Dazed skrev:
rolfozzy skrev:
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:
Flaata har bosatt seg i Halden, p.g.a. byen har norges beste musikkmiljø.
Jaså? Da er det store mangler i min kunnskap om nabobyen der jeg har jobbet i åtte år.
Jeg kommer på Claes Neeb, Henning Kvitnes, Down On The Farm-festivalen, oooog ...nei, det var visst det.
Opplys meg, er du snill. (PS: Dette er altså oppriktig interesse, og ikke Halden-dissing)
Paal skryter av at han har et fantastisk trofast publikum, og sier at uten dem hadde han gitt opp for lengst. Han liker tilværelsen som soloartist, da han kan dra vokalen så langt han bare vil uten å måtte ta hensyn til andre i et band. Gamlebyen Skien har han for lengst vendt ryggen. Han beskriver byen som et sted med bare banker og frisørsalonger. Det er i Halden han har funnet seg hjemme. Med en bil og drikkekultur han liker. Stedets bakgrunn er et gammelt arbeidersamfunn, og at alle som bor der har på en eller annen måte en slags tilknytning til rootsmusikken han selv elsker.
FRa ABC nyheter.
Vel, i alle fall gjorde dette at jeg kom på Claes Nebb/Chet Atkins og The Young Lords med Henning Kvitnes, som skal få seg litt spilletid hver nå.
http://vimeo.com/9106007
Hør på disse også.
GHOSTRIDERS går igjen
.- Halden Rock-Pioneérers mørke primal-rock tilbake i spotlighten
..
Ghostriders-1982-wGhostriders Baptism of Fire er et dykk inn i rockens mørkeste,og samtidig mest basale områder, der ur-rockabilly møter hard rhythm´n´blues.
Musikerne i Ghostriders har alle bakgrunn i et av Norges tidligste punk/ new wave miljøer.
I band som Front Page, Young Lords og Saturday Cowboys, som var de som satte rockbyen Halden på kartet.
Ghostriders_DatF_1-wEn av Haldenrockens udiskutable styrker da det begav seg på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet, var musikernes evne til å legge øret til marka, til å ta inn over seg utenlandske strømninger på et tidlig tidspunkt.
Derfor hadde band som The Cramps og The Gun Club, som effektivt dekonstruerte rockabilly, country og blues, og ga denne musikken ny relevans og farlig skarphet, mange fans i Haldens rockmiljø.
Derfor gikk veien til studio rett over kirkegården da tida ble moden for innspilling av Ghostriders debutalbum.
Baptism of Fire ble laget under oppsyn av den engelske r´n´b-sangeren Mad Mick Brophy, som Ghostriders hadde blitt kjent med da Mad Mick turnerte Norge med sitt band The Cheaters.
Brophy bidro også med sangene Train, train, train og Old Folks i tillegg til å co-skrive tre sanger med Ghostriders låtskriver, Black Flimmer (Kalle Storm Andersen); Fast side of Life, In my Room og Whore.
Kalle bidrar alene med Love you when you´re Dead, Born old and forever young og Love is all around. Som bonus på denne første CD-utgivelsen av Baptism of Fire får vi også Kalles klassiker Don´t let the Flowers down, som bare tidligere har vært tilgjengelig på en samleplate fra rockklubben Ratz i Oslo. (-legendarisk rockeklubb i Oslo på 80-tallet, red anm)
Ghostriders2-wDon´t let the Flowers down lever sitt eget liv i cyberspace, ikke minst takket være Madrugadas coverversjon. Sentral på Baptism of Fire er en smelteverksversjon av Elvis Presleys karriere-sang, Heartbreak Hotel, der sanger Marty D Wilde (Morten Milde) balanserer ute på kanten av stupet, med åpenbar fare for å falle utenfor, ned i avgrunnen mellom århundrene, kanskje helt tilbake til 1700-tallet.
Coverfotografiet som pryder både fronten på Baptism of Fire og innercoveret, er tatt av Haldens egen rockfotograf, Raymond Mosken.
Trioen White Flimmer (Stein Ramberg), Marty D Wilde & Black Flimmer er fotografert bevæpnet med ljå, stående midt på landeveien som leder til det lille tettstedet Rokke (!) i Indre Østfold.
Det er neppe gode nyheter om de plutselig skulle stå der en kveld du hadde forvillet deg inn på disse veiene.
Tom Skjeklesæther,
Medium
Halden, den lange hete sommeren 2009