Politikk, religion og samfunn Hva holder Bergens-politiet egentlig på med?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En gammel tommelfingerregel tilsier at man ikke skal forutsette vrangvilje når inkompetanse er tilstrekkelig forklaring, men dette begynner å bli vanskelig å tro:
Monika-saken: Alibiet som forsvant - Monika-saken - VG
Vinduet var knust, og en øks lå i gangen med en klut full av glass - Aftenposten
BT: Etterforsker varslet om siktet 32-åring i januar - ble avvist - Krim - VG
Politimann fryktet åtteåring var drept, bedt om å holde seg unna saken - Aftenposten

Edit: En til av samme sort: Politiet ventet tre måneder med avhør etter mystisk samtale - Aftenposten

Når henleggelsen påklages, er det til og med samme politijurist som behandler (og avviser) klagen som henla den opprinnelige saken.

I alle andre land ville jeg sett summen av dette som klare tegn på bestikkelser av polititjenestemenn. Selv i Norge er det grenser for hvor talentløs det går an å være og fortsatt bli trodd på at det bare handler om inkompetanse. På et eller annet punkt må man ta frem den alternative hypotesen om at det er andre grunner til at en sak som dette blir henlagt. Jeg håper endelig spesialenheten og riksadvokaten ser på den muligheten i sin gransking av saken.

Eller hva sier dere, er dette normalt kompetansenivå i Bergenspolitiet?
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei hva skal man si.....

Fra den ene artikkelen:

«Hullet i glasset er ikke egnet for en innbruddstyv, eller en som vil bryte seg inn. Hullet var lite og hadde spisse glasskanter, noe som vil utgjøre en fare for å skjære seg i huden eller på klærne».
Politiet holder det som «usannsynlig og ulogisk» at noen har tatt seg inn i leiligheten ved hjelp av hullet i dørglasset.

Men...

Kripos gjennomfører imidlertid en rekonstruksjon av et eventuelt innbrudd. Den knuser argumentet om at hullet var for lite.
Et bilde fra rekonstruksjonen er tatt innenfra. Det viser en person som stikker hånden inn gjennom det knuste vindusglasset og holder hånden på dørlåsen.

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Har aldri dere en dårlig dag på jobben da?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er ikke snakk om én dårlig dag på jobben, men om sammenhengende avvisning av alle alternative løsningshypoteser og kritiske innspill over en periode på flere år, uansett hvor mange feil som påpekes. Er det virkelig mulig å være så inkompetent som etterforsker, eller må man motta en liten konvolutt full av umerkede sedler for å innta et slikt standpunkt over så lang tid?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En gammel tommelfingerregel tilsier at man ikke skal forutsette vrangvilje når inkompetanse er tilstrekkelig forklaring, men dette begynner å bli vanskelig å tro:
Monika-saken: Alibiet som forsvant - Monika-saken - VG
Vinduet var knust, og en øks lå i gangen med en klut full av glass - Aftenposten
BT: Etterforsker varslet om siktet 32-åring i januar - ble avvist - Krim - VG
Politimann fryktet åtteåring var drept, bedt om å holde seg unna saken - Aftenposten

Når henleggelsen påklages, er det til og med samme politijurist som behandler (og avviser) klagen som henla den opprinnelige saken.

I alle andre land ville jeg sett summen av dette som klare tegn på bestikkelser av polititjenestemenn. Selv i Norge er det grenser for hvor talentløs det går an å være og fortsatt bli trodd på at det bare handler om inkompetanse. På et eller annet punkt må man ta frem den alternative hypotesen om at det er andre grunner til at en sak som dette blir henlagt. Jeg håper endelig spesialenheten og riksadvokaten ser på den muligheten i sin gransking av saken.

Eller hva sier dere, er dette normalt kompetansenivå i Bergenspolitiet?
Som bergenser frykter jeg det verste. Men om ledelsen i Bergenspolitiet fortsatt sitter i ledelsen om noen måneders tid, er det virkelig grunn til å bli redd. Virkelig redd!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.707
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Skrev dette i en annen tråd:

Mens man vurderer å starte en kronerulling for å skaffe Bergen Politikammer nye blindehunder:



Note to self: Husk å ringe politiet god tid i forveien og si fra at du ikke er suicidal, men mordoffer. Fax gjerne inn en bekreftelse fra din fastlege.

Vinyl.

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har ikke Bergen Politikammer utmerket seg ved flere anledninger opp gjennom årene med både kameraderi, politivold, og den hasjsaken nylig o.s.v.? Man kan kanskje tillate seg å lure på om det er en litt spesiell kultur ved dette politikammeret.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Husk at media jager i flokk. Fyren som nå står tiltalt er forhåndsdømt så til de grader.

Vi har et prinsipp om at det er bedre å ha 10 skyldige på frifot enn 1 uskyldig fengslet. Altså må bevisene være utover enhver tvil, og kan ikke politiet bevise så er det best å henlegge. Men det fordrer jo at politiet gjør en skikkelig jobb også, noe som ikke virker helt trolig i denne drapssaken.

Å dra frem korrupsjonskonspirotier er lavmål. Dårlig økonomi med medfølgende beinhard prioritering og dermed nedprioritering av enkeltsaker er mye mer trolig. Har man ikke tilstrekkelige ressurser så er det veldig lett å peke på hypotesen og si at den er lite trolig og så henlegge. Det er en mye mer sannsynlig årsak enn korrupsjon.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Har ikke Bergen Politikammer utmerket seg ved flere anledninger opp gjennom årene med både kameraderi, politivold, og den hasjsaken nylig o.s.v.? Man kan kanskje tillate seg å lure på om det er en litt spesiell kultur ved dette politikammeret.
Noen på min alder husker vel "boomerangsakene"?

Hvis noe politikammer i kongleriket skal kunne mistenkes for inkompetanse, kameraderi og korrupsjon må det nok være i Bergen!
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.469
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
For Bergens-politiet finnes kun en god unnskyldning, "vi er fulle på jobb"!

Mvh.
SAL
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Husk at media jager i flokk. Fyren som nå står tiltalt er forhåndsdømt så til de grader.

Vi har et prinsipp om at det er bedre å ha 10 skyldige på frifot enn 1 uskyldig fengslet. Altså må bevisene være utover enhver tvil, og kan ikke politiet bevise så er det best å henlegge. Men det fordrer jo at politiet gjør en skikkelig jobb også, noe som ikke virker helt trolig i denne drapssaken.

Å dra frem korrupsjonskonspirotier er lavmål. Dårlig økonomi med medfølgende beinhard prioritering og dermed nedprioritering av enkeltsaker er mye mer trolig. Har man ikke tilstrekkelige ressurser så er det veldig lett å peke på hypotesen og si at den er lite trolig og så henlegge. Det er en mye mer sannsynlig årsak enn korrupsjon.
Her var det ikke en henleggelse "på grunn av bevisets stilling", men derimot en klart uttalt konklusjon om at "intet straffbart forhold" var begått. Etterforskningen konkluderte med at barnet hadde begått selvmord og at leiligheten ikke bar preg av innbrudd. At inngangsdøren var åpnet utenfra med øks og at både morens smykker og barnets mobiltelefon var borte måtte således være falske spor som barnet selv hadde lagt ut for å kamuflere sitt eget selvmord, ifølge Bergenspolitiets visdom. Du forklarer ikke slik idioti med manglende budsjettramme.

Hadde de enda henlagt saken "på grunn av bevisets stilling", dvs at de ikke greide å finne bevis som ville holde i en rettssak, kunne du hatt et poeng, men ikke her. Politiet brukte i stedet ressurser på å forsvare sin egen konklusjon og prøve å forhindre at saken ble tatt opp igjen. Det stinker.

Jeg aner ikke om fyren som er arrestert hadde noe med saken å gjøre, men for meg er det helt utrolig at Bergenspolitiet kunne legge bort et drap på et barn som "intet straffbart forhold" og si at en rasert leilighet "ikke bar preg av innbrudd". Det er så utrolig at man må fundere på hvordan det kunne skje, gitt de bevisene som etterhvert har kommet frem i offentligheten.
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Ja... det er noen som ikke kan innrømme at de tok feil og fortsetter sitt forsvar av tvilsomt standpunkt. De bare graver seg dypere ned i gjørma og har i sine egne øyne ikke annet valg enn å fortsette å stå på sitt. Å innrømme feil er for dem å innrømme svakhet og det går jo ikke. Og siden dette ikke er første gang det skjer så er det noe i kulturen der som ikke er som det skal. Å innrømme "svakhet" i det miljøet er noe ingen kommer til å gjøre. Lederne henger jo ut folk som stikker nesa frem. Det får meg til å tenke på hva det gjør med personer som fremstår "svake".

Uansett så finnes folk som aldri kan innrømme "svakhet" overalt.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
27 knivstikk i ryggen - værste selvmordet jeg har sett? Hele saken høres temmelig absurd ut...

Johan-Kr
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Mon tro, om ikke det diskuteres mye i losjene også i denne saken(les. makten bak makten).

Mvh
Palle
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Jeg kan ikke se noen annen utgang i denne tragiske saken, enn at noen på Bergen Politikammer må ta sin hatt og gå, og aller helst stilles for retten. Dette er en himmelropende urettferdighet mot den avdøde og hennes familie. 8-åringen har gjennomgått den frykteligste skrekk før hun ble myrdet, og sporene er så åpenbare at selv en eventuell skorsteinsfeier uten snev av politiutdannelse, ville forstått det umiddelbart.

Hva i alle dager har motivert Politiet til å avslutte etterforskningen??

Honkey
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.707
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^På politikamrene er det ikke alltid full enighet mellom etterforskerne som tar seg av det politifaglige, og politijuristene som skal sette opp en tiltale. Hvis politijuristene mener at en sak står svakt mhp dom, vil ikke alltid etterforskerne bli hørt, etter det jeg har fått høre.

mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
^På politikamrene er det ikke alltid full enighet mellom etterforskerne som tar seg av det politifaglige, og politijuristene som skal sette opp en tiltale. Hvis politijuristene mener at en sak står svakt mhp dom, vil ikke alltid etterforskerne bli hørt, etter det jeg har fått høre.

mvh
Det rettferdiggjør ikke på noen måte en henleggelse av et barnedrap!

Honkey
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.707
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^På politikamrene er det ikke alltid full enighet mellom etterforskerne som tar seg av det politifaglige, og politijuristene som skal sette opp en tiltale. Hvis politijuristene mener at en sak står svakt mhp dom, vil ikke alltid etterforskerne bli hørt, etter det jeg har fått høre.

mvh
Det rettferdiggjør ikke på noen måte en henleggelse av et barnedrap!

Honkey
Har jeg sagt det, da?

Gå litt gjennom postene i denne tråden, så vil du finne ut hva jeg synes.

Dessuten synes jeg uendelig synd på moren, som har måttet svelge at politiet mente at det var selvmord.

mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
^På politikamrene er det ikke alltid full enighet mellom etterforskerne som tar seg av det politifaglige, og politijuristene som skal sette opp en tiltale. Hvis politijuristene mener at en sak står svakt mhp dom, vil ikke alltid etterforskerne bli hørt, etter det jeg har fått høre.

mvh
Det rettferdiggjør ikke på noen måte en henleggelse av et barnedrap!

Honkey
Har jeg sagt det, da?

Gå litt gjennom postene i denne tråden, så vil du finne ut hva jeg synes.

Dessuten synes jeg uendelig synd på moren, som har måttet svelge at politiet mente at det var selvmord.

mvh
Nei, du har aldri sagt at du synes dette var greit på noen måte, min kommentar var mer relatert til at eventuelt Politiet mente de ikke kunne dømme noen, for dermed konkludere med selvmord, og henlegge saken.
For meg er det som fremkommer i pressen noe av det mest forferdelige politiarbeidet jeg har hørt om. Nå skal jeg selvsagt ta høyde for at saken har flere sider, men dog, dette her er bare for drøyt.

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Det virker som spesialenheten for politisaker kan ha litt å ta tak i.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.707
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Skal høre på et foredrag av politimester i Bergen, Geir Gudmundsen, i morgen. Det er ikke helt umulig at han får noen spørsmål om saken da.

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Det kommer nok noen politisk korrekte svar da.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^På politikamrene er det ikke alltid full enighet mellom etterforskerne som tar seg av det politifaglige, og politijuristene som skal sette opp en tiltale. Hvis politijuristene mener at en sak står svakt mhp dom, vil ikke alltid etterforskerne bli hørt, etter det jeg har fått høre.
Det er juristenes jobb å vurdere dette. Hvis bevisene er for svake kan saken "henlegges etter bevisets stilling", dvs at man ikke greier å finne frem til noe som holder i retten. Men her har de i sin store visdom kommet frem til at "intet straffbart forhold" er begått, og at saken henlegges av den grunn. Det er veldig vanskelig å se at det skal kunne forklares med noen saklig uenighet om bevisenes styrke, og jeg spør derfor fortsatt hvordan i all verden politiet i Bergen kunne komme frem til noe slikt.

For meg er bunnløs inkompetanse fortsatt for svak forklaring, så jeg vil gjerne vite hva annet som stikker under her. Hadde dette vært i f eks USA eller Russland hadde det vært ganske opplagt at forklaringen var bestikkelser av nøkkelpersoner i politiet med myndighet til å la saken forsvinne. Noen ganger bør vi stille slike kontrollspørsmål i Norge også.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Tror inkompetanse og lavt fokus på rettssikkerhet er et kulturtrekk dessverre. For mange år siden deltok jeg sammen med medsoldater i en lineup i Bergen. Den fornærmede sto bak enveis glassvegg for å identfisere tyven. Blant oss kortklipte, pent kledde og over 185 cm høye gutter sto en langhåret gutt på 170 cm i fillete klær. Han stakk seg ut som en vond tå.
Vi soldater følte oss skikkelig brukt, men politiet var strålende fornøyd med "beviset".

Kulturen sitter nok i veggene og det krever målrettet innsats å lufte ut.


Final
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Man kan vel si det veldig enkelt og banalt. Politiet i Bergen virker ikke.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man kan vel si det veldig enkelt og banalt. Politiet i Bergen virker ikke.
Akkurat i denne saken var det vel domstolen som frikjente de. Merk også følgende: "Det var ingen vitner til noen av innbruddene og butikken hadde ikke fungerende bilde- eller videoovervåkning på tidspunktet. Politiet fant heller ingen brukbare fot- eller fingeravtrykk. Grunnen til at de fire ble pågrepet var at vitner, som hadde lest om innbruddet på MX Varhaug, så dem med mye kontanter og nye treningsklær."

De er nok sikkert skyldige, men det er vel tvilsomt om det er politiets feil at de er på frifot. Et fungerende videokamera til en tusenlapp hadde jo fikset biffen om butikken tok sikkerheten på alvor......og jeg har åpenbart bedre sikringstiltak i heimen enn det denne butikken hadde. Og med referanse til politiet i Bergen (som ikke imponerer), er ikke Varhaug i Rogaland?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bergen får satse på Knut Gribb, eller kanskje 91 Stomperud.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Denne tråden blir bare mer og mer aktuell. De som er gamle nok, vil huske politivoldsaken for en generasjon siden som professor Bratholm engasjerte seg sterkt i. Så kom rådmannsaken og politiets engasjement i den saken 15 år senere. Og i dag som kjent advokat Fougners offentliggjøring av granskningskommisjonens drepende rapport.

 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er dessverre slik at det er enklere å skrive ut et forelegg for f.eks. manglende bilbeltebruk enn det er å reise straffesak mot en kjent innbruddstyv som man har videoopptak av.
Dette orker ikke jeg å tenke mer over, frem med en whisky og på med musikken.??????
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.280
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er dessverre slik at det er enklere å skrive ut et forelegg for f.eks. manglende bilbeltebruk enn det er å reise straffesak mot en kjent innbruddstyv som man har videoopptak av.
Dette orker ikke jeg å tenke mer over, frem med en whisky og på med musikken.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg finner det høyst merkelig at det ikke er flere tilfeller av borgervernsvirksomhet enn det er...

Johan-Kr
 
Topp Bunn