Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Trykkoker går fler ganger i uken her i huset, men ikke på lammekjøtt heldigvis.

    Fantastisk verktøy!
    Ja, det funker flott til eksempelvis belgfrukter som normalt trenger ganske lang tid i gryta. Jeg begynte med trykkoking først for et års tid siden og den er mer og mer i bruk - gir som nevnt mulighter til "hverdags" man eller ikke hadde hatt tid til.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Helt klart, genialt til indisk som det går mye av her hos oss, men også bra til supper og andre ting der man normalt må ta i bruk en hel formiddag om man skal lage retten fra bunnen.

    Kjøpte WMF som hadde fått mye positiv omtale da jeg så etter en slik:

    SSH_perfect_pro_60.jpg
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har også WMF, det er det som er rolls-royce så vidt jeg kunne lese meg til. I alle fall blant det som er allment tilgjengelig.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Rester fra i går - Saltkjøtt med kålstappe.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    "Ta noe du finner i skapene" sto det på middagslista da jeg kom hjem. Ganske tomme skap. Sopp, paprika, gulrot, løk, vårløk og mango var det som lå her fra helgens matlagning. Og en boks kokosmelk.

    Wokstekte grønnsaker og litt mango frest i wok med litt gurkemeie, soyasaus og chillipaste. Kokosmelk over. Dryss persille over. Funker på en mandag!
     
    N

    nb

    Gjest
    Skinnstekt villkveite med beurre blanc og strimlet rå fennikel til. Meget bra og fisken var lett verdt 400 kroner pr kilo. Insalata caprece til forrett og sitronsouffle til dessert.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ribba ligger i stekeovnen.

    Litt førjulsstemning.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Skinnstekt villkveite med beurre blanc og strimlet rå fennikel til. Meget bra og fisken var lett verdt 400 kroner pr kilo. Insalata caprece til forrett og sitronsouffle til dessert.
    kveite er jo god mat, noe av det bedre som er såfremt den blir behandlet/tilberedt på riktig måte :)
    Men hvor i alle dager måtte du ut med 400 riksdaler pr. kilo for den kveita?
    Med den prisen så vil jo det tilsi at forledens fangstverdi var svimlende 9600 kr til sammen for disse tre småkveitene, vet da fan om jeg har råd til å spise av de nå.. he he

    Smaringkveite_zpsce957b49.jpg
     
    N

    nb

    Gjest
    I Oslo. Going rate for oppdrettskveite er i området 200-300 kroner, da er det gjerne koteletter også så litt går bort i ben.

    Er også "litt" forskjell på kiloprisen for fileter og rundfisk.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Jeg lager for øvrig som regel fattigmanns-beurre blanc - synest det nesten er bedre enn originalen. Til to voksne gjør jeg som følger:

    Et par spiseskjeer finhakket sjarlottløk kokes helt inn i 0.5 dl hvitvinseddik og 1 dl Ringi eplesaft. Her skal man egentlig bruke hvitvin og ikke eplesaft. Når dette er kokt inn til sirup (pass på at det ikke brenner seg). Visp så inn saltet smør i terninger litt etter litt. Sausen skal holdes varm, men ikke under noen omstendighet koke. Laveste eller nest laveste stille på platen burde funke greit. Vær forsiktig med mengden som vispes inn om gangen i børjan, kan ta litt mer om gangen etter hvert. Totalt går det 150-200g smør, jeg tar det på slump til konsistenten er passe. Smak til med salt, pepper og en liten dæsj cayennepepper. Friske urter kan tilsettes etter bruksområde, gressløk eller bladpersille er godt til hvit fisk, mynte er bra til hvit asparges.

    Beurre blanc er veeeldig godt, og veldig enkelt å lage.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pølsefest i går.
    Rakfisk med lauk og lefse til forrett, samt svinerull.
    Hjemmelagde pølser: Elgpølse, en grov svinepølse og en lett spicy lammepølse.
    Eplekake med pisket krem.

    Stekte potetbåter, et utvalg senneper og surdeigsbrød til pølsene.
    Øl og akevitt til.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Underlig kveldsmat.

    Stakk innom en ny jallasjappe i dag. En østeuropeisk importbutikk i Nygårdsgaten og handlet med ting som så spennende ut. Som ting som hver for seg bare er bra men sammen ... oi.

    Syltet honningsopp ... og torskeleverpostei. Sistnevnte var fascinerende ... minnet mest om en foie gras.. men med ekstra smak av fettfullt krabbeskjell og generelt hav. Sammen en opplevelse. Himmane. Måtte skylles med med litt bringebærinfusert Smirnov... bare for det.

    Anbefales som mat. Torskeleverposteien kostet så og si ingen ting, og neste gang jeg er det skal jeg kjøpe alt de har og legge det i spisskammerset.

    ..

    Må si som en apropos at jeg fikk litt betenkeligheter med foie gras fra and når jeg så de siste ramseybildene på nettet. Hadde mer sett for meg frittvaggende dyr som av og til fikk stauket ned litt mye mat av og til, men dette var litt vel drøyt. Selv om jeg får vann i munnen bare ved å tenke på god fettlever.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    5.364
    Sted
    oslo
    hadde lyst på noe litt trashy, samtidig som jeg ville prøve noe nytt.
    resutatet ble okonomiyaki.

    Foto-0068.jpg

    ganske digg egentlig!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    5.364
    Sted
    oslo
    bjarnetv reiser dypere ned i undergrunnen ved lunchtider.
    hvor vil dette ende?
    galskap, rikdom, begge deler?

    tamagohan.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.301
    Antall liker
    9.545
    Torget vurderinger
    2
    ja det var ikke i dag , og jeg lagde den ikke selv, men hvem kan motstå Dagens rett når det er 149 kr for en god posjon indrefilet på min stamkafe.
    Perfekt som alltid med Jorunn som servitør og senior er kokken, jeg liker min medium minus minus som dere ser...



    Capture.jpg

    Et litt vemodig måltid ettersom det var første måltid der etter at innehaveren ble drept av en pakkisgangster nå nylig...
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Amerikanske pannekaker til frokost, med lønnesirup, rørte bær og knallsterk kaffe - frokost.

    Tabouleh og Baba Ganoush med grillet pita til lunsj.

    Daal Makhani med Naan til middag litt senere, trykkokeren har nettopp gjort jobben sin.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vårruller x2 (skal spises i morgen, men ble produsert i dag)

    Nr 1: Karbonadedeig, gulrot, løk, hvitløk, vårløk, chili, ingefær, fishsauce, østerssaus, risnudler, sesamolje, limesaft, kinakål, koriander
    Br 2: Kvernet nakkekotelett, gulrot, løk, hvitløk, chili, ingefær, fishsauce, sitrongress, en eller annen kinesisk sopp, limeblader, ketjap manis, østerssaus, risnudler, koriander

    Enkeltfyrst og skal friteres etter behov.

    Riv grønnsakene på grovt rivjern (sitrongress må hakkes veldig fint om det skal spises, ingefæren rives fint). Stek først kjøttet i olje, tilsett grønnsakene og la surre litt, tilsett så smakene / krydderiene og tilsett ferdigtrekte nudler og koriander til slutt. Bland alt godt og avkjøl guffa.

    Legg en passe mengde på et flak vårrulldeig (fås i frysedisken på asiatiske butikker), pensle ene hjørnet med eggeplomme. Brett deigen over guffa, brett inn kantene og rull mot hjørnet som er penslet.

    Friteres i 180 grader olje til de er gyllenbrune. Kan lages i bra mengde og fryses enkeltvis på brett før de puttes i boks/pose (da slipper du at de fryser sammen). Friters rett fra fryst tilstand. Kan selvsagt også friteres umiddelbart.

    @emokid: Av faglig interesse - hva bruker du for å "lime" vårrullplater?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Far tok med hele familien på et "Kinesisk" spisested. Har vondt i magen enda!..... Spiste alt for mye!!;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    nb:

    Blir sjeldent frittert mat her i huset, så jeg må desverre melde pass på den :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg fikk boken "The Complete Robouchon" i bursdagsgave tidligere i år. En fin kokebok fra denne legenden - inneholder "hele" det klassiske franske reportoaret i versjoner tilpasset hjemmebruk. Det er stort sett enkle retter med få ingredienser og gode smaker, så grei skuring å lage det aller meste her. Fordrer dog gode ingredienser så det er greit å tilpasse litt etter sesongen hva man lager - det gjelder forsåvidt uansett... Her er det null dilldall - 800 oppskrifter og ikke et eneste bilde.

    The Complete Robuchon: Joel Robuchon, Robin H. R. Bellinger: 9780307267191: Amazon.com: Books

    Nuvel. I går ble det quiche aux oeufs et lardons, eller "pai med egg og bacon".

    Gjør som følger:
    Lag paideig av 250g hvetemel, 120g romtemperert smør, 1 eggeplomme, 5ss kaldt vann og litt salt. Kna sammen, tilsett vannet litt og litt og sett i kylan en times tid. Kjevles til ca 3-4mm tykkelse og legges i en paiform, kutt bort det som stikker over kanten.

    Fyllet lages som følger:
    3 egg
    2 eggeplommer
    250ml fløte
    250ml melk
    salt
    cayennepepper
    revet muskat
    200g Bacon

    Visp eggene/eggeplommene, tilsett melk/fløte og smak til med salt, cayennepepper og revet muskat.

    Skal bruke "lardons", vet ikke hva det heter på norsk, men fremgangsmåten er i alle fall å kutte baconet i staver, legge det i 1l kaldt vann, koke opp og ta ut baconet når vannet koker. Ha i en sil, skyll i kaldt vann og la vannet rennet av. Stek de i smør på lav varme i ca 5 minutter. Prosessen med koking/skylling fjerner noe av saltet.

    Legg baconet på paibunnen og hell fløte/melk/egg - blandingen over. Stek på 225 grader i 5 minutter, slå ned varmen til 180 grader og stek til den er ferdig, dvs at den har stivnet. Det tar type 20-30 minutter.

    Det er også godt å ha litt finsnittet purre i (stek purren litt først for å mykne den opp) og revet ost (gruyere eller comte) er også godt om man ønsker det.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.638
    Antall liker
    85.060
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Broiler med pommes frites
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Stekt ris med brekkbønner, stangselleri, løk, hvitløk, persille og koriander, samt soyasaus, chillisaus og paprika.
    Servert med dampet bok choy og brokkoli, vendt i hvitløk, soya og eddik-saus.
     
    N

    nb

    Gjest
    Tilbehør som emo også kan spise... syltede grønnsaker med asiatisk vri:

    Kok opp 1 del vann, 1 del 7% eddik, 1 del sukker sammen med f.eks sitrongress, noen skiver frisk ingefær, en hissig chili, et par ss fishsauce og et par ts sesamolje. Andre krydderier som er gode til er stjerneanis og korianderfrø.

    Skjer ymse harde grønnsaker i staver, som gulrøtter, asparges, vårløk, aspargesbønner etc

    Hell den oppkokte laken over grønnsakene og la det hele avkjøles.

    Ta ut grønnsakene og dryss frisk koriander over ved servering.

    Funker bra til det meste av retter i sør-øst-asiatisk retning.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det gjester; marinerte kamskjell med saus og asparges og en bra hvit burgunder (Ramonet Ruchottes 02), hjortestek med kastanjepure og glaserte grønnsaker og Chateauneuf de Pape (Clos des Pape 01 og Pegau 01) og div blåskimmeloster og Sauternes (Raymond Lafon 01).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har fått Hallacas i gave og har tenkt å varme det til middag, noen som har erfaring med å koke det eller en ide om hva som er passe koketid?
     
    N

    nb

    Gjest
    I dag er det gjester; marinerte kamskjell med saus og asparges og en bra hvit burgunder (Ramonet Ruchottes 02), hjortestek med kastanjepure og glaserte grønnsaker og Chateauneuf de Pape (Clos des Pape 01 og Pegau 01) og div blåskimmeloster og Sauternes (Raymond Lafon 01).
    Asparges i desember til en såpass fjonge meny?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.558
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Import selvsagt. Miniasparges, fungerte overraskende godt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjapp og god lunch på ca 20 minutter:

    Sett på pastavann og kok pasta.
    I mens, stek panchetta i staver, sett i stekeovn for å holde varmt. Stek shitake-sopp eller en annen sopp i baconfettet. Ha i et fedd hakket hvitløk helt til slutt av steketiden. Sett soppen sammen med panchettaen i ovnen.

    Kok opp fløte i samme panne sammen med noen timiankvister (soppstekeingen bør ha absorbert det aller meste av baconfettet). Smulder trøffelpecorino oppi (jeg kjøpte på Jacobs), alternativt bruk vanlig pecorino og tilsett litt trøffelolje til slutt. La koke litt inn, ta ut timiankvastene, krydre med godt med pepper, juster syren med litt sitronsaft og hell den ferdigkokte pastaen oppi sausen. Opp i en dyp tallerken, ha sopp og panchetta oppå og riv mer ost over og strø litt grovhakket bladpersille på.

    Funker også med bacon og parmesan om panchetta og pecorino er vanskelig å oppdrive.


    Lagde også croissanter i dag, det ble sånn passe fordi noen (dvs meg) glemte å ha sukker i deigen...
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    etter tre dager med ribbe og tilbehør,var det idag på tide med noe som smakte helt annerledes,pizza ble foreslått av husets 5-åring,og da blir det jo gjerne slik da.
    Men litt tålmodighet må han utvise, litt tam smak på sausen fortsatt,men om en to-tre timer blir den bra!

    WP_000569.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Møkklei norsk trad-mat med fett som eneste bidragsyter når det gjelder smak. Magen har vært i ulage siden lille juleaften.

    Nesten febrilsk handletur til asiamat i ettermiddag. En pose herlige miniplommetomater på stilk, stor pose bok choy, brekkbønner, bunter med persille, mynte og koriander, kikerter, aubergine, tahine, sitroner, og en kasse med mandariner til fersk juice. Fukk norsk mat.

    Blir stekt ris og dampet bok choy\brokkoli i hvitløk og soya i kveld, Mezze med tabouleh og nystekt brød i morgen, samt noe belgfruktbasert indisk på søndagen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.522
    Antall liker
    6.940
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ingen middag i dag, men i kveld blir det tapasaften med venner. Har laget spanske kjøttboller med sterk tomatsaus, så blir det dadler surret i bacon og stekt i ovnen, og nå venter jeg på at aspargesen skal bli kald, så den kan surres i serranoskinke før den får seg en kjapp tur i ovnen. Annet snadder blir ostefyllt chili, hvitløksmarinerte oliven, små loffbiter smurt med kryddersmør som skjerpes i ovnen, ymse sterke pølser og friterte potetbåter krydret med hvitløk, grov pepper og havsalt...

    Johan-Kr
     
    N

    nb

    Gjest
    Bare er tips: grønnsaker bør avkjøles raskt i isvann, da beholder de spenst og farge
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Møkklei norsk trad-mat med fett som eneste bidragsyter når det gjelder smak. Magen har vært i ulage siden lille juleaften.

    Nesten febrilsk handletur til asiamat i ettermiddag. En pose herlige miniplommetomater på stilk, stor pose bok choy, brekkbønner, bunter med persille, mynte og koriander, kikerter, aubergine, tahine, sitroner, og en kasse med mandariner til fersk juice. Fukk norsk mat.

    Blir stekt ris og dampet bok choy\brokkoli i hvitløk og soya i kveld, Mezze med tabouleh og nystekt brød i morgen, samt noe belgfruktbasert indisk på søndagen.
    Fettbaset norsk vegansk tradmat? Nå ble jeg nesten litt nysgjerrig på hva du har fått servert i julen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn