Panama Red
Hi-Fi freak
Den amerikanske norske drømmen?
Vi ser bankdirektører får bonus etter at myndighetene skrur opp renta og sikrer banken kjempeoverskudd.Tanken om at Den Geniale Investor (eller Gründer) kan ”skape“ nærmest uendelig velstand bare han blir sluppet fri, er vel noe av det mer aparte med (ny)liberalismen. Som om gode idéer kan omsettes i verdier uavhengig av menneskene og samfunnet omkring. Det, og at det er konkurranse og ikke samarbeid som er best egnet til å fremme utvikling og fremskritt, er to filosofiske grunnteser som jeg finner det svært vanskelig å svelge.
Men forutenom det er det masse godt tankegods bak liberalismen, og den har mye for seg. Som mange andre -ismer bygger den på noen gode idéer, og også noen dårlige.
Men renta øker stort sett tilsvarende på innlån også, så marginene på utlån er jo omtrent de samme.Vi ser bankdirektører får bonus etter at myndighetene skrur opp renta og sikrer banken kjempeoverskudd.
Man må jo premiere flinke folk som er i nærheten av store penger slik de ikke finner seg en ny jobb.
Pisspreik, jeg som jeg antar de fleste har fortsatt 0% på vanlig brukskonto.Men renta øker stort sett tilsvarende på innlån også, så marginene på utlån er jo omtrent de samme.
Dersom man har 40k stående på brukskonto så får man nesten takke seg selv. Jeg har en tusenlapp eller to. Alt som betales med kort betales med kredittkort, 45 dagers betalingsutsettelse er nesten verdt noe i disse tider.Pisspreik, jeg som jeg antar de fleste har fortsatt 0% på vanlig brukskonto.
Om de fleste som meg har 40k + inn og null før ny påfyll, så er det 20k+ i snitt uten renter.
Med 3millioner arbeidstakere blir det penger av slikt
Selvfølgelig har du rett "din selvgode petimeter"Dersom man har 40k stående på brukskonto så får man nesten takke seg selv. Jeg har en tusenlapp eller to. Alt som betales med kort betales med kredittkort, 45 dagers betalingsutsettelse er nesten verdt noe i disse tider.
Si at du i snitt har havle lønnen stående på brukskonto. De fleste har vel et opplegg der de betaler de store utgiftene (les: boliglån) ca samtidig som lønnen kommer inn. Om du har utbetalt 40k og da i snitt har 20k stående på brukskonto så blir det en 50-60 kroner i måneden man går glipp av - det er ikke der slaget står for de fleste og heller ikke for banken.Selvfølgelig har du rett "din selvgode petimeter"
Men norske bankkunder, slik jeg sikkert er, er en saueflokk.
Hadde vært artig om noen av de rosa blekkene skrev om hvor mye vi nordboere har på 0 rente konto.
Nå må du ikke glemme på at siste tids skatteakrobatikk fra AP åpenbart var rent valgtaksiske disposisjoner og ingen grandios plan for hvordan Norge skal se ut i fremtiden. De gikk til valg på "nå er det vanlige folks tur" og "de som har den sterkeste rygg skal bære den tyngste bør" osv. De har mer eller mindre fullstendig sluttet å snakke om dette siden det ikke gav det forventende utslag i opinionen så da mener ikke de dette lengre. Det virker rett og slett som de angrer og innser at de har gjort noe stupdumt. Om så ikke var tilfelle så måtte man jo forvente at de fortsatte med denne retorikken, men det gjør de altså ikke.Behøver ikke gå til Harald Eia, Norge er et lite mirakel, men det er nok naustgubber her, som pedal, til å sørge for at det tar slutt.
Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise på feltet akkurat, men jeg har forstått det dithen at debatten rundt formueskatt langt på vei er en distraksjon. Det store motivet har vært at skjermingsmodellen er i spill, altså at man kan akkumulere så mye man vil i et selskap skattefritt så lenge man ikke tar det ut på privaten og flyttingen utenlands i stor grad er motivert av dette. Og de største formuene stikker til Sveits fordi man sparer formueskatt der grunnet en litt merkelig avtale mellom Norge og Sveits. Mindre formuer stikker fort andre steder, hvor man fortsatt svarer formueskatt til Norge i noen år etter utflytting men om formuen ikke er enorm så er ikke det så farlig. Å kunne realisere den latente gevinsten skattefritt er mye viktigere. Dersom dette kun handlet om formueskatt så skulle man anta at alle ender opp i Sveits, men det gjør de ikke.En liten undring..
Erna senka skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
Og folket jublet, folket lo
Størdum har hevet skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
Og folket skriker, folket gråter
Og noen syns Lugano er et bedre sted
I følge vår nå forlatte store tenker så var det steømprisene men de er det ingen som snakker om nå. AP har dummet seg ut langs alle akser og alle med to åpne øyne skjønner nok at partiet er primært en anstalt for karrierepolitikere som er fullstendig ubrukelige utenfor politikken og som gjør hvasomhelst for å være politisk relevante. De burde kalle seg bare «partiet» siden det er hva alt egentlig handler om.Nå er det vel ikke skatteflukten som er årsaken til AP og SPs fall på barometrene.... når man lover og lyger så til de grader som denne regjeringen har gjort, og i tillegg stiller seg fullstendig likegyldig til velgernes mening, får det nødvendigvis noen konsekvenser....
Vis vedlegget 1021330
Denne delen av landet har jo aldri hatt noe spesielt å skrive hjem om, bortsett fra en apekatt, en sjørøver, et ubrukelig fotballag og en overgrepsak. Veldig kjekt med noe unikt og positivt, må innom der neste gang jeg er der nede.Hedgefond-milliarder fra London finansierer kunstsiloen på Sørlandet
Nicolai Tangens engelske stiftelse ble i fjor tilført 1,6 milliarder kroner fra hans tidligere finansselskap. Det kan bety kjøp av mye mer kunst til Kunstsiloen i Kristiansand.www.aftenposten.no
Dette bunner i en grunnleggende misforståelse omkring rettsstaten og forsvarerens oppgave. Som sådan er det holdninger som det du her viser, som er faren for både sunn fornuft og rettsstatens grunnlag. Merk at det var en velfungerende rettsstat som fikk Krekar dømt og utvist til slutt.Brynjar Meling er og en fare for våres suvrenitet og all sunn fornuft. Send han og ut av Norge!!!
Jeg innrømmer at jeg blir litt bekymret for folk med et slikt menneskesyn.slike bruker ikke et rødt øre uten å få igjen stor fortjeneste.. og i farten lurer en dem naive til å tro dem gjør noe godt..
bevares,
Her vil nok ordtaket slå inn disq så du kan bare gi opp.Dette bunner i en grunnleggende misforståelse omkring rettsstaten og forsvarerens oppgave. Som sådan er det holdninger som det du her viser, som er faren for både sunn fornuft og rettsstatens grunnlag. Merk at det var en velfungerende rettsstat som fikk Krekar dømt og utvist til slutt.
Nja, nei. Kunsten som står i bygget, som Tangen fortsatt eier, er verdsatt til 300 millioner. Han har bidratt med 180 millioner til bygget, men det koster stat og kommune 610 millioner å bygge om siloen, og det offentlige drifter med 8,7 millioner i året. Om Tangen vil, kan han kreve bildene tilbake, siden disse eies av AKO. Vi satser på at AKO investerer godt i årene som kommer.Smålig og surmaga oppgulp. Ikke bare har han gitt byen evig disposisjonsrett, han har også putta inn 300mill i selve bygget. Stjerneeksempel for offentlig privat samarbeid.
Avtaleriggen kunne ha tjent som eksempel i Oliver Bulloughs bok «Pengeland»: Hvordan kontrollere verdier uten juridisk sett å eie dem: Sett opp stiftelser og fond og plasser folk som du kan stole på, i styrene for dem.
ja men slik tenker dem og slik er dem.... håper du forstårJeg innrømmer at jeg blir litt bekymret for folk med et slikt menneskesyn.
Det jeg forstår er at mennesker er mennesker og ikke grupper som er like og tenker likt. Jeg kjenner faktisk ingen som tenker likt på noe som helst, uansett hvor de kommer fra, og hvor mye penger de har. En jeg kjente godt (han er død nå) hadde bygget seg opp fra bunn, og skaffet seg store verdier, og han postulerte stadig vekk at "en del av disse pengene tilhører Mor Theresas barn!", og han delte villig ut til gatas utslåtte. Lite avkastning på dem. Jeg kjenner også en annen gründer som ruter store summer til veldedige organisasjoner lokalt og globalt, fordi han tror på fordeling av godene her i verden.ja men slik tenker dem og slik er dem.... håper du forstår
Jeg syns tiltaket er bra, det er flott at bildene stilles til rådighet, og vi har sett samme manøver før, f.eks. da Hagen stilte sin samling til rådighet for Nasjonalmuseet. Det ble brukt av hennes motstandere for å kippe ut direktør Karen Hindsbo, til hennes store glede, siden det førte til at Tate snappet henne opp.Jo, Tangen har gitt kunstsamlingen sin i gave
Nicolai Tangen har ikke lenger noen som helst eierrådighet over samlingen.www.aftenposten.no
Med teskjeer; Denne løsningen sikrer evig bruksrett for Kristiansand - men de kan ikke disponere kunstverkene fritt - hvilket betyr at de f.eks. ikke kan selge de. Det er jo hele poenget. Sørge for at det forblir til publikums glede.