Joda. Flyselskapene hadde glade dager da rutene ikke var konkurranseutsatte og de kunne prissette som de ville. Så ble det åpnet for konkurranse på rutene og billigselskapene meldte seg på, billettprisene stupte. De etablerte selskapene ble tatt på sengen, de hadde kostnader som ikke stod i forhold til inntektene og nær samtlige har gått med store underskudd og har måttet skjære til beinet.
Widerøe var i ferd med å gå konk, til tross for en halv milliard i subsidier årlig, og er blitt "reddet" av at Norwegian kjøpte selskapet. På grunn av Nordlystrafikken har man kunnet øke billettprisene på rutene, Norwegian trenger også inntekter.
Ikke lett å være Widerøe.
Vis vedlegget 1163566
Det er derfor jeg gnåler om at man bør være litt realistisk når det gjelder hva man forventer når man flyr. Før kunne flyselskapene sette deg på topp hotell selv om du fløy turistklasse, erstatte tapt bagasje fullt ut, ta regningen om du som gullkortholder valgte en god restaurant i byen mens du ventet på avgang. (Fordelene om du hadde Pandion-kort hos SAS var absurde på 1990-tallet, noe jeg har erfaring fra).
Billigselskapene har snudd opp ned på dette og har gjort det å drive flyselskap til bussdrift, og jeg tror man bør ha tilsvarende forventninger til hva flyselskapet kan gjøre for deg som du ville hatt om du tok en lang busstur. Det kan godt være at Veronica med følge hadde Full Flex mellom Bodø og Mosjøen, men det betviler jeg, og et kjapt søk viser billetter ned til 539 kroner én vei.
Staten subsidierer distriktsrutene med 2 milliarder/år og mesteparten (1,39) går til Nord-Norge. Likevel smalhans for selskapet som betjener kortbanenettet.
(Åpen sak) Så mye får rutene på Vestlandet i støtte:
www.bt.no