hva kan jeg gjøre?

T

Thomas1

Gjest
Skal sette opp garasje på tomten hjemme, og i den forbindelse skaffet meg et firma som skulle grave og støpe såle. Etter en befaring på tomten skulle jeg få pris på alt samlet. Fikk en ca oppstartstid, men dette drøyde med god tid. En morgen ringte han og spurte om jeg var hjemme. 30 minutter etterpå hadde jeg gravemaskin og lastebil i gården hjemme. Da hadde jeg fremdeles ikke fått pris eller fått kontrakt. 2 dager etterpå er det ferdig gravd og fylt på meg slagg og pukk. Fikk beskjed at de kom å gjorde seg ferdig i løpet av 1-2 uker. 1-2 uker gikk og jeg fikk en ny utsettelse, men fremdeles ikke pris eller kontrakt. Jeg ringer ca 4 ganger i uken for å purre på prisen. Hver gang sier han -Er opptatt,ringer deg etterpå, eller -Er snart på kontoret, du får prisen i løpet av 5 minutter. Ingen av delene skjer. Treffer tilfeldighvis graveren på et gatekjøkken i byen. Der viser han meg prisen. Den er på 18.750 kr. Etter nye utsettelser på 14 dager ( 1.5 mnd nå ) blir jeg lei. Skaffer folk til å resten. De kommer på Fredag for å kikke. På Onsdag er de ferdige. Pris for støping og ringmur...20.000 kr.
Mandagen før gir jeg beskjed til han som egentlig skulle gjøre jobben, at jeg måtte skaffe andre folk til å gjøre jobben ferdig. - Greit for meg hvis det er greit for deg sier typen.
På Onsdagen får jeg regningen for gravingen...18.750 kr. Regningen er datert 3 uker bak i tid og forfallet er 4 dager etter jeg får regningen. Jeg ringer og klager og han sier at den prisen jeg hadde sett på lappen, kun var gravingen!!
Hva skal jeg gjøre ???

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Til å begyne med så burde du ikke benyttet deg av denne karen.
Det du kan gjøre med kravet, hvis du mener det er for høyt er å ta kontakt med andre firmaer og høre hva de skulle hatt for en slik jobb. Hvis prisen du får fra andre firmaer er markant lavere - 20% eller mer så kan du kreve gjengs pris. dvs. ett gjennomsnitt av hva som er vanlig pris.
At motparten godtar kravet er selvfølgelig tvilsomt, så du må nok belage deg på utgifter til advokat.
Jeg var selv oppe i en situasjon for noen år siden. fikk en regning på over 5000,- for installasjon av en oppvaskemaskin. Jeg benyttet nærmeste firma (lå 50m oppe i veien) og var til stede i de tre timene! knoll og tott brukte på å installere min oppvaskmaskin.
Jeg ringte rundt til rørleggere og hørte hva de pleide å ta for en lignende jobb og fikk til svar at 1500 - 2000,- var vanlig.
sendte så brev til firmaet som hadde gjort jobben å fortalte at jeg ikke var villig til å betale for sommel, inkompetanse og lunchpauser. Jeg tilbød meg å betale 2200,- som var over gjengs pris og burde vere mer enn nok for å dekke firmaets kostnader.
Jeg fikk flere purringer og inkassoer på det opprinnelige beløpet, men jeg bestred kravet fra inkassoselskapet og sendte de en kopi av brevet jeg skrev til rørleggerfirmaet. Jeg hørte aldr noe mer...

T

Thomas1

Gjest
Problemet er at den prisen jeg fikk prsentert etter mye mas var for hele jobben. Det var det jeg ba om iallefall. Jeg spurte han som gjorde resten av jobben om hva han ville tatt for hele jobben, og da sa han at han nettopp hadde gjort noe tilsvarende for 24000.
Det koster mer for å overta andres jobb sa han, og det har jeg forståelse for.

Han som gravde for meg er gift med ei venninne av madamen. Det er vel hovedgrunnen for at jeg brukte denne typen. Han lovte meg en rimelig sum siden han ble forsinket.
Jeg har på følelsen at hans intensjon var å loppe meg for penger helt fra begynnelsen!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.081
Torget vurderinger
4
1) Madamens venninde bør umiddelbart ta gubben i øret og få saken på plass.
2) Dersom 1. ikke virker gå til innkjøp av balltre og send regningen til han som er gift med madamens x-venninde.

..selvsagt ikke den rette veien, men den rette veien er altfor lang og dyr når slike idioter prøver å utnytte folk.

T

Thomas1

Gjest
Balltre metoden virker fristende, men jeg har lyst til å føle meg trygg når jeg plukker opp såpen i dusjen. Det gjelder i all overskuelig fremtid. ;)

Lurer på hvem av oss som er mest beskyttet av loven? jeg har ikke mottatt noen form for skriftelig tilbud eller kontrakt.
1) Jeg overfører 4000 kr inn på hans konto og skriver følgende. Her er 4000 kr som avtalt for graving!
2) Hvem er du? metoden.
3) telefonterror og brevterror.
4) Koble inn advokat før han får summet seg.

Jeg har på følelsen av at neste gang jeg hører fra han er i form av purring på regningen han sendte meg. Pratet med han samme dag som regningen kom, men da ville han ikke si stort siden han ikke hadde noe av det han hadde skrevet ned tilgjengelig. Han lovte å ringe samme dag, men har ikke hørt noe enda. ( Det var Onsdag )

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hvis det ikke finnes noen kontrakt på det arbeidet som ble gjort, høres jo det flott ut for din del. Kan vel ikke kreve betaling for noe som ikke er avtalt skal bli gjort..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.874
Graveren må komme med en spesifisert faktura. Da kan man bedre vurdere om prisen er rett.

T

Thomas1

Gjest
Pink_Panther skrev:
Graveren må komme med en spesifisert faktura. Da kan man bedre vurdere om prisen er rett.
Han kan jo spesifisere det han vil, men når han sa 18000 kr for hele jobben og han har gjort 1/3 av jobben + at det har kostet meg en del ekstra for å få det fullført, da føler ikke jeg for å godta en pris som er i nærheten uansett. Mitt ønske er å betale 1/3 av fakturaen for 1/3 utført arbeid.
Metodene hans grenser til svindel. Han har vel strengt talt ikke lov til å begynne på en jobb før det foreligger et prisoverslag eller en kontrakt?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.909
Torget vurderinger
1
Avtalen var at du skulle få pris før jobben ble startet, det fikk du ikke, men de begynte likevel. Der har de allerede brutt sin del av avtalen, faktisk har de gravd for deg gratis. :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Er ikke spesialist innenfor jus men jeg tror faktisk at Whismaster er inne på noe. Det springende punktet er om du kan sansynligjøre at han skulle gi deg prisen på forhånd. Har du et vitne eller noe slikt er da en muntlig avtale like bindende som en skriftlig.

T

Thomas1

Gjest
En viktig forutsetning for å få hjelp fra forbrukermyndighetene, er at du har noe skriftlig å legge frem.
Det viktigste mangler desverre hos meg. Hvis han viser seg å være mer rasshøl neste gang jeg oppnår kontakt, skal jeg dedikere en hjemmeside om bedriften hans. Kommersiellt selvmord kaller jeg det han driver på med.

Skal sette igang prosessen i morgen.
1) sende en skriftelig henvendelse, og kreve at all korespondanse skjer skriftelig
2) koble inn forbrukermyndighetene
3) evt politianmeldelse for svindel

Topp Bunn