Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.479
    Sted
    Holmestrand
    Samme som skjer nå som da sympatisørene til hun KrFu jenta tryllet frem noe annet enn det hun sa og fikk diskusjonen inn på dette slik at KrF junior jenta ble offeret i saken. Til og med rutinerte aviskommentatorer bet på.
    En partileder kan ikke uttale seg som privatperson på tvers av partiets politikk,
    det funker ikke.
    Hvem er det som bestemmer politikken i det partiet?
    Hun burde kanskje lese seg litt opp på hvordan politikk drives? Kanskje lese Gerhardsens Tillitsmannen?
    At hun blir utsatt for trusler er selvsagt fullstendig uakseptabelt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    96
    Anekdoter på individnivå kan være underholdende nok, men forklarer ikke at barnehager har høyere sykefravær enn ellers.

Det er mange rariteter, ingen tvil om det, men erfaringer din kone (du, jeg eller hvemsomhelst) opplever blir til syvende og sist ikke annet enn svogerforskning.
    Når vi begynner å snakke om å jobbe lengre, så kan det hende vi må jobbe mindre underveis til pensjonsalder.
    Påstand om svogerforskning blir feil, det rapporteres om de samme tilstandene over hele landet. Vi har mye statistikk, sosiale medier, vi leser om andres erfaringer, snakker med folk på kurs og seminar, vi har familie og bekjente, kollegaer som har jobbet flere steder etc. Tilstander i en bransje kan vanskelig skjules i et lite land som Norge. Selv om mange prøver. Det ser vi jo typisk her, i tråder som denne.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    96
    Også innen samme yrke? Sagt på en annen måte; har kommunalt ansatte saksbehandlere større sykefravær når de er kvinner? Har man da korrigert for "hjemme med sykt barn" og/eller andre korrigerende faktorer?

Sykepleiere og barnehageansatte stiller i en egen kategori, ettersom de kontinuerlig er utsatt for alle mulige smittsomme virus og bakterier.
    Bakterier og virus er en del av bildet, riktig. Men det lange fraværet skyldes andre ting.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.271
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

- Etikkrådet sa for noen måneder siden at de satte i gang arbeidet med å se på de store tekselskapene. De leverer også tjenester til det israelske forsvaret. Det er en svært liten del av deres virksomhet, sier han.

– Det ville vært uansvarlig av meg som finansminister hvis jeg ikke gjorde det klart for Stortinget at dette kan få store konsekvenser. Derfor mener jeg at vi trenger en utredning og at vi bør stille i bero videre uttrekk før vi har fått full oversikt.

- Jeg tror dette handler om at Stoltenberg er stressa for at Etikkrådet skal konkludere med at de store teknologiselskapene ansees å medvirke til den ulovlige okkupasjonen av Vestbredden, sier Martinussen.

- Eierne av disse selskapene er «tilfeldigvis» nære allierte av Donald Trump, som forventes å reagere sterkt hvis oljefondet trekker seg ut. Så med denne manøveren kommer man både Trump, FrP og Høyre i møte, fortsetter Martinussen.

Da er det offisielt; Ap har gått over to the Dark side - høyresiden.

"Høyest mulig avkastning er det primære målet for Oljefondet." Å trekke det ut av selskaper som bidrar til 24/7 overvåking av palestinere er uaktuelt, siden det vil innbefatte noen av verdens største selskap.

Det er jo egentlig greit at Stoltenberg viser sitt sanne ansikt, slik at man aldri mer går i den fella å stemme på et høyreparti.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.075
    Også innen samme yrke? Sagt på en annen måte; har kommunalt ansatte saksbehandlere større sykefravær når de er kvinner? Har man da korrigert for "hjemme med sykt barn" og/eller andre korrigerende faktorer?
    Ja. Vi har jo vært innom dette sikkert 10 ganger men det er alltid fascinerende hvor mange som benekter det og kommer med "forklaringer" (som om de som forsker på dette ikke har tenkt på de opplagte tingene).

Kvinners sykefravær er langt over menns, slik er det bare. Omtrent all økning i sykefravær siden 70-tallet er det kvinner som står for - menns har vært temmelig stabilt. Det gjelder uansett livssituasjon yrke eller bransje.

Står litt om det her
    Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn. Dette tror forskere de mulige årsakene er – NRK Nordland

Og f.eks her

– Det er rart at sykefravær skal ha noe med kjønn å gjøre

Kvinner har 70 prosent høyere sykefravær enn menn, og forskjellen mellom kjønnene har økt de siste årene, viser en ny undersøkelse fra Nav. De store forskjellene har vært der i årevis, og spørsmålet er hva som er årsaken. Dette har Nav nå undersøkt, men store deler av forskjellene klarer de ikke forklare.

Ved bruk av registerdata er det tatt hensyn til graviditet, familie- og arbeidsforhold og undersøkt hvilke årsaker som bidrar til kjønnsforskjellen. Men selv etter å ha justert for dette er 60 prosent av forskjellen fortsatt en gåte.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.261
    Påstand om svogerforskning blir feil, det rapporteres om de samme tilstandene over hele landet. Vi har mye statistikk, sosiale medier, vi leser om andres erfaringer, snakker med folk på kurs og seminar, vi har familie og bekjente, kollegaer som har jobbet flere steder etc. Tilstander i en bransje kan vanskelig skjules i et lite land som Norge. Selv om mange prøver. Det ser vi jo typisk her, i tråder som denne.
    At noen står ut i et barnehagemiljø som ansatt, er intet annet enn prisverdig og imponerende. din tese om at barnehageansatte (med unntak av din kone og et par andre) er kreative ekstremlatsabber uten arbeidsvilje, er ikke bare lite sannsynlig, den er direkte stygg.
    Det er nok mer en pekepinn om at det er krevende på flere måter, og at det er forskjell på hvor godt den enkelte står han av under langvarig press.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.116
    Velferdsstaten ranes av kriminelle nettverk.

Det er det samme hver gang, om det er gjenkriminalitet, innvandring, ungdomskriminalitet mm…først MÅ ting bli riktig ille FØR adekvate virkemidler settes inn. Det hjelper ikke med mange advarsler.
    Når ting har blitt ille, bruker man så uendelig mye mer ressurser for å få bukt med problemene. Hvis man i det hele tatt lykkes.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    96
    At noen står ut i et barnehagemiljø som ansatt, er intet annet enn prisverdig og imponerende. din tese om at barnehageansatte (med unntak av din kone og et par andre) er kreative ekstremlatsabber uten arbeidsvilje, er ikke bare lite sannsynlig, den er direkte stygg.
    Det er nok mer en pekepinn om at det er krevende på flere måter, og at det er forskjell på hvor godt den enkelte står han av under langvarig press.
    Min kone er ikke norsk, hun er vant til en helt annen arbeidsmoral. Derfor reagerte hun når hun etterhvert så det høye fraværet.
    Litt morsomt at folk plutselig ikke ble smittet lengre, da de fikk en ekstra fridag.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.271
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svært tøff jobb, liten mulighet for å hente seg inn i løpet av dagen, utsatt for absolutt alle virus og bakterier som barna drar med seg, kravstore foreldre, lønna kunne mildt sagt vært bedre.

Sannelig rart det er en del sykefravær hos barnehageansatte...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.521
    Sted
    Oslo
    Svoger forskning ja, selveste gullstandarden for å forstå samfunnet.
    Se bort fra sånne akademiker tusseladder som har tvilsomme "woke" utdanninger og tror de forstår statistikk og krig og fred og sånn.
    Og fraværet har selvfølgelig ingenting med arbeidsbelastning, med underbemanning, med nedskjærte vikar budsjetter og denslags å gjøre.
    Har selv jobbet både i barnehage og som hjemmehjelp i bydelen og ifølge min private svoger forskning er de yrkene mye mere utmattende enn å jobbe på byggeplass som jeg også har gjort.
    At sykepleiere og leger i økende grad varsler om slitasje på jobben og at de stadig må løpe fortere og ikke får gjort jobben skikkelig er sikkert bare fordi generasjon snøfnugg ikke tåler et beinhardt arbeidsliv .
    At skoler skjærer ned på renhold og lærerne til og med må vaske dassene gjør sikkert jobben enda mere tilfredsstillende

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    96
    Svoger forskning ja, selveste gullstandarden for å forstå samfunnet.
    Se bort fra sånne akademiker tusseladder som har tvilsomme "woke" utdanninger og tror de forstår statistikk og krig og fred og sånn.
    Og fraværet har selvfølgelig ingenting med arbeidsbelastning, med underbemanning, med nedskjærte vikar budsjetter og denslags å gjøre.
    Har selv jobbet både i barnehage og som hjemmehjelp i bydelen og ifølge min private svoger forskning er de yrkene mye mere utmattende enn å jobbe på byggeplass som jeg også har gjort. At sykepleiere og leger i økende grad varsler om slitasje på jobben og at de stadig må løpe fortere og ikke får gjort jobben skikkelig er sikkert bare fordi generasjon snøfnugg ikke tåler et beinhardt arbeidsliv .
    At skoler skjærer ned på renhold og lærerne til og med må vaske dassene gjør sikkert jobben enda mere tilfredsstillende
    Jeg, og min krets, har tilsammen ca 100 års erfaring fra omsorg og skole som er relevant for diskusjonen om den artikkelen. Hvorav 25 av de er min egen. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn det.
    Det er ikke underbemanning i barnehager om folk hadde kommet seg på jobb. Det blir en ond sirkel. Mange gode arbeidere må dra lasset fordi de samme ansatte er sykemeldt, igjen og igjen og igjen. År etter år. Men sosiale medier, treningssenter, etterutdanning, ferie og turer, det orker de. Så da skal vi bare gi de mer fri og samme lønn, og vips så ordner alt seg?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.585
    Sted
    Market Snodsbury
    Litt morsomt at folk plutselig ikke ble smittet lengre, når de fikk en ekstra fridag.
    Ja, dersom det også har innverknad på korttidsfråværet er det interessant.

Det er ein del, hovudsakleg psykososiale hypotesar som er mogleg å kasta opp.

- Utsikta til å faktisk kunne kollapsa dagen etterpå med godt samvit kan motivera til å tola å gå nedsylta på jobb.

- Vanleg, forbipasserande sjukdom (typ. manflu) er typisk verst ein dag. Dersom ein først ringjer inn sjuk ein dag, er det nok ofte freistande å venta til ein er heilt pigg att med å koma på jobb. Spiraleffekt dersom ein veit at det er full pinne frå det sekundet ein kjem tilbake på jobb.

- Bias: dei som er med på prosjektet, veit at det er eit prøveprosjekt for å få ned fråværet. Verkemidla i prosjektet vert oppfatta som svært ønskte, så folk strekkjer seg lengre for å faktisk få ned fråværet.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.747
    Torget vurderinger
    96
    Ja, dersom det også har innverknad på korttidsfråværet er interessant.

- Utsikta til å faktisk kunne kollapsa dagen etterpå med godt samvit kan motivera til å tola å gå nedsylta på jobb.

- Vanleg, forbipasserande sjukdom (typ. manflu) er typisk verst ein dag. Dersom ein først ringjer inn sjuk ein dag, er det nok ofte freistande å venta til ein er heilt pigg att med å koma på jobb. Spiraleffekt dersom ein veit at det er full pinne frå det sekundet ein kjem tilbake på jobb.

- Bias: dei som er med på prosjektet, veit at det er eit prøveprosjekt for å få ned fråværet. Verkemidla i prosjektet vert oppfatta som svært ønskte, så folk strekkjer seg lengre for å faktisk få ned fråværet.
    Med andre ord så er mye kortidsfravær unødvendig. Jeg har jo vært der selv. Vi vet så godt at det ikke får noen konsekvenser.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.477
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dersom det også har innverknad på korttidsfråværet er interessant.

Det er en skivebom å fokusere på infeksjonssykdommer når man snakker om fravær. Dette står for en forsvinnende liten del av sykefraværet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.521
    Sted
    Oslo
    Det er en skivebom å fokusere på infeksjonssykdommer når man snakker om fravær. Dette står for en forsvinnende liten del av sykefraværet.
    Og korttids fraværet, som faktisk er veldig kort (sic)
    Det er langtids fravær m muskel og skjelett plager og psykiske lidelser som er økende.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og korttids fraværet, som faktisk er veldig kort (sic)
    Det er langtids fravær m muskel og skjelett plager og psykiske lidelser som er økende.
    akkurat psykiske lidelser etter å håndtere andre sine snørrunger hver dag den kjøper jeg, men muskel og skjelett plager? Er ikke håndverkere vi snakker om her...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.585
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er det faktisk... mye løfting og bæring på de mindre ungene..... en 18-20 mnd gammel unge kan fort være rundt 15kg, så....
    Ikkje berre det, men når du prøver å løfta Baldrian vekk slik at han ikkje skal slå Trine-Line i hovudet med ein spade, så har han det med å forvandla seg til ein slags blekksprut, tilsynelatande utan eit bein i kroppen.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.521
    Sted
    Oslo
    Ikkje berre det, men når du prøver å løfta Baldrian vekk slik at han ikkje skal slå Trine-Line i hovudet med ein spade, så har han det med å forvandla seg til ein slags blekksprut, tilsynelatande utan eit bein i kroppen.
    Og Trine-Line klamrer seg til kroppen din når du må bort til Guri-Malla som har slått seg rebelsk samtidig som Stian med Sekken må bytte bleie.
    Og iforhold til bemanningsnormen om den oppfylles, skal du passe på 3 til

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.521
    Sted
    Oslo
    Barnehage-onkel er omtrent lengst nede på lista over yrker jeg kunne tenke meg og det er i relativt liten grad fordi jeg ikke er glad i barn. Rensing av septikktanker på fulltid er langt mer forlokkende.
    For ikke å snakke om lønna.
    Vi verdsetter folk som behandler dritt høyere enn folk som tar seg av unga våres.
    Ikke at jeg mener renholdsarbeidere har for høy lønn.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja. Vi har jo vært innom dette sikkert 10 ganger men det er alltid fascinerende hvor mange som benekter det og kommer med "forklaringer" (som om de som forsker på dette ikke har tenkt på de opplagte tingene).

Kvinners sykefravær er langt over menns, slik er det bare. Omtrent all økning i sykefravær siden 70-tallet er det kvinner som står for - menns har vært temmelig stabilt. Det gjelder uansett livssituasjon yrke eller bransje.

Står litt om det her
    Kvinner har mye høyere sykefravær enn menn. Dette tror forskere de mulige årsakene er – NRK Nordland

Og f.eks her

– Det er rart at sykefravær skal ha noe med kjønn å gjøre

Kvinner har 70 prosent høyere sykefravær enn menn, og forskjellen mellom kjønnene har økt de siste årene, viser en ny undersøkelse fra Nav. De store forskjellene har vært der i årevis, og spørsmålet er hva som er årsaken. Dette har Nav nå undersøkt, men store deler av forskjellene klarer de ikke forklare.

Ved bruk av registerdata er det tatt hensyn til graviditet, familie- og arbeidsforhold og undersøkt hvilke årsaker som bidrar til kjønnsforskjellen. Men selv etter å ha justert for dette er 60 prosent av forskjellen fortsatt en gåte.
    Ja, det er litt underlig, Dersom de opplagte forklaringene det vises til stemmer har man vel intet å frykte, allikevel virker det som om man virkelig vegrer seg for å ta debatten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.075
    Det er også et fint eksempel på den temmelig voksne spreaden mellom kjøps- og salgspris i dette markedet. De som gir de "gode" tilbudene ligger ca 15% under spotprisen. I det finansielle markedet er den kanskje 0.01% eller noe sånt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.236
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når man ser responsen til daglig leder så minnes man helt andre som oppfører seg og gjør helt likt
    Alltid noen som vil meg vondt.. det er egentlig meg det er synd på

og snart kommer nok laksemannen med sine vanlige forklaringer på tv og livet går videre
    At noen i norge i det hele tatt kjøper og spiser oppdrettslaks er for meg et mysterium

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.261
    Når man ser responsen til daglig leder så minnes man helt andre som oppfører seg og gjør helt likt
    Alltid noen som vil meg vondt.. det er egentlig meg det er synd på

og snart kommer nok laksemannen med sine vanlige forklaringer på tv og livet går videre
    At noen i norge i det hele tatt kjøper og spiser oppdrettslaks er for meg et mysterium
    Den samme argumentasjonsrekkefølgen kan benyttes overfor en hver form for matproduksjon fra dyr.
    Så får en hver avgjøre med seg selv om det er noe en kan leve med eller ei.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.236
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, men så lenge det ikke er dokumentert så spiser vi og koser oss og håper på det beste.
    men skal det være skikkelig med god kvalitet må man som alltid stå for egen produksjon…

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.479
    Sted
    Holmestrand
    Helt enig. Jeg støtter at kvinner skal kunne velge abort frem til en dato (selv om jeg også syntes dette er et vanskelig spørsmål). Det jeg reagerer på at kvinners holdning og uretten mot menn. Hvis en kvinne blir gravid så er det hennes kropp og hennes valg (uten å tenke på at det er en partner med på saken). Min kropp mitt valg. Når det gjelder menn er det "ta ansvar for dine handlinger". Det er på høy tid at det kommer en kontrakt med i bildet! Hvis en kvinne blir gravid uten at begge har underskrevet en kontrakt, så er ikke mannen ansvarlig og kvinnen kan gjøre som i dag, velge å beholde barnet eller velge abort.
    Buhu!
    Tull og tøys!
    Hvis du ikke vil ha barn så vet du hvordan det ordnes.
    Hold snabelen innenfor smekken hvis du ikke skal tisse.
    Problem solved.
    Kortene i dette spillet er delt.
    Hvis menn synes det er urettferdig så skulle de ha prøvd kvinnerollen i både sosiale, geografiske og historiske perspektiver.
    Er du mann til å pule,
    så er du pent nødt til å være far også.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.479
    Sted
    Holmestrand
    Buhu!
    Tull og tøys!
    Problem solved.
    Hvis menn synes det er urettferdig så skulle de ha prøvd kvinnerollen i både sosiale, geografiske og historiske perspektiver.
    Er du mann til å pule,
    Den eventuelle urettferdigheten enkelte føler på her får dere bare se på som tilbakebetaling av urettferdighet som har rammet utrolig mange kvinner bakover i historien, og som mange kvinner rundt om kring i verden fortsatt lider under.
    Nevner katolske land som Irland, USA, mange muslimske land. Japan, Sør-Korea etc etc
    Som en avdød musiker uttrykte det:

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Buhu!
    Tull og tøys!
    Problem solved.
    Er du mann til å pule,
    Så kvinner kan dele ut mus med 18års bindingstid uten å fortelle om dette på forhånd.
    Ulovlig markedsføring og det er vel vanlig med 14dagers angrerett på alle avtaler gjennomført utenfor normal bosted uansett
    så moralen er skal man spille rulett med livet sitt bør man høvle damer på pub dassen. Da slipper man ansvar dersom man klager til rette instanser

men seriøst...
    tullete å legge alt ansvaret over på mannen, jeg tipper du er mann, men det du skriver her er som å lese rett ut av feminist 101 boka..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn