..
Hvordan hindrer du at lyden fra kassen kommer ut av membranen?
Det er ikke sikkert det er nødvendig eller ønskelig, og ved lavere frekvenser så er det ikke mulig heller.
Dette har mye større betydning lydmessig enn mekaniske resonanser fra selve kabinettkonstruksjonen, det er forholdsvis lett å designe et kabinett som er tilstrekkelig dødt.
Høyttalerdesign i dag - når en skal gjøre det skikkelig - gjøres med simulering av hele konstruksjonen, og det som skjer inni kassen - KASSELYDEN! - er med i denne simuleringen, slik at en kan se hva som skjer.
Da ender en til slutt gjerne opp med høyttalere med trekantet tverrsnitt (virker kjent..), eller en innvendig konstruksjon som ivaretar refleksjonmønster inni kassen.
Da er hvertfall vi enige om hva kasselyd er for noe. Stilte spørsmålet til Kortvarig mest for å få frem et poeng. Takk for at du plukket det opp.
Skal man dykke litt dypere inn i lyden av en ressonansfri høyttalerbasskasse så spilles eksempelvis trommene med litt hardere grep på stikkene så kontakten til tromma varer litt lengre eller eller at strengene fra kontrabassen er litt mindre ruglete og skiller seg litt mindre fra ressonanskassen på instrumentet. Tipper dette spiller en rolle først og fremst mellom 60-300hz.
Når det er sagt så liker jeg kasselyd jeg. PA, kino og bass og gitarforsterkere gir på mange måter en referanse hvordan lyd kan gjengis. Samtidig er det noe med måten kasser gjengir basstrommer og tammer på studioopptak.
Jeg synes nu jeg har svaret dig AtleT men vil gerne summerer op hvad det er jeg har skrevet i denne tråd:
Bagside udstrålingen er ikke med i det oprindelige signal, det samme er ens rum bidrag heller ikke , Højtalerne og rum skal virker som en "hovedtelefon", dette kan ikke fuldstændig lade sig gøre Beolab 90 nærmer sig ved hjælp af DSP, så alt det vi diskuterer her er på sin vis stenalder. Men så længe B&O's teknologi ikke er alle mands eje så må der indgås kompromisser.
Men nogle kompromisser er bedre end andre med hensyn til hi-fi, høj troværdighed over for det oprindelige signal.
Men kan vælge at bruge hele bagside-udstrålingen, smide det hele ud i rummet dipoler/open baffel med de fejl det nu giver, men kan prøve at bruge noget af bagside udstrålingen som i basreflex og nogle horn med de ulemper det nu giver.
Man kan forsøge totalt at eliminerer bagside udstrålingen således at man kun hører lyden fra fronten af membranen, dette kan gøres med lukket kabinet, men heller ikke dette er ikke 100% muligt, rummet bidrag kan elimineres med LEDE Live-end Dead-end.
At prøve at styrer basen udstråling som Asbjørn er også en mulighed, og er vil en variant af det B&O gør.
De to ting, at fjerne bagside udstrålingen og at fjerne rumbidraget, sikre at man for maksimalt oprindeligt signal i sine ører.
Er dette ikke målet , er hi-fi ikke målet, eller skal der kompenseres for dårlig elektronik eller ligende ,så er der naturligvis frit slag, så kan man gøre som man vil, men jeg tør godt love at i det lange løb vil man altid foretrække den "ægtevarer" og ikke den som er tilsat diverse ting og sager..
Dæmper man korrekt og har korrekt kasse størrelse eller sikre , korrekt kasse størrelse er når et Qt på typisk under 0.5 er opnået , fordi dette sikre perfekt impulsgengivelse , også DSP kan sikre dette, men uanset hvad tror jeg det er fornuftigt at starte med et udgangspunkt der ikke er helt ved siden af, er der
ikke perfekt impulsgengivelse så høres dette også ud "som kasselyd".
Man skal derudover sikre at resonanser/stående-bølger ikke kan opstår i kassen det kan man gøre ved at arbejde kabinets form, trekant ,trapez eller rund form , eller Matrix og ligende anordninger, eks.v. plader i kabinettet som afbøjer lyden osv, kombineret med dæmpnings-materiale.
Derudover skal det sikres at kabinettet ikke komme til at virke som en stor membran, her er sanddæmpning og tyk filt som det sidste lag på kassen en mulighed, vægt fra sandet sikre samtidig at rekyl effekten nedsættes. Her spiller selve fastgørelse af bashøjtaleren også en rolle.
Et virkelig stort kabinet er også et alternativ, det gælder som at lave et lyddødt rum bag højtaleren, for enheden til føle at den sider i et "uendelig stort rum", et "sort hul" hvor lyde bare forsvinder.
Det eneste som virker 100% her er uendelig baffel princippet, men foldet baffel (lukket kabinet evt med kontrollerede utætheder) som er lavet rigtigt kan komme tæt på, og der behøver helt sikkert ikke være "kasselyd" som et forstyrrende element, er der det så er det lavet forkert, eller der benyttes for ringe elektronik.