Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.455
    Torget vurderinger
    23

    Ny, større og langt bedre Legevakt i Oslo

    Fornuftig plassert på Aker Sykehus.

    ny legevakt.png

    1700642576063.png

    Onsdag klokken 8 åpnes dørene her, etter at de ansatte har hatt en avskjedsfrokost i de gamle lokalene, forteller Knut Melhuus.

    Han er avdelingsleder ved Skadelegevakten, hvor han har jobbet i snart 40 år.

    Den nye legevakten får egne soner for pasienter som har tatt overdoser, psykiatrisk akuttmottak, overgrepsmottak og et eget område for mottak av barn.

    – Den nye legevakten blir et bedre tilbud for brukere med ulike behov, og det blir bedre arbeidsforhold for de ansatte, sier Melhuus.

    Hva blir nytt?
    Den største forskjellen blir moderne lokaler og mer plass. Den nye bygningen er på 26.000 kvadratmeter.

    På Skadelegevakten får man et stort og moderne akuttrom, som ikke fantes på den gamle legevakten.

    – Her kan for eksempel brudd med feilstilling behandles med god smertelindring og lystgass, sier overlege Martine Enger.

    Nytt er også en egen observasjonsstue med plass til fem pasienter. På den gamle legevakten måtte pasientene ligge på korridoren.

    Hvorfor flytter Legevakten?
    Det opprinnelige bygget i Storgata er fra rundt 1900. I 1959 fikk legevakten et nytt påbygg.

    Siden da har Oslos befolkning vokst fra 450.000 til over 700.000.

    • Lokalene i Storgata har vært utdaterte og i dårlig forfatning, og det var for liten plass.
    • På den nye legevakten blir det mange behandlingsrom, operasjonsstuer og røntgenrom. Blant annet.
    • Ambulansemottaket blir bedre enn i Storgata, med mulighet for minst seks ambulanser samtidig, og direkte inngang til behandlingsrom.
    • Når Nye Aker sykehus står ferdig i 2031, blir legevakten nærmeste nabo til et fullverdig akuttsykehus.
    Hva skal skje med de gamle lokalene?
    Det er foreløpig ikke bestemt. Men hovedstasjonen til ambulansene vil bli værende i Storgata, i tillegg til apoteket.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.455
    Torget vurderinger
    23
    Dette prosjektet har åpenbart blitt gjennomført uten pes og svære skriverier i pressen... godt at noe kan kjøres uten at det skal kritiseres og sables ned hver eneste gang.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.338
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jepp, det var riktignok en liten lokasjonsdebatt for mange år siden, men en landet ganske kjapt på "trekanttomta" på Aker.
    Det som er særegent med SBL er at byggherre og eier er Oslo kommune, mens største aktør (ca 2/3 deler) er OUS. Det ble etablert samhandlingsfora mellom aktørene for å løse alle små og store grensesnitt, både i byggefasen men også den fremtidige driftsfasen. Som starter nå...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.912
    Antall liker
    21.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den gamle legevakten har jeg ligget på. 1997 trur eg. Sykkelhjelmen var i tre deler. De ville være sikre.
    Anyway. Godt med en tidsmessig oppgradering. Håper den har nok plass lenger enn det første driftsåret. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.455
    Torget vurderinger
    23

    Kort fortalt; Hydro har funnet en metode for å utvinne aluminium uten Co2 utslipp....


    Foreløpig lager Hydro bare dette gule saltet på laboratoriet, men med pengestøtte fra Enova bygger Hydro nå en minifabrikk på den nye teknologien.
    Det er slik verdens første utslippsfrie aluminium kan bli produsert i Norge i 2025.



    1701795011352.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.299
    Antall liker
    7.956
    Sted
    Oslo
    Mimir er som vanlig på bærtur.
    At arbeids skye individer, unna sluntrere, gidda lause slaurer og Navere blir trukket i sosial stønad om tante Olga vippser en hundrings eller to
    er bare slik det skal være,
    Skulle for f... tatt seg ut om slike folk hadde litt extra, spessielt nå i jula!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.075
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    1
    Må vel ete søppla for å ha råd til å betale strømregninga....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.455
    Torget vurderinger
    23

    Ja, takke faen for at nordmenn sier i fra om sånt søl

    normenn.png

    – Det er alltid nordmennene, det er alltid nordmennene. De er ikke utdannet eller har kunnskap om spiritualisme.
    Likevel tror de at de er det, og de tror de kan si til meg hva jeg skal gjøre
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    2.561
    I samme gate som @Sluket si post. Så en youtube video fra en eller annen relegiøs sekt i USA som hvor de unge hadde pliktår hvor de måtte resie rundt i verden og misjonære "guds ord". Interjuet var av en "stakkars" ung mann som da hadde utnyttet studentutvekslingsprogrammet Norge deltar i og brukt all fritid til å misjonære blandt de unge.

    Hans kommentar var at det som imponerte ham mest fra norsk ungdom er at den stiller spørsmål. De tenker selv og stiller kritiske spørsmål til nye idéer og tanker. Det var ikke like vanlig blandt amerikanerne han hadde vokst opp med.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    4
    Bra for Norge

    40 prosent av statsbudsjettet
    Her er noen eksempler som illustrere omfanget:

    • Avtalens årlige gasseksport, tilsvarer to tredjedeler av årlig norsk kraftproduksjon.
    • Det utgjør 40 prosent av det norske statsbudsjettet (2022-tall).
    • Ett år av gassleveransen fyller energibehovet til Berlin i ti år.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    9.886
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vet ikke helt hvor dette hører hjemme, men tenker det både er fint vi hadde slike kulturelle størrelser, og at det sendes på nrk. Kom over denne episoden da jeg var ute og kjørte i dag. Hyggelig gjenhør med Fugelli, Paus og Michelet.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    En av få ganger jeg applauderer Tajik. Bra!

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.685
    Antall liker
    103.455
    Torget vurderinger
    23

    Et glimrende produkt/konsept.... noe å tilby andre??

    Snøsmelteanlegget "Terje" :):)

    Hvert tredje minutt kjører en lastebil til snøsmelteanlegget Terje og tipper opp til 23 kubikkmeter med snø og grus.
    Terje sørger for at Oslo ikke drukner i snø.


    1704291876845.png

    Etter det kraftige snøværet nyttårshelgen ligger det hauger med snø flere steder i Oslo. Tirsdag ble snøsmelteanlegget til NCC på Grønlikaia skrudd på for sesongen. Anlegget smelter snøen ved hjelp av energi som hentes ut av plusstemperatur i sjøvann.

    Lekteren, som heter Terje, kan ta imot 500 kubikkmeter med snø i timen. Det betyr 25 lastebiler i timen. Tirsdag kjørte den for fullt.


    – Vi startet i dag tidlig. Og så har det gått i ett. Jeg tipper at det kommer en lastebil her hvert tredje minutt. Hver lastebil har kapasitet på 15–23 kubikkmeter, sier Hans Kevin.

    Han er prosjektleder i NCC.

    NCC og Oslo kommune har en avtale som innebærer at NCC skal motta all snø som kjøres bort fra gater og veier i Oslo. Det var sjefingeniør Terje Myrhaug i NCC som hadde ideen til snøsmelteanlegget, og som har vært ansvarlig for hele utviklingsprosessen. Derfor heter anlegget Terje.

    Smelter og renser snøen
    Da Aftenposten besøkte Terje tirsdag, var det skytteltrafikk av lastebiler til og fra smelteanlegget. Mye av snøen som ble tippet, var ganske skitten. Terje sørger for at snøen ikke forurenser fjorden.

    Snøen blir først dumpet i anlegget. Deretter blir den blandet med sjøvann. Varmen i sjøvannet gjør at snøen smelter.

    – Etter det renser vi vannet før det havner i fjorden, sier Kevin.


    Det er syv kilo grus og tre kilo slam i hver kubikkmeter med snø. Disse stoffene blir skilt ut før vannet havner i fjorden. Grus og slam blir kjørt til et eget mottak vest for Drammen.

    Må gå i hele januar
    Terje er 50 meter lang, 26,5 meter bred og stikker 3,5 meter under vannflaten. Snøsmelteanlegget ble lagt til kai for første gang i desember 2011.

    Prosjektleder Kevin kan fortelle at Terje har døgndrift, men ikke i helgene. Og akkurat nå er det stort behov for at den er så aktiv som det går an.

    – Med den snøen som har kommet nå, må smelteanlegget gå i hele januar, sier Kevin.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.593
    Torget vurderinger
    2
    Dette prosjektet har åpenbart blitt gjennomført uten pes og svære skriverier i pressen... godt at noe kan kjøres uten at det skal kritiseres og sables ned hver eneste gang.
    Jammen. Jammen…. Nå kan jeg ikke lengre ta sparkesykkel til legevakten!!! Nord for Sinsenkrysset- mye rare folk der- hvordan kommer man seg dit da??? Må sikkert ha TO busser og vente på Skumle Carl Berner… uffamei , dette blir ille. Tenker på den dagen jeg kunne rusle på bens hjem fra Ullevål etter et hjerteinfarkt , nå blir jeg vel dau før jeg kommer meg til Aker .. Hvor blir det av fakkeltogene ???
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.363
    Antall liker
    9.308

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.363
    Antall liker
    9.308
    I tider der det er veldig viktig å vise at man tar ansvar, altså stenge et eller annet, så er det noen som tar ansvar og åpner opp noe...


    Oslo S opnar opp for overnatting i sprengkulda

    Etter sprengkulda som er venta på sør- og austlandet i helga, har Oslo S opna opp for overnatting for dei bustadlause.

    Det opplyser Bane Nor til Avisa Oslo.

    – Alle som er inne når det nærmar seg stengetid, får tilbringe natt her, seier Harry Horslund, pressevakt i Bane Nor til avisa.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    👏

    Jeg er nok uenig. Formueskatten gjør det f.eks. enda vanskeligere å lykkes som grunder i Norge. Som Johan Andresen Jr sa i et intervju nylig: Hvis du ikke har cashflow til å betale formueskatten, så…. og ingen vil betale formueskatt med lånte penger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.075
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    1
    Aldri så godt at det ikke er galt for noe. Slik jeg forstår det, så skyver de problemet foran seg. Men jeg hadde jublet hvis jeg var lokal.
    Man kan forstå det sånn hvis man leser oslopressen. Tipper det hadde blitt oppstyr om man la akuttenheten i Oslo til Rogaland (avstander). Og samtidig hatt dagens snøkaos som normalen - ingen fly lander heller. Legg til en tre fire broer som er stengt ved sterk vind.
    Ikke et ord fra det sentrale aviskommentariatet at norske statsborgere, og ikke minst skattebetalere, har krav på et anstendig helsetibud. Det er politikernes fordømte ansvar. Og om de ikke klarer å skaffe fagfolk (meg bekjent er det tilstrekkelig med fagfolk på akutten) så er det også de samme politikernes fordømte ansvar. De har ansvar for helse- og utdanningspolitikk. Siden dette ikke angår verdens navle, bare 25 000 fastboende (i Lofoten alene) og 1 million årlig tilreisende (som kan og blir akkutt syke), så er slikt ikke så viktig....
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.040
    Antall liker
    11.449
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De fleste "journalister" i gryta ser tydeligvis så dårlig at det knapt rekker utafor Ring 3.. Forstå er det enda verre med, men katastrofeoverskrifter det er de gode på...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn