Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.684

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Du er sikker på dette? Adolf-gutane gjorde lite gravearbeid heromkring. Russiske og jugoslaviske krigsfangar derimot....
    Befestningene her jeg bor ble laget før Operasjon Barbarossa. Mye her ble laget av Norge ( beskytte mot Finland! De var naboen i øst som man i Oslo fryktet) og av tyskerne rett før invasjonen i Sovjet. Men ting som ble bygget av sovjetere under kyndig tysk arbeidsledelse har vist seg å være solid nok det. Til og med norske lærere viste seg å være adekvate veibyggere!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Tidligere var det et krav om at allle offentlige bygg og bygg over en viss størrelse skulle ha tilfluktsrom. Dette kravet ble opphevet på nittitallet..(?)..
    Man diskuterer i dag om å gjeninnføre dette kkravet.... meeen - jeg mistenker at det blir med diskusjonen....
    Mange offentlige tilfluktsrom har heller ikke blitt vedlikeholdt på 30 år +++
    Da jeg byggde mitt hus ( siste halvdel av 90 tallet ) søkte jeg om tilskudd til å bygge kjeller/tilfluktsrom men fikk til svar at denne ordningen var avsluttet for "noen år tilbake".

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.304
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Da jeg byggde mitt hus ( siste halvdel av 90 tallet ) søkte jeg om tilskudd til å bygge kjeller/tilfluktsrom men fikk til svar at denne ordningen var avsluttet for "noen år tilbake".
    Naiviteten den gangen var fullstendig grenseløs, selvsagt så man ikke behov for tilfluktsrom. :rolleyes: Det var jo ikke behov for noe forsvar heller, bare
    å legge ned.

Russland fri fra kommunismens åk, Jeltsin og Putin ved roret. What could possibly go wrong.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger eksemplifisert med en dagsaktuall sak. Når noe går for langt den ene veien, så ligger forholdene til rette for en kraftig motreaksjon når en sak blir for poalisert. Andre gode eksempler på dette er WOKE-debatten i USA. De aller fleste mener nok at folk må gjøre hva de vil med egen seksualitet, kjønnsidentiet osv, men når det går for langt så ser man der hvordan det går. For noen få år siden var spørsmålet om tidligere biologiske menn skulle få lov til å konkurrere i kvinneklasse, men nå er spørsmålet heller om det overhode finnes noe slik som kjønnsinkongruens.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    Gode poenger eksemplifisert med en dagsaktuall sak. Når noe går for langt den ene veien, så ligger forholdene til rette for en kraftig motreaksjon når en sak blir for poalisert. Andre gode eksempler på dette er WOKE-debatten i USA. De aller fleste mener nok at folk må gjøre hva de vil med egen seksualitet, kjønnsidentiet osv, men når det går for langt så ser man der hvordan det går. For noen få år siden var spørsmålet om tidligere biologiske menn skulle få lov til å konkurrere i kvinneklasse, men nå er spørsmålet heller om det overhode finnes noe slik som kjønnsinkongruens.

Det er omtrent så koko som det kan få blitt, enten du nå ødelegger livet for et voldtektsoffer, eller du myrder et fullt levedyktig foster.
    Hva faen er det med folk??

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.707
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanske tilstander er også å skyte abortleger og å måtte lure seg inn bakveien på abortklinikken, vi er vel ikke der enda. Er ikke så oppdatert på alt dette men forslaget til SV går ikke det på medisinske tilstander og ikke at man angrer litt i det seneste laget?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.760
    Sted
    Sølvbyen

Jeg tror mange konservative tenker mer på transpersoner og kjønnsinkongruens enn det transpersoner selv gjør, mange ganger.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg også, men uansett er motgangen denne gruppen opplever i USA en motreaksjon på at store grupper mente at rettighetskampen gikk for langt. Altså en polarisering som skaper et paradoks der kamp for økte rettigheter ender med at man får mindre fordi man er for aggressiv.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tja. Er det slik at store grupper spontant reagerte på at transpersoner et al fikk rettigheter som er selvsagte for alle andre, eller kom reaksjonene fordi religiøse/høyreekstreme grupper med støtte av ditto milliardærer betalte for propaganda i beste sendetid som fremstilte dem som trusler mot samfunnet?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Det siste, men dette oppstår uansett ikke i et vakum. Og er et godt eksempel på at for stor polarisering kan gi stikk motsatte virkninger av det man jobber for. Utgangspunktet var den norske abortmotstanden der man ser noe av det samme. En grense som de fleste synes er et greit kompromiss. En kamp for å øke denne grensen, gir muligens støtte til en bevegelse som jobber for å begrense rettigheten ut over det opprinnelig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.760
    Sted
    Sølvbyen
    Det tror jeg også, men uansett er motgangen denne gruppen opplever i USA en motreaksjon på at store grupper mente at rettighetskampen gikk for langt. Altså en polarisering som skaper et paradoks der kamp for økte rettigheter ender med at man får mindre fordi man er for aggressiv.
    Rettighetskampen til transpersoner i dag ligner på mange måter på homofile sin rettighetskamp på 70- og 80-tallet, og mange av argumentene fra motstanderne er omtrent helt like.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.760
    Sted
    Sølvbyen
    Det siste, men dette oppstår uansett ikke i et vakum. Og er et godt eksempel på at for stor polarisering kan gi stikk motsatte virkninger av det man jobber for. Utgangspunktet var den norske abortmotstanden der man ser noe av det samme. En grense som de fleste synes er et greit kompromiss. En kamp for å øke denne grensen, gir muligens støtte til en bevegelse som jobber for å begrense rettigheten ut over det opprinnelig.
    Polariseringen sånn jeg oppfatter det består for det meste av at konservative ikke vil få utfordret verdensbildet sitt, og synet på kjønnsroller. Mange syns nok det er litt ubehagelig at transpersoner plutselig har blitt mye mer synlig enn tidligere også. Også bruker man, igjen slik jeg oppfatter det, temmelig enkeltstående tilfeller fra kvinneidrett o.l. som et slags alibi for å peke ut en hel gruppe som syndebukker.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo bare å se på dette med "menn" i kvinneidretter. I stedet for å innse at dette ikke er så lurt går man i strupen på alle som ikke umiddelbart
    omfavner ideen om at en mann som er opperert er "kvinne" med alle rettigheter som kvinner har. Reaksjonen/rekylen som kom til slutt var ganske så hard.
    Alt hatet ( her snakker vi HAT ) mot Harry Potter "mammaen" som kom fordi hun egentlig ikke sa annet enn hva "rødstrømper" har sagt siden tidenes morgen. Men i denne diskusjonen er ( har ikke vært ) det ikke åpning for annet enn å omfavne annet enn de mest outrerte holdninger. Et hvert forsøk på balansert uenighet har blitt møtt med krav om "korsfest korsfet, dette er blasfemi" De mest ekstreme og agresive i "Trumplandet" kom jo med forslag om at det måtte lovfestes at heterofile menn måtte lovpålegges å date "kvinner" som hadde vært menn! Det er så dumt at det nok kun er i USA man finner folk med slike meninger, MEN når rekylen kommer så kommer den gjerne som om slike ekstreme meninger "mainstream" og da slår det gjerne veldig hardt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Nei, nettopp. Det oppstod fordi ekstreme grupper med dype lommer med vilje skapte polarisering. Å sammenligne med Norge og debatten rundt endringen av abortloven ser jeg som ganske søkt.
    Heldigvis!

Men vi må/bør passe på fordi der finnes en viss smitteeffekt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil jo tro at den gjengse transperson ikke er så veldig synlig (les åpenbart trans) i samfunnet. Dette er noe som konservativt media bruker for å hausse opp oppmerksomheten og sinnet om (egentlig) uvesentlige ting mens konservative bak ryggen på sine egne velgere raner de både for rettigheter, velstand og helse.

Transpersoner er lagelig til som syndebukker siden de er anderledes, men realiteten som konservative ikke innser er at (nesten) ingen andre påvirkes av at transpersoner har rettigheter.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Naiviteten den gangen var fullstendig grenseløs, selvsagt så man ikke behov for tilfluktsrom. :rolleyes: Det var jo ikke behov for noe forsvar heller, bare
    å legge ned.

Russland fri fra kommunismens åk, Jeltsin og Putin ved roret. What could possibly go wrong.
    Som Vegetius sa for lenge siden, vi snakker romertiden, "Si vis pacem, para bellum!" Hvis du ønsker fred, forbered deg på krig!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.760
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg vil jo tro at den gjengse transperson ikke er så veldig synlig (les åpenbart trans) i samfunnet. Dette er noe som konservativt media bruker for å hausse opp oppmerksomheten og sinnet om (egentlig) uvesentlige ting mens konservative bak ryggen på sine egne velgere raner de både for rettigheter, velstand og helse.

Transpersoner er lagelig til som syndebukker siden de er anderledes, men realiteten som konservative ikke innser er at (nesten) ingen andre påvirkes av at transpersoner har rettigheter.

Johan-Kr
    Det vil alltid være noen som stikker seg ut med vilje og søker oppmerksomhet, men dette er min klare oppfatning også. Transpersoner flest vil bare leve livene sine i fred, og gå mest mulig under radaren uten å bli særlig lagt merke til.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bare å se på dette med "menn" i kvinneidretter.

Akkurat dette kunne lett legges dødt. Har man gått gjennom puberteten som hankjønn så burde man automatisk utestenges fra kvinneidrett, enkelt og greit. Da har man tilegnet seg fysiologiske fordeler som kvinner ikke fikk. Grensetilfellene der enkelte kvinner har unormalt høye testosteronnivåer og dermed får mye av den av den samme effekten er mye verre å hanskes med. Da blir både utestengelse og deltagelse urettferdig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Johan-Kr
    Jeg tror i grunn ikke folk er så veldig opptatt av hva transene driver med - mens en del av "politikken" som frontes er det nok mange som ikke støtter. Da tenker jeg på ting som:
    • Dette begrepet med at man blir tildelt kjønn altså at man ikke er født som et kjønn.
    • Hvor liberale de er med å starte behandling av ungdom - som er i en fase av livet hvor mye kan være uklart
    • Hvordan kjønn presenteres i undervisningsmateriale som tilbys barnehager og grunnskolen
    • Alt fokus på tiltaleformer, kjønnsidentitet og rettigheter som blir blir veldig spesielt i mange tilfeller.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0

Johan-Kr
    Det ser ut til at de aller fleste samfunn har behov for en "prugelknabe", om det er det ene eller hint synes å være mindre viktig, men ganske ofte er det snakk om homofile eller jøder. I dag kan man visst skylde det aller meste på transer og eller jøder. Persolnig "driter" jeg i om folk er homo eller trans. Det angår meg ikke! Jeg er gift og har ingen planer om å "sjekke opp" noen for sengehygge. Er du en person som er hyggelig/morsom å tilbringe tid sammen med betyr din
    sexuelle "fil" nada, for jeg har ikke tenkt å utforske den "fila"! Og med det som utgangspunkt synes det faktisk lite, både interessant og relevant, hva folk driver med "på privaten". Så lenge de rettighetne vedkommende har i kraft av å være homo, trans eller jøde ikke påvirker meg. Heri ligger også min ( sunne?? ) skepsis til slike som vil "frelse meg", hva enten det er ekstreme kriste eller ( Gud forby! ) muslimister!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Har du en kilde på dette? Det vil jeg veldig gjerne se.
    Sorry Sam, det var en videosnutt som "fløy forbi". Det er ikke ( tror jeg? ) noen organisasjon som har postulert dette, men på individnivå finnes det utrolig mye rart. Og når slike da har en relativ fri tilgang på en scene på grunn av internettet så vil nødvendigvis de gærne komme til orde. Og heri ligger også det at reaksjonene, når de kommer, kan være uproposjonale, for å si det slik.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.789
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat dette kunne lett legges dødt. Har man gått gjennom puberteten som hankjønn så burde man automatisk utestenges fra kvinneidrett, enkelt og greit. Da har man tilegnet seg fysiologiske fordeler som kvinner ikke fikk. Grensetilfellene der enkelte kvinner har unormalt høye testosteronnivåer og dermed får mye av den av den samme effekten er mye verre å hanskes med. Da blir både utestengelse og deltagelse urettferdig.
    Jo det "kunne lett" legges dødt. Men så har du "de gærne" ( har det godt! ) som her ser et "marked" der de kan svinge seg rundt og få noen minutter "fame".
    De er gjerne ikke interessert i løsninger som både er enkle og lette å etterleve. De vil ha sin plass i "spotlyset". Ofte er det slik at de mest lydsterke ikke ønsker en løsning for da mister de oppmerksomheten!
    Som andre har skrevet så vil nok den "gjense" transperson bare leve sitt liv i fred og ro uten unødvendig oppmerksomhet. Det gjelder jo også ofte homofile, men vi vet vel alle sammen at det var en periode der det var om å gjøre å dra dem "ut av skapet"! Og da tok man gjerne ikke hensyn til hva som passet den som ble "outet" men "skapdøråpneren" sine markeringsbehov var det avgjørende!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn