Hva kan man få for 50K ?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dr.No skrev:
50K? Tannoy Prestige Glenair til 47K pluss Denon alt-i-ett maskin til 3K måtte være et fristende alternativ. Seriøst. No
Jeg tenkte først... Erru gæern!!!
Men så.. dette er ikke dumt altså!
Tannoy Glenair, og så sparer man seg opp til resten over tid og slikt!

Problemet er jo det man kaller tålmodighet og det å være villig til å satse, og eventuelt da vente en stund til finansene er der igjen til å videreføre ting...

Jeg ser for meg at Tanny Glenair og Audio Research VS55 (En 50watt rørforsterker til rundt 30 tusen)
kunne gitt Element her det som han søker!

Dette vil gi slam varme og rimelig nøytral behandling av alle typer musikk.
Også på rimelig lavt volum!!! Skikkelig trøkk også på litt mer normalt volum.

AR VS55 har også en litt finurlig måte å gjengi musikken på.
Den er ikke det man ville kalle en soundstage champ
men konsentrerer heller innsatsen i å gi energi til musikken i ett litt mer diffust lydbilde.
Som passer rock og Dance mye bedre enn en såkalt superoppløst og "nøytral" amp som er mer vanlig å ha for da diggere av andre musikkstiler.
Jada, denne ampen driver røra litt hard, og man må bytte utgangsrøra ca hver 2-2500 timer
Det er manuell bias og man må sette seg inn i ett par ting og skaffe seg ett brukbart multimeter og slikt i tillegg!

Så kan man skaffe seg en brukbar cd spiller med volumkontroll (via fjernkontrollen seffern..)
Jeg ville nok ha sett på Quad sin cdspiller! Quad CDP2! (Denne er heller ikke kald og slikt! Har en flott og dynamisk bass!)
Kabler? Det ser man på siden. Start med noe helt greit og billig først!

Quad CDP-2 + Audio Research VS55 + Tannoy Glenair. Det vøtt!!! Da har man rock og hip hop pleasure station på stell! Det tror jeg!
Vi kan jo si at dette da er ett sånt (kommer tid kommer råd, til slikt) innlegg da.

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Rar beskrivelse av AR ::).. Hva har du hørt den med? Trådstrarter har et budsjett på 50k! Å vente med noen komponeter til man får bedre råd? Skjønner ikke helt den med mindre man får et svært bra tilbud brukt eller nytt. Glenair med noe superbillig fra Denon? Ugh... ;)
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Erland skrev:
Skulle du ha lyst til å prøve rørfoerserkeri, så hvorfor ikke se på et PrimaLuna sett med KT88. Mye kvalitet for pengene.
Har hørt Prima Luna Prologue two sammen med Klipsch Reference RF-83. Meget bra! Jeg mener uansett du ikke bør forkaste tanken om rør, med bakgrunn i dine preferanser.
 
E

Element

Gjest
klipsch rf-63, mcintosh mc275 / unison research unico se og en densen b410

er en kombinasjon jeg kunne tenke meg å prøve ut... noen som har hørt et slikt oppsett forresten ?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
WilliamPoppy skrev:
Erland skrev:
Skulle du ha lyst til å prøve rørfoerserkeri, så hvorfor ikke se på et PrimaLuna sett med KT88. Mye kvalitet for pengene.
Har hørt Prima Luna Prologue two sammen med Klipsch Reference RF-83. Meget bra! Jeg mener uansett du ikke bør forkaste tanken om rør, med bakgrunn i dine preferanser.
Det skjønner jeg ikke?
Jeg har testet Prologue five på mine RB75 og det låt som en pipestilk.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Om jeg, ut fra det som trådstarter beskriver som sitt behov, skulle tipset om alternativer, så tror jeg jammen at jeg ville sett nærmere på Audio Pro Blue Diamond V2. Jeg hørte denne på TonArt i Trondheim og jeg syntes den spilte veldig fint. Den ble sammenlignet med Klipsch RF-83, og låt etter min mening ganske mye bedre, selv om Klipsch var best på dynamikk og sikkert spiller endel høyere. Tonart har tilbud på denne nå. Koster 10.000,-
Blue Diamond har innebygget sub, så man trenger da ikke en kraftig forsterker for å drive mellomtone og diskant.
http://home.loopme.com/tonart/sites...=product&lang=nob&path=6330i21083i25217i29939



Man handler seg så en forsterker av rang, feks en Sonus Faber Musica.
http://home.loopme.com/tonart/sites...=product&lang=nob&path=6330i21083i25209i29036



Til sist handler man seg en Xindak Muse 1 deluxe og kobler denne sammen med en Harmony Design DA9.
http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1298&id=225&tid=prod
http://www.harmonydesign.se/da9.htm#




Sånn er det med den saken.
 
E

Element

Gjest
merk at jeg er villig til å senke kravene når det gjelder cdspiller og kabler for å frigjøre midler til høyttalere og forsterkeri... kvalitets kabler og cdspiller kan jeg kjøpe etterhvert.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Element skrev:
merk at jeg er villig til å senke kravene når det gjelder cdspiller og kabler for å frigjøre midler til høyttalere og forsterkeri... kvalitets kabler og cdspiller kan jeg kjøpe etterhvert.
Det synes jeg høres ut som å gå baklengs inn i fremtida. Å kjøpe dyre, avslørende høyttalere med monster-effektforsterkeri, bare for å avsløre svakhetene i alle slags plater og lydkilder er opp-ned-hifi imo.

Om det er god og underholdende musikk du er ute etter, så finn deg en super lydkilde i trygg forvissing om at de kan aldri bli for gode. Baktunge systemer, dvs flotte høyttalere (jeg ser på effekttrinnet som psu'en til høyttalerne) med kjipe kilder, er så og si aldri vellydende.

Har man gode høyttalere som passer rommet, så trenger de ikke være veldig dyre; og med forsterkere som driver høyttalerne godt så kan man gjøre klokt i å fokusere på kildekvalitet og preamp. Det har man alltid igjen for.

Mvh Vidar P
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Continuo skrev:
WilliamPoppy skrev:
Erland skrev:
Skulle du ha lyst til å prøve rørfoerserkeri, så hvorfor ikke se på et PrimaLuna sett med KT88. Mye kvalitet for pengene.
Har hørt Prima Luna Prologue two sammen med Klipsch Reference RF-83. Meget bra! Jeg mener uansett du ikke bør forkaste tanken om rør, med bakgrunn i dine preferanser.
Det skjønner jeg ikke?
Jeg har testet Prologue five på mine RB75 og det låt som en pipestilk.



Prologue five gir 36 watt, mot two sine 40 w i hver kanal. Rb75 har en flølsomhet på 97db, mens RF-83 har en følsomhet på spinnville 100db. Jeg vet ikke om denne kombinasjonen kan være årsaken til at det låt langt i fra spinkelt? Nå skal det sies at jeg lyttet mest til akustisk/klassisk, men dog...Det låt veldig godt (og etter min mening mer enn fyldig nok)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Kildene i dag er så gode (hvis man velger riktig) at man i mange tilfeller kan få mye mer moro ut av det om man legger nesten alt i høyttalere: Store, dynamiske, veloppløste, effektive. Da vil man jo også greie seg med noen få watt for å få et akseptabelt høyt lydnivå ved behov. Du kan få en forrykende lydkvalitet ut av en bilig FM tuner, eller en typisk DVD spiller og en helt rimelig forsterker, om bare høyttalerne er lettdrevne og gode.

Sef er det er mange variable involvert, og mange preferanser ute å går, så det er ingen regler som gjelder absolutt. Ingen vil ha en god kilde gjengitt over sløve høyttalere, og ingen vil ha en sløv kilde gjengitt over gode høyttalere.

Men etter min mening kan man særlig komme skjeivt ut hvis man blindt følger de mest fundamentalistiske Kilde-Først forkynnerne. (at de mener det godt og bygger på SINE erfaringner er det sef ikke tvil om).

Jeg anbefalte nylig Denon Alt-i ett boksen med 20 (ekte) Watt til en kompis som satt med Proac høyttalere Han hadde EC og forskjellig snadder fra før, men han ville ha forenkling. Det var halvveis spøk fra min side, og jeg insisterte på at han måtte huske på å returnere før fristen. På hifiklubben ble han sterkt frarådet kjøpet, når de hørte hvilke høyttalere han hadde. Men han sier at han er helt fornøyd.

Tenk også på at null kabler det er bedre enn selv de beste kabler til 100.000, så på en måte fikk han 100.000 på kjøpet....

Og så er det bare en eneste fjernkontroll.

No
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes musikksmak og hvilke egenskaper som er viktigst for lytteren er av betydning på hvor man legger ned mest penger.
Ved klassisk hadde jeg lagt ned bra ressurser på kilde men ved hip-pop/rock hadde jeg lagt ned mer penger på høyttalere. Men ikke for skjevt uansett.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gode høyttalere er svært mye viktigere enn god kilde etter min erfaring. Jeg vil mye heller ha et par supre høyttalere med passende forsterker og en Xbox som kilde enn den flotteste cd spiller og noen skoesker.

SF Musica som er nevnt tidligere i tråden er forøvrig en riktig god forsterker, har bare hørt den sammen med SF høyttalere, men det låt forførende. Spesielt på akustisk/vokal etc.

Har du for dårlige høyttalere hjelper ikke verdens beste kilder det grann. Men med gode høyttalere kan man spille den nydeligste musikk med en Lidl DVDspiller og en brukbar DAC.

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dr.No skrev:
Men etter min mening kan man særlig komme skjeivt ut hvis man blindt følger de mest fundamentalistiske Kilde-Først forkynnerne. (at de mener det godt og bygger på SINE erfaringner er det sef ikke tvil om).
Det reneste tøv. I nte potens. Imo. Dessuten; lær deg norsk skriftspråk. Det er aldri noen som har kommet skjevt (merk stavelsen) ut ved å bruke gode lydkilder.

Gode høyttalere er svært mye viktigere enn god kilde etter min erfaring. Jeg vil mye heller ha et par supre høyttalere med passende forsterker og en Xbox som kilde enn den flotteste cd spiller og noen skoesker.
Gjestemedlem; det er fordi du ikke har hørt virkelig gode kilder med normale gode høyttalere det. Det er ingen som snakker om skoesker forresten.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Gjestemedlem; det er fordi du ikke har hørt virkelig gode kilder med normale gode høyttalere det. Det er ingen som snakker om skoesker forresten.
Mvh Vidar P
Mulig du har rett. Jeg er nok farget av egne begrensede erfaringer og sier ikke at det er det eneste riktige. Hadde vært spennede å høre et oppsett etter din filosofi kontra mine preferanser.

Men skulle jeg selv brukt 50k på et oppsett (brukt) ble det nok noe slikt:

Enkel transport: DVD spiller, Squeezebox e.l. men med en god DAC (OnTech, DP, MF el.)
Ok, forsterker som passer til: (Adyton, Audio Note, EAR, SF Musica)
Riktig gode høyttalere. (Respons, Avantgarde, SF)

Mulig jeg forandrer mening hvis jeg hører noe bedre.

Jeg skal ikke dreie tråden over i noen prinsippdiskusjoner dog og lar det bli med dette.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Gjestemedlem; det er fordi du ikke har hørt virkelig gode kilder med normale gode høyttalere det. Det er ingen som snakker om skoesker forresten.
Mvh Vidar P
Mulig du har rett. Jeg er nok farget av egne begrensede erfaringer og sier ikke at det er det eneste riktige. Hadde vært spennede å høre et oppsett etter din filosofi kontra mine preferanser.

Men skulle jeg selv brukt 50k på et oppsett (brukt) ble det nok noe slikt:

Enkel transport: DVD spiller, Squeezebox e.l. men med en god DAC (OnTech, DP, MF el.)
Ok, forsterker som passer til: (Adyton, Audio Note, EAR, SF Musica)
Riktig gode høyttalere. (Respons, Avantgarde, SF)

Mulig jeg forandrer mening hvis jeg hører noe bedre.

Jeg skal ikke dreie tråden over i noen prinsippdiskusjoner dog og lar det bli med dette.
For all del :) Det er ikke mine penger, ei heller min fritid og musikksamling som det diskuteres omkring. Sånn sett så bryr jeg meg overhodet ikke med hvordan andre søler bort sine cash på less-than-entertaining hifi.

Jeg leser din uttalelse slik at du er subjektiv og forsøker å gi klart inntrykk av det; det er bra. Det prøver jeg også å gjøre. Videre; litt mer fritt-tolkende; så leser jeg deg slik at du neppe hører på samme musikk som meg... iallefall ikke på samme måte. Det skulle overraske meg om du hører på suget i bratsjene i Wagners Tristan-overture med Kleiber... eller på fasettene i Coltranes saksofon på Giant Steps... for ikke å snakke om treblåserne som imiterer gjøker og skogens dyr i Mahlers 1. med Bernstein.

Om man er ute etter hifi max-trøkk-for-penga, soundstage, luft og annet tøv, så er høyttalere rette område å blåse av penger på. Det er moro i 10 sekunder av hver eneste referanse-cd i samlinga (null moro på de andre). Om man derimot er glad i musikk.... vel, kilden er som dirigenten; elusive but crucial.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Gjestemedlem; det er fordi du ikke har hørt virkelig gode kilder med normale gode høyttalere det. Det er ingen som snakker om skoesker forresten.
Mvh Vidar P
Mulig du har rett. Jeg er nok farget av egne begrensede erfaringer og sier ikke at det er det eneste riktige. Hadde vært spennede å høre et oppsett etter din filosofi kontra mine preferanser.

Men skulle jeg selv brukt 50k på et oppsett (brukt) ble det nok noe slikt:

Enkel transport: DVD spiller, Squeezebox e.l. men med en god DAC (OnTech, DP, MF el.)
Ok, forsterker som passer til: (Adyton, Audio Note, EAR, SF Musica)
Riktig gode høyttalere. (Respons, Avantgarde, SF)

Mulig jeg forandrer mening hvis jeg hører noe bedre.

Jeg skal ikke dreie tråden over i noen prinsippdiskusjoner dog og lar det bli med dette.
For all del :) Det er ikke mine penger, ei heller min fritid og musikksamling som det diskuteres omkring. Sånn sett så bryr jeg meg overhodet ikke med hvordan andre søler bort sine cash på less-than-entertaining hifi.

Jeg leser din uttalelse slik at du er subjektiv og forsøker å gi klart inntrykk av det; det er bra. Det prøver jeg også å gjøre. Videre; litt mer fritt-tolkende; så leser jeg deg slik at du neppe hører på samme musikk som meg... iallefall ikke på samme måte. Det skulle overraske meg om du hører på suget i bratsjene i Wagners Tristan-overture med Kleiber... eller på fasettene i Coltranes saksofon på Giant Steps... for ikke å snakke om treblåserne som imiterer gjøker og skogens dyr i Mahlers 1. med Bernstein.

Om man er ute etter hifi max-trøkk-for-penga, soundstage, luft og annet tøv, så er høyttalere rette område å blåse av penger på. Det er moro i 10 sekunder av hver eneste referanse-cd i samlinga (null moro på de andre). Om man derimot er glad i musikk.... vel, kilden er som dirigenten; elusive but crucial.

Mvh Vidar P

Joda vi har nok litt forskjellig filosofi her. Det er ikke superavslørende studiomonitorer som gir meg de beste opplevelsene. For meg er det viktigere å få følelse med musikken og skape en illusjon av nærhet av musikerene og en følese av autentisitet over fremførelsen enn å kunne høre på knirkelydene hvilket papir dirigenetens partitur var skrevet på.

Setter du Karajan til å lede Dissimilis er det ikke sikkert det vil overvelde noen med musikalsk lykkerus...

Jeg sier ikke at kilden er uviktig, lagt derifra.. bare at det i dag er fult mulig å få riktig vellydende saker til en mye rimeligere penge enn tidligere. Denne utviklingen har jeg ikke sett på høyttalersiden i samme grad. her må man fremdeles investere hovedtyngden for å komme i mål.

Men for all del, hvis man har et noe autistisk forhold til musikkopplevelsen og det viktigste er å høre at alt er på sin forventede plass er nok superkilden veien å gå. Kansje man til og med kan klare seg med noen gode hodetelefoner for å lirke ut de siste detaljene.

Men det er vel kanskje symptomatisk at jeg lytter mer til musikk som er basert på musikerene og ikke dirigenter. Jazz, Rock, Elektronisk, Folk etc. mao. musikk der improvisasjon, følelse og innlevelse er mer fremtredende enn bokholdersk korrektet og tolmodig nøyaktiget i fremførelsen.

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Men for all del, hvis man har et noe autistisk forhold til musikkopplevelsen og det viktigste er å høre at alt er på sin forventede plass er nok superkilden veien å gå. ..
Men det er vel kanskje symptomatisk at jeg lytter mer til musikk som er basert på musikerene og ikke dirigenter. Jazz, Rock, Elektronisk, Folk etc. mao. musikk der improvisasjon, følelse og innlevelse er mer fremtredende enn bokholdersk korrektet og tolmodig nøyaktiget i fremførelsen.
Jeg tror diskusjonen slutter her. Vi hører alle på jazz, folk osv; ingen grunn til frekkheter. Jeg ser dessuten ikke på meg selv som autist.

Og for å være ærlig; om du svir av 99% av dine midler på høyttalere, så er jeg totalt likegyldig.

Mvh Vidar P
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Gjestemedlem skrev:

"Joda vi har nok litt forskjellig filosofi her. Det er ikke superavslørende studiomonitorer som gir meg de beste opplevelsene."

Dette er forsåvidt riktig, det er ikke hjemme at du skal ha disse, men du kan be til gudene om at disse blir brukt i studioet, slike at disse folka (i studuoet) faktisk VET hva de holder på med, hvis dette er i orden, så kan du nyte musikken hjemme. Dette er slett ingen selvfølgelighet....

Advarsel! Det er ikke alle som orker....

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17678
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ingen er jo interessert i å ha dårlig lydende komponenter, som sagt! Men jeg er stadig temmelig sikker på at det går an å finne frem til helt uventede kombinasjoner, som virker helt skjeve prismessig, og som er sensasjonelt bra i praksis. Bedre enn alt annet og til alle slags bruk? Nei, det vet jeg ikke.

Hva jeg ville kjøpt til meg selv.
(En åpenhjertig og ærlig fremleggelse av hypotetiske fakta).

For å gjøre det realistisk, la oss si at jeg ble rundstjålet, og satt igjen med ca 50k til lyd, etter at forsikringspengene hadde dekket kjøp av kaffetrakter og alle de der livsnødvendige tingene. Jeg har antagelig andre lyttevaner enn trådstarter: Jeg spiller mest symfonisk musikk på nokså moderate nivåer, i et ikke særlig stort rom, og med naboer rundtomkring. Men uansett, dette er bare ment som et eksempel til den generelle diskusjonen.

Altså, hva ville jeg gjort? Jeg ville kjøpt Martin Logan Vantage for praktisk talt hele summen (vet ikke nøyaktig utsalgspris). Den har innebygget bassforsterker så jeg ville ha greid meg med den nevnte Alt-i-ett boksen til 3k, eller kanskje en Trend T-amp til 1k.

Til CD-avspilling ville jeg i sistnevnte tilfelle rappet en gammel Playstation fra noen venner som visstnok har liggende en sådan som ikke lenger brukes. Eller fått tak i en laptop av den typen som jeg har idag til lydopptak og litt generelt musikkbruk. Den har en utrolig vellydende innebygget dac og linjeutgang (Yahama lydkort m ekte linjeutgang). Det var en i sin tid svinedyr Toshiba, med bl. a første generasjon med DVD hardware decoder og optisk utgang m.m., og som man idag finner billig på ebay helt ned til 1k. Den myker opp digital lyd en anelse, omtrent som en CD plate som man hører over en god FMtuner. Virkelig noe man kan leve lykkelig med (etter å ha lagt musikken over på hd). Eller kanskje prøve å finne en fin gammel CD-spiller med den berømte TDA1541A chippen og et av de gamle, gode Philips drivverkene. Uslåelig! Og til bare noen få hundrelapper på loppemarked, om man er heldig.

(I praksis ville jeg sett meg mye rundt på bruktmarkeder og hygget meg med mulige små oppgraderinger den påfølgende tiden, men jeg kan godt tenke meg at jeg fullt ut ville kunne nyte strykekvartetter og symfonier med dette 'rare' opplegget. Jeg har jo erfaring med Trend ampen, den kan fint brukes hos meg til såvel mektige Mahler symfonier som til storslagne orgelopptak, og det på høyttalere som har mindre virkningsgrad enn Logan. Jeg gjentar: Jeg ville brukt praktisk talt hele summen på høyttalere. (så ville jeg invitert Vidar P på en kopp kaffe, naturligvis). At jeg senere en gang antagelig ville gått over til noe større forsterker, er en annen sak.

Sorry, trådstarter, hvis dette ble for langt ute i huttiheita. No



PS:
Skal jeg være HELT ærlig, så vill jeg kanskje også ha overveiet en ML Vista istedet (35k) og brukt en smule mer på det andre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ch skrev:
Kanskje litt frekt, og satt litt på spissen; jeg lurer på om "kilde først gutta" har hatt skikkelige høyttalere som '63'erne?
Akk og ve. Ikke en gang til... det er da INGEN som mener noe annet enn at høyttalere gir størst variasjon i lyd av alle komponenter; men det er ikke dermed sagt at det er viktigst å brenne av mest mulig penger på de.
Merker meg at du nærer skepsis til om man er kjent med "skikkelige" høyttalere... jojo. Tror ikke du trenger bekymre deg i så måte.

Dr No; takk for invitasjon. Jeg har pludret nok med dyre høyttalere og rimelig elektronikk til å vite at det sjelden låter bra for meg.

Noen må erkjenne at det forskjellige måter å lytte på og forskjellige preferanser, og selv om du verdsetter de kvaliteter medfødt i en ML, så er det slett ikke sikkert at andre er så opptatt av de kvalitetene. Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.

Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Etter min mening og erfaring så ville jeg nok satse mest kroner på en skikkelig amp. og en god cd spiller først.
Det fins så mye bra høytalere å få nå for en rimelig penge at det er nok den mest fornuftige veien og gå.
Og at billige høytalere sammen med skikkelig kilde og amp. gir den beste lyden, kontra omvendt, er jeg ikke et sekund i tvil om. Litt erfaring på feltet har jeg etter mange år med musikklytting opparbeida meg.

Men jøss, skal høytalerne spille rollen som penisforlengere så............
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Noen må erkjenne at det forskjellige måter å lytte på og forskjellige preferanser, og selv om du verdsetter de kvaliteter medfødt i en ML, så er det slett ikke sikkert at andre er så opptatt av de kvalitetene. Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.
Råd og anbefalinger som er verdt å lese er baset på personlige erfaringer og utprøvinger. Men hvilket lydbilde man foretrekker og hvilken musikk man selv lytter til er helt avgjørende. Det er derfor ingen nødvendig motsetning i at man får beskrevet forskjellige erfaringer i en slik tråd.


Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.
Mannen kan sikkert lese Fidelity eller Sterophile selv hvis han vil. Jeg vil nå likevel se større verdi i å høre om personlige erfaringer enn sitater fra hifi bladene. 'Ekspertene hevder' argumentet gir ikke nødvendigvis tyngde til dine preferanser...

Nå er det forøvrig ikke noe å utsette på at man bør tilstrebe en balanse, men dette balansepunktet har forflyttet seg ganske mye med tiden.
Balanse betyr ikke 'bruk like mye penger på hver komponent'.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.
Det er jo det aller viktigste.

Kjøper man et helt oppsett uten å ha hørt ordentlig på det er sjansen for at det hele blir vellykket ganske liten. Det er da heller ingen statisk formel som sier hvor mye man skal bruke på enkelt komponenter. Noen høyttalere krever kostbare forsterkere til å låte godt mens andre kan nøye seg med rimeligere konstruskjoner. Man kommer ikke utenom en god kilde heller, så spørsmålet er mer hva man skal starte med som utgangspunkt og bygge resten rundt. Skal man oppleve musikken i farger og ikke i gråtoner så må man finne en kombinasjon som passet til ens egen foretrukne musikkpresentasjon.
 
O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
ch skrev:
Kanskje litt frekt, og satt litt på spissen; jeg lurer på om "kilde først gutta" har hatt skikkelige høyttalere som '63'erne?
Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.

Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.

Mvh Vidar P
Må gi min støtte i Vidar P´s resonnemang her, mest på høyttalere er ikke alltid rett vei, for alle, men å finne "sin vei" som det uttrykkes det er vel egentlig A&O i denne sammenhengen, for med 50K kan man tross alt komme langt.....

mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Vidar P skrev:
ch skrev:
Kanskje litt frekt, og satt litt på spissen; jeg lurer på om "kilde først gutta" har hatt skikkelige høyttalere som '63'erne?
Akk og ve. Ikke en gang til... det er da INGEN som mener noe annet enn at høyttalere gir størst variasjon i lyd av alle komponenter; men det er ikke dermed sagt at det er viktigst å brenne av mest mulig penger på de.
Merker meg at du nærer skepsis til om man er kjent med "skikkelige" høyttalere... jojo. Tror ikke du trenger bekymre deg i så måte.

Dr No; takk for invitasjon. Jeg har pludret nok med dyre høyttalere og rimelig elektronikk til å vite at det sjelden låter bra for meg.

Noen må erkjenne at det forskjellige måter å lytte på og forskjellige preferanser, og selv om du verdsetter de kvaliteter medfødt i en ML, så er det slett ikke sikkert at andre er så opptatt av de kvalitetene. Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.

Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.

Mvh Vidar P

Vidar P. støttes nok en gang!
Jeg henger meg på at kilde først er viktigere enn dyre høyttalere, det hjelper ikke med svindyre høyttalere hvis kilde og forsterkeri ikke holder mål.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Continuo skrev:
Vidar P skrev:
ch skrev:
Kanskje litt frekt, og satt litt på spissen; jeg lurer på om "kilde først gutta" har hatt skikkelige høyttalere som '63'erne?
Akk og ve. Ikke en gang til... det er da INGEN som mener noe annet enn at høyttalere gir størst variasjon i lyd av alle komponenter; men det er ikke dermed sagt at det er viktigst å brenne av mest mulig penger på de.
Merker meg at du nærer skepsis til om man er kjent med "skikkelige" høyttalere... jojo. Tror ikke du trenger bekymre deg i så måte.

Dr No; takk for invitasjon. Jeg har pludret nok med dyre høyttalere og rimelig elektronikk til å vite at det sjelden låter bra for meg.

Noen må erkjenne at det forskjellige måter å lytte på og forskjellige preferanser, og selv om du verdsetter de kvaliteter medfødt i en ML, så er det slett ikke sikkert at andre er så opptatt av de kvalitetene. Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.

Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.

Mvh Vidar P

Vidar P. støttes nok en gang!
Jeg henger meg på at kilde først er viktigere enn dyre høyttalere, det hjelper ikke med svindyre høyttalere hvis kilde og forsterkeri ikke holder mål.

Hvis man har komponenter som ikke holder mål er man ikke i mål, uansett hvilket ledd man snakker om. Noen høyttalere krever voldsomme forsterkere for å trives. Mens andre kan klare seg med mye mindre. Eksempel er svært lettdrevne hornkonstruksjoner med f.eks. et realtivt rimelig Audio Note kit. Men det er igjen mer høyttalerene enn kilden som avgjør hvilken forsterker som blir mest vellykket, og nok en god grunn til å starte her.

Som Vidar også hevder er det høyttalere som gir størt variasjon i lyd. Det kan derfor være en god ide å starte med å finne høytalere som gir et lydbilde som man liker. Om dette er dyre eller rimelige høyttalere er ikke poenget. Kommer man i mål med rimelige konstruksjoner er dette bare en kjempefordel, og man har desto mer å bruke på resten.

Det finnes mange dyre komponenter som ikke låter særlig bra i mine ører, spesielt på høyttaler siden. Høy pris er ingen garanti eller engang indikasjon på om det er noe man kan leve med over tid.
 
O

om.s

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Continuo skrev:
Vidar P skrev:
ch skrev:
Kanskje litt frekt, og satt litt på spissen; jeg lurer på om "kilde først gutta" har hatt skikkelige høyttalere som '63'erne?
Akk og ve. Ikke en gang til... det er da INGEN som mener noe annet enn at høyttalere gir størst variasjon i lyd av alle komponenter; men det er ikke dermed sagt at det er viktigst å brenne av mest mulig penger på de.
Merker meg at du nærer skepsis til om man er kjent med "skikkelige" høyttalere... jojo. Tror ikke du trenger bekymre deg i så måte.

Dr No; takk for invitasjon. Jeg har pludret nok med dyre høyttalere og rimelig elektronikk til å vite at det sjelden låter bra for meg.

Noen må erkjenne at det forskjellige måter å lytte på og forskjellige preferanser, og selv om du verdsetter de kvaliteter medfødt i en ML, så er det slett ikke sikkert at andre er så opptatt av de kvalitetene. Folk er forskjellige; og det å postulere hva som er best innfallsvinkel for en annen det er ikke lett. Men akk så enkelt å hive seg uti i en slik tråd; trygt vitende at man ikke stilles til ansvar for sine "råd", selv hvor gærne de vil vise seg å være.

Som sagt; hva andre svir av gryna sine på er meg revnende likegyldig; men jeg tror vår aspirerende hifi-kjøper bør finne sin egen sti, og ikke blindt lytte til slike råd som å bruke max på høyttalere. Derom er det svært delte meninger, og det var dette jeg ville belyse. Ja, sågar Fidelity har i nær sagt hvert nummer sagt det samme som jeg sier her; at man bør tilstrebe en balanse, og ikke glemme viktigheten av selve kilden.

For de av oss som ser verden i nyanser av grå, ikke bare sort og hvit, så vites det at "sannheten" er flyktig, og vår hifi-kjøper bør bruke god tid på å høre på forskjellige retninger, med sin egen musikk og egne ører, innen han tømmer kontoen.

Mvh Vidar P

Vidar P. støttes nok en gang!
Jeg henger meg på at kilde først er viktigere enn dyre høyttalere, det hjelper ikke med svindyre høyttalere hvis kilde og forsterkeri ikke holder mål.

Høy pris er ingen garanti eller engang indikasjon på om det er noe man kan leve med over tid.
Amen!

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hadde jeg plutselig stått uten noen ting til å gi meg musikkglede, og måtte kjøpe alt. Og budsjettet hadde vært 50000,-
Da hadde jeg brukt ca. 20000,- forsterker. Ca. 10000,- Cd spiller. Ca. 10000,- høytalere.
Resten hadde jeg brukt på kabler og musikk.

Men det er nå meg da.
 
O

om.s

Gjest
På bar bakke med 50K å svi av til HiFi, så hadde det blitt handlet brukt ja!, tror nok sterkt det ja!.....

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
På bar bakke med 50K å svi av til HiFi, så hadde det blitt handlet brukt ja!, tror nok sterkt det ja!.....

mvh
Gjerne det. Veldig mye bra brukt. Men det kan kanskje ta litt lenger tid å finne matchene komponenter.
Av og til kan det vel være vanskeligere å få prøvd hjemme også.
 
E

Element

Gjest
i og med at jeg er lokalisert sentralt i oslo åpner jo dette for både mange lytterunder samt hjemlån.

men utifra det jeg har hørt og lest er nok Klipsch RF-63/83 den høyttalerene jeg ønsker å bygge anlegget rundt.

så var det dette med matching da... jeg velger å prioritere amp først for så å matche med rett kilde.

jeg er jo som kjent ute etter en litt varm og organisk lyd med potent bass. og har sett meg ut noen produkter jeg kunne tenke meg å prøve ut, kom gjerne med flere forslag...

hegel h2a pwr + Ming NMD MC-3R MKII pre + abrahamsen cd
hegel h200 + abrahamsen cd
mcintosh 275 + densen cd
sugden a21
ec eci 5
unison research unico
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hvorfor dele opp en allerede matchet kombinasjon ved å fjerne Abrahamsen forsterker og tilsette Hegel til Abrahamsens CD-spiller, og i tillegg muligens bruke 10k ekstra på det? Et skritt i feil retning i forhold til den klangbalansen som etterspørres, og - uten at jeg kan basere dette på egne erfaringer - en mindre god match med Klipsch.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
På subjektivt grunnlag er jeg også skeptisk til kombinasjonen Densen + Mc275. På like subjektivt grunnlag ville jeg heller kombinert den med Abrahamsen eller Lavry DA 10. Legg merke til at Lavry er balansert med innebygd forforsterker og hodetelefonforsterker.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Noe jeg tror kan betale seg hvis man kke er så opptatt av utstyret i seg selv men ute etter et anlegg som skal vare i noen år er å kjøpe hele anlegget nytt fra en butikk som vet hva de driver med og gjerne også hele anlegget fra samme produsent. Hvis man kaster seg ut på bruktbørsen så kan en fort ende opp med forskjellige highend komponenter til 1/3 av nypris som ikke fungerer sammen og så må man kanskje selge med tap og forsøke igjen og ingjen og igjen... Jeg snakker av erfaring her :(

Et konkret forslag er et komplett Linn anlegg. Jeg var (sammen med OAS) og hørte på et slikt anlegg hos Kontrapunkt og ble meget imponert. Dette anlegget kostet så vidt jeg husker under 50K og bestod av noen ganske rimelige høyttalere, en Unidisk cd/dvd spiller med forforsterker og en effektforsterker. Til og med kablingen var Linn og kablene kostet ikke allverden heller. Anlegget spillte flott, homogent og musikken fløt fritt. Man får selvfølgelig dypere bass, mer trykk, osv. men anlegget formidlet musikken på en utmerket måte. Hvis man følte for en oppgradering så var det bare å kjøpe til 2 ekstra forsterkerkanaler, et aktivt delefilter og vips så har man et aktivt system. Designen på Linn komponnentene synes jeg er meget stilig og diskret med en følelse av kvalitet over hele linja.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ikke dumt HC. No
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HC skrev:
Noe jeg tror kan betale seg hvis man kke er så opptatt av utstyret i seg selv men ute etter et anlegg som skal vare i noen år er å kjøpe hele anlegget nytt fra en butikk som vet hva de driver med og gjerne også hele anlegget fra samme produsent. Hvis man kaster seg ut på bruktbørsen så kan en fort ende opp med forskjellige highend komponenter til 1/3 av nypris som ikke fungerer sammen og så må man kanskje selge med tap og forsøke igjen og ingjen og igjen... Jeg snakker av erfaring her :(
Bifalles med bravur. Dette er svært gode tanker, og jeg har sunget samme visa selv på disse sidene mange ganger.

Eksempelet ditt med Linn var et godt et for dette formålet; det er langt ifra sikkert at mix & match fra bruktbørser eller flavour-of-the-month "testvinnere" fra butikkhyllene, i halvblinda (dvs basert på omtaler, anbefalinger og i beste fall sporadisk lytting på komponentene hver for seg) vil kunne gi noe bedre musikalsk resultat enn f.eks et flunkende nytt komplett Linn-system til 50k; et system som er satt sammen av topp hifiprodusenter og fintunet for å gi optimal synergi og følgelig resultat.
Sistnevnte leveres sågar med 5 års full garanti, velutprøvde og velbalanserte komponenter, matchende elektriske og estetiske designer, prøve- og byttemuligheter; og en slik innfallsvinkel representerer også i mine øyne en veldig fornuftig vei.

Mvh Vidar P
 
E

Element

Gjest
fornuftig forslag du kommer med. dog...
når det gjelder linn har jeg kun lyttet til disse produktene ved en anledning, fikk litt av den samme følelsen som da jeg lyttet til b&w og arcam. kjeeeeeeeeeeeeeedelig.

grunnen til at jeg er interessert i hegel er kraftressursene, selv om klipsch er effektive skader det jo overhodet ikke å ha noen watt ekstra. 3 x 8" krever jo sitt på et anstendig volum. så at lyd & bilde testet RF-83 med det beste hegel settet til stor fornøyelse. når det gjelder klang, vil ikke ming rørpreampen og abrahamsen cd spilleren samt egnede kabler kompensere for den nøytrale og litt slanke/kalde klangen til hegel?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
HC skrev:
Noe jeg tror kan betale seg hvis man kke er så opptatt av utstyret i seg selv men ute etter et anlegg som skal vare i noen år er å kjøpe hele anlegget nytt fra en butikk som vet hva de driver med og gjerne også hele anlegget fra samme produsent. Hvis man kaster seg ut på bruktbørsen så kan en fort ende opp med forskjellige highend komponenter til 1/3 av nypris som ikke fungerer sammen og så må man kanskje selge med tap og forsøke igjen og ingjen og igjen... Jeg snakker av erfaring her :(

Et konkret forslag er et komplett Linn anlegg. Jeg var (sammen med OAS) og hørte på et slikt anlegg hos Kontrapunkt og ble meget imponert. Dette anlegget kostet så vidt jeg husker under 50K og bestod av noen ganske rimelige høyttalere, en Unidisk cd/dvd spiller med forforsterker og en effektforsterker. Til og med kablingen var Linn og kablene kostet ikke allverden heller. Anlegget spillte flott, homogent og musikken fløt fritt. Man får selvfølgelig dypere bass, mer trykk, osv. men anlegget formidlet musikken på en utmerket måte. Hvis man følte for en oppgradering så var det bare å kjøpe til 2 ekstra forsterkerkanaler, et aktivt delefilter og vips så har man et aktivt system. Designen på Linn komponnentene synes jeg er meget stilig og diskret med en følelse av kvalitet over hele linja.
Helt enig.

Store lydmessige og estetiske fordeler med å kjøpe fra samme produsent.

Ved bruktkjøp skal man vite hva man driver med. Ikke bare kan vinninga gå opp i spinninga, men man risikerer å være misfornøyd med lyden og gå glipp av masse musikkglede i alle de årene det tar å jobbe frem et anlegg som funker.

Linn er meget bra
 
Topp Bunn