Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.330
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Holmestrand
    Foreløpig utprøving Bergen-Stavanger
    også må vi jo gjennom de samme rundene som elbil …
    Bergen (Flesland)-Stavanger (Sola) er 211km etter veien.
    Rekkevidde for BETA Technologies ALIA CX300 er drøyt 600km,
    5 passasjerer pluss pilot, og da er er det ikke rom for bagasje (pga vekt).
    så det er jo ikke akkurat verken Twin Otter eller 737.

    En Cessna 206 tar like mange passasjerer, men flyr over 1300km.
    Så langt igjen, både med hensyn på fart, rekkevidde og kapasitet ellers.
    Vi snakker småfly med liten rekkevidde her.

    Så det prøves ut et småfly, ikke passasjerfly i den forstand.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    11.007
    Antall liker
    12.796
    Sted
    Oslo
    Rekkevidde drøyt 600km, 5 passasjerer pluss pilot, og da er er det ikke rom for bagasje (pga vekt).
    så det er jo ikke akkurat verken Twin Otter eller 737.

    En Cessna 206 tar like mange passasjerer, men flyr over 1300km.
    Så langt igjen, både med hensyn på rekkevidde og kapasitet ellers.
    Så vi snakker småfly med liten rekkevidde her.

    Så det prøves ut et småfly, ikke passasjerfly i den forstand.
    Den "geniale" bilen Think hadde en rekkevidde på 85 km i 1999 og plass til 2 personer og 3 bæreposer
    Nå ligger vel de fleste elbiler på +500km så se ikke bort fra at her kan utviklingen gå ganske raskt etterhvert
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.330
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Holmestrand
    Forsvarets skolefly Saab Safari har til info 700km range...med 2 pers...
    Det er et skolefly.
    De flyr gjerne "rundt" flyplassen, og 700km er nærmere 3 timer i lufta, og da begynner vel både instruktør og lærling å bli møre?
    😂

    Rekkevidde 700km for et passasjerfly kan du antagelig ikke fly Gardermoen-Værnes?
    Passasjerfly skal vel i tillegg til den planlagte turen kunne fly i 30min pluss ha rekkevidde til alternativ flyplass, og da holder ikke 700km, langt mindre 600km.
    Og vi snakker her om fly med plass til maks 5 passasjerer uten bagasje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.930
    Antall liker
    15.800
    Nå ligger vel de fleste elbiler på +500km så se ikke bort fra at her kan utviklingen gå ganske raskt etterhvert
    Riktig nok bare på tegnebrettet foreløbig, men her er noen som prøver i alle fall



    However, Dutch startup Elysian is challenging that assumption with its plans for a fully electric regional aircraft, with a range of 500 miles (805 kilometers) and space for 90 passengers, capable of reducing emissions by 90% — which it aims to fly commercially within a decade.

    “Many experts say you need battery technology beyond [anything that will be available until] 2050 to get reasonable range and payload capability,” says Reynard de Vries, director of design and engineering at Elysian. “But the question we asked ourselves was, ‘how do I get the maximum range for the battery technology that we already have?’ One can fly much farther with battery-powered electric aircraft than what most studies claim — if you make the right choices.”


    Elysian plans to build a scale model within two to three years, and a full-scale prototype by 2030. However, its main design features are already known, and are somewhat surprising. “You shouldn’t assume that an electric plane is going to look like the (most successful) planes of today,” de Vries says, adding that a common misconception is that electric planes should essentially be electrified versions of the lightest regional turboprops.
    https://edition.cnn.com/2023/08/21/travel/jetzero-blended-wing-plane-climate-spc
    That, he says, would make the range too limited, likely below 60 miles. “What you really have to do is design it from scratch, starting with a blank sheet. What you end up with is a plane that in weight proportions, for example, looks much more like old 1960s jets. A plane with a very high proportion of batteries and a much lower proportion of structural weight. The result is an aircraft that’s much larger and heavier, but can fly much farther than people previously thought.”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn