Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Helstekt Stange-kylling. Klassisk prosedyre - koke noen hviløksfedd og en stitron ca 10 min, stikke i sitronen med en kniv og stappe sitronen og hviløken i ræva på kyllingen. Gni inn med olivenolje, salt, pepper, timian og rosmarin. 45 min på 200 grader. Så legge serranoskinke på (bacon funker også fint) og steke i ca 45 min til. 15-20 min hvile og skjer opp. Hadde ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk til. Slang på litt frisk basilikum og sorte oliven til slutt.

    Sausen lager seg selv ved helstekt kylling, bare å bruke stekeskyen.

    Nøgne Ø India Pale Ale til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Småsykt barn i hus så da ble det enkelt. Wok med kylling og sweet and sour. Slettes ikke vondt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lammecarrè på grillen. Steketermometer dekket av brunsvidd marinade (hvitløk, rosmarin og olivenolje) gjørde det hele til ren gjetting. Jeg hadde flaks, og det ble veldig godt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.969
    Antall liker
    81.758
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Havregrøt med smørøye og rød saft
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Helstekt Stange-kylling. Klassisk prosedyre - koke noen hviløksfedd og en stitron ca 10 min, stikke i sitronen med en kniv og stappe sitronen og hviløken i ræva på kyllingen. Gni inn med olivenolje, salt, pepper, timian og rosmarin. 45 min på 200 grader. Så legge serranoskinke på (bacon funker også fint) og steke i ca 45 min til. 15-20 min hvile og skjer opp. Hadde ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk til. Slang på litt frisk basilikum og sorte oliven til slutt.

    Sausen lager seg selv ved helstekt kylling, bare å bruke stekeskyen.

    Nøgne Ø India Pale Ale til.
    Høres godt ut! Gjør du et i rømertopf (leirgryte) blir det fantastisk mørt og saftig, og suppen av restene dagen etter er himmelsk
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Risotto med kyllingkraft, rosmarin, timian og hint av eple (brukte 50/50 Ringi eplemost og hvitvin der i prosessen man vanligvis bruker hvitvin. Stekte lår av Stange-kylling til. Følte meg litt lur i dag da det var knapt med tid til butikkbesøk og middagslaging, men slengte lårene i ovn varmet til 250 grader og slo så av ovnen, dro på butikken, og når jeg kom hjem var lårene godt på vei og bare å sveive sammen risottoen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.969
    Antall liker
    81.758
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Fiskekaker med poteter og gulrotrasp
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Grillet lammepølse, bratwurst og chorizo. Tilbehør potetsalat, men jeg spiser den ikke. Trenger bare øl til.
    De unge foretrekker Gilde Grillpølse. Den er helt uten smak og mening.Men hver sin smak, og det er nesten ferie.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.969
    Antall liker
    81.758
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    First Price Lapskaus med tyttebær
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Har noe som godgjør seg i kjøleskapet som jeg skal lage imorgen...
    Indrefilet av svin som ligger å koser seg i en indisk marinering.
    Det, blir stas...

    Olivenolje + Garam masala pulver + kjøtt + litt melk som har gått ut på dato... (faktisk... det beste.. )

    mvh
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.969
    Antall liker
    81.758
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    2x Pølse i vaffel med rekesalat, på Shell....nammenam

    illustrasjonsbilde

    IMG_6373.jpg
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    22.7 Grisefest.

    Frokost: stor dose tørrsaltet bacon med 2 gårdsegg. Lunch: Spareribs. Middag: Langtidsstekt svinestek. Drikke: Aas Pils, Gammel Oppland.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stod ikke personlig for middagen ,men jeg plukket ut fisken og kona sørget for en god hjemmemiddag med norsk regnbueørret her Syden. Hvorfor får vi ikke tak i fersk små ørret i butikkene hjemme? Herlig å nyte perfekt ørret i solen.. Forretten er helt lokal!!..Fortsatt god ferie folkens...:cool::cool:
    forr.JPG orret.JPG uys.JPG
     
    Sist redigert:

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    409
    Antall liker
    32
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Idag ble det pasta carbonara til meg om min kollega. Imorgen skal han lage komla til oss:)Deiligt!!
     
    N

    nb

    Gjest
    Kalveburger av kvernet entrecôte fra harryhandel. Fetet opp med andefett og smaksatt med bladpersille, hvitløk, sjarlottløk, salt, pepper og et hint av cayennepepper. Stekt medium rare og slengt på en lett ristet foccacia. Og fetaost på toppen. Litt salat, og en enkel dressing av sherryeddik, olivenolje, salt, pepper, sennep og hakket frisk basilikum. Råstekte potetbåter til.

    Mycket godt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ikke dårlig, nb.

    Her ble det enkelt etter 8 timer tungt arbeid ute; Svinekoteletter - godt krydret og stekt på panna, nypoteter, salat, mais og rømme. Ekstra godt når man er deilig utslitt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kalveburger av kvernet entrecôte fra harryhandel. Fetet opp med andefett og smaksatt med bladpersille, hvitløk, sjarlottløk, salt, pepper og et hint av cayennepepper. Stekt medium rare og slengt på en lett ristet foccacia. Og fetaost på toppen. Litt salat, og en enkel dressing av sherryeddik, olivenolje, salt, pepper, sennep og hakket frisk basilikum. Råstekte potetbåter til.

    Mycket godt.

    hørs digg ut, ja.
    fete opp med andefett er genialt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Laget til middag i dag?

    Dro kortet på den lokale Kinarestauranten!
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Kjøpte Sven Nordin-mat tidligere i sommer i Skei i Surnadal (har fortalt det før: hard, seig ytre som bare var dritt; gikk til bikkja).

    I dag konsumerte vi mørbrad fra Uruguay, Black Angus, Centra. Lot den ligge i ovnen ved ca. 50 grader C. i ca to timer, da holdt den 37 grader idet jeg tok den ut. Kjørte den hardt (rolig nå!) i grillpanne. Hvilte ett kvarter. Resultatet: Virkelig bra! Mør, saftig og med flott kjøttsmak. Den satt m.a.o. bra og Nordin og Reitan kan dra på mattur alene, f.eks. med en engangsgrill på Nesøya.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Frokost på Hafjell for noen uker siden. Cola til frokost! Mycket bra.








    Enkel grillmat på fjellet.

     
    N

    nb

    Gjest
    Siden jeg oppdaget at SmartClub hadde Stange-kyllinger til 60 kroner kiloen rasket jeg med meg noen da jeg var der uansett, så har spist en del kylling i det siste. Har brukt til fajitas, fyllte pitapbrød, grillet bryst, helstekt i ovn og i dag ble lårrestene fra gårsdagens grilling brukt til klassikeren baskisk kylling. Man gjør som følger:

    Del en kylling i passe mange deler, jeg brukte kun lårene som jeg delte i to. De var store nok til to voksne og en snart 3-åring.
    Krydre kyllingbitene med salt og pepper og brun de godt i panne. Mest kosher er i ande- eller gåsefett, men olje funker fint om du ikke har
    Sett de i ovnen på 180 grader.

    Skjer følgende i lange strimler:
    - en gul paprika
    - en grønn paprika
    - en rød paprika
    Bruk en 4-8 tomater (avhengig av størrelsen). Skold de i kokende vann i 10-15 sekunder og ha de over i kaldt vann. Skjer snitt i de, flå av skallet, del de i fire og ta ut frøene og kast det.
    Skjer en stor løk i tynne skiver
    Finhakk 3-5 fedd hvitløk etter smak
    Finhakk en liten chili

    Stek paprikaen, chilien, løken og hvtløken i fettet fra kyllingbruningen. Ha i tomatene etter en liten stund og la det surre litt.

    Ha over en god klunk hvivin (ca en desiliter).

    La putre en halvtime under lokk i panna. Ha i kyllingbitene og la de surre med en 15-20 minutter.
    Smak til sausen med salt og pepper. Kanskje trengs litt sukker og en liten dæsj tomatpure om tomatene ikke var top notch, noe det jo er ganske stor risiko for her til lands.

    Stek god skinke i tynne strimler sprø, eller bruk spekeskinke eller bacon.

    Sett gryta på bordet, strø over sprøstekt skinke og finhakket bladpersille.

    Jeg steker kyllinglårene i ovn mens grønnsaksguffa putrer for å være sikker på at de er ferdige og kjøttet løsner fra bena. Kyllinglår tåler mye juling, så stek heller for lenge enn for lite. Det er best når kjøttet løsner fra bena. Bruker du bryst må du passe litt bedre på, de blir fort tørre. Kyllingbryst pleier jeg å ta på 72 grader om jeg bruker termometer, da er de gjennomstekte og safige. Kan tas litt tidligere om kyllingen kommer fra noen du stoler på;)
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Siden jeg oppdaget at SmartClub hadde Stange-kyllinger til 60 kroner kiloen rasket jeg med meg noen da jeg var der uansett, så har spist en del kylling i det siste. Har brukt til fajitas, fyllte pitapbrød, grillet bryst, helstekt i ovn og i dag ble lårrestene fra gårsdagens grilling brukt til klassikeren baskisk kylling. Man gjør som følger:

    Del en kylling i passe mange deler, jeg brukte kun lårene som jeg delte i to. De var store nok til to voksne og en snart 3-åring.
    Krydre kyllingbitene med salt og pepper og brun de godt i panne. Mest kosher er i ande- eller gåsefett, men olje funker fint om du ikke har
    Sett de i ovnen på 180 grader.

    Skjer følgende i lange strimler:
    - en gul paprika
    - en grønn paprika
    - en rød paprika
    Bruk en 4-8 tomater (avhengig av størrelsen). Skold de i kokende vann i 10-15 sekunder og ha de over i kaldt vann. Skjer snitt i de, del de i fire og ta ut frøene og kast det.
    Skjer en stor løk i tynne skiver
    Finhakk 3-5 fedd hvitløk etter smak
    Finhakk en liten chili

    Stek paprikaen, chilien, løken og hvtløken i fettet fra kyllingbruningen. Ha i tomatene etter en liten stund og la det surre litt.

    Ha over en god klunk hvivin (ca en desiliter).

    La putre en halvtime under lokk i panna. Ha i kyllingbitene og la de surre med en 15-20 minutter.
    Smak til sausen med salt og pepper. Kanskje trengs litt sukker og en liten dæsj tomatpure om tomatene ikke var top notch, noe det jo er ganske stor risiko for her til lands.

    Stek god skinke i tynne strimler sprø, eller bruk spekeskinke eller bacon.

    Sett gryta på bordet, strø over sprøstekt skinke og finhakket persille.

    Jeg steker kyllinglårene i ovn mens grønnsaksguffa putrer for å være sikker på at de er ferdige og kjøttet løsner fra bena. Kyllinglår tåler mye juling, så stek heller for lenge enn for lite. Det er best når kjøttet løsner fra bena. Bruker du bryst må du passe litt bedre på, de blir fort tørre. Kyllingbryst pleier jeg å ta på 72 grader om jeg bruker termometer, da er de gjennomstekte og safige. Kan tas litt tidligere om kyllingen kommer fra noen du stoler på;)
    Hold opp! jeg blir sulten
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.969
    Antall liker
    81.758
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Havregryn med sukker og melk
    Appelsinjuice (med fruktkjøtt) til dessert!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fiskeboller i hvit saus med poteter, kokte gulrøtter, karri og tyttebærsyltetøy. :D
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Kalveburger av kvernet entrecôte fra harryhandel. Fetet opp med andefett og smaksatt med bladpersille, hvitløk, sjarlottløk, salt, pepper og et hint av cayennepepper. Stekt medium rare og slengt på en lett ristet foccacia. Og fetaost på toppen. Litt salat, og en enkel dressing av sherryeddik, olivenolje, salt, pepper, sennep og hakket frisk basilikum. Råstekte potetbåter til.

    Mycket godt.
    Det må ha vært verdens best burger! Men er det ikke helligbrøde å kverne utsøkt kjøtt som kalve-entrecote?..
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    På ingen måte. Brukes biffkjøtt kan man steke medium rare og entrecote har en del fett noe man trenger for å få saftig burger. Det koster heller ikke særlig mer for entrecote enn for karbonadedeig.
     
    N

    nb

    Gjest
    I dag ble det ovnsstekt svinebog av Edelgris fra Gilde med sursøt saus og endiver - en kreasjon fra en Hellstrøm-bok. Terningkast 2+ uten at jeg skal legge skylden på Hr. Hellstrøm for akkurat det. Edelgris my ass først og fremst - den var ikke mye edel. Endivene ble for bitre og sausen ble noe tynn selv om sistnevnte smakte godt (sukker smeltet til lys karamell, sherryedikk, kokekraften fra endivene, safran, malt koriander, salt og pepper og en klunk smør og olivenolje).

    Lagde 8 liter bolognaise i går, så nå blir jentungen fornøyd en stund fremover i alle fall.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    I dag ble det ovnsstekt svinebog av Edelgris fra Gilde med sursøt saus og endiver - en kreasjon fra en Hellstrøm-bok. Terningkast 2+ uten at jeg skal legge skylden på Hr. Hellstrøm for akkurat det. Edelgris my ass først og fremst - den var ikke mye edel. Endivene ble for bitre og sausen ble noe tynn selv om sistnevnte smakte godt (sukker smeltet til lys karamell, sherryedikk, kokekraften fra endivene, safran, malt koriander, salt og pepper og en klunk smør og olivenolje).

    Lagde 8 liter bolognaise i går, så nå blir jentungen fornøyd en stund fremover i alle fall.
    Gidder du å dele oppskriften din på bolognaise nb? mulig du har postet den før men jeg finner den ikke
     
    N

    nb

    Gjest
    Gidder du å dele oppskriften din på bolognaise nb? mulig du har postet den før men jeg finner den ikke
    But of course: Jeg gjør stort sett som følger med litt lokale variasjoner (dette gir ca 6 porsjoner for to voksne). Det italienske husmorlauget har sikkert innvendinger på hvor autentisk dette er, men det får så være:
    - finahkker to-tre stilker stangselleri, et par gulrøtter og et par gule løk, store mengder hvitløk og litt chili
    - steker grønnsakne i oliveolje til de er myke (det tar ganske lang tid før stangselleri og gulrot blir myke). Pleier å ha i løk og hvitløk etter ca 10 min slik at det ikke skal bli svidd eller brunt.
    - steker i mens ca en kilo kjøtt. Selvkvernet er best men jeg bruker ofte bare karbonadedeig og/eller kjøttdeig. Kryder kjøttet med pepper og timian under steking.
    - steker en klunk bacon eller panchetta
    - når grønnsakene er myke har jeg i kjøttet og baconet. Skrur opp varmen kraftig, har i litt tomatpure og lar det surre et minutt
    - har i et par dl rødvin og lar den koke helt inn
    - har i hermetiske tomater. Bruker Mutti, og de har en type som heter "passata" som er ganske tynn tomatpure, pleier å bruke ca 50/50 av hele tomater med saften og denne "passaten". Skyller ikke ut boksene for å få med restene da sausen erfaringsmessig blir for tynn / må koke for lenge da
    - har i godt med oregano, timian og rosmarin og et par-tre-fire lauberblad litt avhengig av størrelsen


    Lar det putre et par timer, juster mengden chili og smak til med salt og pepper.

    Variasjoner:
    - et par dl demi-glace fra okse er veldig godt å ha i og gir en helt annen dybde til sausen. Jeg bruker som regel det.
    - ha i et par spiseskjeer med sherryeddikk og litt sukker til slutt
    - ha i mye finhakket basilikum til slutt
    - det er godt med litt knuste fenikkelfrø i. Kanskje ikke så barnevennlig, så jeg bruker ikke det til vanlig. De gir mye smak, så vær forsiktig med mengden.
    - ha i stjerneanis under kokingen

    Fallgruver:
    - kjøttdeig er ganske salt i seg selv, ditto er baconet, så ikke ha i salt utover det før helt til slutt når smaken har etablert seg
    - brukes buljong fra glass eller terning fremfor demi-glace er denne ofte ekstremt salt, så da blir dette enda viktigere.
    - blir sausen for bitter kan det justeres inn med litt sukker, men med gode tomater fra boks bør det ikke være nødvendig
     
    N

    nb

    Gjest
    Takker og bukker! skal kopieres
    Håper det faller i smak, jeg glemte å si at til den mengden vil jeg bruke 5-6 bokser med tomatguffe. Jeg porsjonsfryser for å ha det kjapt klart, ca 500g ferdig saus holder hjemme hos oss til to voksne + ett barn. Det er ganske mye kjøtt og mye smak, så da trengs ikke så veldig mye. Synest ikke det er så delikat med pasta som bader i saus akkurat.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Hvalbiff (hvor på hvalen er ukjent, har aldri fått vite det). Kjøpt på Fiskeriet i Sandvika. Lynkjapt i grillpanne. Koononga Hill (AUS). 2010. Veldig bra!
     
    N

    nb

    Gjest
    Bog fra Edelgris, andre episode. Var litt mer edel enn den første. Brunet kjøttet sammen med hvitløk og slengte det i ovnen på 85 grader. Der stort det til kjernetemperaturen var i underkant av 70 noe som tar en hel del timer.

    Enkelt tilbehør: Råstekte nypoteter krydret med salt og pepper, samt gulrot og persillerot stekt i olivenolje sammen med timian og glasert med honning til slutt.

    Sennepssaus laget ved å frese sjarlottløk og hvitløk i olje, slenge i et par teskjeer hvitvinseddik og en dl hvitvin og la det koke helt inn. Så en spiseskje god sennep, et par del kalv fra kraft eller storfe og la det putre en ti-femten min. Sil sausen og jevn evt om du vil ha den tykkere. Visp inn en god klunk smør til slutt. Slengte også i litt finhakket bladpersille, noe som funket bra i denne settingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn