Forsterkere Hva kjennetegner forsterkere med såkalt høy underholdningsfaktor?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.812
Torget vurderinger
49
Hatt MA 6300 og 7000. Til prisen vil jeg tro det meste annet spiller bedre! Du betaler vel ca 50% bare for navnet...
Som for de fleste lignende utsagn betyr samspillet, kilde, forsterker, høyttalere og rom allt.
Ingen problem og få hifi til og låte dritt, og hvis billige forsterkere hos deg låt bedre sier det mer om resten av utstyret:p
Testet mot 3 andre i samme prisklasse på Proac D40R. Living Voice ibx og Monitor Audion PL300 :)
Og her er noen andre som har testet, ikke dermed sagt at noen av dere tar feil? :)
Shootout - www.amp-shootout.com

Foruten å finne komponenter som passer godt i sammen, er også Hifi/lyd mye smak og behag.
Det viktigste er å finne noe man selv liker uten å påstå at alle andre tar feil:)

Selv har jeg en Rega Brio (2017)som jeg liker veldig godt, er sikker på at den i "mine" ører spiller bedre enn mange forsterkere opp til 10X prisen.
Men å fortelle folk at deres dyrekjøpte forsterkere dermed ikke er verdt prisen blir litt feil imo.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Spesielt når jeg leser om McIntosh-forsterkere, dukker ordet underholdningsfaktor opp. Kanskje i motsetning til forsterkere som omtales som kjedelige, eller korrekte(?)

Er det bare noe man sier, eller mener man at noen forsterkere gjør at man blir mer underholdt av disse enn av andre forsterkere?

Hva slags egenskaper er det McIntosh utstyrer forsterkerne sine med som gjør at både brukere og testere tar frem ordene "høy underholdningsfaktor" som et kvalitetsbegrep?

Er det andre merker som anerkjennes med lignende egenskaper?
McIntosh har jeg bare hørt på butikk.

Min mening:

Generelt, en forsterker med underholdnings faktor er en musikalsk forsterker.
Den får frem godfoten og en sitter å digger musikken.
Den skal også være mest mulig HI-END i lydkvaliteten.

En forsterker du blir lei av etter et halvår eller år, er ikke en slik.
Da er den bare kjedelig.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hatt MA 6300 og 7000. Til prisen vil jeg tro det meste annet spiller bedre! Du betaler vel ca 50% bare for navnet...
Som for de fleste lignende utsagn betyr samspillet, kilde, forsterker, høyttalere og rom allt.
Ingen problem og få hifi til og låte dritt, og hvis billige forsterkere hos deg låt bedre sier det mer om resten av utstyret:p
Testet mot 3 andre i samme prisklasse på Proac D40R. Living Voice ibx og Monitor Audion PL300 :)
Og her er noen andre som har testet, ikke dermed sagt at noen av dere tar feil? :)

Foruten å finne komponenter som passer godt i sammen, er også Hifi/lyd mye smak og behag.
Det viktigste er å finne noe man selv liker uten å påstå at alle andre tar feil:)

Selv har jeg en Rega Brio (2017)som jeg liker veldig godt, er sikker på at den i "mine" ører spiller bedre enn mange forsterkere opp til 10X prisen.
Men å fortelle folk at deres dyrekjøpte forsterkere dermed ikke er verdt prisen blir litt feil imo.
Veldig nysgjerrig på preampen din:) Men både C52 og D1100 er på radaren min (jeg har kun digitale kilder for øyeblikket). Vurderte du disse(?), og hva gjorde at du havnet på C2600?

S

Syncrolux

Gjest
En forsterker som begynner å brenne under drift kan ha høy underholdningsfaktor, særlig Marshall Plexi. ;)
Hehe .. joa. Jeg har hatt flere hjemmesnekrede klasse-A forsterkere som med jevne mellomrom slapp ut røyksignaler, med påfølgende DC på utgangen og svidde svingspoler i høyttalerne. Dyrt når det går et par Excel elementer i samme slengen som en hel haug med utgangstransistorer. Hvor underholdende det er må jeg si jeg er litt usikker på....

U

utgatt60135

Gjest
musikalsk forsterker.
Min forsterker finnes ikke musikalsk for ett øre. Den er dum som en stein og forstår seg ikke på musikk i det hele tatt. Den vet ikke hva det er for noe. Den forholder seg bare til tekniske ting og gjør samme jobben hver eneste gang helt uavhegig av hva den mates med.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.152
Sted
Holmestrand
Forsterkere med lav dempingsfaktor og slew rate starter transientene litt for sent og stopper altfor sent. Da får du piskesnert, lang utklingning og fet bass som mange synes er underholdende. .....
Når er dempingsfaktor/slew rate så lav at vi kan observere dette fenomenet?

Tviler på at de jeg kjenner som bruker uttrykket underholdningsverdi vil akseptere din definisjon av underholdende.
:)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.812
Torget vurderinger
49

Veldig nysgjerrig på preampen din:) Men både C52 og D1100 er på radaren min (jeg har kun digitale kilder for øyeblikket). Vurderte du disse(?), og hva gjorde at du havnet på C2600?
Noen ganger går jeg grundig til verks og lytter på flere komponenter før jeg bestemmer meg, andre ganger lar jeg lysten og magefølelsen styre.
Siden C2600 er vanskelig og få testet før kjøp tok jeg en kjangs på magefølelsen.
Har hatt C50 og C220 tidligere og var fornøyd med begge, har også hatt flere Macintosh forsterkere og lyden passer min smak veldig bra.
Valget sto mellom C52 og C2600, etter masse tråling på nett om folk som hadde testet begge falt valget på C2600.
Har også massevis av rør liggende som kan bli spennende og teste etterhvert.
Veldig fornøyd med C2600 så langt, men hadde sikkert blitt fornøyd med C52 også.

Hadde hatt Bryston i tre år nå, var veldig fornøyd, men på tide og teste noe nytt:)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2

Noen ganger går jeg grundig til verks og lytter på flere komponenter før jeg bestemmer meg, andre ganger lar jeg lysten og magefølelsen styre.
Siden C2600 er vanskelig og få testet før kjøp tok jeg en kjangs på magefølelsen.
Har hatt C50 og C220 tidligere og var fornøyd med begge, har også hatt flere Macintosh forsterkere og lyden passer min smak veldig bra.
Valget sto mellom C52 og C2600, etter masse tråling på nett om folk som hadde testet begge falt valget på C2600.
Har også massevis av rør liggende som kan bli spennende og teste etterhvert.
Veldig fornøyd med C2600 så langt, men hadde sikkert blitt fornøyd med C52 også.

Hadde hatt Bryston i tre år nå, var veldig fornøyd, men på tide og teste noe nytt:)
Jeg har Bryston nå, SP3 (analogdelen er basert på bp26, dacen er basert på bda-1) Men det kribler etter å teste McIntosh. Trenger ikke analoge innganger, men det er jo stas med rør. Så det blir enten D1100 eller c2600...og kanskje Mc301, vi får se over sommeren...

Topp Bunn