Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    lars_erik skrev:
    Noe sier meg at for en del her er ikke lyden viktigst, men det å mekke og skru.
    Uten at det er noe galt i det. Det er bare en anne tilnærming enn min og andres, der best mulig lyd på alle plan er viktigst. Alltid.
    Noe sier meg at du ikke kan lese.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Noe sier meg at for en del her er ikke lyden viktigst, men det å mekke og skru.
    Ikke helt. Hvis jeg i stedet for å kjøpe produkt n til Kr 10x, kan bygge tilsvarende selv for Kr x, uten noen som helst negative sider bortsett fra det at jeg må bruke noen timer på jobben: Høres ikke det fornuftig ut?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Noe sier meg at for en del her er ikke lyden viktigst, men det å mekke og skru.
    Ikke helt. Hvis jeg i stedet for å kjøpe produkt n til Kr 10x, kan bygge tilsvarende selv for Kr x, uten noen som helst negative sider bortsett fra det at jeg må bruke noen timer på jobben: Høres ikke det fornuftig ut?
    Høres lurt ut ;)
    For de som kan det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Dazed skrev:
    lars_erik skrev:
    Noe sier meg at for en del her er ikke lyden viktigst, men det å mekke og skru.
    Ikke helt. Hvis jeg i stedet for å kjøpe produkt n til Kr 10x, kan bygge tilsvarende selv for Kr x, uten noen som helst negative sider bortsett fra det at jeg må bruke noen timer på jobben: Høres ikke det fornuftig ut?
    Høres lurt ut ;)
    For de som kan det.
    "Alle" får f.eks. til å lodde signalkabler, med bittelitt øvelse, prøving og feiling.
     
    K

    Karl T.

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Dazed skrev:
    Hvilket jeg gjør. Jeg leter for tiden etter god, billig kabel til å lage egne høyttalerkabler. Tips mottas med takk.

    Heller mest mot en veldig enkel PVC-isolert Klotz mulitileder med 4x4mm2 i gummikappe, men ønsker meg heller noe uten pvc for å slippe gnålet. ;)
    Det er eksakt hva jeg har tenkt å gjøre neste gang, 4-leder Klotz eller Kabeltronic med 4-pols Speakon.
    Hvorfor Klotz når du kan få denne ferdigterminert med spader, bananplugger eller begge deler fra Kina for ca. 1000 kroner inkl. frakt?

    Leveres også som metervare. Tverrsnittet er 6 mm2.

    Mvh
    Karl T.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånn klotz-kabel kan du få i Norge, til Kr 90/m:

    http://www.speakon.no/nor/Kabler-og...e/Klotz-LSCF440SW-4-x-4.0-mm2-hoeyttalerkabel

    ....Og da kan du veldig enkelt få pyntestrømpe, krympeslange/kabelbukser og plugger også, til under den tusenlappen et kinakabelsett koster.

    Jeg har plukket fra hverandre et par sånne sett (Bona, Choseal...) og termineringen der har vært mildt sagt slurvete. Jeg vil mye heller gjøre det selv så jeg vet hva jeg får. Garantert ikke noe dårligere kvalitet på komponentene, og helt sikkert billigere.

    ...Samt at det er litt artig å ha "laget" dem selv, da.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Karl T. skrev:
    ...
    Hvorfor Klotz når du kan få 2x2,5m av denne ferdigterminert med spader, bananplugger eller begge deler fra Kina for ca. 1000 kroner inkl. frakt?
    ...
    Kanskje fordi de passer som fot i hose med Speakon og de er dessuten anelse billigere?

    mvh
    KJ
     
    K

    Karl T.

    Gjest
    Dazed skrev:
    Jeg har plukket fra hverandre et par sånne sett (Bona, Choseal...) og termineringen der har vært mildt sagt slurvete. Jeg vil mye heller gjøre det selv så jeg vet hva jeg får. Garantert ikke noe dårligere kvalitet på komponentene, og helt sikkert billigere.
    Disse er i en helt annen liga enn Choseal når det gjelder kvalitet, konstruksjon og materialvalg. Ingenting i veien med termineringen på mitt eksemplar.

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på at de er flotte. Hvor kjøpte du de?

    Klotz-kablene vi snakket om hadde forøvrig 4x4mm2, og ikke 2x2,5mm2 ledere.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Beste kabler mtp kvalitet og termingerin har vært Blue Jeans sine Belden kabler. Chord Odyssey føltes som noe heimemekk i sammenlikningen, men ser jo en del bedre ut da...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Karl T. skrev:
    ...
    Hvorfor Klotz når du kan få 2x2,5m av denne ferdigterminert med spader, bananplugger eller begge deler fra Kina for ca. 1000 kroner inkl. frakt?
    ...
    Kanskje fordi de passer som fot i hose med Speakon og de er dessuten anelse billigere?

    mvh
    KJ
    Eksakt. Hver høyttaler får 6 drivere, og etterhvert skal det være en effektforsterker pr driver. Da må jeg ha et ledningspar pr driver, tilsammen 12 tilkoblinger pr høyttalerkabinett. 3 x 4-pols Speakon er en kurant løsning som ikke tar altfor mye plass. Da passer det også bra med 4-leder kabel. Til å begynne med blir det en "halvgjort" løsning hvor hver effektforsterker drar to drivere med noen passive delefiltergreier imellom, så jeg må nok terminere med alminnelige ringkabelsko i den andre enden inntil jeg har somlet meg til å bygge nye effektforsterkere. Kablene kan godt være enklest mulige utførelse med PVC-isolasjon. Det er mange andre ting å skru på her før jeg må ty til kabelmagi for å tune inn anlegget.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet hvor man får tak i pyntestrømper som er bomull/stoff og ikke bare nylon?
    Prøvd å se mange steder men klarer ikke finne det..

    Takker for alle linker :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Eirik84 skrev:
    Noen som vet hvor man får tak i pyntestrømper som er bomull/stoff og ikke bare nylon?
    Prøvd å se mange steder men klarer ikke finne det..

    Takker for alle linker :)
    Husfliden e.l.?

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn