Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.259
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er de vel ikke. Selv om jul og påske har koblinger til hedenske skikker er både jul og påske knyttet til kristendommen. Vi hadde neppe mange røde
    dager før kristningen av Norge.
    På alle kristne høytider var det i tidligere dager også høytider.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.264
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Røde dager kom vel ikke inn før folk begynte med almanakker, men at man i førkristen tid også hadde festdager er det neppe noem tvil om.
    Bare se på gamle primstaver.
    Spørsmålet var om vi skulle fjerne helligdager. Med henvisningen til at det er koblet mot hedenske skikker, skal vi da slutte å kalle det jul og heller feire vintersolverv og hilse Åsgårdsreia velkommen?

Greit å være anti-religion, men jeez.

Primstaven dukket iflg wikipedia opp som en katolsk kirkekalender på 1200-tallet.

.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.259
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmålet var om vi skulle fjerne helligdager. Med henvisningen til at det er koblet mot hedenske skikker, skal vi da slutte å kalle det jul og heller feire vintersolverv og hilse Åsgårdsreia velkommen?

Primstaven dukket iflg wikipedia opp som en katolsk kirkekalender på 1200-tallet.

.
    Nå tøver du, igjen.

Poenget er at på alle kristne høytidsdager var det også tidligere feiringer. Og det er faktisk ENESTE grunn til at de kristne la sine dager på akkurat disse dagene. Jesus ble feks IKKE født 25. desember.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.687
    Torget vurderinger
    2
    Hver Mai er det jo noen bedriftseiere el.l. som vil fjerne de røde dagene da det er penger tapt, tror de også går i kirka i tillegg.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.264
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå tøver du, igjen.

Poenget er at på alle kristne høytidsdager var det også tidligere feiringer. Og det er faktisk ENESTE grunn til at de kristne la sine dager på akkurat disse dagene. Jesus ble feks IKKE født 25. desember.
    Spørsmålet var om vi ikke burde fjerne dem? Du vil altså beholde dem med begrunnelse i førkristne tradisjoner. Åsatro er jo mange hakk bedre enn kristendom, tydeligvis.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Oslo

.
    Jul eller Jol er faktisk den førkristne betegnelsen.
    I andre land, Christmas, Noel eller Navidad
    Regner med at hedendommen sto så sterkt her oppe i nord at de ikke klarte å bytte navn

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.264
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jul eller Jol er faktisk den førkristne betegnelsen.
    I andre land, Christmas, Noel eller Navidad
    Regner med at hedendommen sto så sterkt her oppe i nord at de ikke klarte å bytte navn
    Jeg er kjent med det, men spørsmålet er fremdeles om vi burde fjerne helligdagene? Om de er knyttet til kristendom eller åsatro burde ikke spille noen
    rolle, det er likefullt religion og tro.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Oslo
    Jeg er kjent med det, men spørsmålet er fremdeles om vi burde fjerne helligdagene? Om de er knyttet til kristendom eller åsatro burde ikke spille noen
    rolle, det er likefullt religion og tro.
    Jeg vil heller si at de er knyttet til årstider og solens gang, hverken Kristendommen eller Åsatroen har patent på det.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Oslo
    OK, synes du det er grunn nok til å beholde dem?
    Absolutt, det å ha noen fridager innimellom i et slitsomt arbeidsår er absolutt på sin plass.
    Og Norge ligger sånn midt på treet når det gjelder røde dager.
    Spania fx har den ordningen at om slike dager faller på lørdag eller søndag, så flyttes fridagen enten til fredagen eller mandagen.
    Man skal da coño ikke miste en slik dag om den faller på en dag som allerede er en fridag

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.687
    Torget vurderinger
    2

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.264
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Absolutt, det å ha noen fridager innimellom et slitsomt arbeidsår er absolutt på sin plass
    Da kunne vi jo bare fordelt dem som det passet oss best, ingen grunn til all oppstandelsen (!) høytidene fører med seg da vel. Bare å fjerne alt sammen, og gi det tilbake i form av ekstra feriedager. Ser at Mr Hendriksen kom meg i forkjøpet, Unge Venstre tenker visst litt i samme baner.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Oslo
    Da kunne vi jo bare fordelt dem som det passet oss best, ingen grunn til all oppstandelsen (!) høytidene fører med seg da vel. Bare å fjerne alt sammen, og gi det tilbake i form av ekstra feriedager. Ser at Mr Hendriksen kom meg i forkjøpet, Unge Venstre tenker visst litt i samme baner.

Noen mener hver mann for seg, jeg ser verdien i at vi har noe som binder oss sammen og som vi er felles om

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt om årets fredspris
    sterk og klar
    og splittende

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.259
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Litt om årets fredspris
    sterk og klar
    og splittende
    Ja, den prisen var noget spesiell...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg minnes noen årstider tilbake, så slikt sett så står usa helt i ro… snart bor de vel i telt..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.779
    Torget vurderinger
    0
    Jada...

Da får vi "håpe" hun selv blir utsatt for voldtekt, og deretter bærer fram barnet... Og selvsagt er en kjærlig mor. Så hun går foran med et godt eksempel, for andre gravide etter voldtekt...
    Når du får tenkt deg om så håper jeg at du ikke mener dette. Men jeg forstår at du er en lille smule opprørt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.779
    Torget vurderinger
    0
    Men hvis vi legger bort de umiddelbare følelesene som dukket opp etter dette "lite gjennomtenkte" utsagnet fra unge Frk Hovland, så er det visse implikasjoner som følger av det hun sier og som hun nok ikke har tenkt på.

La meg først si at hun har full rett til å både mene og si det hun gjorde, selv om det nok ikke var så veldig klokt.

En eller annen smarting sa en gang noe i denne rettning: "Det står enhver fritt å utbasunere den forvirring som befinner seg i vedkommendes hode." Så det
    må vi nok tillate henne. Det er fristende å dra noen "strofer" om kvinner i politikk, men det skal jeg ikke gjøre. La meg likevel på nevne et par momenter som
    gjør dette med å føde et barn etter voldtekt litt mere komplisert enn hva man teker over sånn med en gang.

Norsk barnelov sier at barnets "tarv" skal settes først, dernest kommer hensyn til mor og andre slektninger.

I praksis betyr det at far, hvis han blir tatt for ugjerningen, har krav på - av hensyn til barnet- samvær med barnet. Og det betyr i praksis at den voldtatte mor vil være nødt til å ha en eller annen form for relasjon til barnefar, (voldtektsmannen) hvis han så ønsker, i en ganske lang tid etter ugjerningen. Hva dette vil ha å si for mors relasjon til sitt barn kan vi bare tenke oss. Slike rent praktiske problemer blir fort ganske vanskelige for retten å avgjøre.

Jeg vil ikke på noen som helst måte si at en som er voldtatt MÅ ta abort, min holdning i dette spørsmålet er så enkelt at dette er noe kun den voldtatte
    jente/kvinnen har noe med å avgjøre. Forhåpentligvis etter konsultasjoner med en psykolog/psykiater som for Guds skyld IKKE bør være personlig troende!
    For å gi råd i et slikt problem krever en klar tanke som ikke er påvirket av personlig tro!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.779
    Torget vurderinger
    0
    Voldtekter blir benyttet som "våpen" i krig, og det er faktisk noe svineri, både i krig og i fred.

Jeg har alltid ment at hvis noen voldtok min datter ville jeg sette en kule i hodet på vedkomende. Men etter å ha sett filmen "Taken" fikk jeg noen så mye bedre ideer.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilgang til vann kloakk og elektrisitet er regulert og det er påkrevd å koble seg til eksisterende infrastruktur der det finnes…
    Hvordan dette er regulert i rene hyttefelt vet jeg ikke
    Men når boliger blir brukt som hytter..
    Generelt er det, eller kanskje det nå er «var det..», vanskelig å få unntak fra tilkoblingsplikten.
    Så blir litt spennende å følge nøye med på skjebnene til dette. Tipper noe av det blir kjørt i retten..
    Det er leveringsplikt til fastboende og aktiv næringsvirksomhet. Så dermed kan man rigge ned strømforsyningen dersom kostnadene blir for store sett ift nytten

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.501
    Sted
    '
    Men hvis vi legger bort de umiddelbare følelesene som dukket opp etter dette "lite gjennomtenkte" utsagnet fra unge Frk Hovland
    Hun er jo i det minste konsistent og prinsippfast. Et liv er et liv og du skal ikke drepe.

• Liker
    Reaksjoner: ch

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.660
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke da, rent bortsett fra at Grunnloven ikke lar kongen ha religionsfrihet?
    Kristendommen har på ingen måte enerett på almengyldige moral regler.
    Vi kan begynne med lovregulering om arbeid på søndager og helligdager.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.687
    Torget vurderinger
    2
    La meg først si at hun har full rett til å både mene og si det hun gjorde, selv om det nok ikke var så veldig klokt.
    Har ikke lest eller hørt alt i denne saken men ser at flere poengterer akkurat dette, er det noen som har skrevet/sagt at hun ikke har rett til å mene det hun mener? Jeg har ikke fått noe slikt med meg, har heller ikke sett at noen mener hun har sagt at hun vil forby abort for voldtektsofre som noen også laget et nummer av, folk har reagert på selve ytringen. Hun har jo ytret seg om flere ting før også uten at folk mente at det fikk hun ikke lov å mene noe om, f.eks. at likestillingen er gått for langt, litt slik som middelaldrene menn også mener, hun kan mene hva hun vil men hun trenger ikke regne med at det vil bli forbigått i stillhet.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn