Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.515
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Stavanger
    Det jeg forstår er at mennesker er mennesker og ikke grupper som er like og tenker likt. Jeg kjenner faktisk ingen som tenker likt på noe som helst, uansett hvor de kommer fra, og hvor mye penger de har. En jeg kjente godt (han er død nå) hadde bygget seg opp fra bunn, og skaffet seg store verdier, og han postulerte stadig vekk at "en del av disse pengene tilhører Mor Theresas barn!", og han delte villig ut til gatas utslåtte. Lite avkastning på dem. Jeg kjenner også en annen gründer som ruter store summer til veldedige organisasjoner lokalt og globalt, fordi han tror på fordeling av godene her i verden.
    Disse to eksemplene får stå som indikasjon på at "dem ikke tenker sånn" som du mener.
    Dem rike tar fra dem fattige, såpass må vi slle være enige om
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    2.608
    Nja, nei. Kunsten som står i bygget, som Tangen fortsatt eier, er verdsatt til 300 millioner. Han har bidratt med 180 millioner til bygget, men det koster stat og kommune 610 millioner å bygge om siloen, og det offentlige drifter med 8,7 millioner i året. Om Tangen vil, kan han kreve bildene tilbake, siden disse eies av AKO. Vi satser på at AKO investerer godt i årene som kommer.

    Det var en grunn til at Tangens gave var omdiskutert i Kristiansand og opprinnelig ville byen ikke ha den.
    For den er langt ifra gratis.
    Det vil koste offentligheten kr 610 millioner å bygge om en gammel kornsilo til museum som skal huse gaven.

    Et museum som skal driftes med offentlig tilskudd på kr 8,7 millioner pr år.


    Det er en kjempesmart plassering, helt i tråd med hva som står i artikkelen jeg opprinnelig linket til:
    Du har veldig gamle tall, både hva gjelder kostnaden for bygget(som var riktig før overskridelser) og ikke minst verdien på samlingen, som kontinuerlig vokser. Siste anslag på de nå 5000 verkene har bikket en halv milliard penger
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.808
    Antall liker
    10.421
    Dem rike tar fra dem fattige, såpass må vi slle være enige om
    Det er jo et systemisk problem, både på nasjonalt nivå, og ikke minst mellom nasjoner. Pengene tenderer til å "renne oppover". Derfor er fordelingspolitikk ekstremt viktig, slik at man kan forhindre at alt for store verdier samles på et alt for lite område, eller hos for få personer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.791
    Torget vurderinger
    96
    Selv om jeg ikke er glad i korps så synes jeg dette er en gladsak. Om noen få år finnes det ikke lengre nordmenn som Svein, det er jo litt vemodig.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.472
    Antall liker
    9.516
    Selv om jeg ikke er glad i korps så synes jeg dette er en gladsak. Om noen få år finnes det ikke lengre nordmenn som Svein, det er jo litt vemodig.

    Håpet finnes...

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.791
    Torget vurderinger
    96
    Nå var det ikke korps jeg først og fremst tenkte på da. Men flott. EN dag i året tåler vi korps, det hører med og måtte vi alltid ha folk som orker å gå med den tromma på magan!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.520
    Antall liker
    17.326
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo, men de flyr jo gatelangs og øver flere uker i forkant. Og er det en korpskonfirmant så kommer de jaggu rekende da også :cool: .
    Neida, helt greit for min del, og litt morsomt å høre på også når alle starter å spille - i hver sin toneart. Så går det en tre, fire takter før de fleste er innpå igjen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.234
    Torget vurderinger
    23
    Vel, alt er bedre enn ingen ting.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.597
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^ Jo, men de flyr jo gatelangs og øver flere uker i forkant. Og er det en korpskonfirmant så kommer de jaggu rekende da også :cool: .
    Neida, helt greit for min del, og litt morsomt å høre på også når alle starter å spille - i hver sin toneart. Så går det en tre, fire takter før de fleste er innpå igjen.
    Ditt lokale korps er visst vesentlig bedre enn mitt. 😎
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.075
    Antall liker
    22.316
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.597
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vern mot populister. 👏🏻🇳🇴👍🏻


    Anine Kierulf skrev om dette for litt siden:

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Rart at regjeringen ennå ikke har kommet på å kreve formueskatt på formuer folk ikke har lenger.
    Straffeskatt fordi de har sølt bort pengene sine!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.095
    Antall liker
    1.543
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel lite sannsynlig. Kan ikke være god butikk å drifte en minibank selv med 30kr gebyr.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.547
    Antall liker
    8.228
    Sted
    Oslo

    Så gjenstår det å få slått ned på grasale priser for kontantuttak
    Skulle ta ut penger i minibank her om dagen og det ble 30kr i gebyr ca
    Mao du har et bankkort, trenger du cash da? Dessuten kan man nesten overalt ta ut cash når du handler i en butikk
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.913
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da får de ha betjening i banken og kontanter liggende. Jeg betaler penger for at banken skal oppbevare pengene mine og da forventer jeg å ha tilgang på de kostnadsfritt.
    Ellers så blir det to valutaer i Norge, digital valuta og fysisk valuta
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.913
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mao du har et bankkort, trenger du cash da? Dessuten kan man nesten overalt ta ut cash når du handler i en butikk
    Jeg skulle kjøpe en burger hos burger king og de nektet å betjene meg med mindre jeg hadde kontanter. De skal nemlig presse deg over på en automat

    Cash is king og nå har myndighetene understreket det.
    Jeg blir bare mer og mer frustrert på dette.
    Eks har jeg en sperre på kontantuttak på max 10.000kr i døgnet.
    Andre banker har max 10.000kr i uka
    Hva får man får 10.000kr i dag? Ikke mye
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.095
    Antall liker
    1.543
    Torget vurderinger
    1
    Kontanter må være for spesielt interesserte. De fleste har vel nesten ikke vært i nærheten av kontanter på mange år. Heldigvis har vi et av verdens best utbygde digitale samfunn.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.913
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det spørs jo hvor interessert du er i personvern og om dataen din skal selges eller ikke.
    I tillegg bruker man mindre penger dersom det er kontanter.
    Man er sikret ved bortfall av Internet /servere slik som skjer til tider
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.547
    Antall liker
    8.228
    Sted
    Oslo
    Det spørs jo hvor interessert du er i personvern og om dataen din skal selges eller ikke.
    I tillegg bruker man mindre penger dersom det er kontanter.
    Man er sikret ved bortfall av Internet /servere slik som skjer til tider
    Det er vel ikke lenge til at om du trekker kortet på Elkjøp, så dynges du ned av reklame fra Power og Komplett...
    Og handler du på Nille så får du tilbud fra Europris og Dollarstore og Normal...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.913
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja eller så kan feks matvanene dine danne grunnlag for forsikringspremie.
    Eller at du alltid handler der og der til de og de tidene, vanene dine er kartlagt og satt i system
    Feks seksuell legning, trosretning og andre ting kan lett kartlegges og du blir satt i bås
    Eller hvis du har en lettere gæren kjerring som kan bruke dataen din på å spionere på deg.

    Det er en menneskerett å være et fritt menneske og et fritt menneske har rett på å leve uten å utlevere data. Det er snart nærmest umulig og det gjør oss ekstremt sårbare
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.547
    Antall liker
    8.228
    Sted
    Oslo
    Ja eller så kan feks matvanene dine danne grunnlag for forsikringspremie.

    Eller hvis du har en lettere gæren kjerring som kan bruke dataen din på å spionere på deg
    En grunn til alltid å betale børst, sigg og horer kontant
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.124
    Antall liker
    11.583
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kontanter både er og skal være gangbar valuta - i alle fall i rimelig fornuftige beløp. Omtrent ingen av dagens butikker fungerer uten nett... hva er da beredskapen ved bortfall av nett, - tilfeldig eller provosert? Har ingen av dere opplevd å måtte forlate en butikk fordi nettet ikke fungerer??? Hvilken backup har matbutikker ved nettutfall, og hva er da alternativet??
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    2.608
    Kontanter både er og skal være gangbar valuta - i alle fall i rimelig fornuftige beløp. Omtrent ingen av dagens butikker fungerer uten nett... hva er da beredskapen ved bortfall av nett, - tilfeldig eller provosert? Har ingen av dere opplevd å måtte forlate en butikk fordi nettet ikke fungerer??? Hvilken backup har matbutikker ved nettutfall, og hva er da alternativet??
    Tror jeg aldri har skjedd på mine 42 år at jeg måtte ha forlatt en butikk fordi nett ikke fungerer, ved slike tilfeller så er det reserveløsning som gjelder
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    4.540
    Torget vurderinger
    1

    Så gjenstår det å få slått ned på grasale priser for kontantuttak
    Skulle ta ut penger i minibank her om dagen og det ble 30kr i gebyr ca
    Her er saken på Stortingets hjemmesider:
    Det burde jo ha vært unødvendig - Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge - men er det åpenbart nødvendig.

    mvh
    KJ
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    2.608
    Her er saken på Stortingets hjemmesider:
    Det burde jo ha vært unødvendig - Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge - men er det åpenbart nødvendig.

    mvh
    KJ
    Jeg tenker det er fint at de som ønsker kan betale med kontanter, men de burde ta kostnaden selv. Kontanthåndtering er dyrt
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.095
    Antall liker
    1.543
    Torget vurderinger
    1
    Ja eller så kan feks matvanene dine danne grunnlag for forsikringspremie.
    Eller at du alltid handler der og der til de og de tidene, vanene dine er kartlagt og satt i system
    Feks seksuell legning, trosretning og andre ting kan lett kartlegges og du blir satt i bås
    Eller hvis du har en lettere gæren kjerring som kan bruke dataen din på å spionere på deg.

    Det er en menneskerett å være et fritt menneske og et fritt menneske har rett på å leve uten å utlevere data. Det er snart nærmest umulig og det gjør oss ekstremt sårbare
    Helt klart et poeng, men her er nok digitale betalingsløsninger et helt marginalt problem. Det er jo allerede umulig å leve uten at store kommersielle selskaper har full kontroll på hva du er interessert i, omgangskrets og egentlig hva du tenker. At mine faktiske økonomiske transaksjoner i teorien er sporbarhet for norske finansinstitusjoner, må jo være i beste fall en bagatellmessig teoretisk problemstilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn