Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Isbjørn, stekt og så kokt i 16 timer...
    Smakte som svane..

    Egentlig smakte den bedre enn oteren jeg spiste igår, for den smakte neeesten som bever. :rolleyes:

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fiskepinner m potetmos
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    selvplukkede japanske østers som gratineres. Indrefilet av elg samt eplekake
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hjemmelaget potetstappe, pølser (kylling-kalkun)
    Så enkelt som det kan få blitt, og godt.

    /jan
     

    rovigen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    39
    Sted
    Kverneland
    Villris, kylling i creme fresch med hvitløk, sjampinjong , sjalottløk ,fløte , kyllingbuljong og grønnsaker mmm.... så godt :)
    øl og Berringer rosevin til drikke
    God helg folkens
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser grønnsakene ligger klar på benken og det rette kjøttet som hører med til fersk suppe ligger i kylskåpet.
    Det ligger ann til en fin søndag......
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Har ikke laget middag ennå. Klokka er bare 11.35.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    "Bare" 11.35?

    Her forberedes "kjøtt i mørket" av oksehøyrygg. Trenger å putre noen timer på kokeplata, noe som passer bra i det fine Oslo-høstværet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Krabbe, krabbe og krabbe med krabbe. I dag, i morgen og sikkert resten av uken.

    Hadde krabbelag i går og handlet inn rikelig, så det er mye mat igjen. På toppen av det var det noen som var ute og dykket og kom med et stort ekstralass med krabber. Så alt i alt er det sikkert 50 uspiste krabber igjen. Blir nok litt utdeling og litt frysing, men må nok tenke litt kreativt rundt krabbe noen dager nå.

    Thaicurry med krabbe er jo godt, så det blir sikkert litt variasjon over dette. Ser for meg en lang dag på kjøkkenet med rensing og tilbereding.

    Men intet skal kastes for det er meningsløst å hente opp dyrene fra sjøen og så la det gå til spille fordi man feilberegner mengdene litt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Krabbe, krabbe og krabbe med krabbe. I dag, i morgen og sikkert resten av uken.

    Hadde krabbelag i går og handlet inn rikelig, så det er mye mat igjen. På toppen av det var det noen som var ute og dykket og kom med et stort ekstralass med krabber. Så alt i alt er det sikkert 50 uspiste krabber igjen. Blir nok litt utdeling og litt frysing, men må nok tenke litt kreativt rundt krabbe noen dager nå.

    Thaicurry med krabbe er jo godt, så det blir sikkert litt variasjon over dette. Ser for meg en lang dag på kjøkkenet med rensing og tilbereding.

    Men intet skal kastes for det er meningsløst å hente opp dyrene fra sjøen og så la det gå til spille fordi man feilberegner mengdene litt.
    variasjonene over krabberøre er uendelige
     
    N

    nb

    Gjest
    Rensdyrstek fra en eller annen bonde på Matstreif. Ganske klassisk opplegg med rotgrønnsaker, stekt pære og viltsaus uten mye dilldall. Forsåvidt godt, men synest fortsatt hjort er bedre viltkjøtt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Rensdyrstek fra en eller annen bonde på Matstreif. Ganske klassisk opplegg med rotgrønnsaker, stekt pære og viltsaus uten mye dilldall. Forsåvidt godt, men synest fortsatt hjort er bedre viltkjøtt.
    det kommer ann på kvaliteten etter min mening. spiste noe vannvittig bra elg-indrefileet i sverige i helgen. lokal skutt. fantastico med rosenkål, sellerrotmos osv.
     
    N

    nb

    Gjest
    det kommer ann på kvaliteten etter min mening. spiste noe vannvittig bra elg-indrefileet i sverige i helgen. lokal skutt. fantastico med rosenkål, sellerrotmos osv.

    Ja indrefiletene pleier å være god stil både fra elg og reinsdyr. Jeg spise en surret lårstek av reinsdyr i går. Helt greit, men ingen stor opplevelse. Et lammelår til ingen penger fra Rema smaker fortsatt bedre synest jeg. Elgsteker pleier normalt å være en svært trist (og tørr) opplevlese, men det er selvsagt store kvalitetsvariasjoner.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg fisket igår ettermiddag, muttern lagde idag.
    Fikk noen fine eksemplarer tett på 2 kilo av arten Merlangius merlangus, hvitting, eller bleike som vi helst sier her i trøndelagen.

    Rene filéer, hurtig stekt i panne. Mandelpotet, smør, rømme og rårevne gulrøtter til. Blir knapt bedre. Mat for guder og meg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.857
    Torget vurderinger
    4
    Lite slår en perfekt mørnet indrefilet en dag eller to før den brått er langt fra perfekt.
    Ovnsstekte poteter.
    Litt salat og stekte kantareller.
    Jukset med ferdig bearnaise fre EK Gård. Slett ikke det værste av ferdigmat det.
    Ale fra Ægir.

    Nice !
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Det er fredag og tacotid i de tusen hjem.
    Selv går jeg for hjemmelagde fiskekaker bassert på hvitting og litt sei, samt enkelt tilbehør. Når middagen er veloverstått, blir det nok et par timer med fiskekakesteiking.......
     
    N

    nb

    Gjest
    i kveld blir det gåselever på toast med fiken og saltimbucca med, paprika, fenikkel, squash og en eller annen ostesaus. Ost eller hjemmelaget is til dessert.

    Lastet forresten opp med grytekjøtt av lam (av den kjente "fårikåldelen" av dyret) på den lokale Rimien til en femtilapp pr. kilo, så må klekke ut noen planer for det. Glden ved å gå inn på en butikk og kun kjøpe lokkeproduktet deres var som vanlig gratis.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lagde hjemmelaget pizza i går.

    Lager kjøttsausen først, bestående av 1 pk/boks grovhakket tomat, 2 ss tomatpure, ca 1/2 finhakka hvitløk (evnt en hakka kinesisk hvitløk), en dash olivenolje, basilikum, rosmarin, estragon, oregano, litt salt og litt pepper. Koker dette opp, og lar småputre.

    Blanksteker 1 stor hakket løk og har i sausen.
    Steker 1 stor, hakket søt paprika (de som ser ut som en diger chili) og har i sausen.

    Lager tacokjøttdeig etter oppskriften på pakken (ikke den ferdigstekte skitten - det er kjøttpure...). Når tacokrydderet og vannet er godt kokt inn i kjøttdeigen, har jeg det over i sausen og lar koke litt til, før jeg tar det av pannen og lar det kjøle seg ned. (Ikke ha varm saus rett på pizzadeigen - da lager du rårand på toppen av pizzaen...)

    Lager bunn, bestående av 4 dl vann, 4 ss solsikkeolje, 1 ts salt, 2 ts sukker, 3 ts tørrgjær og 10 dl "Tipo 0" hvetemel. Blander i brødbakemaskina (ca 45 min) og klemmer ut i ei godt smurt langpanne. Tips - ha godt med solsikkeolje på hendene når du klemmer ut. Om du liker tynn bunn, bruk kjevle og to stekeplater...

    Ha på den nå kalde sausen, 3-4 hakka, ferske champinjonger. Så har du på 1 1/2 pose mozarellaost og parmesan. Sett i ovnen på 200 grader i ca 1/2 time. (Til osten er godt brun).

    Velbekomme... Ha rødvin eller øl til :D
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Det er fredag og tacotid i de tusen hjem.
    Selv går jeg for hjemmelagde fiskekaker bassert på hvitting og litt sei, samt enkelt tilbehør. Når middagen er veloverstått, blir det nok et par timer med fiskekakesteiking.......
    slenger med et bilde.
    Rustikk norsk kystbondekost. Heldigvis kan vi fortsatt høste og fortære det som er utenfor stuedøra vår. Får håpe de neste generasjoner får oppleve det samme, kjenne gleden av egen fangst og høsting, og ikke minst ekte kvalitet.

    fiskekakene her er laget av ren fisk, med purreløk, (isbiter), samt litt melk og mel og ymse krydderier...

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Middag: Risgrynsgrøt med spekeplser, flatbrød og rød saft til!

    Til kvelden: "Løvebiff", pommes noisettes (potetkuler ), bernaise og salat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stekte biter med guanciale puttes en panne sammen med et glass ferdig pastasaus fra Jamie Oliver med oliven (veldig god til å være ferdigsaus!). Varmes og legges i en form. Så et lokk med grov potetmos og cheddar og peccorino på toppen. Gratineres i ovn.

    Bra og enkelt, som en slags bastardversjon av shepherds pie.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    ble biffsnadder til middag i dag + noe sjokolade is til dessert.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Indrefilet av kalv, fra egen kalv.
    Fløtepoteter, fra egen potetåker.
    Rødvinsaus, fra naboens Rema 1000
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag ble det rester fra torsdagens (hjemmelagede) fiskegrateng, skjært i biter og stekt på panna, servert med pommes frites og grov sennep. Yummi - god og billig mat :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.857
    Torget vurderinger
    4
    Jeg så den i fiskedisken på onsdag, men det var for tidlig. Jeg så den igjen i går, men det var fortsatt for tidlig. Jeg så et nytt parti i fiskedisken i dag...og klarte ikke motstå lenger. Jeg tjuvstartet lutefisksesongen.

    Lutefisk, mandelpoteter, baconterninger, ribbefett, ertestuing, bayer, aquavit.

    Men, tjuvstart er tjuvstart. Som alltid er ikke den første lutefisken så god som den skal være. Litt lite lutet, litt slækk? Godt okke som, men likevel......Vet ikke riktig, men noe er det. Kanskje bare jukset som viser seg når man er en uke eller to for tidlig ute.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hjemmelaget potetstappe, pølser (kylling-kalkun)
    Så enkelt som det kan få blitt, og godt.

    /jan
    Med eller uten røksmak? Når jeg har spist kylling/kalkun pølser så lukter det peis når jeg pisser etter middag....
    Balle
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Spaghetti ala Capri med loff og rød saft
     
    N

    nb

    Gjest
    Indrefilet av kalv, fra egen kalv.
    Fløtepoteter, fra egen potetåker.
    Rødvinsaus, fra naboens Rema 1000
    Lunch i går:

    Kalveenreôte - kortreist fra fredagens middag. Opprinnelig fra harryhandel
    Pasta fra harryhandel (tror jeg)
    Saus av Philadelphia-ost, parmesan, melk, olivenolje, basilikum, ruccola og pepper.


    kalv.jpg
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enkel hurtigmiddag fra Rema. Stekt filet av røketorsk med ferdiglaget potetmos og rømme.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kokt Seifilèt med smør og potetmos.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Karbonader, potetmos, steikt løkt og erter fra bunnen av.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.322
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stabburet på Stranda på Sunnmøre stod for matlagingen i dag, jeg bare varmet den.
    Pizza Grandioza
     
    N

    nb

    Gjest
    Lagde en asiatisk suppevariant i dag som ble ganske bra:

    Surret hvitløk, ingefær, chili, stjerneanis og korianderfrø i olje. Tilsatte ca en liter kyllingkraft, sitrongress og limeblader. Mens det putret marinerte jeg mørbradbiff i tynne skiver i soyasaus, sukker og limesaft. Skjerte en rød paprika, en gulrot, et par stilker vårløk og en squashrest i tynne staver og la på serveringsfat sammen med bønnespirer. Nudler i suppa de siste minuttene av kokingen og stekte biffstrimlene på sterk varme. Suppa smakes til med salt, pepper, limesaft og fishsauce. Så er det bare å putte i det man ønsker av de finsnittede grønsakene og kjøttet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn