Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Kjører selv en 2000 mod BMW og tar olje service ved halvkjørt service intervall, og har til nå ikke hat de typiske ventil tikke plagene som eller er vanlig, og min er gått snart 300 000 km. (Bensin motor)

    Nå er bruksverdien større en innbytteverdien så den blir kjørt til det ryker noe dyrt.
    beskriv gjerne denne ventil tikke problematikken litt er du grei.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Citroën C4 Picasso 2009 Exclusive med tolitersdiesel og automatkasse.
    Fordi at den er rarkul og fransk og helt super til lange turer til sørvestlandet med kjernefamilien. Mine barn trenger ikke videounderholdning, og etter å ha sittet i baksetet på en Peugeot 307 SW, Løvebilen, siden de var bittesmå var glasstak del av kravspesifikasjonen til ny bruktbil. I Sitronen* har vi oppoversikt vi foran også. Fin tegning fra 2006:

    c4-picasso.jpg
    *Min mor så fransk detektivfilm da hun var ung, og en replikk var tekstet noe à la -Jeg hopper inn i min Citroën.
    Jeg hopper inn i min sitron,
    leste hun. Et selvsagt navn på en bil som har form som en ballon.
     
    Sist redigert:

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Har kikket litt på Mercedes C-klasse; og fått et tilbud. Noen her som har errfaringer med:
    Kunstskinn. Hvor bra er dette i forhold til vanlig skinn, ulemper og fordeler.
    Del-led eller helled. Skjønte at det var en del ekstra greier med helled, men lyser de bedre?
    Burmester-anlegg. Er standard bra nok, alltid vært fornøyd med standard før (Audi), og aldri vært imponert over merkenes litt dyrere lydanlegg tidligere.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjører en Passat 4motion exclusive 2008modell som jeg vurderer å bytte i en nyere Golf stasjonsvogn. Bilen er pen og Møller har tatt rust på den, bla annet taket og byttet dører. Alle servicer er overholdt. Hva kan man få for den privat?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kunstskinn=mer svett i rompa? Hvor god lyd trenger det å være i en bil? For min del blir det radiolytting og kons på trafikken. Finlytting skjer hjemme.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører Citroën DS5 (2.0 hdi sport Aut)

    CitrDS51h3_1.jpg

    Fordi jeg vil ha en bil med lekkert design, god premium feel og som skiller seg ut fra de litt kjedelige "me too" bilene Ola og Kari velger (Passat, a4, Mondeo, v60/70 etc).

    Jeg innrømmer gladelig at hver gang jeg forlater den så snur jeg meg to minst to ganger for å se på den (og blir litt flau for at jeg gjør det.. Jeg har hatt den over ett år og gjør det fortsatt).. og hvis jeg skal et sted så kjører jeg en omvei. Jeg ELSKER den <3 !!

    Jeg har også hatt to Citroën-er før denne som jeg har vært utrolig fornøyd med (en Xantia Excl. Stv og etter den en C5-2 Stv, begge helt nydelige biler å kjøre og jeg savner kanskje litt Hydractive-systemet til Citroën.. Kanskje bytte til en C5 cross snart?) Det er rimelig stor forskjell på Hydractive 3+ og stålfjæring på 18", det er det ingen tvil om :) Hvis dere aldri har testet så ta en tur innom en Citroën forhandler og finn ut hva det dreier seg om!

    Den er ganske stor, men ikke veldig praktisk. Mao ikke den ultimate småbarnsfamiliebilen, men det har vist seg at har man lyst finnes det en løsning :) 2 småbarn her og vi har aldri ikke fått plass til alt vi trengte å ha plass til :D Automatkassen gjør den kjempekomfy, men ikke spess billig i drift (0,65 ca snitt til og fra jobb. EMG kassen med robotisert manuell "automat" er nok en del billigere i drift og har fått mye ufortjent pepper i bilpressen imho. Den er kjempegod å kjøre når man bruker den slik man skal) (fikk låne en slik nå min var på service og ble positivt overrasket) :)

    Når det gjelder serviceutgifter har alle 3 Citroën-ene mine vært svært snille. Lite trøbbel og bortsett fra et par dårlige opplevelser hos noen Citroën-handlere i Oslo for 5+ år siden (Ensjø/Storo) så har jeg kun hatt positive opplevelser i det siste (Bøhm og Autovie anbefales)

    Hadde jeg hatt garasje og ikke litt færre enn ti tommeltotter hadde jeg investert i en original ds.. asap zulu!
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    ^Jeg stoppet på en rasteplass på Strynefjellet for noen år siden. Der sto det en sort C6. Nyvasket og nypolert. Det er noe av den lekreste bil jeg har sett og den passet som hånd i hanske til omgivelsene.
    Designet på den virker ved første øyekast enkelt, men ved nærmere ettersyn er det fullt av detaljer og meget harmonisk. Ringer de fra Hamar ikveld......
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Jeg kjører en Buell S1 1998 modell, denne holder jeg på å bygge om i kosetempo;)
    Kjøpte denne da min helt ombygde og trimmede Harley-Davidson FXR 1987 modell ble stjelt.
    Hadde ikke forsikret den i forhold til alle pengene jeg hadde brukt på den(ja eg var en idiot!), så fikk bare liste pris igjen.
    Så hadde begrenset med midler, og eneste sykkelen jeg virkelig likte utenom denne FXR var en slik Buell. Så etter å ha trålet nettet og reist over fjellet og hentet den har den vært min. Og denne sykkelen selger jeg aldri!! Sinnsykt høy funfactor, masse bunndgrag og sinnsykt fet lyd. Begynner å bli ganske så fet. Har ikke noen bilder her nå(er i Spania), men ligger ved bilder av lignende sykler som er bygget om. Min ligner mest på den nederste her:
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Model S85.
    Straks 14000km på under halvåret, med ren glede. Selv om jeg aldri har hatt problemer med mine tidligere biler topper denne saken alt.
    Det idiotiske gliset nekter å gi seg.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Kjører BMW fordi jeg ville prøve meg på en bil med kjøreglede og vektbalanse. Til nå veldig fornøyd med de flotte kjøreegenskaper. Gru-gleder meg dog til vinteren da dette er min første bakhjulsdrevne bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjører selv en 2000 mod BMW og tar olje service ved halvkjørt service intervall, og har til nå ikke hat de typiske ventil tikke plagene som eller er vanlig, og min er gått snart 300 000 km. (Bensin motor)

    Nå er bruksverdien større en innbytteverdien så den blir kjørt til det ryker noe dyrt.
    beskriv gjerne denne ventil tikke problematikken litt er du grei.
    Slitt kam, ender til slutt med knekt vippearm. Har opplevd det selv da jeg hadde 325i E30.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører trikk, buss og t-bane, fordi jeg ikke har lappen eller bil og bor i Oslo.
    Parkeringsplassen i kjelleranlegget leier vi ut.

    Edit: kan legge til at jeg planlegger å ta kjøretimer og lappen snart. Da blir
    det nok en relativt ny og rimelig bil med automatgir og bensin. Noe som
    mazda 3, eller en lett brukt bmw 1 serie eller audi a3. Kanskje kia ceed eller
    noe annet... Er ikke så kresen på merker, så lenge jeg slipper unna ned noe
    som ikke er for dyrt og har relativt lite feil.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ford Focus 2012 stasjonsvogn med 150 HK bensinturbo og mesteparten av utstyr. Passe stor, passe rask, passe komfortabel, passe sportslig og passe greit forbruk.

    Hvorfor: ville ikke ha diesel og lei av å betale bensinregningene på en 3.2 liters Mercedes hvor 90% av kjøreturene var under 5 km. Var også lei av å lirke Mercedesen i trange parkeringsluker, vi er tross alt 99,9% av tiden aldri mer enn to i bilen. Er heller ikke villig til å betale alt for mye for en ny bil (selv om økonomien ikke var noen begrensning), bil er tross alt transport og jeg kan ha mye moro for de pengene jeg ikke benytter på bil. Edit: Samtidig var det greit å ikke kjøre VW eller Toyota, BMW eller Audi som alle andre!

    Hvorfor ikke elektrisk? Kjører ordentlige langturer utenfor landets grenser i ny og ne, og vil ha hengerfeste. Er det noe jeg savner fra Mercedesen? Veldig lite, primært støydemping (men Focusen er svært god) og førersetekomforten, uten at det plager meg særlig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører trikk, buss og t-bane, fordi jeg ikke har lappen eller bil og bor i Oslo.
    Parkeringsplassen i kjelleranlegget leier vi ut.

    Edit: kan legge til at jeg planlegger å ta kjøretimer og lappen snart. Da blir
    det nok en relativt ny og rimelig bil med automatgir og bensin. Noe som
    mazda 3, eller en lett brukt bmw 1 serie eller audi a3. Kanskje kia ceed eller
    noe annet... Er ikke så kresen på merker, så lenge jeg slipper unna ned noe
    som ikke er for dyrt og har relativt lite feil.
    Så lenge du ikke har "bildilla" som enkelte andre av oss så er det en meget fornuftig tilnerming til dette med bilhold!

    Blir det en koreaner kan det være lurt å koste på den en tectylbehandling, samt hvis den er brukt bør du kanskje hente den et anent sted enn i Oslo/Østlandet der veiene saltes.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal du hente en bil fra et område det ikke saltes, bør du bruktimportere fra utlandet. På Vestlandet saltes det sinnssykt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Land med piggdekkforbud, eksempelvis Tyskland, sparer ikke på saltet.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    mms_img1786175921.jpg
    Etter 4 stk Citroen CX, var jeg lei av å skru. Ble da denne Accord Coupe Automat med el. skinn;

    Ganske praktisk familiebil (4 seter) med vtec:) (praktisk da det er verdens beste motor)
    senket med pirelli P7 ligger den godt i norske svinger (praktisk for de er det mange av) . Med Alpine topp modell head unit og JBL LE høyttalere, kan jeg høre på musikken jeg sjelden får spille høyt hjemme (også praktisk)
    Black Sabbath "13" surrer der nå.
     
    Sist redigert:

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    kjører en slik: iq.jpg

    var praktisk da den ble handlet,mest kjøring i by og nærområde,men blir litt pendling fremover,og ser behovet melde seg ganske rakst, da iq ikke er den beste på motorveien. Men hva skal man bytte til tro?
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Jeg kjører en Buell S1 1998 modell, denne holder jeg på å bygge om i kosetempo;)
    Kjøpte denne da min helt ombygde og trimmede Harley-Davidson FXR 1987 modell ble stjelt.
    Hadde ikke forsikret den i forhold til alle pengene jeg hadde brukt på den(ja eg var en idiot!), så fikk bare liste pris igjen.
    Så hadde begrenset med midler, og eneste sykkelen jeg virkelig likte utenom denne FXR var en slik Buell. Så etter å ha trålet nettet og reist over fjellet og hentet den har den vært min. Og denne sykkelen selger jeg aldri!! Sinnsykt høy funfactor, masse bunndgrag og sinnsykt fet lyd. Begynner å bli ganske så fet. Har ikke noen bilder her nå(er i Spania), men ligger ved bilder av lignende sykler som er bygget om. Min ligner mest på den nederste her:
    Vis vedlegget 273152
    Vis vedlegget 273153
    Vis vedlegget 273154
    Vis vedlegget 273155
    Vis vedlegget 273156
    Vis vedlegget 273157
    Kjører en X-1 i godvær og Caddy Maxi ellers. Kjekt å ha plass til store høyttalere og tunge forsterkere. 002.jpg
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    kjører en slik:

    var praktisk da den ble handlet,mest kjøring i by og nærområde,men blir litt pendling fremover,og ser behovet melde seg ganske rakst, da iq ikke er den beste på motorveien. Men hva skal man bytte til tro?
    Kjører samme selv for tiden.
    Har du atomatkasse? Manuellen er jo så langbeint at motorveien er eneste sted den egentlig fungerer skikkelig :p
    110 på andregiret går iallefall fint..

    Vær obs på at de tidlige utgavene av disse bilene (biler produsert i 2009 og første halvdel av 2010) sliter med at EGR-ventilen går tett på grunn av feilkonstruert eksosmanifold/katalysator. Dette fører til at bilen når som helst kan miste motorkraft uten forvarsel.

    Toyota Service Bulletin på problemet er EG-0064T-0811.
    Toyota Norge fikser ikke dette med mindre de selv har prøvd bilen og konstatert den som trafikkfarlig, selv om det er et problem som gjerne bare befester seg en gang i måneden skal man tro dem det har skjedd med.
    Reparasjonen er DYR hvis garantien er gått ut (eksosmanifold og katalysator må også skiftes), kommer derfor til å selge min før garantiperoiden er utløpt..

    Kommer ikke til å kjøpe noe mer Toyota av nyere dato på grunn av dette :(
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg kjører Citroën DS5 (2.0 hdi sport Aut)

    Vis vedlegget 273144

    Fordi jeg vil ha en bil med lekkert design, god premium feel og som skiller seg ut fra de litt kjedelige "me too" bilene Ola og Kari velger (Passat, a4, Mondeo, v60/70 etc).

    Jeg innrømmer gladelig at hver gang jeg forlater den så snur jeg meg to minst to ganger for å se på den (og blir litt flau for at jeg gjør det.. Jeg har hatt den over ett år og gjør det fortsatt).. og hvis jeg skal et sted så kjører jeg en omvei. Jeg ELSKER den <3 !!

    Jeg har også hatt to Citroën-er før denne som jeg har vært utrolig fornøyd med (en Xantia Excl. Stv og etter den en C5-2 Stv, begge helt nydelige biler å kjøre og jeg savner kanskje litt Hydractive-systemet til Citroën.. Kanskje bytte til en C5 cross snart?) Det er rimelig stor forskjell på Hydractive 3+ og stålfjæring på 18", det er det ingen tvil om :) Hvis dere aldri har testet så ta en tur innom en Citroën forhandler og finn ut hva det dreier seg om!

    Den er ganske stor, men ikke veldig praktisk. Mao ikke den ultimate småbarnsfamiliebilen, men det har vist seg at har man lyst finnes det en løsning :) 2 småbarn her og vi har aldri ikke fått plass til alt vi trengte å ha plass til :D Automatkassen gjør den kjempekomfy, men ikke spess billig i drift (0,65 ca snitt til og fra jobb. EMG kassen med robotisert manuell "automat" er nok en del billigere i drift og har fått mye ufortjent pepper i bilpressen imho. Den er kjempegod å kjøre når man bruker den slik man skal) (fikk låne en slik nå min var på service og ble positivt overrasket) :)

    Når det gjelder serviceutgifter har alle 3 Citroën-ene mine vært svært snille. Lite trøbbel og bortsett fra et par dårlige opplevelser hos noen Citroën-handlere i Oslo for 5+ år siden (Ensjø/Storo) så har jeg kun hatt positive opplevelser i det siste (Bøhm og Autovie anbefales)

    Hadde jeg hatt garasje og ikke litt færre enn ti tommeltotter hadde jeg investert i en original ds.. asap zulu!

    Det var da voldsomt til entusiasme pstraums :). Jeg har jo 1.6 hdi EMG, og jeg kan bekrefte at den bruker litt mindre diesel. I forrige uke kjørte jeg knappe 2000 km på Vestlandet og Østlandet under svært varierende forhold, og i følge kjørecomputeren brukte jeg 0,51 i snitt på den turen (tror det stemmer ca. bra). Med litt vilje kunne jeg nok ha klart å kommet under 0,50. Det er vanskelig å få til helt ideelt forbruk på norske veier. F.eks. har EMG-kassa en tendens til å swiche mellom 5. og 6.gir rundt 70-75 km/t, og det er jo typisk der man havner i praksis på norske sommerveier. Hadde jeg kunne kjørt jevnt flyt i 85-90 km/t hadde jeg sikkert spart noen dråper. Men EMG-kassa er slettes ikke så ille som bilpressen skal ha det til - det har du rett i.

    Jeg har dessverre aldri prøvd Hydractive-systemet, men det er helt sikkert kult. Det står en hvit C5 cross hos Bilhuset her i Trondheim. Den er stilig den også ja.

    På Vestlandet var jeg bl.a. innom Vestkapp (Stadlandet). Dessverre fikk jeg aldri rotet meg til noe bilde av bilen der oppe, og været var overskyet akkurat da jeg var der. Men her er et bilde fra nærleiken (Vestkapp i bakgrunnen):

    vestkapp_small.jpg

    ToreM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Synes Citroën DS-bilene ser flotte ut, men jeg får ikke plass i dem. Har prøvesittet en DS5, og skulle jeg kjøre den ville jeg får fryktelig vondt i hodet. Baksetet kan jeg bare glemme. Selv kjører jeg en 2000-modell BMW 530 dAT. På årets tur til Praha hadde den et gjenomsnittsforbruk på 0,67 l/mil. Nok motor til at forbikjøringer går greit, og den koser seg på motorveien i 160 km/t. Selv i Tyskland på motorveien der jeg lå i hastigheter mellom 140 og 190 km/t kom den ikke over 0,7 l/mil. Litt hardt fjæret (sportsunderstell), men det gir flotte kjøreegenskaper og ikke alt for ubehagelig på humpete vei. Behagelig langtursbil, men litt stor for småkjøring og parkering i by.

    Bildet under er ikke av min, men er et jeg fant på nettet. Min har 17" felger, ikke lavprofil. Lavprofildekk er ubehagelige og harry. Ikke ser det fint ut heller.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig om lavprofildekk....! Valentino har en fin kommentar i dieselpartikkeltråden om bil som posørverktøy......
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Synes Citroën DS-bilene ser flotte ut, men jeg får ikke plass i dem. Har prøvesittet en DS5, og skulle jeg kjøre den ville jeg får fryktelig vondt i hodet. Baksetet kan jeg bare glemme. Selv kjører jeg en 2000-modell BMW 530 dAT.

    Bildet under er ikke av min, men er et jeg fant på nettet. Min har 17" felger, ikke lavprofil.
    Jeg er vel 1,83 meter høy, og det går akkurat i DS5. Har setet i laveste posisjon, men kunne gjerne hatt setet enda litt lenger ned. Ellers sitter jeg svært godt i setet. Baksetet bruker jeg vanligvis ikke, men høye personer dulter nok borti taket i bakkant der.
    1.6 hdi blir selvsagt ikke det samme som 530 dAT. Jeg må planlegge forbikjøringer for å si det slik. Men ellers går det oppsiktsvekkende bra. På litt øde riksveier med lite trafikk hvor jeg kan la bilen "skli" i greit tempo merker jeg knapt mangel på hk.

    Jeg har jo sansen for BMW også, men jeg makter ikke forhandlerne i Trondheim. Jeg er litt sær sånn. Strandveien Auto kan jeg ikke tenke meg at jeg noensinne vil handle hos. Sulland antar jeg er en forbedring. Mest fristende for meg ville det vært hvis BMW åpnet showroom i Midtbyen med selgere som virkelig ville selge meg bil. Faren for det er nok liten, og da sparer jeg i alle fall de pengene:).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Helt enig om lavprofildekk....! Valentino har en fin kommentar i dieselpartikkeltråden om bil som posørverktøy......
    Jeg valgte bevist 17" på både sommer- og vinterdekk. Jeg vil ikke ha større felger.
    Diesel er bedre enn sitt rykte - det er i alle fall min erfaring.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Kjører en gammel Mercedes 124 E300 Diesel(den første utgaven man kan kalle E-klasse(facelift 3), som student er dette en bil som man får billige deler til, skrur på selv(byttet registerkjede, hatt ut automaten og fiksa litt på den etc. til litt mer enkle ting). Så var det utseende da.. Bilen ser mildt sagt forjævlig ut :) Rust overalt, ingen deler av bilens lakkerte deler er rustfrie. På undersiden og i bærende konstruksjon er den veldig bra, så den holder jo mange år enda :)

    Kjørte bilen på ferietur i Europa i sommer, 6000km gikk knirkefritt for vogna som straks runder 500 000km. Har gått 495 000km i skrivende stund :)

    Er i utgangspunktet BMW-Entusiast, og min første bil som jeg kjøpte som 16 åring var en 6-Serie(E24).

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig om lavprofildekk....! Valentino har en fin kommentar i dieselpartikkeltråden om bil som posørverktøy......
    Jeg valgte bevist 17" på både sommer- og vinterdekk. Jeg vil ikke ha større felger.
    Diesel er bedre enn sitt rykte - det er i alle fall min erfaring.
    Samme her. Dvs jeg har 16 på vinterdekkene.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Synes Citroën DS-bilene ser flotte ut, men jeg får ikke plass i dem. Har prøvesittet en DS5, og skulle jeg kjøre den ville jeg får fryktelig vondt i hodet. Baksetet kan jeg bare glemme. Selv kjører jeg en 2000-modell BMW 530 dAT. På årets tur til Praha hadde den et gjenomsnittsforbruk på 0,67 l/mil. Nok motor til at forbikjøringer går greit, og den koser seg på motorveien i 160 km/t. Selv i Tyskland på motorveien der jeg lå i hastigheter mellom 140 og 190 km/t kom den ikke over 0,7 l/mil. Litt hardt fjæret (sportsunderstell), men det gir flotte kjøreegenskaper og ikke alt for ubehagelig på humpete vei. Behagelig langtursbil, men litt stor for småkjøring og parkering i by.

    Bildet under er ikke av min, men er et jeg fant på nettet. Min har 17" felger, ikke lavprofil. Lavprofildekk er ubehagelige og harry. Ikke ser det fint ut heller.

    I min ungdom var 70-profil = lavprofildekk;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Ja, i min ungdom også. Det er altså ikke min bil det er bilde av. Tror sommerdekkene på min er 225/65 R17. Den det er bilde av er vel gjerne 245/40 R18 eller noe sånt. Ikke pent.

    Her er min:

    BMW.jpg

    PS: Jeg har også 16" på vinterhjulene.

    PPS: Jeg glemte jo å skrive hvorfor. Jo - fordi jeg liker å kjøre bil samtidig med at det er godt å ha god plass innimellom. Dessuten - bakhjulsdrift er gøy.
     
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Hvis et dekk har dekkside på over 10cm kan det da ikke kalles lavprofil... :cool:

    daha4e7e.jpg
    165/45/15 anyone?
    (ikke min bil - takk gud)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei kan du skjønne hvorfor noen gjør sånt med bilene sine?

    I mine øyne blir det på linje med å lime en gummilist fra Biltema på bagasjeromslokket og tro at man har fått en tøffere, bedre, eller whatever bil.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Litt avhengig av vær og humør:

    Vespa LX Touring:
    468368_10150966706100376_1079318095_o[1].jpg

    VW Scirocco 2.0 TSI/DSG
    577511_10150860084570376_1287079786_n[2].jpg

    911 Carrerra (964):
    10559886_10152534135720376_3654257583764985636_n[1].jpg

    Den øverste når jeg skal på stranden eller et sted det er vanskelig å parkere, den i midten til daglig og den nederst når jeg skal kose meg.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Kjører selv en 2000 mod BMW og tar olje service ved halvkjørt service intervall, og har til nå ikke hat de typiske ventil tikke plagene som eller er vanlig, og min er gått snart 300 000 km. (Bensin motor)

    Nå er bruksverdien større en innbytteverdien så den blir kjørt til det ryker noe dyrt.
    beskriv gjerne denne ventil tikke problematikken litt er du grei.
    Beklager veldig sent svar:rolleyes:, men etter en tid lekker oljetrykke ut av de hydrauliske ventilløfterne når bilen har stått en stund, da kommer det en tikke lyd fra ventilene til oljetrykket igjen har etablert seg i ventilløfterne. (tikkingen varer bare noen sekunder)
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Kjører selv en 2000 mod BMW og tar olje service ved halvkjørt service intervall, og har til nå ikke hat de typiske ventil tikke plagene som eller er vanlig, og min er gått snart 300 000 km. (Bensin motor)

    Nå er bruksverdien større en innbytteverdien så den blir kjørt til det ryker noe dyrt.
    beskriv gjerne denne ventil tikke problematikken litt er du grei.
    Slitt kam, ender til slutt med knekt vippearm. Har opplevd det selv da jeg hadde 325i E30.
    Har den motoren mekaniske ventilløftere? Jeg har ikke vært borti det problemet med brukket vippearm på BMW.
    Svoger hadde E21 320i som ble kjørt over 500000km, men det er mulig den fikk en lettere overhaling som jeg ikke kjenner til.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med porschen, fosse.

    guttedrømmen for mange det der.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Denne er til morrokjøring, men er på jakt etter ny bruksbil nå.

    Veldig usikker på hva det blir, men enten Audi eller VW.
    Ser for meg Golf GTD, nye Passat, eller A3, A4, A5 eller A6... Litt forskjellige biler og sliter litt med å velge. Hva jeg velger og grunnen skal jeg komme tilbake til, men i motsetning til andre her er felg og senk obligatorisk:p

    A.J.
     

    Vedlegg

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    E30 325i har en M20B25 motor med mekaniske løftere, de vil tikke litt uansett, men typisk er det problemer med slitt kam(dårlig smøring(tett oljerør) og dårlig med oljeskift er grunnen). Det skal bli ganske så slitt dersom en vippearm knekker, men det som ofte er problemet er heftig bruk(kjøring på den øvre delen av turtallsregisteret på en ikke 100% fin kam :)).

    Motorene tåler uante mengder juling og har en fin låt, den store sekseren til BMW fra samme tid; M30 serien har registerkjede og mekaniske løftere, de tikker litt de også i varierende grad, sliter nok litt mer med slitasje på kammen og knekker noen vippearmer der også. En får kjøpt oppgraderte vippearmer som er smidd og litt grovere.

    Disse gamle BMW sekserne går i evigheter om de blir behandlet bra, men det gjør vel ingen :p De er laget for å kjøres hardt, og det er jo det som også skjer. Gi de ny, god olje ofte og kjør motoren ordentlig varm, så er det bare å gi gass :)

    Min første bil var en BMW 6-serie med M30 motoren, uvisst hvor langt den hadde gått, men gikk strøkent, og jeg herjet rundt med fersk lapp hver dag og fremover i flere år. Det var aldri noe tull med den motoren, byttet olje hver 5000km.

    Min erfaring på nyere motorserier som sitter i sene E34 og E36, samt E39(M50, M52, M54) er at det er dysene som tikker mest. Tikkingen som forekommer når løfterne mangler oljetrykk er ganske harmløs, bryr meg ikke veldig om akkurat det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn