Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På den måten liknar det kanskje litt på Gåsvær: Dei fråflytte husa var attraktive som fritidsbustader, fordi dei var bygde ein gong i tida for å vera bustader. Ingen ved sine fulle fem ville anlagt eit nytt hyttefelt der ute, men dei kunne «piggyback-a» infrastrukturen som vart etablert då folk budde der.

Uansett, når eg kjenner på det er hytte-eigarar ei gruppe som jamt over kjem ganske langt nede på lista over dei er kjenner meg solidarisk med.
    Tilgang til vann kloakk og elektrisitet er regulert og det er påkrevd å koble seg til eksisterende infrastruktur der det finnes…
    Hvordan dette er regulert i rene hyttefelt vet jeg ikke
    Men når boliger blir brukt som hytter..
    Generelt er det, eller kanskje det nå er «var det..», vanskelig å få unntak fra tilkoblingsplikten.
    Så blir litt spennende å følge nøye med på skjebnene til dette. Tipper noe av det blir kjørt i retten..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.240
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Funke helt fint dersom der kun finnes kinesiske droner…
    Genialt. Og anbudet var sikkert billigst, noe det garantert er en kolonne for i Excel.. Hodemist, bullshit og hjerneblødnings - kolonnen virker dog til å være fraværende.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det mye nokså ulogosk bjeff og voff her... Systemet ble installert i 2022 og var omtrent det eneste i sitt slag, så kanskje bedre med litt system enn ingen systemer... selv om det er kinesisk, og nåår mesteparten av sivile droner er fra det sammme inesiske selskapet....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som bør være kjent, Avinor hadde vært konkurs dersom de hadde vært et privat selskap. Så de sliter og må antagelig velge billig siden Statens pengetellere er kjent for å være knipen
    Politiet får jo heller ikke penger til sine prosjekter

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det mye nokså ulogosk bjeff og voff her... Systemet ble installert i 2022 og var omtrent det eneste i sitt slag, så kanskje bedre med litt system enn ingen systemer... selv om det er kinesisk, og nåår mesteparten av sivile droner er fra det sammme inesiske selskapet....
    2022-2025, i drone verden er vel det fort minst 12 generasjoner med utvikling. Omtrent som å be en som sitter i rullestol å løpe mot Ingebrigtsen….

Også var det jo noe annet som skjedde i 2022 som burde fått lysene til å blinke mht russisk og kinesisk samarbeid og teknologi

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva har det egentlig med saken å gjøre. Man burde stoppet anskaffelsen og brukt krig og fred argumentet for et direkte kjøp fra en trygg leverandør innen Europa og NATO.
    Slik man bør gjøre for all kritisk infrastruktur
    Hva hjelper det at pst, e-tjenesten, og alt som kan krype og gå innen fagfeltet advarer og advarer
    Selvfølgelig vet menig mann bedre
    helt iht MAGA…

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.240
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alt hva gjelder kontroll og overvåking fra Kina, Russland, Nord - Korea, Israel osv burde jo vært silt ut som bullshit.

Er det overhodet mulig? Like genialt som at enkelte land gjorde seg avhengig av russisk gass...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå skal NRK "spare" igjen, og kutter nesten alle musikkprogrammer på NRK2... lurer på hva som blir det neste? AI-genererte pludreprogrammer?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.774
    Torget vurderinger
    0
    Dessverre har jeg blitt så gammel at "alt var bedre før". Men når det kommer til NRK så har de lagt seg til alt for mange programmer med 2-3 programledere som har det gruelig morsomt seg i mellom uten stor tanke på lytterne. Det er slett ikke all intern NRK humor som jeg synes er morsom dessverre.

Nå skal det sies at jeg etter innføring av DAB hører minimalt på radio. Men Husvaranen henger fast i gamle vaner ( kanskje bra i og med at hun ellers muligens hadde byttet meg ut? ) og hun hører på NRK via mobiltelefonen.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Oslo
    Dessverre har jeg blitt så gammel at "alt var bedre før". Men når det kommer til NRK så har de lagt seg til alt for mange programmer med 2-3 programledere som har det gruelig morsomt seg i mellom uten stor tanke på lytterne. Det er slett ikke all intern NRK humor som jeg synes er morsom dessverre.

Nå skal det sies at jeg etter innføring av DAB hører minimalt på radio. Men Husvaranen henger fast i gamle vaner ( kanskje bra i og med at hun ellers muligens hadde byttet meg ut? ) og hun hører på NRK via mobiltelefonen.
    Hørte mye på Hallo i Uken, programlederne hadde mye moro seg imellom men lytterne hadde søren meg også mye moro de også.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.774
    Torget vurderinger
    0
    Hallo i Uken var bra, Herravdeligen likeså og de der to fra Stavangerkanten som hadde program på sen kveldstid. Men hva har disse programmene felles?
    De finnes ikke mere. I allefall ikke i mine svindyre stereo FM radioer!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.774
    Torget vurderinger
    0

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.240
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og for å gjenta meg selv, RELIGION BØR IKKE TILLATES SOM FUNDAMENT FOR POLITISKE PARTI
    Religion burde knapt vært et spørsmål lengre. Mosegrodde nedskrivninger, i en tid da vitenskap knapt fantes. Det skal styre meninger og liv nå, i 2025.

De må jo være fullstendig gale under skalpen. Tro på hva de vil, men prøv altså ikke å komme med formaninger og påbud om hvordan andre skal leve, da får de høre akkurat hva de er. Respekt kan altså IKKE forvente å få.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.444
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg ikke er enig i saken,så må det da være mulig å ha synspunkter på abort uten å bli hetset i media. Dersom man faktisk har det prinsipielle synspunktet at abort er galt begrunnet i det begynnende livet, så er det vel åpenbart at det ikke finnes gode grunner for allikevel tillate abort?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.192
    Selv om jeg ikke er enig i saken,så må det da være mulig å ha synspunkter på abort uten å bli hetset i media. Dersom man faktisk har det prinsipielle synspunktet at abort er galt begrunnet i det begynnende livet, så er det vel åpenbart at det ikke finnes gode grunner for allikevel tillate abort?
    Her er jeg nok litt sånn "tja"...

Synspunkt på abort er så i sin sak, men å ta det utgangspunkt at lovverket skal måtte forholde seg til en usynlig entitet inne i enkeltes hoder, er i høyeste grad diskutabelt, i så stor grad, faktisk, at ganske kraftig mediestorm bør, og skal, forventes. Grenseoppgangen mellom religion og vrangforestillinger er i høyeste grad utydelig, og det mener jeg oppriktig burde være mer enn nok til å holde slike ideer langt, langt unna en hver lovgivende makt.
    Folk skal i aller høyeste grad ha lov til å både tro og mene, men om du som politiker med potensiell makt til å påvirke lovverket kommer med noe såpass kontroversielt, da får du bare ta det som kommer av verbale motforestillinger!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Sølvbyen
    Så lenge man begrenser det til å være en prinsipiell overbevisning er jeg enig med deg, men hun sa vel også at abortspørsmålet var det som fikk henne til å gå inn i politikken til å begynne med. Jeg blir ikke veldig overrasket om dette etterhvert viser seg å være mer enn bare et prinsipielt spørsmål for denne veldig unge politikeren.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.229
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Religion burde knapt vært et spørsmål lengre. Mosegrodde nedskrivninger, i en tid da vitenskap knapt fantes. Det skal styre meninger og liv nå, i 2025.

De må jo være fullstendig gale under skalpen. Tro på hva de vil, men prøv altså ikke å komme med formaninger og påbud om hvordan andre skal leve, da får de høre akkurat hva de er. Respekt kan altså IKKE forvente å få.
    Nei, det skulle tatt seg ut om noen blindt lot seg styre av egen overbevisning og sitt eget indre, moralske kompass. :sneaky:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.192
    Nei, det skulle tatt seg ut om noen blindt lot seg styre av egen overbevisning og sitt eget indre, moralske kompass. :sneaky:
    Dette er en misforståelse, vil jeg påstå.
    En hver har selvsagt lov til å mene hva som helst om abort av prinsipielle årsaker. Problemet oppstår når dette benyttes som et politisk standpunkt, der potensielle lovgivere skal ta valget for andre, frie individer, som ikke nødvendigvis har noe forhold til den samme usynlige entitet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.672
    Sted
    Liten by
    Jada...

Da får vi "håpe" hun selv blir utsatt for voldtekt, og deretter bærer fram barnet... Og selvsagt er en kjærlig mor. Så hun går foran med et godt eksempel, for andre gravide etter voldtekt...
    Det er vel bare en ting å si....UNDER SPERREGRENSA! Og la de aldri komme over.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.229
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette er en misforståelse, vil jeg påstå.
    En hver har selvsagt lov til å mene hva som helst om abort av prinsipielle årsaker. Problemet oppstår når dette benyttes som et politisk standpunkt, der potensielle lovgivere skal ta valget for andre, frie individer, som ikke nødvendigvis har noe forhold til den samme usynlige entitet.
    Hvordan er det særlig annerledes enn for alle andre potensielle lovgivere, de tar alle valg som påvirker oss alle, og valgene er basert på deres egne overbevisninger.

Hvordan unngås dette da, jeg går ut fra at du ikke vil forby religiøst fundamenterte partier eller ytringer.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.192
    Hvordan er det særlig annerledes enn for alle andre potensielle lovgivere, de tar alle valg som påvirker oss alle, og valgene er basert på deres egne overbevisninger.

Hvordan unngås dette da, jeg går ut fra at du ikke vil forby religiøst fundamenterte partier eller ytringer.
    Nei, jeg er jo motstander av alle mulige forbud mot tanker og meninger. Men et eller annet sted må det være visse beskrankninger angående lovgivning. Helt konkret så betyr det at det bør vurderes hvor mye religiøs overbevisning kan innfelles i lovverket. Tenk deg tanken at vi får et muslimsk folkeparti som blir stort nok til å få inn sine kjønnsrollemønstere i lovverket, for eksempel. Religion skal være en rent personlig sak, og ikke under noen omstendighet være del av noe lovverk.

Dersom dette blir tilfellet, kan man selvsagt spørre seg om poenget med religiøse politiske partier, hvilket jeg faktisk mener er relevant å spørre om allerede i dag.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.444
    Torget vurderinger
    1
    Går ikke an å forby religiøse partier. Det er imidlertid synd samfunnet ikke har kommet lenger slik at religiøst betingede meninger i seg selv skulle være diskvalifiserende.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.629
    Torget vurderinger
    2
    Uansett så er det hun sa veldig kontroversielt i et moderne samfunn som vårt i 2025 og derfor vet hun, eller burde i hvert fall vite, at det ville komme reaksjoner. Fortjente sådan. Kanskje det var et resultat av ungdommelig pågangsmot el.l. men det fortjener uansett ikke annet enn reaksjoner.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg er jo motstander av alle mulige forbud mot tanker og meninger. Men et eller annet sted må det være visse beskrankninger angående lovgivning. Helt konkret så betyr det at det bør vurderes hvor mye religiøs overbevisning kan innfelles i lovverket. Tenk deg tanken at vi får et muslimsk folkeparti som blir stort nok til å få inn sine kjønnsrollemønstere i lovverket, for eksempel. Religion skal være en rent personlig sak, og ikke under noen omstendighet være del av noe lovverk.

Dersom dette blir tilfellet, kan man selvsagt spørre seg om poenget med religiøse politiske partier, hvilket jeg faktisk mener er relevant å spørre om allerede i dag.
    det kan være mye overbevisninger som ikke har noe med religion å gjøre da. Ta feks det med abort, har nødvendigvis ikke noe med religion å gjøre. Kan like være det at man mener at ethvert liv er verdt å bringe frem i verden.
    Den eneste måten å få dette noenlunde rettferdig på er folkeavstemming, det gjelder alle saker.
    Men hvis man kombinerer muslimer og de kristne, sammen med de er for liv så er det vel sikkert en overvekt av de som vil forby abort
    I et demokrati må flertallet bestemme, og da mener jeg direkte, som i folkeavstemming

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.192
    det kan være mye overbevisninger som ikke har noe med religion å gjøre da. Ta feks det med abort, har nødvendigvis ikke noe med religion å gjøre. Kan like være det at man mener at ethvert liv er verdt å bringe frem i verden.
    Den eneste måten å få dette noenlunde rettferdig på er folkeavstemming, det gjelder alle saker.
    Men hvis man kombinerer muslimer og de kristne, sammen med de er for liv så er det vel sikkert en overvekt av de som vil forby abort
    I et demokrati må flertallet bestemme, og da mener jeg direkte, som i folkeavstemming
    Så du tenker at folkemeningen til en hver tid skal være lovgivende forsamling...?
    Ja, nu va du smart. Nu va du vældig smart.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Market Snodsbury
    Uansett så er det hun sa veldig kontroversielt i et moderne samfunn som vårt i 2025 og derfor vet hun, eller burde i hvert fall vite, at det ville komme reaksjoner. Fortjente sådan. Kanskje det var et resultat av ungdommelig pågangsmot el.l. men det fortjener uansett ikke annet enn reaksjoner.
    Eg trur kanskje ein burde gje ungdomsparti litt mindre plass i media.

Det er vel ikkje eit einaste ungdomsparti (over heile spekteret) der synspunkta ikkje er meir spissa og meir prinsipielle enn i vaksenpolitikken. Og: det er eigentleg heilt fint. Dersom ungdomspolitikk ikkje skulle handla om litt drøye, prinsipielle (og ikkje heilt gjennomtenkte) synspunkt, så ville det berre vera interessant for veldig keisame typar.

I dag (og eg trur det er ei endring dei siste 20 åra) vert all ungdomspolitikk klistra tett opp til vaksenpartia, og usemjer mellom ungdom og vaksne debattert for alvor i rikskringkastinga. Skal det vera slik, kan vi nesten leggja ned dei partipolitiske ungdomsorganisasjonane. Det er ein grunn til at dei finst, og det er for å gje ungdom eit rom til å diskutera politikk med ungdom.

I går hadde vi brettspelkveld (barn og vaksne) i klassa til 4. klassingen min. To jenter var heilt oppslukte i eit slags puslespel der dei skulle køyra bilar att og fram for å koma seg ut av ein parkeringsplass (lurer på om det er den fysiske varianten av eit mobilspel). Eg gjekk forbi då dei stod heilt fast og kom med gode råd. Etter kvart tykte dei tydelegvis det vart litt for mange gode råd, og tok med seg spelet bort i ein krok i staden. :)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.192
    Går ikke an å forby religiøse partier. Det er imidlertid synd samfunnet ikke har kommet lenger slik at religiøst betingede meninger i se selv skulle være diskvalifiserende.
    Det er fortsatt et tankekors dersom vi tillater 2000 år gamle skrifter å infisere lovverket. Altså forby et eller annet fordi en ikke-eksisterende, usynlig entitet har banket dette inn i noen ikke-eksisterende steintavler enda tidligere.
    Selvsagt enig i at vi ikke kan forby religiøse partier. Men møter meg selv i døra dersom jeg tenker meg at vårt land skal styres som om det var SaudiArabia, på grunn av en eller annen religiøs fanatisme.
    Lover skal bygges på lange, solide tankerekker, inngående kunnskap og høringer fra berørte innstanser, ikke på en slags indre overbevisning hos enkeltpersoner.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.723
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du tenker at folkemeningen til en hver tid skal være lovgivende forsamling...?
    Ja, nu va du smart. Nu va du vældig smart.
    Selvfølgelig, vi er ikke til for staten, staten er til for oss.
    Eller har du en fetisj som går ut på å la deg styre av overmenn som mener de vet bedre hva som er riktig for deg enn deg selv?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.629
    Torget vurderinger
    2
    Eg trur kanskje ein burde gje ungdomsparti litt mindre plass i media.

Det er vel ikkje eit einaste ungdomsparti (over heile spekteret) der synspunkta ikkje er meir spissa og meir prinsipielle enn i vaksenpolitikken. Og: det er eigentleg heilt fint. Dersom ungdomspolitikk ikkje skulle handla om litt drøye, prinsipielle (og ikkje heilt gjennomtenkte) synspunkt, så ville det berre vera interessant for veldig keisame typar.

I dag (og eg trur det er ei endring dei siste 20 åra) vert all ungdomspolitikk klistra tett opp til vaksenpartia, og usemjer mellom ungdom og vaksne debattert for alvor i rikskringkastinga. Skal det vera slik, kan vi nesten leggja ned dei partipolitiske ungdomsorganisasjonane. Det er ein grunn til at dei finst, og det er for å gje ungdom eit rom til å diskutera politikk med ungdom.

I går hadde vi brettspelkveld (barn og vaksne) i klassa til 4. klassingen min. To jenter var heilt oppslukte i eit slags puslespel der dei skulle køyra bilar att og fram for å koma seg ut av ein parkeringsplass (lurer på om det er den fysiske varianten av eit mobilspel). Eg gjekk forbi då dei stod heilt fast og kom med gode råd. Etter kvart tykte dei tydelegvis det vart litt for mange gode råd, og tok med seg spelet bort i ein krok i staden. :)
    Jeg synes det er bra at ungdomspartiene får tid i media, bl.a. så synes jeg at NRK er flinke til å dra dem med i Dax 18 med jevne mellomrom men da må de også regne med at noen reagerer når de kommer med spissa formuleringar.

Saken her er at en ung dame setter seg til doms over mennesker som er blitt utsatt for noe av det verste et menneske kan oppleve og mener at kvinnen som har opplevd dette skal bære frem resultatet av dette overgrepet slik at hun kan bli påminnet om dette resten av livet, nesten som hun mener at de skal straffes ekstra fordi de ble voldtatt. Og når dette kommer fra en representant fra nestekjærlighetspartiet så blir det reaksjoner og slik skal det være.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.811
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Dødsfall blant dei "vanlege" rusmisbrukarane er på veg ned, men er på veg opp hos vanlege folk. Er epidemien frå USA komen til oss?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn