Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.683
    Tar du deg en tur rundt i området Osterhausgate, Storgata og Brugata en sein natterstid uten at du føler noen frykt så er du en av de som flyter rundt uten tanke på noe som helst. Heldig er du ! Eller kanskje en godtroende fjott ? Jeg vet ikke hva som er værst.
    Veldig mange som har flyskrekk også. En hver ting som gjør folk redde, behøver ikke nødvendigvis være utløst av reelle farer, men av ens egen følelse av fare.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Oslo
    Veldig mange som har flyskrekk også. En hver ting som gjør folk redde, behøver ikke nødvendigvis være utløst av reelle farer, men av ens egen følelse av fare.
    Volds kriminalitet er selvfølgelig alltid alvorlig, men foregår som oftest innenfor miljøene.
    Tror de aller fleste, selv svensker i radhus, kan ta det ganske lugnt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.303
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Du får ta deg en spasertur i nevnte område i natt sånn i 1-2 tiden. Så kan du poste hva du synes i morgen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.308
    Du får ta deg en spasertur i nevnte område i natt sånn i 1-2 tiden. Så kan du poste hva du synes i morgen.
    På mine spaserturer i området har jeg stort sett observert en gjeng som er ganske skakke i knærne, altså åpenlyst narkomane som typisk henger utenfor Kiwi-butikken der. De har aldri plaget meg. Om jeg går inn på aktuelle Kiwi-butikk så kan en av disse som står utenfor slumpe til å være inne på butikken for å kjøpe noe. De er synlig høye på ett eller annet så ser generelt ganske forsoffne ut, men oppfører seg helt fint så langt jeg har observert. Det samme skjer når jeg går hjem fra konsert på kvelden - da uavhengig av om jeg tar veien ned Brugata og gjennom Grønland til min foretrukne kebab-sjappe eller om jeg går til Oslo S og tar trikken derfra. For en del år siden hadde jeg en greie med at jeg gikk hjem fra sentrum til Nordstrand - da gikk jeg stort sett alltid over Grønland og på alle disse turene opplevde jeg eksakt null frykt. Ingen plaget meg, så aldri noe som minte om noe skummelt. Jeg har vært i dette området såpass mange ganger at jeg mener jeg har en viss ide om hva det faktisk innebærer - altså ingen verdens ting. Har blitt spurt et par ganger i området rundt Vaterland om jeg vil kjøpe noe dop men har sagt nei og da hr det ikke blitt så mye mer av det.

Den eneste som faktisk har henvendt seg til meg noenlunde direkte på turen hjem var en purung politimann. Jeg mistet en serviett fra kebaben min uten at jeg merket det og han kommenterte at jeg forsøplet. Jeg spurte han om de alvorlig talt ikke hadde noe viktigere å ta seg til, plukket opp servitetten, kastet den i en søppelbøtte og gikk videre. Oppe ved Ekebergparken kommenterte en annen politimann ( et eller annet hadde skjedd siden de var der, dette er jo folketomt land sent på kvelden) at jeg gikk i veibanen (det snødde som faen og fortauet var ikke brøytet), jeg takket for omsorgen men sa at jeg ikke går med musikk på øret og hører om det kommer en bil så jeg kan flytte meg. Det oppsummerer vel sånn ca mitt drama de siste 10 årene fra å bevege meg utendørs i Oslo sent på døgnet.

Min samboer er en bekymret sjel og jeg fikk for et par måneder siden en tekstmeling om det gikk greit med meg. Da hadde noen blitt påkjørt i Storgata(?) og hun visste at det var sånn ca på min vei hjem og tidspunktet kunne sammenfalle. Hun har aldri tekstet meg og spurt om jeg så noen skumle svartinger eller noe i den retning, som vel er sånn ca hva du insinuerer at man bør være veldig redd for.

Selv om jeg legger all mulig god eller vond vilje til skjønner jeg ikke hvordan noen kan mene at det å labbe rundt i Oslo sent på kveld/natt er forbundet med noen meningsfull risiko.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.683
    Gjort mange ganger. Aldri opplevd noe negativt der. Av og til et nokså shabby klientell, men de har aldri plaget meg.

EDIT: Den ene gangen jeg virkelig var i trøbbel i Oslo, var for mange år siden. Jeg ble da uten varsel angrepet av en dørvakt fordi jeg fortalte hans kollega som nettopp hadde slått min kompis bevisstløs, at han gjorde jobben sin som en komplett idiot. Jeg hadde hendene i lomma for å vise at jeg ikke hadde noen planer om fysiske utfall, noe jeg fortalte før jeg ga ham en verbal overhaling. Ut av de blå kommer altså hans kollega og kveler meg så jeg mister bevisstheten et øyeblikk. Da politiet kom, tok de med seg han som angrep meg, heldigvis. Dette var på Oslo's beste vestkant.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Market Snodsbury
    det selvsagt er mulig å bli utsatt for noe som tilfeldig forbipasserende eller collateral damage.
    Dei åra vi budde på Grønland var det iallfall eit større gjengoppgjer (A mot B elns), i tillegg til ranet på Postens Brevsentral (Nokas-ranarane) eit par hundre meter frå leilegheita vår. I båe desse tilfella vart vi først klare over dramatikken då vi las nyhenda dagen etter.

Vi flytta rett nok opp i Groruddalen då vi fekk barn, men det handla mest om at vi ikkje ville bu ein stad der ungane ikkje kunne gå utanfor døra åleine (pga trafikken) før dei vart ti.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.382
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror du skal lete langt og og lenger enn langt etter en gammal (heterofil) gubbe som ikke er ganske interessert i å se en lettkledd, eller avkledd, yngre dame. Om han vil innrømme det er selvsagt en annen sak, men dette bunner jo i biologi og evolusjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er oss gamle gubbers ultimate kroppskontroll og egentlig siste varsel på at det gode manneliv kan være over;

- ser en lettkledd og gjerne vakker, men ikke et must, kvinne og de kroppsdelene som skal motiveres av slikt jobber, aka life is good

- dersom kroppsdelene derimot ikke har noe svar eller reaksjon så er det nok et klart tegn på at kroppen synker hen mot det uunngåelige, ake livet som vi kjente er over

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.768
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Barnevern igjen, og behovet for et nasjonalt register. Eller enda bedre, nasjonalt ansvar. Dette bør ikke ligge på kommunalt nivå.

• VG har avslørt at manglende datasystemer fører til at viktig informasjon om barn glipper mellom kommuner.
    • Lene Vågslid har varslet flere tiltak, men har ikke lovet et nasjonalt register.
    • Flertallet i barne- og familiekomiteen ber regjeringen lage et nasjonalt register for barnevernssaker.
    • Det er uklart om forslaget vil få flertall i Stortinget.
    For egen del er det uklart hvorfor man skulle stemme imot.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.544
    Torget vurderinger
    1
    Alt kan ikke "styres fra Oslo" vet du. :rolleyes:

Barnevernet er vel kroneksemplet på at fragmentering på kommunalt nivå er svært lite effektivt. Det er jo utallige eksempler på at familier har flyttet fra kommune til kommune for å slippe unna barnevernet. Blir som om du slipper fra politiet dersom du kommer deg over til nabokommunen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Market Snodsbury
    Barnevernet er vel kroneksemplet på at fragmentering på kommunalt nivå er svært lite effektivt. Det er jo utallige eksempler på at familier har flyttet fra kommune til kommune for å slippe unna barnevernet. Blir som om du slipper fra politiet dersom du kommer deg over til nabokommunen.
    Trur det er eit klassisk problem der, med noko som både skal vera nært (forstå problemet, koma med pragmatiske løysingar) og universelt.

Her eg bur er barnevernet interkommunalt, men verkeområdet er framleis ikkje større (i innbyggjartal) enn ein bydel i Oslo.

Vi kunne sett føre oss å flytta ein del slikt, som unekteleg er for stort for små og mellomsmå kommunar opp til fylkeskommunen? Det forbausar meg at det knapt nok er eit einaste parti som føreslår det i dei evinnelege debattane om kva som skal sentraliserast og kva som skal vera på kommunalt nivå.

(Mi litt uortodokse linje er å oppretta mindre fylkeskommunar (40-50 stk til saman) og la dei avlasta bøttevis av kommunale oppgåver. Ingen som tek meg alvorleg)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.544
    Torget vurderinger
    1
    Det spiller jo for så vidt ingen rolle hvilket nivå man snakker om, men de må uansett samarbeide på et annet nivå enn de gjør i dag. Det er opplagt ingen enkel jobb, men det kan ikke være slik at man unnslipper barnevernet med å flytte ut av kommunen eller kommunene i interkommunale samarbeid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Market Snodsbury
    Det spiller jo for så vidt ingen rolle hvilket nivå man snakker om, men de må uansett samarbeide på et annet nivå enn de gjør i dag. Det er opplagt ingen enkel jobb, men det kan ikke være slik at man unnslipper barnevernet med å flytte ut av kommunen eller kommunene i interkommunale samarbeid.
    Nei, openbert.

Well, I chased him through them county roads
    'Til a sign said "Canadian border, five miles from here"
    I pulled over on the side of the highway
    And watched his taillights disappear

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.683

Betimelig. Egentlig peker vel dette på et i overkant dekadent og vellykket samfunn, kanskje.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.308

Betimelig. Egentlig peker vel dette på et i overkant dekadent og vellykket samfunn, kanskje.
    Tja, man kunne like gjerne anføre at en almennkringkaster bør kringkaste hva almuen faktisk er opptatt av, ikke hva gamliser som mener alt var bedre før er opptatt av, eller later som man er opptatt av. Jeg tipper kronikkforfatteren gir sånn passe faen i reindrift for eksempel. Jeg sliter litt med å se den helt åpenbare forskjellen på at noen er kjendis innen idrett kontra at noen har blogget eller hva som nå er grunnen til at man er kjent. For 20 år siden var det en debatt om NRK sendte for mye sport, selv Arne Scheie mente det begynte å bli litt i overkant mye.

Man kunne like gjerne anføre at NRK ikke burde sende store sportsbegivenheter siden det ikke er smalt og viktig eller har noe med jornalistikk å gjøre.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ absolutt enig og glad jeg ikke er alene.. selv om det ofte ser ut til at hjernen faktisk er veldig alene når man ser på nrk

^ mye rett, og jeg savner i disse tider mer dybde analyser av viktige hendelser i verden..

når jeg ser rotasjonen av de evig kjente og ukjente folka fra Oslo området som frekventerer nrk skjermen er det vel betimelig å spørre om det er til disse våre skattepenger går til? Mange av disse ser ut til å leve godt på statskanalen, disse er da med i den nye tilrivingsøkonomien som svever rundt det sentrale østlandet

jeg har vært tilhenger av et sterkt nrk, nå vil jeg melde meg av, finnes det et avmeldingsskjema mon tro?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Innanfor barne-TV, ein sjanger eg har sett mykje på siste tjue åra, er NRK framleis heilt fabelaktig. Ikkje at dei lagar alt sjølv, men dei kjøper også inn kvalitet frå resten av verda.

For vaksne: Eg kunne nok tenkt meg eit meir spissa nyhendeprogram (gjerne av typen BBC Hardtalk), det første Nytt-på-nytt-laget, Kontrapunkt og Kvitt-eller-dobbelt. Meir dokumentar. Men dei har samtidig laga ting som Arkitektens hjem, Der ingen skulle tru, den fabelaktige Sau: faktisk meir slikt enn eg eigentleg får sett.

Eg tykkjer sutringa over konkurransar og kjendisar er litt som ein veldig flink stil i niandeklasse, som treff rett i den refleksjonen læraren gjerne vil ha. Det seier meir om NRK at dei slepper gjennom noko slikt (kronikken frå cand. jur Johnsen) på debattplass, men alle skal jo ha rett til å ytra seg.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.858
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norge er fortsatt et relativ godt land å bo i, men det betyr overhodet ikke at alt er som det bør være...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette er helt treff ift trådtittel, kan også være i motsatt ende, men regner med at flesteparten av oss ikke er inkludert, slik at rent sånn misunnelsesvis..

Store talls lov gir fort enda større tall, og med på lasset følger innflytelse og makt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Oslo
    Vet ikke om dette er helt treff ift trådtittel, kan også være i motsatt ende, men regner med at flesteparten av oss ikke er inkludert, slik at rent sånn misunnelsesvis..

Store talls lov gir fort enda større tall, og med på lasset følger innflytelse og makt.
    Nå vil mange hevde at en dobling på 10 år er helt normalt både i kapital markedet og eiendoms markedet.
    Men jeg vil hevde at dette viser at formuende iallefall ikke blir skattet ihjel her i den siste "sovjetstaten", og at vi ikke har hatt en dramatisk utflytting av kapital.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.544
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger mye bak disse tallene som det også står noe om i artikkelen. Feks er det vesentelig å nevne endringen i verdisetting som kom siste årene, slik at alle aksjeformuer økte i likningstallene. Det er er vel ellers relativt ukontroversielt å hevde at man ikke har så mye skatt at formuer ikke øker, men om det totale skattetrykket er lavt eller høyt sier ikke disse likningstallene så mye om. Inntrykket er vel at man balanserer på grensen ift hva som tolereres før man gjør drastiske grep som å flytte til andre land.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn