Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.432
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meget interessant gjennomgang, og man kjenner seg igjen i de gamle bildene
    utviklingen er til å gråte av
    lover ikke godt på lang sikt
    samfunnet må leve med konsekvensene av dette i lang tid selv om man nå starter å snu…

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.792
    Torget vurderinger
    96

Sjukt hva folk får seg til å utsette andre for. Saken er heller ikke enestående.

Det burde vært forbudt å sette igjen hunder i bånd, og båndtvang overalt til enhver tid!
    Jeg har flere ganger passert hunder med eier på tur, og når hunden glefser og knurrer, da himles det med øynene når jeg går i en bue. En gang var det to personer jeg møtte, og jeg kunne høre kommentarene bak meg: "ja, du ser jo på kroppsspråket hvorfor..." Som om det er min feil at hunden bjeffer og knurrer.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.792
    Torget vurderinger
    96
    Du trenger å slå opp hva en fobi er.
    Med en slik logikk er det en god del fobier ute og går på dette forumet.

• Liker
    Reaksjoner: ch
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.061
    Torget vurderinger
    2

Sjukt hva folk får seg til å utsette andre for. Saken er heller ikke enestående.

Det burde vært forbudt å sette igjen hunder i bånd, og båndtvang overalt til enhver tid!
    Jeg har flere ganger passert hunder med eier på tur, og når hunden glefser og knurrer, da himles det med øynene når jeg går i en bue. En gang var det to personer jeg møtte, og jeg kunne høre kommentarene bak meg: "ja, du ser jo på kroppsspråket hvorfor..." Som om det er min feil at hunden bjeffer og knurrer.
    Ingen av hundene jeg har hatt gikk i bånd, kanskje når de var små men etterhvert som de ble dressert/trent (lavine..) så gikk de løse og gjorde som jeg sa. Hadde nok ikke gått i dag her jeg bor, det er for mange hundehatere som går bananas bare de ser en hund. Men ikke bra når noen blir bitt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Oslo
    Ingen av hundene jeg har hatt gikk i bånd, kanskje når de var små men etterhvert som de ble dressert/trent (lavine..) så gikk de løse og gjorde som jeg sa. Hadde nok ikke gått i dag her jeg bor, det er for mange hundehatere som går bananas bare de ser en hund. Men ikke bra når noen blir bitt.
    Holdt du de inne fra 1.april til 20.august?
    Eller er du også blant dem som uten skam skryter av lovbrudd?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Holdt du de inne fra 1.april til 20.august?
    Eller er du også blant dem som uten skam skryter av lovbrudd?
    Alle bor ikke i byer. Å ha hunden løs på feks egen gård, fisketurer ol er noe helt annet enn å ha hunden løs i byen. Har selv ikke hund, men treffer ofte fiskere langs elva med løs hund. Helt uproblematisk.

Regler som lages ut fra én virkelighet har ofte en tendens til å se bort fra at virkeligheten er situasjons- og stedsbestemt. Ref feks corona- hysteriet.

Tenke sjæl og mene...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.792
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hater ikke hunder, jeg har også bodd med hund i hus. En Schäfer. Verdens snilleste hund, tilhørte min eks.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Oslo
    Alle ikke i byer. Å ha hunden løs på feks egen gård, fisketurer ol er noe helt annet enn å ha hunden løs i byen. Har selv ikke hund, men treffer ofte fiskere langs elva med løs hund. Helt uproblematisk.

Tenke sjæl og mene...
    Det er lover jeg ikke er 100% enig i, det er lover jeg også eklatant bryter til tider (pils i parken fx) jeg bare påpekte at i Norge er det generell båndtvang.
    Og selv verdens snilleste familie hund er en hund med sine nedarva instinkter.
    Etter at tispa mi på skogtur kom stolt som ei høne med en fugleunge til meg, ble jeg litt mer oppmerksom på det med å ha a i bånd.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er lover jeg ikke er 100% enig i, det er lover jeg også eklatant bryter til tider (pils i parken fx) jeg bare påpekte at i Norge er det generell båndtvang.
    Og selv verdens snilleste familie hund er en hund med sine nedarva instinkter.
    Etter at tispa mi på skogtur kom stolt som ei høne med en fugleunge til meg, ble jeg litt mer oppmerksom på det med å ha a i bånd.
    Da tenker jeg at alle katter må påbys å alltid være inne.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.061
    Torget vurderinger
    2
    Alle bor ikke i byer. Å ha hunden løs på feks egen gård, fisketurer ol er noe helt annet enn å ha hunden løs i byen. Har selv ikke hund, men treffer ofte fiskere langs elva med løs hund. Helt uproblematisk.

Regler som lages ut fra én virkelighet har ofte en tendens til å se bort fra at virkeligheten er situasjons- og stedsbestemt. Ref feks corona- hysteriet.

Tenke sjæl og mene...
    Vi trente våre (Schæfer..) i søk og redning og da ble det mye trening i åpent lende, men de ble også veldig lydige og positive pga dette, veldig kjekke tider som jeg savner. Selvfølgelig tok vi hensyn når vi var blant folk men vi fikk oftere skryt enn kjeft når de gikk løse og lydige. Alt er eierens ansvar, man har f.eks. ikke en fuglehund løs i hekketiden og man passer på i barneselskap når alle vil dra og herje med hunden...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi trente våre (Schæfer..) i søk og redning og da ble det mye trening i åpent lende, men de ble også veldig lydige og positive pga dette, veldig kjekke tider som jeg savner. Selvfølgelig tok vi hensyn når vi var blant folk men vi fikk oftere skryt enn kjeft når de gikk løse og lydige. Alt er eierens ansvar, man har f.eks. ikke en fuglehund løs i hekketiden og man passer på i barneselskap når alle vil dra og herje med hunden...
    Nettopp. Situasjons- og stedsbestemt. Noe som er uhyre viktig for å faktisk å ha respekt for regler. Da må lokale forhold tas hensyn til, noe det alt for sjelden gjør. I Norge er det en lei tendens til at når lokale forhold skal tas hensyn til, blir regler strengere. Og respekten blir da deretter.

Ref corona, nok en gang.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Situasjons- og stedsbestemt. Noe som er uhyre viktig for å faktisk å ha respekt for regler. Da må lokale forhold tas hensyn til, noe det alt for sjelden gjør. I Norge er det en lei tendens til at når lokale forhold skal tas hensyn til, blir regler strengere. Og respekten blir da deretter.

Ref corona, nok en gang.
    Jeg synes alle lover burde være slik. At det er opp til den enkelte om det er nødvendig å følge dem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes alle lover burde være slik. At det er opp til den enkelte om det er nødvendig å følge dem.
    Elendig argument, for du nekter å gå inn på det viktigste; situasjon og sted.

Du tilhører standen som påla oss i grisgrendte strøk å gå på med støvler, fordi det regnet på Østlandet. Meningsløst, og det samme gjelder i tilfellet båndtvang.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.805
    Sted
    Market Snodsbury
    Du tilhører standen som påla oss i grisgrendte strøk å gå på med støvler, fordi det regnet på Østlandet. Meningsløst, og det samme gjelder i tilfellet båndtvang.
    Prinsipielt vil slik fleksibilitet også implisera eit større personleg ansvar dersom noko går gale, og at ein ikkje kan sleppa unna med «hendeleg uhell».

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Prinsipielt vil slik fleksibilitet også implisera eit større personleg ansvar dersom noko går gale, og at ein ikkje kan sleppa unna med «hendeleg uhell».
    Selvsagt, og det vurderte Jim, som dette startet med. Og la inn forholdsregler, der det var nødvendig. Det samme gjelder feks generelt bålforbud. Jeg tenner ofte bål langs elva, og det går selvsagt helt fint.

Vi er så autoritetstro i dette landet, at det å stille spørsmål med hva autoriteter har bestemt er nærmest for rebelsk oppførsel å regne. Jeg gikk ofte i joggesko under corona, selv om de Oslo hadde bestemt at støvler var fottøyet hele landet skulle bruke...

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Halden
    Alle lover bør være slk at det er opp til enhver å avgjøre hvilke man syns er ugjennomtenkte, om de ikke passer til ens egne behov.

Slik ser det ut når løshunder angriper sauer. De går også etter rådyr. Nylig ble en hel saueflokk sprengt etter at hunder jagde dem uten stans.
    Og det er en grunn til at det er innført båndtvang for hunder, og også grunngitt i lovverket hvorfor en bonde kan skyte en løshund.

Screenshot 2025-12-06 at 2.39.36 PM.png

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.353
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det å slippe hunder løs i områder sau går, det er vel det akkurat motsatte av å tenke sjæl. Og slik dumskap hjelper ingen regler mot.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Alle lover bør være slk at det er opp til enhver å avgjøre hvilke man syns er ugjennomtenkte, om de ikke passer til ens egne behov.

Slik ser det ut når løshunder angriper sauer. De går også etter rådyr. Nylig ble en hel saueflokk sprengt etter at hunder jagde dem uten stans.
    Og det er en grunn til at det er innført båndtvang for hunder, og også grunngitt i lovverket hvorfor en bonde kan skyte en løshund.

Vis vedlegget 1165540
    Du må da skjønne at det ikke finnes sauer eller rådyr i nærheten av en elv!

• Liker
    Reaksjoner: MML

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Halden
    I tillegg så kan det også være slik..i går..

Vis vedlegget 1165541
    Godkjente søkhunder som lystrer og er trent opp til oppgaver er noe helt annet enn idioter som slipper hundene løs "slik at de får rørt litt på seg".
    Det er selvsagt også dypt ulogisk at katter får gå løse ute, gitt hva det gjør med bestanden av småfugler.
    Men hunder kan på kort tid utrette mye skade, og jeg har selv kunnet observere oppgitte hundeeiere som forgjeves forsøker å kalle inn hunder som har fått blod på tann og som jager etter sau.

Det finnes ingen unnskyldning for hundeeiere som ikke har kontroll på sine hunder, og som slipper dem løs i skog og mark. Selv har jeg brukt en del tid og ressurser på å få mine hunder sauerene, blant annet, og på å sikre at de lystrer.

Ikke mine, men slik "koll" skal man ha.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    15.061
    Torget vurderinger
    2
    Godkjente søkhunder som lystrer og er trent opp til oppgaver er noe helt annet enn idioter som slipper hundene løs "slik at de får rørt litt på seg".
    Selvfølgelig, jeg har selv hatt slike. Poenget var at hund kan være så mangt og det er dessverre slik at det er flere som aldri skulle hatt hund, jeg støtter en eller annen ordning med godkjenning/sertifikat for eiere, har ikke noen gode forslag på hvordan det skulle sett ut i praksis men tror det kunne vært til hjelp.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.769
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bruker aldri bånd på min hund, stoler på henne. Selv når haren løper over tunet står hun stille, sauer er hun glad i, fuglene får være i fred.
    Ville aldri gått i byen uten bånd, men det er mest pga andre hunder/mennesker som klikker dersom man ikke bruker bånd.
    Har man ikke 100% tillit til hunden sin så må man selvsagt ha bånd, og har man ikke bånd skal man uansett ha et usynlig bånd (underforstått hunden er alltid i synet og i nærheten)
    Og aldri la hunder og små barn være sammen uten oppsyn, dette fordi barn kan gjøre mye dritt som kan skremme/skade hunden, og dersom den sier ifra da så er det hunden som får all skyld.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.729
    Sted
    Holmestrand
    Ja, det er en lidelse med alle de som insisterer på å ligge 15 under fartsgrense. Her bør det snarest komme et generelt forbud, påbud òg giljotin😎
    Jeg bor tett på E18, og kjører mye der.
    Jeg er (selvsagt?) en av de som jamt ligger litt over, men jeg synes nok at agresive sjåfører er et vesentlig større problem enn de som ligger litt under. Når trafikken går under fartsgrensa så er det ofte et resultat av at veiens kapasitet er nådd, ikke fordi folk «ikke kan kjøre bil»..

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok islamofobi ligger nærmere rasisme enn frykt for en ide.
    Mitt inntrykk fra pressen og sosiale medier, er at flere er islamofob og rasist, da bryter de menneskerettighetene til en troende. Men det er vell ikke noe likhetstegn imellom islamofob/(imot religion) og rasist? Uansett vanskelig å skaffe statistikk på det…

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.712
    Mitt inntrykk fra pressen og sosiale medier, er at flere er islamofob og rasist, da bryter de menneskerettighetene til en troende. Men det er vell ikke noe likhetstegn imellom islamofob/(imot religion) og rasist? Uansett vanskelig å skaffe statistikk på det…
    Kritikk av religion inkludert islam har ingenting med begrepet fobi å gjøre.
    Jeg vil heller si at religions kritikk er høyst rasjonelt.

fuck off til dere som vil stemple religions kritikere som meg selv som rasister.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.712
    Pro-glyfosat studie trekkes tilbake fordi den ble skrevet av Monsanto.

Et kjedelig emne, som er meget viktig: glyfosat i landbruket. I Norge bør det interessere, siden vi importerer 3/4 av all frukt og grønt vi spiser i landet. Ny bevissthet om betydningen av god tarmhelse er en medvirkende årsak til at lovgivere i flere land ser med større alvor på konsekvensene av glyfosatbruk, da det viser seg at glyfosat, selv i små mengder, er som napalm for gunstige mikrobiota i tarmen.

Glyfosat dreper alle planter som "behandles" med sprøytemiddelet og legger jordet brakk for neste grøde. Da det ble introdusert påstod Monsantos selgerkorps at det var så ufarlig at man kunne drikke det, og det beviste man ved å drikke et glass. Etter en stund sluttet selgerne med det.

Glyfosat er veldig praktisk – det letter bondens arbeid. Og det er veldig skadelig, for naturen og for mennesker.
    Det siste har Monsanto forsøkt å underslå, ved å gå til felts mot all forskning som søker å påvise skadevirkninger. Samtidig har Bayer, som nå eier Monsanto, hittil utbetalt nærmere 18 milliarder dollar i erstatning til individer som har fått kreftformer man vet skyldes eksponering til glyfosat. Trump-administrasjonen forsøker nå å skjerme Bayer mot videre søksmål og erstatningsutbetalinger, etter lobbyvirksomhet fra selskapet, som forstår at glyfosatreisen nærmer seg sin slutt.

Den viktigste pro-glyfosat studien er nå trukket tilbake av det vitenskapelige tidsskriftet som publiserte den i 2000. Denne studien er blitt flittig sitert av dem som kjemper for at det fortsatt skal være tillatt å anvende middelet. Det viser seg at studien ble skrevet av Monsantos forskere, som kamuflerte sin deltakelse i den.

Her er meldingen hos Science Direct. Den viktigste årsaken til at artikkelen nå er trukket, altså kjent ugyldig, er at den avviste at glyfosat kan føre til kreft med upubliserte studier fra Monsanto, mens forfatterne har unnlatt å referere til andre, eksterne studier, som påviser at glyfosat er kreftfremkallende. I tillegg skjulte altså forfatterne at de var tilknyttet Monsanto og/eller mottok rådgivning fra selskapet.

I Norge kjemper landbruket for å få fortsette å anvende glyfosat. EU-parlamentet har gjentatte ganger søkt å forby bruken, men den europeiske landbrukslobbyen har stått imot og har hittil klart å utsette forbud. En av de ivrigste forkjemperne har vært Øystein Heggdal, som har latterliggjort motstandere av glyfosatbruk og som har vært aktiv med å "ufarliggjøre" bruken. Jeg legger inn et bilde av Heggdal, sittende på en trone av glyfosatdunker. Det bildet sluttet han å bruke på facebook en stund tilbake, og han er nå ikke like ivrig i sin kamp for fortsatt bruk av sprøytemiddelet.

Det ble oppstandelse i Danmark da man i 2016 kunne melde at 99% av danske barn har glyfosat i urinen, og landet begynte å arbeide for et forbud i EU uten å hittil ha fått gjennomslag.

Her er hva Dansk Jordbruk skrev i 2016: Danske barn tisser glyfosat.

Kampen mot glyfosatbruken har vært langvarig og Bayer/Monsanto har brukt store ressurser for å unngå forbud. At den viktigste pro-glyfosat studien nå trekkes, som vitenskapelig ugyldig, vil kunne sikre at middelet endelig forbys brukt i matvareproduksjon.

Ellers - spis økologisk sertifiserte grønnsaker, så slipper du å få skiten inn i kroppen.

Vis vedlegget 1165478

Glyphosate, a common herbicide,
    negatively impacts gut health by disrupting the balance of gut microbiota (dysbiosis), reducing beneficial bacteria like Lactobacillus & Bifidobacterium, and increasing pro-inflammatory microbes, which can damage the intestinal lining, affect nutrient absorption, and disrupt the gut-brain axis, potentially leading to inflammation, leaky gut, and neurological issues. Studies show glyphosate alters microbial metabolism, reduces beneficial Short-Chain Fatty Acids (SCFAs), and disrupts the Firmicutes-to-Bacteroidetes ratio, linking it to digestive problems and systemic diseases.

How Glyphosate Harms Gut Health
    • Kills Beneficial Bacteria: It directly harms beneficial bacteria (e.g., *Lactobacillus, Bifidobacterium) while potentially allowing pathogens to thrive, creating an imbalance (dysbiosis).
    • Damages Intestinal Lining: It can alter mucus secretion and damage the microvilli, increasing gut permeability (leaky gut).
    • Reduces SCFAs: Decreases microbes that produce SCFAs, crucial for gut and immune health.
    • Alters Metabolism: Disrupts lipid, energy, and vitamin metabolism within the gut.

Connections to Broader Health Issues
    • Gut-Brain Axis: By disrupting the microbiota, glyphosate impacts the gut-brain axis, potentially affecting mood, behavior, immunity, and endocrine function.
    • Inflammation: The dysbiosis and leaky gut can trigger inflammation, linked to conditions like Crohn's disease and neurodevelopmental disorders.

Reducing Exposure
    • Choose Organic: Opting for certified organic foods significantly reduces exposure to glyphosate and other synthetic pesticides.

Summary of Effects
    • Dysbiosis: Imbalance between good and bad gut bacteria.
    • Leaky Gut: Increased intestinal permeability.
    • Inflammation: A pro-inflammatory gut environment.
    • Gut-Brain Axis Disruption: Affects neurological & emotional health.
    Hmm... Mattilsynet synes ikke å være så bekymret... ?
    Hva nå?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Oslo
    Kritikk av religion inkludert islam har ingenting med begrepet fobi å gjøre.
    Jeg vil heller si at religions kritikk er høyst rasjonelt.

fuck off til dere som vil stemple religions kritikere som meg selv som rasister.
    Helt enig, i vår verden har vi brukt hundrevis av år for å komme ut av åket kristendommen la på oss, og da skal vi ikke ta med silkehansker på andre autoritære religioner.
    Men ser ordbruk på en del "obskure" nettsteder som helt klart ikke er innafor religionskritikk.
    I kritikk av kristendommen skal vi ikke hetse kristne, og det samme gjelder kritikk av andre religioner

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.805
    Sted
    Market Snodsbury
    i vår verden har vi brukt hundrevis av år for å komme ut av åket kristendommen la på oss, og da skal vi ikke ta med silkehansker på andre autoritære religioner.
    Prinsipielt einig. Men eg litt oppteken av at når gudlause etter kvart ser ut til å vera majoritet, og på mange måtar ha hegemoniet på om lag nesten alle samfunnsområde, så må vi greia å forvalta den fleirtalsmakta betre enn td Den norske kyrkja gjorde det.

Ein gang (16- og 1700-talet) kvalifiserte jo den skandinaviske statslutherske ordninga som eit av dei mest religiøst autoritære systema som har eksistert. Det har teke lang tid å verta kvitt, og både sekulære og kristne har bidrege i det arbeidet.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Prinsipielt einig. Men eg litt oppteken av at når gudlause etter kvart ser ut til å vera majoritet, og på mange måtar ha hegemoniet på om lag nesten alle samfunnsområde, så må vi greia å forvalta den fleirtalsmakta betre enn td Den norske kyrkja gjorde det.

Ein gang (16- og 1700-talet) kvalifiserte jo den skandinaviske statslutherske ordninga som eit av dei mest religiøst autoritære systema som har eksistert.
    Flertalls-diktaturet, problematisk system det.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... Mattilsynet synes ikke å være så bekymret... ?
    Hva nå?
    Når man snakker om giftige ting, kan det være greit å se tilbake på grunnlagte for den moderne forgiftningslæren:

The 16th-century Swiss physician Paracelsus is considered "the father" of modern toxicology, based on his rigorous (for the time) approach to understanding the effects of substances on the body.[12] He is credited with the classic toxicology maxim, "Alle Dinge sind Gift und nichts ist ohne Gift; allein die Dosis macht, dass ein Ding kein Gift ist." which translates as, "All things are poisonous and nothing is without poison; only the dose makes a thing not poisonous." This is often condensed to: "The dose makes the poison" or in Latin "Sola dosis facit venenum".[13]: 30 

Factors that influence chemical toxicity:[13]
    • Dosage
      • Both large single exposures (acute) and continuous small exposures (chronic) are studied.
    • Route of exposure
      • Ingestion, inhalation or skin absorption
    • Other factors
      • Species
      • Health
      • Environment
      • Individual characteristics
    Med andre ord, alle stoffer, væsker og gasser, som menneske inntar er potensielt giftige. Det som avgjør giftigheten er mengden, konsentrasjon og administrasjonsvei.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.729
    Sted
    Holmestrand
    Når man snakker om giftige ting, kan det være greit å se tilbake på grunnlagte for den moderne forgiftningslæren:

The 16th-century Swiss physician Paracelsus is considered "the father" of modern toxicology, based on his rigorous (for the time) approach to understanding the effects of substances on the body.[12] He is credited with the classic toxicology maxim, "Alle Dinge sind Gift und nichts ist ohne Gift; allein die Dosis macht, dass ein Ding kein Gift ist." which translates as, "All things are poisonous and nothing is without poison; only the dose makes a thing not poisonous." This is often condensed to: "The dose makes the poison" or in Latin "Sola dosis facit venenum".[13]: 30 

Factors that influence chemical toxicity:[13]
    • Dosage
      • Both large single exposures (acute) and continuous small exposures (chronic) are studied.
    • Route of exposure
      • Ingestion, inhalation or skin absorption
    • Other factors
      • Species
      • Health
      • Environment
      • Individual characteristics
    Med andre ord, alle stoffer, væsker og gasser, som menneske inntar er potensielt giftige. Det som avgjør giftigheten er mengden, konsentrasjon og administrasjonsvei.
    Når du først tilbyr en oversettelse, så ville det være både greit og helt OK å bruke norsk, selv om halve landet tror de har en doktorgrad i engelsk.
    😎

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når du først tilbyr en oversettelse, så ville det være både greit og helt OK å bruke norsk, selv om halve landet tror de har en doktorgrad i engelsk.
    😎
    Er desverre ikke så god på oversetting…

Men synes noen ting som står i Store Norske Leksikon, SNL.no , kan være lite strukturert, og dermed vanskelig tilgjengelig….

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn