Forsterkere Hva liker du best ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.858
    Antall liker
    50.923
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Noen liker små søte amper, andre store beist. Hva mener du ?. Selv er jeg svak for det siste😁. Er oppvokst på 70 tallet og da var VU/watt metere noe av det tøffeste på forsterkerene, de største modellene hadde gjerne det. Dette henger igjen i dag også hos meg, dengang hadde jeg ikke råd til en dyr amp. Er det flere her som har det på samme måte?
    IMG_5599.jpeg
    IMG_5600.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.234
    Antall liker
    23.140
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    "Er det flere her som har det på samme måte?" OH YEEAAAH :love: :love:

    MC451 står for øvrig høyt oppe på "Me Wants" listen min og jeg må stadig minne meg på at jeg egentlig ikke har bruk for den...💸💸💸 🙃 😅
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Har egentlig ikke noen sterke meninger om stort eller lite, men for min egen del så må jeg ha rør, og blir det mange rør som trenger bælstore trafoer, så blir forsterkerne svære :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hadde jeg hatt plass og råd, hadde jeg nok handlet store høyttalere og separat pre og power. Ikke nødvendigvis digre «sveisestasjoner», men noe litt mer røslig enn et par skoesker. Oppsettet til @soundscape har jeg veldig stor sans for.

    Jeg er imidlertid forvist til et felles oppholdsrom med begrenset areal, så stikkord som «nett» og «enkelt å integrere i rommet» er helt avgjørende.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Siggerud
    Jeg har ingen svære beist med VU-metre i aktiv bruk akkurat nå, men innrømmer gjerne at jeg ligger litt under for det. Henger sikkert sammen med 70-talls oppveksten for meg og. Ellers har jeg hatt ganske mange av arten, Luxman, Pioneer, Denon osv. Eneste gjenlevende er en Lux M-1600 som guttungen har lagt midlertidig beslag på. Kanskje ikke så stor, men den har vakker trekasse, krom front og store metre.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.105
    Antall liker
    33.961
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hi-fi interessen var jo vekket når Mark Levinson, Krell, Audio Research , Pass Labs m.flere var noe man drømte om - så ja . Store monoblokker er tøft enda det.
    Er vel kanskje Pass Labs jeg ville vurdert seriøst hvis jeg tok skrittet i den retningen. Men, jeg har power i massevis til å drive mine 93,5 db høyttalere - så prioriteringene forblir nok uten store lekre beist.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    2.519
    For husfreden skulle jeg ønske forsterkeren var mindre. Og joda, det er VU meter på vår amp. Men egentlig syns jeg VU meter er helt unødvendig og derfor teit. Men når kjente merkenavn faktisk innrømmer at 1/3 av produktkostnadene går til VU meter og glass har de klart funnet en kjøpergruppe med prioriteringer anderledes enn mine.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Har etter hvert landa på at høyttalere skal være så store som de trenger å være, og forsterkere så små som de kan. Litt enkelt kan man si at jeg er ute etter ei stue som funker når jeg spiller plater, og når jeg ikke gjør det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I den tråden her om stort eller smått blir det å komme med "sa'brura" vitser litt som å skyte sild i tønne, men selv om VU metere baklyst av en behagelig farge kan gi godfølelse, så syns jeg godt forsterkere kan være små og plasseringsvennlige av rent praktiske årsaker.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    35.391
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt ha stor forsterker, men av disse så liker jeg den siste best.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.234
    Antall liker
    23.140
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Effektforsterkerne til McIntosh har for øvrig Watt-meter og ikke VU-meter. Disse Watt-meterne skal være ganske nøyaktige og gi en grei indikasjon på hvor mange Watt man bruker. For meg så syns jeg dette er en nyttig funksjon og da spesielt hvis man spiller ganske høyt. Et VU-meter har vel ikke samme nytten og kommer mer under kategorien pynt/stæsj/etc...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.544
    Antall liker
    84.596
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Effektforsterkerne til McIntosh har for øvrig Watt-meter og ikke VU-meter. Disse Watt-meterne skal være ganske nøyaktige og gi en grei indikasjon på hvor mange Watt man bruker. For meg så syns jeg dette er en nyttig funksjon og da spesielt hvis man spiller ganske høyt. Et VU-meter har vel ikke samme nytten og kommer mer under kategorien pynt/stæsj/etc...
    Et VU meter funker fint som instrument ved bruk av opptaksmedier. Et VU meter på en effektforsterker blir feil, et effektmeter som du er inne på, er det jo flere merker som har
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.858
    Antall liker
    50.923
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Effektforsterkerne til McIntosh har for øvrig Watt-meter og ikke VU-meter. Disse Watt-meterne skal være ganske nøyaktige og gi en grei indikasjon på hvor mange Watt man bruker. For meg så syns jeg dette er en nyttig funksjon og da spesielt hvis man spiller ganske høyt. Et VU-meter har vel ikke samme nytten og kommer mer under kategorien pynt/stæsj/etc...
    Redigert inn watt metere nå😉😄
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    5.000
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Har det absolutt på samme måte. Jeg hører jo at enkelte søte, små klasse D saker på det beste kan låte flott, men det er nå noe helt eget med stort og maskulint - mer enn gjerne med rør - når det kommer til forsterkere.
    Og så er det noen design som uavhengig av størrelse alltid har festet seg. Artig at @duc999 nettopp postet to av dem. Densen har jeg eid og Hovland siklet jeg lenge på.
    Mark Levinson og Jeff Rowland m. fl. har heller ikke gjort bort seg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Effektorsterkere kan godt være små og anonyme og plasseres bak høyttalerne. Trenger ikke se de. Kjenner en som hadde de største Mac, frapperende likhet med Freiareklamen på Karl Johan 😖😖 Forforsterker trenger ikke være større enn at den har plass til nødvendige kontakter til et relevant antall kontakter til signalkablene.
    Det viktige i tillegg til lydkvaliteten er byggekvalitet elektrisk/mekanisk og gode kontakter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Store watt/ VU-metre med visere er for trege til å vise reelle toppverdier.... sånn passe gjennomsnitts indikasjon er vel OK... :cool:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.858
    Antall liker
    50.923
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ingen dissing av størelsen her takk😉. Kun din mening om hva du selv liker, liten og trist eller stor og bøs😂.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn