- Ble medlem
- 28.07.2007
- Antall liker
- 2.135
De har vel antakeligvis brukt altfor mye ressurser på å få muligheten til å bure inne den stolte ordføreren.
|
Ser hvor den kommer fra, og er langt på vei enig. Jeg leter etter noen som går til valg på at de ikke skal klippe en jævla snor de neste fire, men heller vedlikeholde det eksisterende i stillhet.Problemet til Stortinget er at representantene har lyst til "å gjøre noe", og det er bare tre ting de kan gjøre: omorganisere forvaltningen, dele ut penger og lage lover. Omorganisering er litt usexy, og det er tross alt begrenset hvor ofte og mye det er mulig å gjøre denslags. Penger, og særlig disponible penger, er en begrenset ressurs. Da står man igjen med å lage stadig nye oppbyggelige lover og reguleringer. Da kan man ende med å ta båten sin til politikammeret for å anmelde alvorlig kriminalitet uten å komme noen vei, men heller få bot ffor ikke å ha hatt på redningsvest.Stortinget kan for eksempel la være å innføre forbud med mindre de akter å sette politiet i stand til å håndheve dem.
Det første partiet som kjører negativt fokus i valgkampen skal jeg stemme på. Om noen går til valg på f.eks. å gi opp hele narkotikasaken og å senke ambisjonsnivået i eldreomsorgen for å frigjøre ressurser til mer prioriterte oppgaver vil få i det minste en trofast velger. Hva som skal prioriteres og kuttes spiller liten rolle, så lenge det er noe.
Selvfølgelig kan, skal og må vi det!Man kan da ikke forvente at politiet skal drive med andre ting når man har en pedofilisak under etterforskning.
Var det ikke motsatt? Måtte det ikke klager til for at Bergenspolitiet tok ut tiltale mot havnesjefen og ordføreren. Og rederen gikk utrolig nok helt fri.De har vel antakeligvis brukt altfor mye ressurser på å få muligheten til å bure inne den stolte ordføreren.
En forutsetning for at det skal funke er jo at målene er tilstrekkelig redde for konsekvensene. Høyst sannsynlig en grunn til at mye av narkomatkedet i Norge styres av utlendinger. Ganske lange straffer for denslags i Norge, men neppe vanskelig å finne noen som tar en kalkulert risiko.Kriminalitetsbekjempelse er jo uansett en sisyfosoppgave. Vi burde kanskje slutte…
På individnivå, ja.Kriminalitetsbekjempelse er jo uansett en sisyfosoppgave. Vi burde kanskje slutte…
Og da er det helt betimelig å spørre politiet hva de egentlig driver med.Står litt om sakskomplekset her, ikke spesifikt for Bergen, men en del innspill for offisielt hold. Brukere er en prioritert målgruppe tydeligvis
Hver dag straffes 22 personer for bruk og besittelse av narkotika - Aftenposten
Hvis du bor i en stor by så kan det kanskje være "morsomt". Bor du i en småby er det IKKE morsomt, for du blir ikke tilgitt i løpet av de første ti årene! Og de har så jævlig mange muligheter til å "ta deg" på hvis de virkelig ønsker det!Men da kan man kreve at de tar den imot, og si at om de ikke tar den så skriver man brev til nivået over der man redegjør for forholdet og at "tjenestemann NN nekter å dele ut anmeldelsesskjema/ta imot anmeldelse/registrere saken og hevder at dette er instruks fra hans nærmeste leder".Men de kan jo ikke nekte å ta i mot anmeldelsen. De kan henlegge den av ressurshensyn (eller prøve seg med en annen begrunnelse) før du er ute av døra igjen, men om du insisterer på å gi dem ubehaget som følger med det så kan de vel ikke si nei.Min skjelsettende erfaring med politiet i Bergen var å troppe opp der for å innlevere anmeldelse på et større (±300 KKr) underslag i firmaet, for å bli kastet ut med uforrettet sak. De nektet å ta imot anmeldelsen, fordi den ville medføre for mye arbeid!
Min tillit til Bergenspolitiet? Kanskje ørlite grann under pari.....
Mvh
Hva har jeg misforstått?
Du har ikke misforstått noe som helst. De nektet å ta imot anmeldelsen. Punktum.
Mvh
Det er visst ikke uvanlig at politiet ikke vil ta i anmeldelser, men de kan tvinges, og det er jo gøy å true en uniformert tjenestemann med politiet. Hehe.
Du må heldigvis ikke gå på ditt lokale politikammer, eller politikammeret der forbrytelsen skjedde. Alle politikamre er pliktige til å ta imot anmeldelser. Det er ofte lettere å anmelde saker i et annet politikammer, fordi det ikke kommer inn på deres statistikk, eller medfører arbeid for dem utover det å ta imot anmeldelsen, jfr min lille historie.Hvis du bor i en stor by så kan det kanskje være "morsomt". Bor du i en småby er det IKKE morsomt, for du blir ikke tilgitt i løpet av de første ti årene! Og de har så jævlig mange muligheter til å "ta deg" på hvis de virkelig ønsker det!Men da kan man kreve at de tar den imot, og si at om de ikke tar den så skriver man brev til nivået over der man redegjør for forholdet og at "tjenestemann NN nekter å dele ut anmeldelsesskjema/ta imot anmeldelse/registrere saken og hevder at dette er instruks fra hans nærmeste leder".Du har ikke misforstått noe som helst. De nektet å ta imot anmeldelsen. Punktum.
Mvh
Det er visst ikke uvanlig at politiet ikke vil ta i anmeldelser, men de kan tvinges, og det er jo gøy å true en uniformert tjenestemann med politiet. Hehe.
Jeg forsøkte 3 ganger å anmelde et tyveri av to sykler fra min låste garasje. Men ikke fan om de ville ta i mot en anmeldelse de kunne henlegge. Grunnen er nok at henleggelser regnes som "ikke oppklart" og det slår dårlig ut i statistikken. For min del betydde det et merkbart tap fordi forsikringen ikke ville røre saken før den var anmeldt!
Kjiipt, men det ville nok være ennå kjiipere å bli registrert som "uvenn" nede på kammeret!
Du må heldigvis ikke gå på ditt lokale politikammer, eller politikammeret der forbrytelsen skjedde. Alle politikamre er pliktige til å ta imot anmeldelser. Det er ofte lettere å anmelde saker i et annet politikammer, fordi det ikke kommer inn på deres statistikk, eller medfører arbeid for dem utover det å ta imot anmeldelsen, jfr min lille historie.
mvh