Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.849
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ uhuh. Det synes som litt lett lesing på sengekanten :)

    B
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Høyst relevant , forklarer hvorfor jeg kunne bruke medisin i 30år uten å få vondt i magen som alle andre. Uten omega 3 får jeg hyppig magesår...All grunn til å begynne med omega 3 ampuller igjen.
    Omega 3 fiskeolje forebygger altså magesår fra betennelsesdempende medisiner. Dramatisk bedring av livskvalitet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen år gammel? Utdatert? Nææh...
    Screen Shot 2019-07-29 at 01.05.01.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg leser en bok om Chablis samt en om Prahas historie.


    og hører Solti og Chicago S.O. spille Bruckners 4. symfoni.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp lest ferdig "Berge" av Kjærstad, en strålende bok som i tillegg til å være spennende og velskrevet også er tankevekkende om rettssystemet, den 22.7, politikere og sosialdemokratiets utfordringer. For å ha nevnt noe. Å få for en billig penge som paperback.

    Det er for øvrig skrevet lite bøker om Chablis. Boka til Geir, Tom og Helge er interessant og inneholder både mye godt stoff og fine bilder, selv om produsentprofilene vel etter hvert hadde fortjent noen suppleringer/oppdateringer. Synd Tom aldri får ferdigstilt sin lovede Portvinsbok, det stoffet kan han!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Har lest denne:

    hired.JPG

    Journalisten James Bloodworth har jobbet 6 måneder undercover i gig-økonomien i England og beskriver godt hvordan det livet er. Han lever også på lønna han tjener fra disse jobbene (stort sett minstelønn) og lever sammen med hovedsaklig øst-Europeere i shabby residenser. Det er disse som i stor grad tar jobbene - knapt noen briter vil ha de. Han beskriver godt den store rekken av problemer som kommer av å ha et slikt liv og leve på så lav og usikker inntekt. Her er det nulltimerskontrakter, store muligheter for å bli oppsagt, jobber som er så fæle at det er enorm gjennomtrekk, lave lønninger og generelt svært kjipe kår. Dette er "the working poor" som ikke dukker opp i noen statistikk for arbeidsledighet eller lignende, men som knapt har en fulltidsjobb og ofte ikke får endene til å møtes og enhver uforutsett utgift er nok til å velte lasset. Han forklarer også hvorfor folk som lever slik blir feite, røyker og drikker mye og er mer tilbøyelige til å prøve andre typer stoff.

    I løpet av de seks månedene jobbet han på et Amazon-lager, i hjemmeomsorgen, på et callsenter for et forsikringsselskap og som Uber-sjåfør. Han måtte også ha en strøjobb som svart byggeplassarbeider mens han ventet på noen formaliteter for å kunne starte i jobben i hjemmomsorgen. Som lagerarbeider hos Amazon gikk han i snitt 16 km pr skift - like vel la han på seg over 6 kilo i tiden han jobbet der.

    Tematikken er relevant og viktig. Jeg hang meg litt opp i språket, men det kan like mye skyldes oversettelsen som originalen. Har ikke registrert den innvendingen i britiske anmeldelser av boken så vil nok anbefale den på engelsk. Jeg plukket den opp tilfeldig på biblioteket, og der var den kun tilgjengelig på norsk.

    Om man leser denne bør man få i det minste litt dårligere samvittighet når man klikker på "buy" på amazon.com. Norge er heldigvis relativt langt unna forholdene som beskrives her, men det er liten tvil om hvilken vei utviklingen går.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er en av dem som ikke leser fort fordi jeg oversetter ord til tale i min hjerne. Og da må det gå i normaltempo. Jeg vet ikke om det er et autistisk trekk .. men who cares. Og derfor liker jeg lydbøker.

    Her er den jeg hører på nå.

    NOTES FROM THE UNDERGROUND by Fyodor Dostoyevsky - FULL AudioBook


    Han er forut sin tid i motstand mot identitetspolitikken.

    Den første timen er litt klein, men så tar det av. Verdt tiden!

    Fyodor er i min bok het der oppe med Crowley, Nietzsche og Mishima.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessant, har hatt fleire av elevar med same lesestrategi. Det viktigaste er å ha ein lesefart som gjer deg i stand til å få med samanhengen i setningane. Kjem du under ca 80 ord i minuttet (varierande med sjanger du les), må det jobbast med å hugse fyrste del av setninga når du avkodar siste. Går det for seint, skjer dette. Lesestrategiar som "leitelesing" eller skumming er viktig når du skal finne fakta. Men innan opplevingslesing a la skjønnlitteratur er det korleis bilda dannar seg inne i hovudet som er viktigast når alt kjem til alt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Denne

    strateger.JPG

    Anbefales - en fin gjennomgang av oppbyggingen av de offentlige insitusjonene i Norge.

    Om man som politiker i dag leser denne boken så må man føle sin egen jobb som jævlig stusselig...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har lest denne:



    Journalisten James Bloodworth har jobbet 6 måneder undercover i gig-økonomien i England og beskriver godt hvordan det livet er.
    Svært urovekkjande med desse sklnadane. Har høyrt akkurat same forteljinga frå min bestefar, som var i USA mellom 1928 - 1932. Det var beinharde kår, har eg forstått.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    En av de mest fascinerende bøkene jeg har lest på lenge (ikke ferdig ennå...) - "Underland" av Robert Macfarlane. Etter å ha lest denne vil du garantert aldri se en by gjennom samme øyne, gå i skogen uten å tenke nytt eller se på et fjell eller en grotte med de samme øynene som før. Den tar for seg noe som like under oss men som vi vet så lite om.

    Som en teaser er ene kapittelet trykket i New Yorker og kan leses her for å få en følelse av stilen - dette er non-fiction men stilen er nærmest poetisk (det er ikke noe plot eller noe slikt her så skader ikke å lese et kapittel midt i boken)


    Boken er proppfull av setninger som putter en enorm mengde innsikt inn i en enkel setning eller et avsnitt - som dette. Legg merke til den første setningen i dette avsnittet og tenk gjennom hva den sier om hvor mye merke menneskeheten har satt på naturen.

    All cities are additions to a landscape that require subtraction from elsewhere. Much of Paris was built from its own underland, hewn block by block from the bedrock and hauled up for dressing and placing. Underground stone quarrying began in the thirteenth century, and Lutetian limestone was used in the construction of such iconic buildings as Notre-Dame Cathedral, the Louvre, and Saint-Eustache Church. The result of more than six hundred years of quarrying is that beneath the southern portion of the upper city exists its negative image: a network of more than two hundred miles of galleries, rooms and chambers, extending beneath several arrondissements. This network is the vides de carrières—the quarry voids, the catacombs, which together total an underground space around ten times the space of Central Park.


    underland.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Trur eg har vore bort i ein teikneserieversjon av dame konseptet. Men eg tek kanskje feil?
    Det kjenner jeg ikke til, men det kan sikkert finnes. Boken kan vanskelig anbefales sterkt nok. Det er veldig ulikt noe jeg har lest før - jeg har sjelden lest noe som i så stor grad har fått meg til å tenke nytt om den verden man ser rundt seg hele tiden. Særlig konseptet om "deep time" - det er mye snakk om stein og fjell. Noe som både i dagliglivet og i metaforene er sett på noe av det mest statiske som finnes. Men det er kun fordi man ser på det med en altfor kort tidshorisont - kalksteinen som sakte med sikkert blir erodert av vann er den samme kalken som utgjør den viktigste byggestenen i bena i kroppen. Eller for å si det med Scientific American: All limestone rocks consist of nothing but the aggregated skeletons of myriads of microscopic animals, which have lived and died in countless numbers, long before the historic period. So true is this, that there is probably not a particle of limestone, marble, or chalk, that has not, at some period of the history of the world formed a part of the skeleton of some form of animated existence

    Mennesket er veldig gode historikere, men elendige til å forholde seg til fremtiden. Vi har en del koll på hva som har skjedd i naturen de siste 10. 100, 1000, 10.000 eller 100.000 eller 100.000.000 årene men har ikke noe begrep om hvordan verden vil se ut om 100 eller 1000 år. Det klareste eksempelet på det er hvordan menneskeheten ser på klimaendringer, for eksempel. Et eller annet sted for mange år siden las jeg en sak der det ble påpekt at arten menneske kan være den første art i plantens historie som med full bevissthet legger opp til sin egen undergang.

    Eller den relativt nye innsikten om "wood wide web" - at en skog bør ikke betraktes som individuelle trær og planter som kjemper om ressurser men et komplekst økosystem som kommuniserer på inntil relativt nylig på helt ukjente måter gjennom rotsystemene og utveksler næringsstoffer på tvers av artene. Eller at verdens største levende organisme på ingen måte er blåhvalen - i Oregon er det oppdaget en soppart som er en enkelt organisme spredt over et område på nesten 10 kvadratkilometer og ha en alder som er estimert til mellom 1900 og 8600 år.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Wood Wide Web er interessant. Jeg har hatt besøk av soppforskere på gården i to runder, blant annet av Paul Stamets folk da han var i Norge i 2018. Han rakk ikke opp selv, dessverre. I ravinen bak gården har ikke mennesker gjort stort på - bokstavelig talt - evigheter og norsk sopp og nyttevekstforbund ønsker å frede området, fordi Wood Wide Web er så komplett der inne, med samhandling mellom trær, planter og sopp.

    Anbefaler boken Trærnes hemmelige liv av Wohlleben.

    Her er Stamets:

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Har kommet meg litt videre i boken, det er faktisk to kapitler fra Norge der. Det ene (og mest interessante) omhandler noen av de nordligste gamle grottemaleriene som finnes - i fjellgrotter i havgapet ytterst i Lofoten og det andre er sentrert rundt en lett eksentrisk fisker på Andøya hvor tematikken er oljeleting og potensiell utvinning versus det lokale og eldgamle fiskeriet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nomadland av Jessica Bruder

    F3D963AF-80CD-4E61-8922-E2CBD93EB408.jpeg

    Om amerikanere, gjerne i pensjonsalder som ikke har råd til å pensjonere seg eller leve og betale leie samtidig. Da er løsningen for en del av de å bli eier av «wheel estate» og kjøre på kryss og tvers i USA på leting etter seongjobber og steder å parkere.

    En konsekvens av stagnerende lønninger, galopperende boligpriser og mye tomme sparekontoer og formuer som forduftet under finanskrisen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Nomadland høres interessant ut, Weld.

    Har blitt mye bøker denne sommeren. Lydbøker.

    Opprettet en Audible-konto i fjor og har lastet ned en rekke forelesningsserier, men det var først på vårparten jeg begynte å lytte.

    Går for det meste i statsvitenskap, historie og filosofi, samt en og annen biografi, som Roy Jenkins fabelaktige biografi av Churchill over knappe 40 timer. Den komplette Sherlock Holmes-serien på vel 70 timer lest av Stephen Fry får vente til det er tid for fyr på peisen.

    Fortsatt ferie og da er det bare å sette seg godt til rette for kvelden med nynedlastede "The Rise of the Iron Men" av og med Misha Glenny.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nomadland høres interessant ut, Weld.
    Abselutt lesverdig. Fremstår litt mer som en samling artikler enn en bok, men det er en tråd som går gjennom og fenomenet belyses fra en del ulike sider. Forfatteren tilbrakte totalt tre år som deltidsnomade selv for å få innpass i miljøet og faktisk skjønne hva som foregår. En av de store arbeidsgiverene for disse er Amazon-varehus som trenger et tårn av folk i månedene før jul og andre store shoppingtidspunkt. De fleste har sikkert hørt historiene om hvordan det er å jobbe på et slikt gigantisk plukkelager før, men noe som var nytt for meg er at alle Amazon-varehus har dispensere med gratis smertestillende tabletter.

    Her er en artikkel fra samme dama om samme fenomen som kom ut noen år før boken (Jessica Bruder er journalist for Harper's Magazine)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Las denne for andre gang i helgen - "Reality is not what it seems" av Carlo Rovelli.

    reality.jpg

    Et rimelig lettlest og svært velskrevet sveip over moderne fysikk. Det finnes et tårn av slike bøker, men dette er nok en av de mer kjente og mest leste. Den begynner i den greske atikken og ender opp ved ytterpunktene for hva man mener å vite i dag og går så videre ut i det ukjente hvor forskningsfronten for moderne fysikk befinner seg i dag. Det er to "konkurrerende" teorier - Strengteori som sikkert de fleste har hørt om og "loop quantum gravity" som nesten ingen har hørt om, forfatteren driver med sistnevnte selv og mener da, rimelig nok, at det er det mest lovende for å forene de to grunnpillarene innen moderne fysikk - generell relativitet som beskriver verden i stor skala og kvantemekanikken som beskriver verden på mikronivå. Begge disse teoriene har stått som en påle og fått et fjell av observasjoner og praktiske anvendelser som bekrefter prediksjonene fra de underliggende teoriene og ligningene, selv de mest outerte av sorten. Men ingen har klart å forene de enn så lenge.

    Persongalleriet er også interessant, noen av de skarpeste hjernene innen fysikk det siste hundreåret har omtrent ingen utenfor faget hørt om. Som Paul Dirac - kanskje forrige århundrets største fysiker etter Albert Einstein eller Richard Feynman.

    Det står - utrolig nok - ikke noe om HiFi-kabler der, for øvrig.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Las denne for andre gang i helgen - "Reality is not what it seems" av Carlo Rovelli.

    Vis vedlegget 656639

    Et rimelig lettlest og svært velskrevet sveip over moderne fysikk. Det finnes et tårn av slike bøker, men dette er nok en av de mer kjente og mest leste. Den begynner i den greske atikken og ender opp ved ytterpunktene for hva man mener å vite i dag og går så videre ut i det ukjente hvor forskningsfronten for moderne fysikk befinner seg i dag. Det er to "konkurrerende" teorier - Strengteori som sikkert de fleste har hørt om og "loop quantum gravity" som nesten ingen har hørt om, forfatteren driver med sistnevnte selv og mener da, rimelig nok, at det er det mest lovende for å forene de to grunnpillarene innen moderne fysikk - generell relativitet som beskriver verden i stor skala og kvantemekanikken som beskriver verden på mikronivå. Begge disse teoriene har stått som en påle og fått et fjell av observasjoner og praktiske anvendelser som bekrefter prediksjonene fra de underliggende teoriene og ligningene, selv de mest outerte av sorten. Men ingen har klart å forene de enn så lenge.

    Persongalleriet er også interessant, noen av de skarpeste hjernene innen fysikk det siste hundreåret har omtrent ingen utenfor faget hørt om. Som Paul Dirac - kanskje forrige århundrets største fysiker etter Albert Einstein eller Richard Feynman.

    Det står - utrolig nok - ikke noe om HiFi-kabler der, for øvrig.
    Rovelli er bra, men jeg må ofte lese dem 2-3 ganger for å skjønne helt. Antakelig er jeg ikke så smart. :)

    7 brief lessons on physics er også fin.

    Selv har jeg kjøpt inn Brødrene Karamasov på engelsk og trodde egentlig den var kortere enn den viste seg å være. Vi får se...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Karamasov skulle vel egentlig bli fem bind etter planen men så langt kom ikke hr. Fjodor. Tenk heller at du slapp billig...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Det er populært å skjelle ut Garnett fordi "hun er for tørr", men hun er tettest på originalen om man ikke kan russisk (jeg kan ikke russisk). Ellers er Geir Kjetsaas oversettelse å anbefale (og den har hele boken, i motsetning til en del nedkortede oversettelser på ulike språk).

    Gratisversjon, Garnett:

     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Artig å lese andre sjöfolks fortelle om sin förste reise, husker godt min egen som 17 åring på midten av 80 tallet i slutten på en ära!



    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Denne ble hentet på posten idag og er neste bok ut!

    Det er litt stå-hei rundt denne boken i Sverige for tiden, de (staten) prøver seg med opphavsretten til bildet på framsiden, forfatteren har endret den litt, om man ser nöje etter så gjör tigeren en heiling med svastikaen på armbindet: Aron Flam er også komiker og sammfunnsdebatör i Sverige.

    Boken ”Det här är en svensk tiger” av Aron Flam (Samiztat 2019) är en uppgörelse med Sveriges eftergivna hållning och den svenska tystnadskulturen i relation till Nazityskland under andra världskriget. Detta verk, med text och bild första beslagtogs av åklargarmyndigheten i juni 2020.

    Beredskapsmuséet i Djuramossa, som äger rättigheterna till Bertil Almquists ursprungliga symbol, anmälde komikern och konstnären Aron Flam för upphovsrättsbrott efter att själva uttömt möjligheterna till en garanterat framgångsrik civilrättslig process och i juni beslagtog åklagarmyndigheten den tredje upplagan av boken på 2 282 exemplar.


    Så det handler vel mer om noen styrende idag som ikke vil att hele historien om Sveriges historie, fra krigen og frem mot vår, skal fram...

    IMG_5715.jpg IMG_5716.jpg

    Kult att jeg klarte får tak i ett signert ex av det av Polisens beslaglagte (3) opplaget #2279/#2282..

    Staten vs Aron Flam: 1-2 i uppvärmningen

    mvh
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Ved et rent lykketreff snublet jeg over denne nydelige lille boka.

    Gutten, muldvarpen, reven og hesten.

    gutten-muldvarpen-reven-og-hesten.jpg

    Masse livsvisdom skrevet på en måte som gjør at alle uansett alder og modenhet finner mye fornuft i denne boka.

    "Vær snill mot deg selv" sa muldvarpen. "Det må du aldri glemme"

    "Når synes du man kaster bort tiden?" "Når man sammenligner seg selv med andre" svarte muldvarpen.

    "Er glasset ditt halveis tomt eller halveis fullt?" spurte muldvarpen. "Tror bare jeg er glad for at jeg har et glass" sa gutten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230


    Fikk av en eller annen grunn ikke med meg denne da jeg hadde min kokette verdenslitteratur-epoke på gymnaset. Siden da har jeg nesten kun lest non-fiction. Ser av byttelappen i boka at jeg fikk denne i julegave i 2009 men den har blitt stående i hylla siden. Skjønner hvorfor dette er regnet som en av verdenslitteraturens største klassikere, men det var nesten ingen som las den da den kom ut og den ble kjent først lenge etter forfatterens død.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Nylig lest Vonnegut's "Mother night"


    Alltid en glede å lese nye Vonnegut bøker etter å ha vadet gjennom flere generiske bøker fra middelmådige forfattere; man får rett og slett troen på bøker som medium igjen!
    Vonnegut har virkelig forstått seg på hva som gjør en karakter menneskelig.

    Har også akkurat begynt på Steinbecks "The grapes of wrath".
    Den begynner i alle fall bra, men mangler kanskje det lille ekstra som gjør at man blir revet med og vil fortsette å lese uten pause.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn