Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Matlei siste dag i ferien så da blir det løksuppe med baconbiter til.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg lager av prinsipp ikke egen barnemat, men dagens burgervariant ble litt vel spennende for familens snart 3-åring:

    Kvernet svinkjøtt og bacon smakssatt med finhakket sitrongress, revet ingefær, hakket koriander, sjarlottløk og pepper. Ble under stekingen penslet jevnt med en guffe bestående av ketjap manis (søt soyasaus), sherryeddig (oppskriften sa tørr sherry, men det hadde jeg ikke), frisk koriander, lønnesirup, malte anisfrø og chiliflak.
    Ble servert på en salat av sukkererter, redikk og mynte. Dressing på soyasaus, sesamfrø, olivenolje, sukker, risvineddik, koriander, salt og pepper.
    Ingefær- og plommerelish med hakkede plommer, hakket syltet ingefær, presset hvitløk og søt chilisaus (fra flaske).
    Focaccia med god olivenolje på til.

    Det ble godt selv om kjøttet totalt set hadde litt for lite fett.

    Jeg er også veldig glad for at jeg trosset sommervarmen og stekte dette på panne, det hadde blitt et helvetes griseri med den pensleguffa nedi grillen.

    bilde-1.jpg
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    I serien "gode ting som tar null tid å lage" presenterer vi i dag Spaghetti med tunfisk, vårløk, fenikkel og dill. Som følger:

    - sett pastavann på kok (ta gjerne en øl mens det koker opp, det rekker du fint - denne retter tar nada tid)
    - ha i pastaen og kok så lenge den skal
    - imens finkutter du et fedd hvitløk, ca en halv fenikkel og en liten bunt vårløk og en liten neve dill
    - sleng dette minus dillen i en stekepanne og surr en liten stund
    - når pastaen er ferdig kokt siler du den og slenger det på en tallerken
    - sleng grønnsakene over, gi et par gode drag med pepperkverna, ha i en boks hermetisk tunfisk, klem over litt sitronsaft og hell en raus mengde god olivenolje over.

    Voila, middag på under 15 minutter. Tiden det tar avhenger mest av om du har induksjon med booster for å få kokt opp vannet fort eller ikke.

    Etter en idé av Dagbladet-Viestad - hans variant har ikke steking av grønnsakene og inneholder ikke hvitløk og medfører følgelig enda mindre arbeid.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Enda et bidrag i serien "gode ting som tar null tid å lage" - også denne gangen med fisk.

    Siden sesongen for pakistanske mangoer er på hell så er det ikke helt tiden for dette, men skitt au

    Laks med mango- og avokadosalsa. Laks krydret med salt og pepper stekt medium rare ca i olivenlje.
    Salsa med mango (fortrinnsvis pakistansk/indisk), avokado, evt noe god melon, litt olivenolje, et hint cayennepepper og sitronsaft.
    Pynt med frisk koriander

    Gjøres greit ferdig på under 15 minutter.

    laks.JPG
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Stekt bryst fra Stange-kylling, spinattagliatelle, bacon, revet parmesan, stekt kantarell og aromasopp. Saus på sjarlottløk, hvitløk, fløte, revet parmesan, store mengder pepper og bladpersille.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Dagens kjappis: Entrecôte i tortillalefse med mangosalsa

    Entrecôte krydert med salt og pepper, stekt medium rare i grillpanne. Gnidd med et halvt fedd hvitløk etterpå.
    Mangolsalsa med en mango i små terninger, en grillet paprika i små terninger, en avokado i små terninger, et par skiver rødløk finkuttet, et passe dose koriander og sitronsaft.
    Også veldig godt med blåmuggost til.

    bilde-2.JPG
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Grandiosa med ækstra ost. + 1 boks med noe gjæret malt.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    N

    nb

    Gjest
    Ikke akkurat middag, men lagde en batch kyllingkraft i går. Det er litt prinsippet om ikke å kaste mat - det går en del kylling og jeg kjøper alltid hele kyllinger og parterer selv, så det blir en del skrog til overs. Fryser de og lager kraft når jeg har fått passe mange, denne gangen brukte jeg 7 stk eller ca 5 kilo kyllingdeler. Det koster nesten litt mer enn det smaker - ikke i penger - kyllingen har jeg uansett og så trengs det løk, gulrot, sellerirot, purre, hvitløk og litt salt og pepper i tillegg, men det blir ganske så mye oppvask av det når det skal kokes i en svær gryte, siles over i noe annet, kokes inn og skummes av. Særlig siden akkurat kyllingkraft kanskje er det området hvor ymse buljonger funker best. Og så selger de demi-glace på f.eks SmartClub som funker. Nuvel, kraft ble det - dette er en gryte som rommer 19 liter, ble totalt 4.5 liter passe innkokt kraft. Fin å bruke i supper, sauser, risottoer og lignende. Frys i passe porsjoner (jeg fryser i batcher a ca 4 dl). Brun evt kjøttet, ha i grønnsakene, hell på vann til det dekker, kok opp og la det putre et par timer. Skum av hele tiden og særlig under oppkoking og den første tiden.

    kyllingkraft.JPG
     
    Sist redigert:

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Lagde får-i-kål idag til kona og meg selv. Det er ferskt lammekjøtt nå. Kok opp og la det putre til skummet har lagt seg på toppen. Hell av vannet; det er man nødt til i denne oppskriften (selv om man da heller ut mye smak). Fyll på med ny væske, men nå med lettøl og lag får-i-kålen på tradisjonelt vis videre. Blir en smule mettende og mektig, så den passer vel best på hytta. Når det sner/regner. Flott smak.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.489
    Antall liker
    84.325
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Grei tirsdagsmiddag med Vørterøl til

    7142.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Grei tirsdagsmiddag med Vørterøl til

    Vis vedlegget 151488
    Ovenstående er blandt de tingene jeg aldri får i meg mer (p.g.a. heftig spying) i tillegg til lunken Rom & Cola, fettlever fra gris, Gin/Tonic (samme hvor kald) , jordbærbrus fra Fun, TPC Lys lapskaus, syltet gresskar, Reserveproviant, lungemos, nyrer fra gammel sau, frossen Pytt-i-Panne og litt til.

    Men jeg elsker lutefisk, gammelost, pultost, "råtne" oster og alt av vin og øl. Pluss en del brennevin. Rare greier.

    Litt OT, i og med at det skulle være "Hva lagde du..." og ikke "Hva har du spydd av i dag?".
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.489
    Antall liker
    84.325
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Grei tirsdagsmiddag med Vørterøl til

    Vis vedlegget 151488
    Ovenstående er blandt de tingene jeg aldri får i meg mer (p.g.a. heftig spying) i tillegg til lunken Rom & Cola, fettlever fra gris, Gin/Tonic (samme hvor kald) , jordbærbrus fra Fun, TPC Lys lapskaus, syltet gresskar, Reserveproviant, lungemos, nyrer fra gammel sau, frossen Pytt-i-Panne og litt til.

    Men jeg elsker lutefisk, gammelost, pultost, "råtne" oster og alt av vin og øl. Pluss en del brennevin. Rare greier.

    Litt OT, i og med at det skulle være "Hva lagde du..." og ikke "Hva har du spydd av i dag?".
    Prøv med Vørterøl; da blir alt så meget bedre!
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Grei tirsdagsmiddag med Vørterøl til

    Vis vedlegget 151488
    Ovenstående er blandt de tingene jeg aldri får i meg mer (p.g.a. heftig spying) i tillegg til lunken Rom & Cola, fettlever fra gris, Gin/Tonic (samme hvor kald) , jordbærbrus fra Fun, TPC Lys lapskaus, syltet gresskar, Reserveproviant, lungemos, nyrer fra gammel sau, frossen Pytt-i-Panne og litt til.

    Men jeg elsker lutefisk, gammelost, pultost, "råtne" oster og alt av vin og øl. Pluss en del brennevin. Rare greier.

    Litt OT, i og med at det skulle være "Hva lagde du..." og ikke "Hva har du spydd av i dag?".
    Prøv med Vørterøl; da blir alt så meget bedre!
    Vørterøl og griselever? I hurtigmixeren? :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Markens Grøde!

    IMG_0834.jpg

    Dette er tiden på året da vi alle liker de gærningene som springer på skauen å skyter ulv, sånn at vi får masse deilig Lammekjøtt:)

    Gleder meg som en unge!
     
    N

    nb

    Gjest
    Da er høstens vakreste eventyr i gang. Fint på grillen er det også.

    bilde-3.jpg

    Grillet pastinakkrot og gulrot til og lagde en kald, lett saus på olivenolje (ikke den på bildet, det er en billigolje som brukes til steking o.l.), sitronsaft, finhakket hvitløk, sennep, salt, pepper og frisk timian og rosmarin.

    Limemarinert mango, melon og ananas til dessert. (Riv av skallet av et par lime med zestjern, hakk veldig fint og bland med ca 100g sukker. Hell den grønne sukkerguffa over fruktene som er kuttet i passe små biter og bland godt. La det stå en times tid (det danner seg en god del lake i bunnen av bollen, men den er veldig god så det er ikke noe problem).

    bilde-4.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Grillet isgalt med revet Pecorino pluss squash, svartøyebønner m/ olivenolje, chili & div krydder ala provence.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Grillpølser stekt på panne, poteter + gulrøtter + brokkoli-stuing og så en dæsj ketschup. Huff, må være såpass! :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Noe av det beste i verden! Tar max 5 min.. Oppvarmet ​fårikål
     
    N

    nb

    Gjest
    Noe av det beste i verden! Tar max 5 min.. Oppvarmet ​fårikål
    Fjorland?
    Men min gode mann, har man først laget en stor gryte med får i kål så er det jo en smal sak å varme den opp på ny i dagene etterpå.

    En kul måte å få får i kål i kvardagen er som følger:

    Start på vanlig måte og la vannet koke opp. Sette gryta i oppvarmet stekeovnen på ca 150 grader og slå av ovnen, gå så til sengs. Neste morgen er den ferdig.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Noe av det beste i verden! Tar max 5 min.. Oppvarmet ​fårikål
    Fjorland?
    Men min gode mann, har man først laget en stor gryte med får i kål så er det jo en smal sak å varme den opp på ny i dagene etterpå.

    En kul måte å få får i kål i kvardagen er som følger:

    Start på vanlig måte og la vannet koke opp. Sette gryta i oppvarmet stekeovnen på ca 150 grader og slå av ovnen, gå så til sengs. Neste morgen er den ferdig.
    Bare et forsøk på en spøk nb. Fårikål lager man selv
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noe av det beste i verden! Tar max 5 min.. Oppvarmet ​fårikål
    Fjorland?
    Men min gode mann, har man først laget en stor gryte med får i kål så er det jo en smal sak å varme den opp på ny i dagene etterpå.

    En kul måte å få får i kål i kvardagen er som følger:

    Start på vanlig måte og la vannet koke opp. Sette gryta i oppvarmet stekeovnen på ca 150 grader og slå av ovnen, gå så til sengs. Neste morgen er den ferdig.
    Bare et forsøk på en spøk nb. Fårikål lager man selv
    Fjordlands fårikål er ikke så ille den. Noe av det bedre som er å få kjøpt i butikken av industriell ferdigmat. Den og kveiten deres. Ulempen med Fjordland er at det er 50% eid av mafiaen, så det er med betydelige samvittighetskvaler jeg stundom handler deres produkter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Noe av det beste i verden! Tar max 5 min.. Oppvarmet ​fårikål
    Fjorland?
    Men min gode mann, har man først laget en stor gryte med får i kål så er det jo en smal sak å varme den opp på ny i dagene etterpå.

    En kul måte å få får i kål i kvardagen er som følger:

    Start på vanlig måte og la vannet koke opp. Sette gryta i oppvarmet stekeovnen på ca 150 grader og slå av ovnen, gå så til sengs. Neste morgen er den ferdig.
    Bare et forsøk på en spøk nb. Fårikål lager man selv
    Fjordlands fårikål er ikke så ille den. Noe av det bedre som er å få kjøpt i butikken av industriell ferdigmat. Den og kveiten deres. Ulempen med Fjordland er at det er 50% eid av mafiaen, så det er med betydelige samvittighetskvaler jeg stundom handler deres produkter.
    Mafiaen har et kvelende grep på markedet:mad:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    N

    nb

    Gjest
    Medium rare burger av entrecôte (restburger fra forrige burgerproduksjon*) med hissig blåmuggost på. Et par saltblader, loff, litt chili, noen tomatskiver, bbq-saus (fra flaske) og ovnsstekte søtpotetbåterer
    burger.jpg
    *) standard opplegg: Entrecote med bra med fett - type FirstPrice fra Namibia til lavere kilopris enn karbonadedeig. Whizzet i foodprosessor og tilsatt eggeplomme, bladpersille, salt, pepper, cayennepepper, hviløk, løk og gåsefett.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Madamen lager verdens beste fiskesuppe. Det er umulig å stoppe før gryta er tom.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt poteter i skiver sammen med en svær løk, innsmurt med andefett og med litt chiliflak på toppen i en langpanne, så noen sviver av lammelår på og halvannen time i ovnen. snu litt av og til, og la det kjøle litt på ettervarmen i oven.

    Snadder og enkelt.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Kokt torsk, poteter, gulrøtter og smeltet smør. Favoritten til ungene.
     

    commodus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Her går det i kyllingfilet med løk, sopp, gullrøtter og salat 5dager i uka!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.489
    Antall liker
    84.325
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En boks Spaghetti ala Capri med rød saft til
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjebab i går.

    Rester av en lårstek av kje i pita med litt grønsaker, dressing og ymse krydderiet. Ble temmelig ok.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Herlige London, Arve, du kjører på!

    Her er det "Stabburet Pai" som skal til pers etter endelig å ha fått en ferieuke. Enkelt og forhåpentligvis godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn