Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Fersk, norsk lammestek. Ikke hverdgskost i midten av februar, men Jacobs i Oslo har et parti fr Jæren lam. Godt var det i alle fall.

    lam_resize.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skrei fra Rema i helga. Tror endelig jeg knakk koden på konsistens på blomkålstappe. Forsiktig langkokt i kjele med lokk i stekeovnen, 140 grader, ca. 3 timer, en liten skvett fløte og en klatt smør. Trykket ut vannet før jeg kjørte den med stavmikser. Fin smak, og ikke den suppa jeg måtte jevne med potetmospulver sist.
     
    N

    nb

    Gjest
    Noe av det billigste det er mulig å lage (og også veldig godt): Ertesuppe med svineknoke. Lagde en stor gryte i går kveld.
    - To svineknoker fra Rema, en saltet og en røykt. Vanner de ut noen timer, erfaringsmessig blir det for salt ellers
    - To pakker, tørkede gule erter (til sammen 1kg). Vannes ut 5-6-7 timer eller over natten.

    Fremgangsmåten min som følger:
    - Trykkokeren min var akkurat for liten til de to store svineknokene, så jeg trykkokte de 50 minutter i to omganer. Slang i litt løk, gulrot, sellerirot og stangselleri, samt et lauberblad i kraften. Tar ca 50 min i trykkoker, tar de ut og legger de i kaldt vann.
    - Etter første knoke er klar siles kraften over i en stor gryte og tilsatte en liter vann ekstra. Inn med ertene, kok opp og la putre på lav varme. Tar ca 1 og en halv time før ertene er ferdige. Imens trykkokte jeg den andre knoken.
    - Når knoke nr 2 er ferdig siles kraften fra den også over ertene. Renskjær begge knokene og ha kjøttet i den store gryta, sleng gjerne med bena også for å få ut all smak.
    - Tilsatte litt grønsaker av hva jeg hadde, et par-tre poteter skåret i biter, tre pastinakkrøtter, et par gulrøtter og godt med pepper. Salt trengs som regel ikke da kraften fra knokene er salt nok i seg selv, men juster evt. Om det er for salt kan det bøtes litt på ved å koke noen poteter med som tas ut, eller ved å tilsette mer vann.
    - Etter ytterligere 20 min koking er grønnsakene passe al dente og suppa er ferdig. Kjøles ned vha rennende vann i kjøkkenvasken og fryses i passe porsjoner.
    - Serveres med flatbrød med godt smør til, et dryss bladpersille over og godt øl eller riesling om man er i det tyske hjørenet.

    Kjapt overslag tilsier følgende regnskap
    - To svineknoker: 120 kroner
    - To pakker gule erter: 15 kroner
    - Tre-fire gulrøtter: 10 kroner
    - Litt stangselleri: 3 kroner
    - Løk: 3 kroner
    - Persillerøtter: 20 kroner
    - Lauberblad, pepper og bladpersille: Så godt som gratis, kanskje et par kroner totalt

    Så for ca 175 kroner fikk jeg 5 gode middagsporsjoner til familien + kveldsmat til kokken.
     
    N

    nb

    Gjest
    Svineknoke og ertesuppe er og blir fantastisk.
    Jepp, og med trykkoker er det faktisk fullt mulig å lage dette på en hverdag. Knoken trenger rundt en time i en slik en, erter går også mye fortere å koke under trykk, men de kan svi seg.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tortilla med hjemmelagede refried beans, mangosalsa og quacamole. Enkelt, friskt og godt.

    2kopper kidneybønner bløtlegges over natta. Steker to små løk i trykkokern med en teskjed cuminfrø og en teskjed sennepsfrø. Har i avskylte bønner, paprikapulver, salt og korianderpulver. Koker med 3kopper vann i 25 minutter. La trykket falle, hell av vannet (ikke rør først, løken er nå helt oppløst og blir med vannet om du moser den ytterligere) og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Kan evt. spes litt med kokevannet om du ønsker mindre kompakt masse. Tilpass saltmengden.

    Salsa av små cherrytomater delt i fire (ca 15stk), 1 mango i terninger, en halv liten finsnittet rødløk, en liten neve finsnittet bladpersille. Litt paprika og korianderpulver holder på fuktigheten. Ikke salt denne, da bare renner det.

    Guacamole lager jeg enkel til denne retten, men med mye syre og litt salt for å være en god kontrast til den søte salsaen. Avacado, masse lime, hvitløk, salt, pepper og litt cuminpulver.

    Smører lefsa med guacamole, legger på bønner, salsa på toppen, noen friske salatblader. Enkel, mettende og fersk mat!
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ prøv å rive med litt av limeskallet i guacamolen, det funker bra. Begynte med det etter tips fra Hr. Hellstørm på TeVe. Pleier også å slege med litt korianderblader, men det visste du nok selv at funker...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    På en mer highend guaca kjører jeg gjerne koriander, fiiiiinsnittet rødløk og litt tomat i tillegg. Tipset med limeskall skal testes!
     
    N

    nb

    Gjest
    Her om dagen lagde jeg fries ala Heston Blumenthal, som Endre Ramsvik fra Ylajali ganske frekt gav fremgangsmåten på i DN for noen uker siden, uten å henvise til opphavsmannen. Man gjør som følger:

    - Skjær poteter i båter/staver og legg i (rennende) kaldt vann i 20-30 minutter for å fjerne overflatestivelse
    - Legg i kjele med kaldt vann, kok opp og la koke i ca 20 min (avhengig av størrelse/type) til det er like før de faller fra hverandre.
    - Legg på en rist/tallerken og la de dampe av seg og kjøle seg ned
    - Sett hele sulamitten i fryseren i en times tid
    - Friter først på ca 120 grader 5-7 minutter til de er gyldne og begynner å bli sprø
    - Ta ut og la renne av seg på kjøkkenpapir
    - Hev temperaturen til 180 grader og friter for andre gang til fargen er ritkig og de er knasende sprø
    - Ha over på papir og ha på godt med salt før de tørker helt.

    Dette gir legendarisk sprøe pommes frites, men det tar litt tid og krever litt planlegging. Steket med kokingen og frysingen fjerner svært mye fuktighet, samt at kokingen gjør overflaten ujevn og man får følgelig en større flate som tar til seg olje.

    Oljen kjøles ned, has tilbake på flasken, settes kaldt og kan brukes flere ganger.

    Påmmfri er godt til svært mye, jeg tok den sammen med en passe blodig biff av passe størrelse, som eksempelvis dette prakteksemplaret jeg kjøpte på Strøm-Larsen i Oslo:

    t-bone.jpg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.455
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^ prøv å rive med litt av limeskallet i guacamolen, det funker bra. Begynte med det etter tips fra Hr. Hellstørm på TeVe. Pleier også å slege med litt korianderblader, men det visste du nok selv at funker...
    litt granateple kan også være godt i guacamolen..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.866
    Antall liker
    86.093
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    Vafler på vaffeldagen seff og da pølse i vaffel!

    Ille bra

    081 (500x334).jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stekt egg, karbonade og brød. Ja, også ketchup da.


     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    trenger ikke merkedager for pølse i (lust)waffel, naturlig sikringskost ved de store slaga. Type episk, kommer sikkert bok om et centennium eller halvt
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.866
    Antall liker
    86.093
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Beef Lok Lak

    En rett fra Kambodsja som er lett å lage.

    Terninger av mørt biffkjøtt marineres i en blanding av soyasaus, østaerssaus, pepper, hvitløk, fiskesaus, ketsjup og litt sukker, (finn menger og oppskrift på nettet om man har lyst til å prøve)

    Så steker man noen båter med løk og heller i kjøtt og marinade og steker/putrer det til det er mørt.

    legges på en seng av salat med litt tomat og agurk rundt, og litt ris til.

    Rulles i salatblader og dyppes i en saus laget av:

    God pepper, havsalt, litt palmesukker og saften av en lime. (Kan også bruke hvitløk om man vil)

    Enkelt og snadder.

    Den dippen der er spesielt å anbefale. Bruk generøse mengder Kampot Pepper om man får tak i, men annen sort pepper kan også brukes.

    Kampot pepper var en åpenbarelse, og anbefales om man er glad i pepper. Man kan lett bestille det på nettet og dette kommer med mine varmeste anbefalinger!


    Starling Farm | Kampot Pepper

    Man kan bestille pepper ved å kontakte dem. I Phnom Penh var prisen rundt $15 for 300g og ca $36 for en hel kilo vakumpakket svart pepper. Man kan også kjøpe rød og hvit pepper, som var litt (men ikke mye) dyrere. Rød er den modne pepperen (fruktig og litt mildere, sikkert konge til sjokolade, frukt og desserter), og den hvite er den røde hvor skallet er fjernet. Alle har sin distinkte aroma.

    Er man glad i pepper er dette vel verdt å bestille! Den er helt nydelig! I mai starter de årets innhøsting så bestiller man litt etter det er den nok helt fersk.

    ff686df4524e4d18b7aa2fb4f7e0e698.jpg

    Siden vi i Norge generelt bruker mye pepper i maten vil denne virkelig kunne løfte våre lokale retter til nye høyder. Gleder meg rett og slett til å bruke menger av denne i neste fårikål.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Middag, om ikke i dag så på søndag.Fruen hadde nattevakts helg og jeg hadde fri så da falt middagslaging på far!;)

    Har dessverre ikke bilder å legge ut, men måltidet ble således:

    Forrett:

    Noen tynne skiver "Fenapølse", dvs. spekepølse av fenalår.
    Noen tynne skiver av speket svinefilet.
    Noen tynne skiver speket bjørnekjøtt
    Anrettet på en tallerken sammen med godt modnet Brie, en godt modnet spansk ost som jeg fant på REMA:confused: ( husker ikke hva den heter i farten ) og en "Baby bel"
    Osten var dandert med fikensyltetøy (den spanske), appelsin-fersken honning (brie), og syltet gresskar (Baby bel).
    Servet med hjertesalat, strimlet gulrot og rømme med akasiehonning, samt nystekte bagetter skåret i tynne skiver.

    Hovedrett:

    Ovnsstekte kalkunbryst dandert med skinnfrie appelsinbåter, hjemmelaget appelsinsaus, mandelpotet og rotgrønnsaker.

    Dessert:

    Gresk yoghurt med innrørte aprikoser.

    I og med at fruen skulle på jobb ble det servert iskaldt vann til alt.

    Men "normalt" ville jeg ha servert en iskald "Innis & Gunn Rum Cask" øl til forretten,
    en kraftig rødvin til hovedretten,
    og en hvit eller rosa sprudlende vin til desserten, gjerne en russisk rosa "champagne".
    Kaffe og Gilde Non Plus Ultra helt til slutt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fiskehandleren hadde noen store flott rødspetter i dag, så da ble det en slik. Var også innom Rendyrka og fant skorsonnerot der. den har jeg ikke brukt før, så jeg ble litt nysgjerrig og kjøpte noen røtter.

    Rødspetten ble helsteik i ovn. Litt salt og pepper, olje og noen sitronskiver i bunn. Lager seg eller helt selv.

    Kokte poteter og smørdampede skorsonnerøtter og gulrøtter med sitron og lime.

    Det ble riktig godt. Rødspette er en fin matfisk, og lager man den på denne måten er det jo intet arbeid med den overhodet. skorsonneroten var mild og fin i smaken, pepper/lime-smøret ble kanskje litt dominerende slik at de fine nyansene i smaken ble litt bortgjemt. Neste gang blir det mindre krydder på denne.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hummersalat
    man tager kjøttet ut av en hummer og blander det med majones/rømme, saften av en stor sitron, pepperog salt, dill og asperges type hvit.
    Fersk loff og chablis
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her hadde vi megastor krabbe og baguette, majones, smör og sitron til forrett med en sydafrikansk hvitvin. Rökt stekt makrell med römme potet og agurksalat til hovedrett, en Fransk Riesling til. Frukt med krem til dessert, såkalt ferskensopp lagd av fersken og banan på krem.

    Sjömaten kjöpt på fiskehandleren i Strömstad.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.866
    Antall liker
    86.093
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    I dag ble det pannestekt egg på kortreist bortebakt håndplukket loff fra den lokale kjøbmand (Kiwi), dandert med soltørket atlanterhavssalt fra samme sted og toppet med kvalitetsbearbeidet tomater uten tilsatte stoffer fra selveste Heinz. En vårgrønn dusk med persille pyntet det hele. Alt ble behørig skyllet ned med dobbeltrenset vann fra Glomma aka Bonaqua. Så enkelt kan en mandagsmiddag fortone seg hvis man bare gidder...Bon apetit
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg likker godt å lage litt Thai mat av og til, og har vært på jakt etter originale oppskrifter et stykke tid.
    Etter litt søking kom jeg over siden "Hot Thai Kitchen" som på en enkel måte viser og forklarer hvordan Thaiene lager maten fra bunn av, noen ganger tar hun som meg og jukser litt og buker ferdige paster.

    Legger ut linkene til nettsiden og Youtube kanalen hennes.
    Hot Thai Kitchen | Official Site
    PailinsKitchen - YouTube

    Personlige favoritt paster.



     
    N

    nb

    Gjest
    Prøvde noe nytt i går som rett og slett var veldig, veldig godt. Fra en liten vietnamesisk kokebok jeg har (The Vietnamese Bible)

    Tre vårløk (kun det hvite) finsnittes, tre fedd hvitløk finhakkes og moses til en pasta i morter. Tilsett 3 ss honning (enklest å bruke flytende honning her), en ss sukker, 2-3ss fishsauce etter smak og juster syren med limesaft (saften fra en halv til en lime burde være passe). Rør guffa godt sammen.

    Skjer nakkekoteletter av bena og skjer i centimetertykke strimler. Bland godt med guffa over og la stå en time på benken eller lengre i kjøleskap.

    Tre bitene på bløtlagde grillspyd og stek på grill eller på sterk varme m/ grillelement i stekeovn. Skal være litt svidd på kantene og passe gjennomstekt, men ikke kremert.

    Til ymse asiatiske retter med svinekjøtt pleier jeg å bruke de "best pris" - svinekotelettene fra REMA 1000. De koster nesten ingen ting, type 40 kroner kiloen, og så er det gjerne litt ukurante stykker med godt med fett på slik at de faktisk smaker noe og ikke blir tørre.
    Server med ris, strø ristede og saltede peanøtter over, en god neve frisk koriander og litt hoi-sin-saus til dipping.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Etter litt søking kom jeg over siden "Hot Thai Kitchen" som på en enkel måte viser og forklarer hvordan Thaiene lager maten fra bunn av, noen ganger tar hun som meg og jukser litt og buker ferdige paster.
    I følge betjeningen på A food market i Oslo er det visstnok veldig tydelig når norske nordmenn har fått dilla på asiatisk mat, da kommer det med lange handlelister for å lage currypasta selv, noe angivelig knapt noen "innfødde" gidder til daglig;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I følge betjeningen på A food market i Oslo er det visstnok veldig tydelig når norske nordmenn har fått dilla på asiatisk mat, da kommer det med lange handlelister for å lage currypasta selv, noe angivelig knapt noen "innfødde" gidder til daglig;)
    Skjelden jeg tar meg bryet med slikt om det er thaimat e.l., her er det helt grei å bruke ferdiglaget. Men skal man lage litt ekstra god indisk (i litt større mengder i alle fall) er det verdt å ta seg bryet. Er ikke så all verdens mye styr egentlig heller. Krydder, mortar, løk, fett og en blender.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Igår var det grilla ( på grillpanne ) kamskjell. Lun Kongekrabbe og hvitløk marianerte Scampi. servert på en rask gragu av baby mais, sukkererter, cherrytomat og søtpotetpure.

    Sinnsykt godt!
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Jeg grilla en svinekotelett med noe marinade av noe slag. Spiste delikat grill potetsalat til. :)

    ikke noe gourmetopplevelse akkurat, men smakte ikke så ille.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.866
    Antall liker
    86.093
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    I ettermiddag ble det middag med en meget god venn på indisk restaurant. Knallsterke sauser med masse hvitløk til marinert kylling og ris. Nydelig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    uten smør,men med rørte tyttebær

    havre.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    De to andre ville ha dette

    risgrøt.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt greit, Roysen. Håper likevel det betyr at du spiser og har matlyst igjen?

    Baccalao'n din slo godt an på nattevakt for en stund siden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Til ymse asiatiske retter med svinekjøtt pleier jeg å bruke de "best pris" - svinekotelettene fra REMA 1000. De koster nesten ingen ting, type 40 kroner kiloen, og så er det gjerne litt ukurante stykker med godt med fett på slik at de faktisk smaker noe og ikke blir tørre.
    Amen!
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Helt greit, Roysen. Håper likevel det betyr at du spiser og har matlyst igjen?

    Baccalao'n din slo godt an på nattevakt for en stund siden.
    Hyggelig at det smakte. Det er nok dessverre litt begrenset hva jeg er i stand til å få i meg. Det er derfor litt avreaksjonsterapi og få ut alt jeg har lyst til å spise her. Som dere da forstår er det ikke så mye av det som blir presentert her fra min side som faktisk blir spist lenger. Det er dog oppskrifter på gamle klassikere fra denne heimen som presenteres.

    Mvh
    Roysen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enda et innlegg som er litt rart å like, Roysen...

    Men takker så mye for oppskriftene i alle fall. Skal ikke se bort fra at jeg prøver flere. Baccalaonatta ble forresten en artig historie om kampen mot omgivelsene. Kjøkkenet på jobben er, ahem, temmelig sparsomt utrustet. Jeg endte med å hente verktøy for å skru plasthåndtakene av kjelen før den gikk i ovnen....

    De beste ønsker herfra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn