som med andre kabler.
    At noen mener at vite noe annet, forandrer uansett ikke på det.

    Stole på sine egne ører, og ikke la seg dupere , er mitt råd.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Per_Olsen skrev:
    xerxes skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Dersom man går over (3 pols blått uttak), er det kurant/lovlig å bruke skjøteledning som "konverterer" til vanlig støpsel?
    Nei, det er det ikke. Da er jo hele poenget borte.
    Ok. Men for å være helt sikker; stopper man på 16A eller 20A ved bruk av vanlig støpsel?
    Jeg antar kabeltykkelse ikke har noen øvre grense, - kun nedre grense...
    Det er ikke kabeltykkelsen som avgjør, det er hva kursen er sikret med. Grensa er 16 A
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler, tja si det, siden det fremdeles ikke er noen som har fremvist disse forskjellene i kontrollerte former er vel dette ett av de store mysteriene innenfor vår hobby

    Jeg og flere andre som har drevet med denne hobbyen lenge venter stadig på å få demonstrert disse forskjellene, om vi må ta turen eller får besøk er egentlig det samme ;) her i tråden er det jo flere som hevder å kunne fremvise disse forskjellene så invitasjoner er meget velkommen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Har sagt det før og sier det igjen:

    Heldigvis hører jeg ikke forskjell på ledninger.

    Det har 2 fordeler:
    • Sparer meg tydeligvis for veldig mye bekymringer
    • Sparer meg tydeligvis for sinnsyke summer, siden jeg ikke trenger "å benytte tilstrekkelig med penger på anlegget slik at jeg hører forskjell", hvilket jeg ikke gjør - uansett.

    Hvis det betyr at jeg er umusikalsk, hørselskadd og ikke spesielt rik, ja, så er jeg like fornøyd for det.
    :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.489
    Antall liker
    35.361
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring, for hva det enn er verdt: Først skaffer man seg et midfi-anlegg og blir bitt av hifi-basillen med oppgraderinger. I begynnelsen av oppgraderingskarrieren bruker man uforholdsmessig mye penger på kabler fordi det står i glansede blader og påstås hårdnakket på nettet at dette er så viktig. Kanskje man gjennomgår en fase som kabeltroende, kanskje for å forsvare egen pengebruk eller bruktverdien av hageslangene. Etter hvert som man har rukket å bytte ut det meste både en og to ganger, går det opp for en at kabelbytter faktisk gjør helt ubetydelig forskjell eller - gisp! - ingen som helst hørbar forskjell, mens endringer i både signalkilder, forsterkere og høyttalere gjør forholdsvis stor forskjell. Da kan det tenkes at man får en liten følelse av irritasjon over alle pengene man tidligere har brukt på kabler, før man ble trygg nok til å stole på sine egne ører og rakk å lære noe om hvordan anlegget egentlig virker, fremfor å stole på løse påstander fra "autoriteter" med betydelig egeninteresse. Deretter bytter man gradvis ut sirkuskablene med DIY-utgaver eller "no nonsense"-merker til høyst overkommelige priser og opplever at lyden bare blir bedre og bedre, fordi man nå bruker pengene på ting som faktisk betyr noe.

    Det er nok flere enn meg som har vært gjennom den reisen. Jeg bryr meg egentlig ikke om folk tar hensyn til den erfaringen eller ikke. De fleste er sånn skrudd sammen at man må gjøre erfaringene sine selv. "Experience is a dear teacher, but fools will learn from no other", heter det. I tilfelle noen er mottagelige for råd: Jeg ser ikke noe poeng i å bruke mer enn 300-500 kr på et kabelpar. Til den prisen får du state of the art, hvis du har litt peiling på hvilke elektriske egenskaper som er de viktige for en signal-, digital- eller høyttalerkabel og vet hvilken ende av en loddebolt som blir varm. Eksempelvis koster Neutrik-plugger ca 50 kr stykket og signalkabel med mange ganger større båndbredde enn hva som trengs for audio koster 15-20 kr meteren. Altså får du et utmerket par balanserte signalkabler for 4x50 + 2x20 = 240 kr + moms. Coax-kabel for digitalsignal er enda rimeligere, så du får en perfekt S/PDIF-kabel for rundt en hundrelapp, litt avhengig av hvor fancy RCA-plugger du velger.

    Edit: For å gjenta mitt eget svar på spørsmålet i tittelen på tråden, så mener jeg at et anlegg som "avslører" forskjell på noenlunde normale kabler er feilkonstruert eller defekt, eller så er minst en av de aktuelle kablene så "far out" i elektriske egenskaper at den fungerer mer som en dårlig equalizer enn som en transparent signaloverføring.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Min helt subjektive useriøse vurdering:
    Hvis du er avhengig av dyre kabler for å høre på musikk på anlegget ditt,
    er det noe alvorlig feil med anlegget.... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn