Politikk, religion og samfunn Hva holder Bergens-politiet egentlig på med?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Han må jo fjernes fra stillingen som politimester, men kan jo ikke sies opp - han er embedsmann og kan bare sies opp av kongen og det sitter rimelig langt inne (har det noen gang skjedd?). Så man sparker han oppover i systemet der han ikke kan gjøre noen skade. Tror noen at noen vil høre på de rådene denne "seniorrådgiveren" vil gi? Han er i praksis pensjonert.

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
^
Han kunne jo heller blitt satt til å jobbe som konstabel i Bergens gater, og utføre litt ærlig politiarbeid for lønna, før han blir pensjonist.

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
396
Politiet+Frimurerlosjen+Kriminalitet=SANT

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
stillingsvernet er jo slik at man ikke blir kvitt folk på en to tre. Altså må man ty til avtaler. Alternativet er arbeidsrettssak og stillstand i et par år, noe som er vesentlig dyrere enn å ha vedkommende innleid som konsulent i en lengre periode.

D

Desillusjonert

Gjest
Noen som skjønner dette bedre enn meg?

Politiet frikjent i Monika-saken - nyheter - Dagbladet.no
I konklusjonen til Spesialenheten heter det:
«Spesialenheten mener det ut fra etterforskningsresultat ikke kan konkluderes med at ansatte i Hordaland politidistrikt i sammenheng med Robin Schaefers initiativ til å gjenoppta etterforskningen av Monika-saken har begått brudd på bestemmelser i arbeidsmiljøloven som kan gi grunnlag for straffeansvar».

Videre heter det:
«Det er ikke ansett å være grunnlag for å vurdere foretaksstraff».

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.682
Torget vurderinger
0
- Politimester i Monika-saken får internasjonal toppjobb - Dagbladet

Det ser ikke ut til at det rent karrieremessig er så dumt å gjøre en dårlig jobb, bryte regelverk og rent generellt være en udugelig sjef blottet for ryggrad!

Det gir både prestisje og god lønn ser det ut til.

Lurer på hvem som har trukket i trådene her.....? Er gubben medlem i en losje eller noe slikt....?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
- Politimester i Monika-saken får internasjonal toppjobb - Dagbladet

Det ser ikke ut til at det rent karrieremessig er så dumt å gjøre en dårlig jobb, bryte regelverk og rent generellt være en udugelig sjef blottet for ryggrad!

Det gir både prestisje og god lønn ser det ut til.

Lurer på hvem som har trukket i trådene her.....? Er gubben medlem i en losje eller noe slikt....?
Dette viser vel en gang for alle, at når man har kommet et visst stykke opp i menigheten, så kan man nærmest gjøre alt uten å bli straffet for det.
Noen klør veldig på ryggen...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Betimelig grunn til å gjenopplive tråden, ja. Hva pokker holder man på med? Om det ikke er korrupsjon som ligger bak, så er det i det minste idioti satt i system med fullstendig misforstått lojalitetsfølelse til noen helt andre enn innbyggerne som skal beskyttes.

Hanne Skartveits kommentar er klokkeklar: Politiet svikter Bergen

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^

Dette er ufattelig for en normalforstand:

«Songstads forgjenger, Geir Gudmundsen, var politimester i Hordaland i store deler av den perioden denne praksisen har pågått. Han måtte fratre sin stilling etter Monika-saken, der politiledelsen i Hordaland, med Gudmundsen i spissen, hadde dekket over store feil i etterforskningen av drapet på åtte år gamle Monika. På toppen av det hele ble mannen som varslet om saken, Robin Schaefer, trakassert og motarbeidet av Gudmundsen og hans folk.

Gudmundsen fikk ny stilling i Politidirektoratet. Han beholdt millionlønnen, ble boende i Bergen, og fikk dekket utgiftene til pendlerleiligheten i Oslo. Nylig fikk han en internasjonal toppstilling, som assisterende direktør for Interpols operasjonssentral i Lyon, i Frankrike.»

Dette er jo ikke bare Bergen?

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
Kan fort være resultatet av enfoldig fokus på målstyring hvor to ferdigbehandlede fartsbøter er bedre enn en domfellelse av en narkobaron.

Privat sektor er kvalitativt annerledes enn offentlig/statlig sektor. Modeller kan ikke overføres blindt fra den ene til den andre sektoren. Oppgavene, kontroll- og rapporteringsregimet som pålegges offentlig sektor bare øker ettersom samfunnskompleksiteten øker. Alt skal prioriteres og samtidig skal det effektiviseres og nedbemannes...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvem vet. Overordnet prioritering fra politisk myndighet er at organisert narkotikakriminalitet skal bekjempes. Hvis Bergens-politiet har greid å skaffe seg noen interne måltall som strider mot det og ikke har vett på å si "hei, vent nå litt..." hvis de ser at det bærer galt av gårde, så er enfoldig et litt for mildt uttrykk etter min smak.

Enig i at ting blir enklere i privat sektor. Nøkkelspørsmålet der er gjerne "tjener vi penger?", og så får mer detaljerte KPIer innrettes etter det. Men det kan da ikke være så vanskelig i politiet heller. Det er da ikke så vanskelig å spørre seg "beskytter vi borgerne?" og innrette mer detaljerte måltall etter det. En fartsbot har ikke samme samfunnsbetydning som en fengslet narkotikabaron. Problemet ser snarere ut til å være at styringsverktøyene er lagt i hendene på idioter med betydelig behov for blind lojalitet til egen autoritet.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
klassisk eksempel på hvordan målstyring kan gå utover kjernevirksomheten. Blir ressursene knappe og man må prioritere beinhardt, så prioriterer man hva man blir målt på.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
klassisk eksempel på hvordan målstyring kan gå utover kjernevirksomheten. Blir ressursene knappe og man må prioritere beinhardt, så prioriterer man hva man blir målt på.
Nja. Å overlagt vanskjøtte sitt arbeide for å få stjerne i boka av sin tungnemme ledelse faller ikke nok like lett for alle. I Bergen har politiledelsen sørget for å systematisk se en annen vei for å slippe å måtte vise frem for mye forsinkelser og henleggelser av prosessøkonomiske hensyn. Det er ikke akkurat Newtonske lover som gjør at det blir sånn. Man skal være et svært dårlig menneske for å te seg slik. Leilighet gjør tyv, heter det, men uttrykket er forledende. At tjuvpakket bare stjeler når de har mulighet betyr ikke at alle gjør det. Ikke alle politimestre ter seg Bergensk.

Om noen i Bergenspolitiet leser dette blir jeg vel invitert med på en tur i heisen, som de stopper mellom andre og tredje...

trist at gamle Vogt er død.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Du sier at man skal være et svært dårlig menneske for å te seg slik. Det er med respekt å melde bullshit. Ethvert menneske er i stand til å te seg slik. Forskjellen er hvor bristepunktet ligger. Noen krever mer negativ stimulans enn andre. og har man først brutt en grense kommer man ikke tilbake hvor man var. Det begynner gjerne i det små og uten korrigering vil det utvikle seg og balle på seg.

Du har rett i at det det er ikke de beste folkene som brister først, men selv enerne brister når presset blir for stort over for lang tid.

Med det sagt, trengs det en skikkelig opprydning i Bergenspolitiet. Ukulturen har satt seg, og slik artikkelen vinkles er det et massivt ledelsesproblem som bare kan løses med utskiftninger.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Du sier at man skal være et svært dårlig menneske for å te seg slik. Det er med respekt å melde bullshit. Ethvert menneske er i stand til å te seg slik. Forskjellen er hvor bristepunktet ligger. Noen krever mer negativ stimulans enn andre. og har man først brutt en grense kommer man ikke tilbake hvor man var. Det begynner gjerne i det små og uten korrigering vil det utvikle seg og balle på seg.

Du har rett i at det det er ikke de beste folkene som brister først, men selv enerne brister når presset blir for stort over for lang tid.

Med det sagt, trengs det en skikkelig opprydning i Bergenspolitiet. Ukulturen har satt seg, og slik artikkelen vinkles er det et massivt ledelsesproblem som bare kan løses med utskiftninger.
Med all mulig mangel på respekt: Her er det jo snakk om en situasjon som ikke burde være umenneskelig pressende for en gjennomsnitlig politisjef. Hva er relevansen i at selv Vår Herre har en tålegrense?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Relevansen er at ukulturen har blitt utviklet over lang tid og man trenger ikke, slik som du sier, å være et svært dårlig menneske for å bli en faktor i den. Ikke at jeg regner med at folk uten respekt skjønner såpass da. Det krever litt empati.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Alternativ forklaring: politiet i Bergen skjønner at narkokampen uansett er tapt og velger å fokusere ressursene på noe annet som faktisk kan ha en effekt.

Ikke at jeg tror det er grunnen, men det er i det minste en mulig forklaring.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Larson: Dersom din måte å uttrykke respekt på er å lettvint slå fast at det meningsmotstandere kommer med er "bullshit", hvordan arter det seg når du er respektløs? Jeg er interessert i svaret. Også lurer jeg på denne koblingen mellom respekt og empati.

Men det skjer at jeg er respektfull, altså. Jeg må bare møte på noe respektabelt først.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Alternativ forklaring: politiet i Bergen skjønner at narkokampen uansett er tapt og velger å fokusere ressursene på noe annet som faktisk kan ha en effekt.
Vanskelig å tro. Her var det grov kjeft å få på kammeret for å gripe pushere av amfetamin og heroin på fersk gjerning, mens en pensjonert sjømann med ett gram hasj skal tas på hardest mulige måte. Det gir ingen mening på noe som helst vis, uansett hvor mye velvilje man legger til grunn.

Fra artikkelen:
Varsleren mener at det er nettopp dette som er mønsteret:

Mens de store organiserte narkotikanettverkene nærmest har fritt spillerom, blir slitne rusmisbrukere ilagt store bøter for besittelse og bruk.

Han beskriver flere saker der politifolk er blitt beordret til å ta kjøpere, og la selgerne gå.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Larson: Dersom din måte å uttrykke respekt på er å lettvint slå fast at det meningsmotstandere kommer med er "bullshit", hvordan arter det seg når du er respektløs? Jeg er interessert i svaret. Også lurer jeg på denne koblingen mellom respekt og empati.

Men det skjer at jeg er respektfull, altså. Jeg må bare møte på noe respektabelt først.
Jeg ga deg en forklaring på hvorfor det du sa var bullshit. Jeg må bare beklage at ordet bullshit ble for følelsesladet for deg slik at du tiltet.

Jeg registrerer at du igjen stiller spørsmål etter å ha åpenlyst proklamert at du ikke har respekt for vedkommende. Du er vel ikke så blåst i toppen at du tror at folk får lyst til å svare deg? men... når du ikke ser koblingen mellom empati og respekt, så kan jeg dessverre ikke utelukke at du faktisk er.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Så da, Larson. Ikke så respektløs, ikke tilte. Holde nivået sitt, ikke sant?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det er vel heller tvilsomt om Anundsen anerkjenner Bergen som en del av den Norske Staten, så de må nok klare seg selv der borte.

H

Hardingfele

Gjest
Millionlønn etter overtid strekker ikke til, ser det ut som.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I det sekundet en leder beskriver et mål for de ansatte å strekke seg etter, så begynner de å strekke seg etter beskrivelsen av målet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Visepolitimester Olav Valland bekrefter at det er blitt gitt føringer om at inntaket av alvorlige narkotikasaker måtte reduseres kraftig.
Når politiet sjargong er "å redusere inntaket av saker" da bør man forstå at politilederamatørene har akademisert seg ut på viddene til de grader at føttene uberørt av den berømte grasrota. Det minner faretruende om da det ble blankt avvist at tilgjengelige helikoptre kunne ha bidratt ved Utøya fordi de manglet "ildstøtteplattform".

• Liker
Reaksjoner: SAL

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Når jeg har innbrudd på hytta så anmelder jeg saken, men dett påfører ikke politiet noen videre belastning da sakene henlegges umiddelbart. Har ikke Bergenspolitiet tid til å etterforske tunge narkosaker så er det jo bare å henlegge, er det ikke? Er det noen fra pressen som har spurt politiledelsen om hvorfor de ikke i det minste kan beslaglegge stoffet før de lar dem gå?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.570
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Når jeg har innbrudd på hytta så anmelder jeg saken, men dett påfører ikke politiet noen videre belastning da sakene henlegges umiddelbart. Har ikke Bergenspolitiet tid til å etterforske tunge narkosaker så er det jo bare å henlegge, er det ikke? Er det noen fra pressen som har spurt politiledelsen om hvorfor de ikke i det minste kan beslaglegge stoffet før de lar dem gå?
Men du har ikke hytte i Bergen.:cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel sånn at politiet får saker dels gjennom anmeldelser, dels gjennom de de selv oppdager. Men de måles vel på noen 'nøye gjennomtenkte' og enkelt kvantifiserbare kriterier, %-vis oppklaring er nok en sånn. Forresten jfr. denne mye omtalte Hemsedalssaken hvor et vitne visstnok ble forsøkt beriket med tabletter i drinken og deretter frarådet anmeldelse av politiet (tilgi eventuelt slurv med detaljene, men sånn ca.). Jeg har tilstrekkelig lite tiltro til mennesker til at jeg antar en sammenheng med hva politiet måles på, hva de klarer å etterforske, og hva de råder publikum til å anmelde.

Hytteinnbruddet ditt går naturligvis inn i statistikken som henlagt, men de har muligens lettere for det der enn i andre mer alvorlige saker (kategorier, for det er vel der de eventuelt har delt opp statistikken). Manglerud etterforsket forresten tyveri fra postkasser hos meg og en drøss naboer for noen år siden, fant fyren og fikk'n dømt, til og med.

Sist redigert av en moderator:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Men du har ikke hytte i Bergen.:cool:
I Bergen må man vel bruke 100 arbeidstimer på å etterforske om 2-3 kg amfetamin er ulovlig eller ikke. Er de riktig uheldige finner de at beslaget må opprettholdes og senere destrueres. Er de heldige finner de et smutthull slik at de kan levere beslaget tilbake til rettmessige eier og således unngå merarbeid med å dokumentere eventuell destruksjon. I tilfellet vil man nok finne tid til å dokumentere såkalt "best practice case" for senere klapp på skulderen av ledelsen for å ha minimert inntak av ressurskrevende saker og spart etaten for misbruk av knappe midler.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Vanskelig å tro. Her var det grov kjeft å få på kammeret for å gripe pushere av amfetamin og heroin på fersk gjerning, mens en pensjonert sjømann med ett gram hasj skal tas på hardest mulige måte. Det gir ingen mening på noe som helst vis, uansett hvor mye velvilje man legger til grunn.

Fra artikkelen:
Varsleren mener at det er nettopp dette som er mønsteret:

Mens de store organiserte narkotikanettverkene nærmest har fritt spillerom, blir slitne rusmisbrukere ilagt store bøter for besittelse og bruk.

Han beskriver flere saker der politifolk er blitt beordret til å ta kjøpere, og la selgerne gå.
Det er ikke bare i Bergen at dette er tilfelle. Garantert. Dette er et landsdekkende problem. Det finnes enorme mengder med all slags dop her i landet, men man hører sjelden om store beslag. Nettopp fordi norsk politi prioriterer å ta brukere og småselgere fordi det er så enkelt, heller enn storselgere og aktørene som faktisk innfører dopet til landet. Sistnevnte krever jo faktisk en innsats utover det å stoppe tilfeldige borgere på gata og sjekke hva de har i lommene. Og det handler ikke om tid og/eller penger.
Enhver dom/forelegg for bruk er en oppklart sak på papiret. Og det ser jo imponerende ut på statistikken uten at man behøver å bruke tid og ressurser på å gjøre den jobben man får betalt for, altså å faktisk forebygge, etterforske, og løse kriminalsaker.

Det norske politiets holdning til narkotikakriminalitet er som en dårlig vits. Og at det finnes såpass mange politifolk som egentlig burde hatt en jobb der de aldri ville trengt å forholde seg til andre mennesker i det hele tatt gjør ikke ting noe bedre.

Det er nesten så jeg blir kvalm.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Og for de av oss som har fulgt med på Folkeopplysningen på NRK: Når det er såpass tydelig at justisministeren vår er en komplett idiot, så er det vel ikke utenkelig at den gjennomsnittlige politiansatte også er en.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.682
Torget vurderinger
0
Nå får jo politimestre "bonus" i forhold til økonomisk "måloppnåelse". Så jeg lurer nå litt på om ikke dette kan ha en innvirkning på ønsket om å unngå omfattende saker som krever mye (økonomisk) innsats.

Topp Bunn