Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    C. Alshus skrev:
    RoDa skrev:
    Fikk den i dag, på vinyl

R
    Den har jeg også, på svart plast. Møkkaskive!

Er du rolfozzys ukjente sønn?
    Hm. Jeg tror ikke det. Men mine sønner har fått en god musikalsk oppdragelse, så jeg ser ikke bort fra at de hadde vært enige med C.Alshus.

Dette er en god start på dagen for meg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg har spilt denne. En bra utgivelse fra 1995.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    En til av de jeg ikke har hørt på en stund.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.141
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sidane skrev:
    Blant mye ukjent (og selvsagt potensielt spennende, for alle del!) musikk, sitter jeg og humrer av dine innlegg med kjent og kjært. Kunne satt +1 bak de aller alle fleste av innleggene dine, helt komisk hvor lik musikksmak vi har. ;D

Vi får røske tak i _BALLA_ og få til et treff igjen snart. :)

Mvh
    Rolf

Sidane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Sidane skrev:
    Blant mye ukjent (og selvsagt potensielt spennende, for alle del!) musikk, sitter jeg og humrer av dine innlegg med kjent og kjært. Kunne satt +1 bak de aller alle fleste av innleggene dine, helt komisk hvor lik musikksmak vi har. ;D

Vi får røske tak i _BALLA_ og få til et treff igjen snart. :)

Mvh
    Rolf

Hører jo for det meste på kvalitets-musikk,og det er vel derfor vi har ganske lik musikksmak ;D

Vi får prøve å få til et treff ut over våren. Hadde vært moro det. :)

Mvh

Sven

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    C. Alshus skrev:
    RoDa skrev:
    Fikk den i dag, på vinyl

R
    Den har jeg også, på svart plast. Møkkaskive!

Er du rolfozzys ukjente sønn?

Her kunne jeg plassert tredve store smilefjes, framifrå kommentar ! ;D

Jeg hører på Thelonious Monk - Live At Town Hall
    Han har sine øyeblikk den godeste Roda. Jeg kan plassere smiletryner for deg jeg. Syns den var morsom jeg også. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Plata til Flaata kan jeg dog ikke si noe som helst om, da jeg ikke har hørt den. Men han kan synge. Det vet jeg. Og Flaata har bosatt seg i Halden, p.g.a. byen har norges beste musikkmiljø.

Nå vil jeg høre på denne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Flaata har bosatt seg i Halden, p.g.a. byen har norges beste musikkmiljø.
    Jaså? Da er det store mangler i min kunnskap om nabobyen der jeg har jobbet i åtte år.

Jeg kommer på Claes Neeb, Henning Kvitnes, Down On The Farm-festivalen, oooog ...nei, det var visst det.

Opplys meg, er du snill. (PS: Dette er altså oppriktig interesse, og ikke Halden-dissing) ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jaså? Da er det store mangler i min kunnskap om nabobyen der jeg har jobbet i åtte år.

Jeg kommer på Claes Neeb, Henning Kvitnes, Down On The Farm-festivalen, oooog ...nei, det var visst det.

Opplys meg, er du snill. (PS: Dette er altså oppriktig interesse, og ikke Halden-dissing) ;)
    Paal skryter av at han har et fantastisk trofast publikum, og sier at uten dem hadde han gitt opp for lengst. Han liker tilværelsen som soloartist, da han kan dra vokalen så langt han bare vil uten å måtte ta hensyn til andre i et band. Gamlebyen Skien har han for lengst vendt ryggen. Han beskriver byen som et sted med bare banker og frisørsalonger. Det er i Halden han har funnet seg hjemme. Med en bil og drikkekultur han liker. Stedets bakgrunn er et gammelt arbeidersamfunn, og at alle som bor der har på en eller annen måte en slags tilknytning til rootsmusikken han selv elsker.

FRa ABC nyheter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:

Paal skryter av at han har et fantastisk trofast publikum, og sier at uten dem hadde han gitt opp for lengst. Han liker tilværelsen som soloartist, da han kan dra vokalen så langt han bare vil uten å måtte ta hensyn til andre i et band. Gamlebyen Skien har han for lengst vendt ryggen. Han beskriver byen som et sted med bare banker og frisørsalonger. Det er i Halden han har funnet seg hjemme. Med en bil og drikkekultur han liker. Stedets bakgrunn er et gammelt arbeidersamfunn, og at alle som bor der har på en eller annen måte en slags tilknytning til rootsmusikken han selv elsker.

FRa ABC nyheter.
    Vel, i alle fall gjorde dette at jeg kom på Claes Nebb/Chet Atkins og The Young Lords med Henning Kvitnes, som skal få seg litt spilletid hver nå.

http://vimeo.com/9106007

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:

FRa ABC nyheter.
    Vel, i alle fall gjorde dette at jeg kom på Claes Nebb/Chet Atkins og The Young Lords med Henning Kvitnes, som skal få seg litt spilletid hver nå.

http://vimeo.com/9106007
    Hør på disse også.

GHOSTRIDERS går igjen….- Halden Rock-Pioneérers mørke primal-rock tilbake i spotlighten…..

Ghostriders-1982-wGhostriders “Baptism of Fire” er et dykk inn i rockens mørkeste,og samtidig mest basale områder, der ur-rockabilly møter hard rhythm´n´blues.

Musikerne i Ghostriders har alle bakgrunn i et av Norges tidligste punk/ new wave miljøer.
    I band som Front Page, Young Lords og Saturday Cowboys, som var de som satte rockbyen Halden på kartet.

Ghostriders_DatF_1-wEn av Haldenrockens udiskutable styrker da det begav seg på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet, var musikernes evne til å legge øret til marka, til å ta inn over seg utenlandske strømninger på et tidlig tidspunkt.
    Derfor hadde band som The Cramps og The Gun Club, som effektivt dekonstruerte rockabilly, country og blues, og ga denne musikken ny relevans og farlig skarphet, mange fans i Haldens rockmiljø.
    Derfor gikk veien til studio rett over kirkegården da tida ble moden for innspilling av Ghostriders’ debutalbum.

Baptism of Fire ble laget under oppsyn av den engelske r´n´b-sangeren “Mad” Mick Brophy, som Ghostriders hadde blitt kjent med da Mad Mick turnerte Norge med sitt band The Cheaters.
    Brophy bidro også med sangene ”Train, train, train” og ”Old Folks” i tillegg til å co-skrive tre sanger med Ghostriders låtskriver, Black Flimmer (Kalle Storm Andersen); ”Fast side of Life”, ”In my Room” og ”Whore”.

Kalle bidrar alene med ”Love you when you´re Dead”, ”Born old and forever young” og ”Love is all around”. Som bonus på denne første CD-utgivelsen av “Baptism of Fire” får vi også Kalles klassiker ”Don´t let the Flowers down”, som bare tidligere har vært tilgjengelig på en samleplate fra rockklubben Ratz i Oslo. (-legendarisk rockeklubb i Oslo på 80-tallet, red anm)

Ghostriders2-w”Don´t let the Flowers down” lever sitt eget liv i cyberspace, ikke minst takket være Madrugadas coverversjon. Sentral på Baptism of Fire er en smelteverksversjon av Elvis Presleys karriere-sang, ”Heartbreak Hotel”, der sanger Marty D Wilde (Morten Milde) balanserer ute på kanten av stupet, med åpenbar fare for å falle utenfor, ned i avgrunnen mellom århundrene, kanskje helt tilbake til 1700-tallet.

Coverfotografiet som pryder både fronten på Baptism of Fire og innercoveret, er tatt av Haldens egen rockfotograf, Raymond Mosken.

Trioen White Flimmer (Stein Ramberg), Marty D Wilde & Black Flimmer er fotografert bevæpnet med ljå, stående midt på landeveien som leder til det lille tettstedet Rokke (!) i Indre Østfold.

Det er neppe gode nyheter om de plutselig skulle stå der en kveld du hadde forvillet deg inn på disse veiene.

Tom Skjeklesæther,
    Medium
    Halden, den lange hete sommeren 2009

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Mer Haldenrock.

Romantique

Camaros

CD (2002) - Black Balloon / Universal

Genre:
    Rock

Stiler:
    Rockabilly / Punk / Alternativ / Bluesrock

Spor:
    Babe, You Got Me Down
    Please Mama, Please
    In a Hole
    Cheesecake
    Hell-o-Hell
    Romantique
    Poon Tang
    The Loopy Loop
    Jugs
    Drunkness
    Crank

Referanser:
    Oblivians
    Chrome Cranks
    Unsane
    Reverend Horton Heat
    The Cramps
    Jon Spencer Blues Explosion
    Nashville Pussy
    R.L. Burnside
    Motörhead

Røft, møkkete, tungt

Fet rock med begge bena godt plantet i Norges mest amerikanske by.

Av Jon Rype

Haldenstrioen Camaros har i lang tid blitt hyllet som et av undergrunnscenens bedre liveband, og slipper sin platedebut Romantique på det fremadstormende norske selskapet Black Balloon. De tre medlemmene har opphav i forskjellige punk- og støyrockband fra den lokale rockescenen i Halden, men har allerede spilt sammen i flere år. Camaros var en av fjorårets Zoom-vinnere på So What, og har turnert lenge både i Norge og i utlandet sammen med de andre Zoom-vinnerne Surferosa og The Jessica Fletchers.

Bandet spiller en røff, møkkete og tung blues- og rockabilly-inspirert musikk, brutt ned til det mest grunnleggende. Plateselskapet bruker band som Oblivians, Chrome Cranks, NoMeansNo og Unsane som referanser, i tillegg vil jeg ta med Reverend Horton Heat, The Cramps, Jon Spencer Blues Explosion og tildels Nashville Pussy. RL Burnside og Motorhead har også blitt trukket fram i forhold til Camaros, så det er ingenting i veien med inspirasjonskildene.

Låtene er i hovedsak bygd opp over et solid komp fra bass og trommer, der Christian Sandaker kaster seg på med sin hylende, forvrengte vokal og illsinte gitar.

Det er ikke helt enkelt å overføre den svette råskapen Camaros representerer live til plate, men jeg synes de lykkes tålelig bra. Det låter akkurat så hårete at man innbiller seg dette er spilt inn på ett forsøk en sen nattetime i studio, med masse øl, whisky og en tjukk eim av røyk.

Som man kan se av låtene, jobber ikke bandet intenst med tekstene. Men det er helt greit. Jeg mener å huske at vokalist Christian Sandaker i et intervju rett etter platekontrakten var et faktum, litt oppgitt uttalte at nå måtte han hjem og skrive tekster, hittil hadde det holdt med usammenhengende hyling og noen velplasserte oh yeah på konsertene. Titlene sier vel sitt, med navn som Cheesecake, Poon Tang og Jugs, skjønner man at bandet har sagt låtene stort sett handler om "damer med lange bein og store pupper".

Låtmaterialet er litt variabelt, for det meste er det sterke låter, men plata holder ikke tvers igjennom. Det blir litt for mye i lengden, litt lite variasjon, litt mye skråling, litt monotont. For å si det på en annen måte; skiva nytes best i mindre doser. Høydepunkter er åpningslåta Babe, You Got Me Down, en seig, tung og rånete blueslåt, tittelsporet Romantique er en mer rolig, intens og "romantisk" låt, og avslutningen Crank, kanskje den beste på hele skiva, er et blytungt epos der vokalist Sandaker virkelig synger med dyp innlevelse.

Camaros er tredje bandet som slipper plate på Black Balloon Records, og hittil har selskapet vært meget kvalitetsbevisste i sine utgivelser. Camaros er intet unntak, og leverer fet rånerock med bena godt plantet i Norges mest amerikanske (på mer enn en måte) by, Halden. Opplev dem helst live, og hvis du liker det, er plata en god erstatning mens du venter på bandets neste konsert.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.305
    Torget vurderinger
    2
    Morgenens og formiddagens lytteøkt er over for denne gang.

Denne ble ikke spilt

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Må se en pupp på en fredag. Pixies - Surfer Rosa:

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.239
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    Morgenens og formiddagens lytteøkt er over for denne gang.

Denne ble ikke spilt

Siden fozzy ikke er helt seg selv i dag, iler jeg til og spiller denne :)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    dag1234 skrev:
    Bright Eyes - The People's key
    Me too ... bare stafettgull i mellom :D. Plata er bra den, er den ikke?
    Det forundrer meg ikke at du liker den, ut fra hva du ellers pleier å sette pris på. Jeg liker den godt. Minner meg om Arcade Fire inn i mellom. Og dem setter du jo pris på.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn