Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Halden
    Nei, og derfor har du antageligvis forsikring?

Produktet et flyselskap selger er transport fra A til B.
    Har du kjøpt billett fra Gardermoen til Bergen, og fremdeles står på Gardermoen så har ikke selger levert.
    Været er en av variablene et flyselskap må ha med i betraktningen.
    Forhold de ganske sikkert forsikrer seg for,
    og som du og jeg betaler for HVER gang vi kjøper billettt.

Tror de fleste regner med å få erstattet naturskader på f eks hus selv om forsikringsselskapet ikke har ansvar for været?
    😎
    Da får man vel tilbud om å få en plass på neste ledige avgang?
    De leverer reisen du har betalt for, når de kan.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.631
    Sted
    Holmestrand
    Flyselskapene har enorme kostnader knyttet til irregularitet de faktisk har ansvar for, hva tror du en forsikring som dekker resten ville koste?

Hva når flygelederne streiker, eller bakkepersonale for den del, skal flyselskapet dekke alle kostnader da også?
    Streiker er force majeur, og ikke selskapets ansvar så vidt jeg husker.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Halden
    Ja, og mat og hotellrom om nødvendig.
    Dette er vel heller ikke særnorske bestemmelser?
    Kommer de ikke fra EU?
    https://flyhjelp.no/blog/eu-regler
    Ved forsinkelser eller når flyselskapet har kansellert en avgang, har man ganske omfattende rettigheter. Men ved situasjoner flyselskapet ikke kan råde over, som når man belager seg på å kunne fly når det er varslet storstorm, bortfaller det ansvaret.

Passasjerer har ikke rett til kompensasjon hvis bakgrunnen for kanselleringen eller forsinkelsen er en ekstraordinær omstendighet, som streik, politisk ustabilitet, sikkerhet eller svært vanskelige meteorologiske forhold, eller dersom passasjeren er blitt informert om kanselleringen minst 14 dager før avgang.

Jeg forstår at man gjerne vil ha det greit og bekvemmelig og tilrettelagt, men stakkars Veronica som skulle til Mosjøen gikk stang ut fordi flyplassen ikke beordret ekstraordinær åpningstid av restaurant m.m., etter at man hadde sittet og ventet i det lengste, i håp om avgang.

Det har vært litt underholdende å følge fb-debatten om saken, der de strandede venninnene har forsvart sin øde øy opplevelse. Det ble litt blowback på den tipstelefonen deres til VG og NRK. Jeg har forståelse for frustrasjonen, men ser også at de visste det ville bli kanselleringer og vanskelige forhold alt klokken 1830, men at de valgte å bli på flyplassen selv om andre passasjerer begynte å reise inn til Bodø der de kunne sove på hotell. Til slutt var alle hotell fulle og de som hadde håpet på en avgang den kvelden ble strandet på flyplassen.

Screenshot 2025-11-27 at 10.25.19 AM.png

Screenshot 2025-11-27 at 10.00.13 AM.png

Vedlegg

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.722
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er, basert på Google maps 15-20 minutter fra flyplassen til Bodø Sentrum - til fots.
    Eg har ikkje sett meg inn i dei små detaljane i saka, men eg tenkjer at det er fint dersom flyselskapet kan vera proaktive og td. gje tidleg melding om at «det er lite sannsynleg at vi får opp noko fly i kveld, så vi tilrår at vi bookar deg om til eit fly i morgon». Eventuelt: «Vi ser allereie no at det ikkje går an å fly, så avgangen er flytta til i morgon tidleg».

Widerøe på min lokale flyplass har alltid vore veldig flinke på slikt (no flyr eg temmeleg sjeldan, og det er meir enn eit år sidan sist). Ein gong fekk eg ikkje senda ungane åleine med fly fordi dei vurderte det som høg risiko for at det ikkje var mogleg å landa på Flesland. Einaste gongen eg var litt sur, var då eg vart oppringt klokka 04:00 med melding om at dei måtte framskunda avgangen klokka 06:00 med ein time pga forventa dårleg vêr - «kan du koma deg til flyplassen då?». Men eg kom meg på konferansen eg skulle på, då, tidsnok.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.891
    Sted
    Oslo
    Det er, basert på Google maps 15-20 minutter fra flyplassen til Bodø Sentrum - til fots.
    Er det til fots når været er så jævlig at fly ikke kan opereres?
    Har selv gått fra Sandaker senteret til Grefsenveien, bokstavelig talt til fots over Nordpolen i snøstorm, litt lenger tid enn vanlig.
    Dere som er kjent vet hva jeg mener med Nordpolen, trikkene hadde for lengst gitt opp og bilene sto pal stille

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.195
    Er det til fots når været er så jævlig at fly ikke kan opereres?
    Ikke inntrykk av at været var så jævlig akkurat, det var overgang til mildere vær med regn som frøs på rullebanen som var årsaken til at fly ikke kunne lande eller ta av. Det tar i følge Google 7 minutter å gå til nærmeste Joker-butikk som er åpen til kl 23 hver dag.

Det burde altså være en overkommelig oppgave å få seg noe å spise.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.891
    Sted
    Oslo
    Ikke inntrykk av at været var så jævlig akkurat, det var overgang til mildere vær med regn som frøs på rullebanen som var årsaken til at fly ikke kunne lande eller ta av. Det tar i følge Google 7 minutter å gå til nærmeste Joker-butikk som er åpen til kl 23 hver dag.

Men Vigdis, eller hva hun het, ville vel helst ha alt servert på et sølvfat, og helst ved et bord dekket med hvit duk

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Halden
    Flyet skulle gå klokken 19.30, men forholdene var dårlige og avgang ble utsatt og utsatt. Mange stod av tidlig, en del håpet det ville gå. Ved midnatt ble avgangen kansellert og da var selvsagt alt av servering stengt. Det ble delt ut noen feltsenger og tepper, men altfor få siden det var 200 pers på flyplassen.

Men hva forventer man? At Sivilforsvaret skal utkalles? At Frelsesarméen stiller? Hva innbiller man seg av paratberedskap på en flyplass? Jeg skjønner frustrasjonen, men tror folk har veldig urealistiske forventninger til hva man kan regne med av støttehjul når man er ute og reiser. Vi handler fortsatt som om forhold på 1990-tallet gjelder i våre dager, etter outsourcing av tjenester og bemanning, og "skjære til benet kostnadskutt" i reiselivsnæringen, for å innfri forventningen om veldig billige flyreiser.

På 1960-tallet var det treretters på turistklasse på SAS, og du ble bevertet så det holdt på førsteklasse. Men billettprisene var noen helt andre enn dagens, der man også forventer bonuspoeng, må vite.

Screenshot 2025-11-27 at 1.30.35 PM.png

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Sølvbyen
    På 1960-tallet var det treretters på turistklasse på SAS, og du ble bevertet så det holdt på førsteklasse. Men billettprisene var noen helt andre enn dagens, der man også forventer bonuspoeng, må vite.
    Nå har ikke jeg oversikt over historikken her, men var det ikke sånn at flybilletter var nesten helt uforsvarlig billig en lang stund p.g.a. konkurranse mellom selskapene på innenlandsreiser eller noe lignende? Isåfall kan det kanskje virke som det er bransjen selv som har skutt seg litt i foten her? Og bonuspoeng var vel ikke noe kundene krevde og etterspurte, men noe man får kastet etter seg hver gang man kjøper en billett? Eller husker jeg helt feil? Jeg husker iallfall at det var veldig mye billigere å fly innenlands før, men når jeg undersøkte billettpriser nordover i fjor sommer fordi jeg vurderte å besøke familie fikk jeg bakoversveis av hva det kostet nå.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Halden
    Nå har ikke jeg oversikt over historikken her, men var det ikke sånn at flybilletter var nesten helt uforsvarlig billig en lang stund p.g.a. konkurranse mellom selskapene på innenlandsreiser eller noe lignende? Isåfall kan det kanskje virke som det er bransjen selv som har skutt seg litt i foten her? Og bonuspoeng var vel ikke noe kundene krevde og etterspurte, men noe man får kastet etter seg hver gang man kjøper en billett? Eller husker jeg helt feil? Jeg husker iallfall at det var veldig mye billigere å fly innenlands før, men når jeg undersøkte billettpriser nordover i fjor sommer fordi jeg vurderte å besøke familie fikk jeg bakoversveis av hva det kostet nå.
    Joda. Flyselskapene hadde glade dager da rutene ikke var konkurranseutsatte og de kunne prissette som de ville. Så ble det åpnet for konkurranse på rutene og billigselskapene meldte seg på, billettprisene stupte. De etablerte selskapene ble tatt på sengen, de hadde kostnader som ikke stod i forhold til inntektene og nær samtlige har gått med store underskudd og har måttet skjære til beinet.

Widerøe var i ferd med å gå konk, til tross for en halv milliard i subsidier årlig, og er blitt "reddet" av at Norwegian kjøpte selskapet. På grunn av Nordlystrafikken har man kunnet øke billettprisene på rutene, Norwegian trenger også inntekter.

Ikke lett å være Widerøe.

Screenshot 2025-11-27 at 1.54.46 PM.png

Det er derfor jeg gnåler om at man bør være litt realistisk når det gjelder hva man forventer når man flyr. Før kunne flyselskapene sette deg på topp hotell selv om du fløy turistklasse, erstatte tapt bagasje fullt ut, ta regningen om du som gullkortholder valgte en god restaurant i byen mens du ventet på avgang. (Fordelene om du hadde Pandion-kort hos SAS var absurde på 1990-tallet, noe jeg har erfaring fra).

Billigselskapene har snudd opp ned på dette og har gjort det å drive flyselskap til bussdrift, og jeg tror man bør ha tilsvarende forventninger til hva flyselskapet kan gjøre for deg som du ville hatt om du tok en lang busstur. Det kan godt være at Veronica med følge hadde Full Flex mellom Bodø og Mosjøen, men det betviler jeg, og et kjapt søk viser billetter ned til 539 kroner én vei.

Staten subsidierer distriktsrutene med 2 milliarder/år og mesteparten (1,39) går til Nord-Norge. Likevel smalhans for selskapet som betjener kortbanenettet.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Sølvbyen
    Joda. Flyselskapene hadde glade dager da rutene ikke var konkurranseutsatte og de kunne prissette som de ville. Så ble det åpnet for konkurranse på rutene og billigselskapene meldte seg på, billettprisene stupte. De etablerte selskapene ble tatt på sengen, de hadde kostnader som ikke stod i forhold til inntektene og nær samtlige har gått med store underskudd og har måttet skjære til beinet.

Widerøe var i ferd med å gå konk, til tross for en halv milliard i subsidier årlig, og er blitt "reddet" av at Norwegian kjøpte selskapet. På grunn av Nordlystrafikken har man kunnet øke billettprisene på rutene, Norwegian trenger også inntekter.

Ikke lett å være Widerøe.

Vis vedlegget 1163566

Det er derfor jeg gnåler om at man bør være litt realistisk når det gjelder hva man forventer når man flyr. Før kunne flyselskapene sette deg på topp hotell selv om du fløy turistklasse, erstatte tapt bagasje fullt ut, ta regningen om du som gullkortholder valgte en god restaurant i byen mens du ventet på avgang. (Fordelene om du hadde Pandion-kort hos SAS var absurde på 1990-tallet, noe jeg har erfaring fra).

Billigselskapene har snudd opp ned på dette og har gjort det å drive flyselskap til bussdrift, og jeg tror man bør ha tilsvarende forventninger til hva flyselskapet kan gjøre for deg som du ville hatt om du tok en lang busstur. Det kan godt være at Veronica med følge hadde Full Flex mellom Bodø og Mosjøen, men det betviler jeg, og et kjapt søk viser billetter ned til 539 kroner én vei.

Staten subsidierer distriktsrutene med 2 milliarder/år og mesteparten (1,39) går til Nord-Norge. Likevel smalhans for selskapet som betjener kortbanenettet.

Jeg skjønner hva du sier, men mitt sentiment oppi alt dette har hele tiden egentlig bare vært at man kan ikke bare strande folk på ukjent sted uten at de har tilgang på mat. En eller annen innsats hadde sikkert vært satt pris på, om det så bare var å veilede folk så de visste hvor man kunne få levert take-away eller kjøpt et eller annet. Nå leste jeg kommentarene på FB også og syns enkelte der hadde litt Karen-tendenser, men jeg skjønner også veldig godt at man kan bli dritsur hvis man blir satt igjen et sted uten noen informasjon eller oppfølging. Men sørger man for at folk er mette, så går som regel alt mye glattere.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.364
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

He-he, skjønner du ikke har vært i Bodø...
    Den spaserturen ønsker du ikke.
    Når det er sagt, så er det et bredt utvalg av fastfood og takeaway hvor en kunne fått seg en matbit. Feks Peppes har som vanlig levering. T.o.m. i Bodø fungerer telefonen. Forstår ikke problemet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.891
    Sted
    Oslo
    Jeg skjønner hva du sier, men mitt sentiment oppi alt dette har hele tiden egentlig bare vært at man kan ikke bare strande folk på ukjent sted uten at de har tilgang på mat. En eller annen innsats hadde sikkert vært satt pris på, om det så bare var å veilede folk så de visste hvor man kunne få levert take-away eller kjøpt et eller annet. Nå leste jeg kommentarene på FB også og syns enkelte der hadde litt Karen-tendenser, men jeg skjønner også veldig godt at man kan bli dritsur hvis man blir satt igjen et sted uten noen informasjon eller oppfølging. Men sørger man for at folk er mette, så går som regel alt mye glattere.
    Fins ikke Foodora e l i Bodø?
    Når en flyplass stenges skjønner jeg at mange får problemer, og manglende info er seff kritikkverdig, men det går an å hente Trond Viggo 's sang på Spotify og høre låten "Tenke sjæl"

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.752
    Sted
    Ytterst i havgapet...

Nå har jeg ikke fulll oversikt, men det er nok ikke lite "han Stat" tar igjen i form av forskjellige avgifter.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.329
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For de av oss som har bodd i Bodø eller nærliggende områder, er det allment kjent at det absolutt alltid blåser sterkt i Bodø. Bodøværinger har en karakteristisk vindskjev gange; framoverlent, med sterk helling mot venstre eller høyre - alt etter vindretning. Gjerne med knærne et halvmeter foran resten av kroppen. Et paradis for kiropraktorer.

Foodora bør man derfor neppe stole på, og gåtur inn til byen fordrer både denne vindskjeve gange godt innøvd, ellers risikerer en å bli blåst ut av retning og havne på Tverlandet... I tillegg bør man være kledd for anledningen; goretex og windstopper.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.891
    Sted
    Oslo
    For de av oss som har bodd i Bodø eller nærliggende områder, er det allment kjent at det absolutt alltid blåser sterkt i Bodø. Bodøværinger har en karakteristisk vindskjev gange; framoverlent, med sterk helling mot venstre eller høyre - alt etter vindretning. Gjerne med knærne et halvmeter foran resten av kroppen. Et paradis for kiropraktorer.

Foodora bør man derfor neppe stole på, og gåtur inn til byen fordrer både denne vindskjeve gange godt innøvd, ellers risikerer en å bli blåst ut av retning og havne på Tverlandet... I tillegg bør man være kledd for anledningen; goretex og windstopper.
    Kanskje ikke akkurat antrekket om du har flydd inn for en konferanse eller familie feiring?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.722
    Sted
    Market Snodsbury
    I tillegg bør man være kledd for anledningen; goretex og windstopper.
    Har ikkje, frå tidlegare innlegg, inntrykk av at du bekymrar seg så mykje for vind. Snarare at det er det som gjer livet verd å leva.

Slik eg forstår, er den einaste rimelege kritikken dersom flyselskapet gav inntrykk heilt fram til stengetid at, jaudå, dette kom til å ordna seg, flyet kom til å gå, berre snart. Dei aller fleste har nok ei reiseforsikring som dekkjer dette her, og burde såleis kunne ordna seg ganske greit om dei veit kva som skjer i rimeleg tid.

Elles meiner eg dei som vert mannevonde av å ikkje eta kvar fjerde time, må ta ansvar for det sjølv.

Når sant skal seiast: eg visste ikkje heilt kva den reiseforsikringa mi dekte. Ho dekkjer veldig mykje, faktisk, opp til 6000 kr, og eg kunne faktisk kjøpt meg ny tannkost dersom bagasjen var innsjekka. Tippar eg er symptomisk for vanlege folk i så måte. Trur kredittkortet mitt har ei liknande forsikring.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.329
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har ikkje, frå tidlegare innlegg, inntrykk av at du bekymrar seg så mykje for vind. Snarare at det er det som gjer livet verd å leva.
    Jeg har gått mye i Bodø. Her var vel poenget mulighet for å få mat, mens en venter på flyplassen. Den er ikke nødvendigvis veldig god, sent på kveld. Ellers bryr jeg meg ikke veldig mye om at folk blir strandet der, livet skjer.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Sølvbyen
    Fins ikke Foodora e l i Bodø?
    Når en flyplass stenges skjønner jeg at mange får problemer, og manglende info er seff kritikkverdig, men det går an å hente Trond Viggo 's sang på Spotify og høre låten "Tenke sjæl"
    Det her syns jeg er en skikkelig dårlig innstilling når man strander en haug med folk et sted de ikke skulle, og sikkert ikke kjenner så godt. Jeg føler ikke at det er en brukerfeil eller særlig selvforskyldt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.891
    Sted
    Oslo
    Det her syns jeg er en skikkelig dårlig innstilling når man strander en haug med folk et sted de ikke skulle, og sikkert ikke kjenner så godt. Jeg føler ikke at det er en brukerfeil eller særlig selvforskyldt.
    Folk blir faktisk ikke kompensert når værforholdene er umulige.
    Skal veivesenet stille opp med bevertning og hotell når en fjellovergang blir stengt?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Sølvbyen
    Folk blir faktisk ikke kompensert når værforholdene er umulige.
    Skal veivesenet stille opp med bevertning og hotell når en fjellovergang blir stengt?
    Hvis det er veivesenet som har tatt betalt for å frakte dem dit, så bør de i det minste tilrettelegge for at de kan få seg noe å spise. Det er også en betydelig forskjell på å kjøre over en fjellovergang i egen bil, og å reise med et kommersielt passasjerfly.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Typisk norsk... alle skal stå på pinne for at jeg skal føle meg som en prinsesse... og jeg skal selvfølgelig ikke betale noe for det..
    Er det drittvær så er det drittvær, og vi skal alle være glad for at ingen tar noen sjanser på å gjennomføre flyvning bare for å unngå at det blir litt ubehagelig for et par enkeltsjeler som har altfor høye forventinger..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn