Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.771
    Sted
    Market Snodsbury
    MEN - det er mange tilståelser å ta utgangspunkt i, noe som skiller dette fra saker der tiltalte ikke har tilstått, men hardnakket hevdet sin uskyld
    Eg anar, som ført nemnt, ikkje. Eg hugsar han skumle fyren frå avisa som barn, og fekk iallfall med meg då at han var veldig slem.

Vi har ikkje eit krav om vasstette «CSI»-bevis her i landet (sjølv om det skal vera bevis jury, no meddomarar, finn gode nok) så i mange saker kviler domen gjerne på tillit til påtalemakta. Det er felles for mange av dei kjende justismorda: Skumle, gjerne aparte typar, blåste opp med ufordelaktige mugshots i avisa. Legg til at politiet likevel arbeida konsekvent for å få ei tilståing frå den mistekne, gjerne manipulativt.

Eg kjenner meg ikkje trygg på slike saker, men eg tykkjer også den offisielle forklaringa på kvifor han trekte tilståingane var tynn, og heller ikkje at Sætre (i avissaka i haust) la fram ein veldig god case, Kanskje indisium i retning av at talet vart blåse opp, men det er ikkje akkurat hovudpoenget i domen.

Så eg veit ikkje, og tenkjer at det får vi nok aldri vita.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.518
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det er nettop det du kan, hvis ikke nevnte gjøk, har krysset over resten av blanketten som ikke er utfylt, så det ikke kan etterrekvireres noe etter at blanketten er signert.
    Hvordan fikk han tak i dette? Curasitt er jo uansett ikke akkurat noe man kan skrive resept på å hente på et vanlig apotek.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.208
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fikk han tak i dette? Curasitt er jo uansett ikke akkurat noe man kan skrive resept på å hente på et vanlig apotek.
    Hvis det skrives en legemiddel rekvisisjon fra en instutisjon eller fra en sykehus avdeling, så kan det vel skrive det det meste inklusiv A-preparater på den. Rekvisisjonen blir ofte levert enten til sykehusapotek eller nærmeste apotek, og så får man beskjed om når den er ferdig og alt er kommet, hvor det kan hentes. Man har begrensninger på ordinering, med svært lite på rekvirering til instutisjon. Jeg husker ikke om man trengte en papirversjon av A-resept, for å rekvirering til sykehjem, men man trengte ikke det på sykehus ihvertfall. Men vil mene at det lokale apoteket burde ha stilt noen spørsmål, eventuelt en bekymringsmelding.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.518
    Torget vurderinger
    1
    Men Curasitt er ikke noe man bare kan bestille uansett resept. Dette brukes kun under operasjoner på sykehus og settes av anestesipersonell etter at pasienten har tilstrekkelig pustehjelp. Så dette er ikke mulig å bestille til et sykehjem.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    30.672
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.208
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men Curasitt er ikke noe man bare kan bestille uansett resept. Dette brukes kun under operasjoner på sykehus og settes av anestesipersonell etter at pasienten har tilstrekkelig pustehjelp. Så dette er ikke mulig å bestille til et sykehjem.
    Suksametoniumkloriddihydrat, som er et perifert virkende muskelrekaksantia, kolinderivat, er reseptgruppe c,
    M03A B
    Kolinderivater
    M03A B01
    Suksametonium

ingen utleverings begrensninger på den, i følge Felleskatalogen.

Propofol, er det utlevringsbregrensninger på.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.013
    Sted
    Oslo
    Suksametoniumkloriddihydrat, som er et perifert virkende muskelrekaksantia, kolinderivat, er reseptgruppe c,
    M03A B
    Kolinderivater
    M03A B01
    Suksametonium

ingen utleverings begrensninger på den, i følge Felleskatalogen.

Propofol, er det utlevringsbregrensninger på.
    Var det samme restriksjoner i 1980?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn