Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.230
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nei, jeg er jo motstander av alle mulige forbud mot tanker og meninger. Men et eller annet sted må det være visse beskrankninger angående lovgivning. Helt konkret så betyr det at det bør vurderes hvor mye religiøs overbevisning kan innfelles i lovverket. Tenk deg tanken at vi får et muslimsk folkeparti som blir stort nok til å få inn sine kjønnsrollemønstere i lovverket, for eksempel. Religion skal være en rent personlig sak, og ikke under noen omstendighet være del av noe lovverk.

Dersom dette blir tilfellet, kan man selvsagt spørre seg om poenget med religiøse politiske partier, hvilket jeg faktisk mener er relevant å spørre om allerede i dag.
    Jeg ser ikke helt at religiøs overbevisning er så prinsipielt annerledes enn annen overbevisning. Det er uansett basert på egne moralske verdier, om disse springer ut fra kristendom (som den unge damen det er snakk om) eller en fundamental politisk ovebevisning et sted inlandskapet Martin Tranmæl og Einar Gerhardsen (som lars erik som min kommentar var til) er vel ikke så grunnleggende forskjellig? Selv paven er nok mer preget av tvil i sin overbevisning enn lars erik er, er det ene virkelig så mye verre enn det andre?

Hva så med ateistene, skal vi legge bånd på Human Etisk Forbund også eller slipper de unna bra? Er det troen på en gud som er diskvalifiserende?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser ikke helt at religiøs overbevisning er så prinsipielt annerledes enn annen overbevisning. Det er uansett basert på egne moralske verdier, om disse springer ut fra kristendom (som den unge damen det er snakk om) eller en fundamental politisk ovebevisning et sted inlandskapet Martin Tranmæl og Einar Gerhardsen (som lars erik som min kommentar var til) er vel ikke så grunnleggende forskjellig? Selv paven er nok mer preget av tvil i sin overbevisning enn lars erik er, er det ene virkelig så mye verre enn det andre?

Hva så med ateistene, skal vi legge bånd på Human Etisk Forbund også eller slipper de unna bra? Er det troen på en gud som er diskvalifiserende?
    Det er en enorm forskjell på å støtte politikk som utformes for å favne de svake, fordelingspolitikk for å utjevne forskjeller mellom folk og distrikter òg å bruke religion for å undertrykke.

Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Det første er for å utjevne, det andre for å undertrykke. Når det da i tillegg brukes mosegrodde eventyr som forsvar, er det totalt meningsløst.

Min "fundamentalisme" som du tøvete henviser til, er prinsippet om at alle må få de samme mulighetene - uavhengig av bosted, inntekt, bakgrunn. Da brukes feks progressiv skatt, ikke usosiale avgifter. Da er ferger gratis i områder det er eneste mulighet for transport. Da er det fraktstøtte, slik at priser er nogenlunde lik - uavhengig hvor du bor. Da kobles ikke barnetrygd og sosialstøtte. Da bestemmer vi selv, ikke Brussel. Da bestemmer kvinner selv, ikke et mosegrodd eventyr. Da sier man kraftig i fra. Som noen eksempler. Fundamentalt, my ass.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.642
    Torget vurderinger
    2
    Nemlig. Alle de andre «fundamentalistene» nevnt her evner å se menneskene uttalesen går utover, sikkert kvinner som satt hjemme i går og skulle ønsket at hun holdt kjeften. Dette er ikke en uttalelse om å kutte skoler, i rutetilbudet eller annet Vellevas, dette er en uttalelse som går rett på enkeltmennesker og kan potensielt ødelegge livet til noen, at hun vasser til hofta i indoktrinering er ikke en unnskyldning, og at man ikke evner å se enkeltmennesket dette rammer midt oppi det hele må man inn i det fundamentalistiske religiøse for å finne.

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.230
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er en enorm forskjell på å støtte politikk som utformes for å favne de svake, fordelingspolitikk for å utjevne forskjeller mellom folk og distrikter òg å bruke religion for å undertrykke.

Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Det første er for å utjevne, det andre for å undertrykke. Når det da i tillegg brukes mosegrodde eventyr som forsvar, er det totalt meningsløst.

Min "fundamentalisme" som du tøvete henviser til, er prinsippet om at alle må få de samme mulighetene - uavhengig av bosted, inntekt, bakgrunn. Da brukes feks progressiv skatt, ikke usosiale avgifter. Da er ferger gratis i områder det er eneste mulighet for transport. Da er det fraktstøtte, slik at priser er nogenlunde lik - uavhengig hvor du bor. Da kobles ikke barnetrygd og sosialstøtte. Da bestemmer vi selv, ikke Brussel. Da bestemmer kvinner selv, ikke et mosegrodd eventyr. Da sier man kraftig i fra. Som noen eksempler. Fundamentalt, my ass.
    Det var strengt tatt ikke nødvendig med noen bekreftelse, men takk allikevel.

Det er fascinerende hvordan du tenker at nettopp dine synspunkter skal veie tyngre enn andres, basert på ideen om at du har jo rett.

• Liker
    Reaksjoner: MML

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.230
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nemlig. Alle de andre «fundamentalistene» nevnt her evner å se menneskene uttalesen går utover, sikkert kvinner som satt hjemme i går og skulle ønskt at hun holdt kjeften. Dette er ikke en uttalelse om å kutte skoler, i rutetilbudet eller annet Vellevas, dette er en uttalelse som går rett på enkeltmennesker og kan potensielt ødelegge livet til noen, at hun vasser til hofta i indoktrinering er ikke en unnskyldning, og at man ikke evner å se enkeltmennesket dette rammer midt oppi det hele må man inn i det fundamentalistiske religiøse for å finne.
    Så har jeg da heller ikke forsvart uttalelsen, jeg mener den er helt på trynet. Det er derimot en veldig lang vei å gå fra å ta avstand fra den til å ville diskvalifisere store deler av befolkningen basert på deres tro og livssyn. Slikt har vært prøvd ut før, Sovjetunionen gikk ganske så langt.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.230
    Sted
    Interiore Simplicitate
    og dette gjelder ikke bare busser...
    Reglene for offentlige anskaffelser åpner neppe for at det kun konkurreres på pris, selv om man av og til får inntrykk av at så er tilfelle.

Pris, utslippsreduksjon - check.
    Beredskap og sikkerhet - not so much.

Det virker til å være en naivitet som er aldeles rørende.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.196

Nei overbevisningen er i seg selv intet spesielt. Men poenget mitt er at lovgivning må baseres på fakta eller brede betenkninger som ikke forholder seg til gjetting eller uverifiserbare påstander.
    Har man f.eks. en overbevisning om at vaksiner er farlige, så kan man som lovgiver forby det. Er det greit?

På et slikt grunnlag mener jeg det er prinsipielt problematisk å trekke religion inn i lovgivning. (og sånn sett er grunnloven problematisk, også)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.196
    Så har jeg da heller ikke forsvart uttalelsen, jeg mener den er helt på trynet. Det er derimot en veldig lang vei å gå fra å ta avstand fra den til å ville diskvalifisere store deler av befolkningen basert på deres tro og livssyn. Slikt har vært prøvd ut før, Sovjetunionen gikk ganske så langt.
    De skal selvsagt ikke diskvalifiseres på grunnlag av livssyn, deres rett skal derimot beskyttes på linje med et hvert annet enkeltindivid. Men vrangforestillinger kan ikke styre lovverket, uansett hvor kulturelt det måtte være.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.642
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det uttalelsen som jeg reagerer på, er ikke stor tilhenger av å forby det man ikke liker, utenom julelys i oktober da.
    Men for meg så er det èn positiv ting med denne uttalelsen og det er at jeg ble forbanna, når man har kommet dit jeg er nå i alder så skal det litt til, man trekker somregel på skuldrene og harselerer heller med det men dette provoserer meg, vi er da for faen i 2025. Men godt å kjenne at det er litt liv i legemet..

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.415
    Sted
    Oslo
    Reglene for offentlige anskaffelser åpner neppe for at det kun konkurreres på pris, selv om man av og til får inntrykk av at så er tilfelle.

Pris, utslippsreduksjon - check.
    Beredskap og sikkerhet - not so much.

Det virker til å være en naivitet som er aldeles rørende.
    Gjelder ikke dette for samtlige Tesla biler også?
    Ikke at jeg er naiv overfor Kina, men jeg er faen ikke naiv overfor Evil Musk heller

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var strengt tatt ikke nødvendig med noen bekreftelse, men takk allikevel.

Det er fascinerende hvordan du tenker at nettopp dine synspunkter skal veie tyngre enn andres, basert på ideen om at du har jo rett.
    Det å ta vare på alle, særlig de svakeste, vil aldri være fundamentalisme. Og det er på samme vis slik her i verden at ikke alle meninger er likeverdige. Undertrykkelse er alltid søppel.

Du har falt i tidsåndens felle, om at alle meninger skal respekteres. No way, det er forskjell på rett og galt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.585
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt skal vi respektere at andre har en mening - om vi misliker den aldri så mye... Om det er gamle testamentet eller Karl Marx går for meg ut på ett...
    Vi hørte også på Charter-Svein og skarve Jaquesson - selv om de aller fleste av oss var dundrende uenige...
    Om det er mange nok av samme mening til å danne et politisk parti, så er det også iht lovgivning, - så da får det bli sånn inntil loven evt blir endret....
    Det vi andre kan håpe på, er kun at antallet med hysteriske meninger er såpass lavt at de ikke får politisk innflytelse...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt skal vi respektere at andre har en mening - om vi misliker den aldri så mye... Om det er gamle testamentet eller Karl Marx går for meg ut på ett...
    Vi hørte også på Charter-Svein og skarve Jaquesson - selv om de aller fleste av oss var dundrende uenige...
    Om det er mange nok av samme mening til å danne et politisk parti, så er det også iht lovgivning, - så da får det bli sånn inntil loven evt blir endret....
    Det vi andre kan håpe på, er kun at antallet med hysteriske meninger er såpass lavt at de ikke får politisk innflytelse...
    Nei, det skal vi faktisk ikke. Jeg respekterer ikke denne damas mening, fordi den er undertrykkende. Hun bestemmer selv hva hun mener, men respekt kan hun ikke forvente å få.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Deg om det... men da er du omtrent like fundamentalistisk i din mening om andre... tenk på det...
    Det er ikke fundamentalisme å reagere på undertrykkelse. Derimot er det en enorm unnlatelse å IKKE reagere. Stjerneeksmpel her er statsterrorisme og folkemord fra Israel.

Når en mening går utover de svake og sårbare kan den aldri respekteres.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.415
    Sted
    Oslo
    Når en mening går utover de svake og sårbare kan den aldri respekteres.
    Respekteres og respekteres?
    Men de som mener slikt bør ha ryggrad (som de oftest ikke har) til å si det i klartekst.
    Være seg at øyboere må betale ferja si sjøl, at svaksynte barn bør få brillan fra andre enn staten, at uføre skal trekkes i trygda omtrent fra første krone de klarer å tjene sjæl, at sosialklienter som får barnetrygd skal trekkes i sosial penger, at studiestøtta skal under reguleres, at folk med formue bør bidra mindre til fellesskapet og....og.... og så videre

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Respekteres og respekteres?
    Men de som mener slikt bør ha ryggrad (som de oftest ikke har) til å si det i klartekst.
    Være seg at øyboere må betale ferja si sjøl, at svaksynte barn bør få brillan fra andre enn staten, at uføre skal trekkes i trygda omtrent fra første krone de klarer å tjene sjæl, at sosialklienter som får barnetrygd skal trekkes i sosial penger, at studiestøtta skal under reguleres, at folk med formue bør bidra mindre til fellesskapet og....og.... og så videre
    Hvorfor pokker skal slike meninger og holdninger respekteres?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.447
    Torget vurderinger
    1
    Jøye meg. Jeg er i alle fall glad jeg klarer se se saker fra to sider og ikke idiotforklare alle som har et annet syn. De fleste saker er åpenbart mer komplekse enn som så og det er som regel flere logiske tankerekker som kan lede til forskjellige konklusjoner avhengig av hva man vektlegger mest.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.415
    Sted
    Oslo
    Mørkemannen nekter å ta avstand fra uttalelsen. Han er i full forsvarsmodus. Denne mannen en sterkt radikalisert via det mørke nettet.
    Enten er KrFU enig i hva deres leder sier, ellers er de i en håpløs situasjon.
    En organisasjon kan ikke ha en leder som hevder noe organisasjonen er uenig i.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jøye meg. Jeg er i alle fall glad jeg klarer se se saker fra to sider og ikke idiotforklare alle som har et annet syn. De fleste saker er åpenbart mer komplekse enn som så og det er som regel flere logiske tankerekker som kan lede til forskjellige konklusjoner avhengig av hva man vektlegger mest.
    Hva finner du "komplekst" og eventuelt verdt respekt ved Hovland's meninger?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.415
    Sted
    Oslo
    Det er helt greit at noen mener abort er fy fy, og da å hevde at det gjelder helt fra unnfangelsen er egentlig logisk for de.
    Spiral er forsåvidt noe som hindrer et befruktet egg å feste seg, så det er vel ugreit det også.
    Noen hevder også at seksuelt samkvem bare skal bedrives i befruktnings øyemed.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.642
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva hun hadde svart hvis oppfølgingsspørsmålet var hva hun mente hvis det var far eller bror som hadde voldtatt?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er helt greit at noen mener abort er fy fy, og da å hevde at det gjelder helt fra unnfangelsen er egentlig logisk for de.
    Spiral er forsåvidt noe som hindrer et befruktet egg å feste seg, så det er vel ugreit det også
    Det er absolutt ikke "greit". Hun er nasjonal leder i et ungdomsparti, og dermed en rollemodell.

Det finnes intet "greit" med det

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.230
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nei overbevisningen er i seg selv intet spesielt. Men poenget mitt er at lovgivning må baseres på fakta eller brede betenkninger som ikke forholder seg til gjetting eller uverifiserbare påstander.
    Har man f.eks. en overbevisning om at vaksiner er farlige, så kan man som lovgiver forby det. Er det greit?

På et slikt grunnlag mener jeg det er prinsipielt problematisk å trekke religion inn i lovgivning. (og sånn sett er grunnloven problematisk, også)
    Kan forsåvidt se den, men vi kommer jo ikke unna at vi fatter vedtak hele tiden som er basert på mer enn bare faktagrunnlag. Forventninger, prognoser og ideologi ligger jo til grunn i alt politisk arbeid.

De skal selvsagt ikke diskvalifiseres på grunnlag av livssyn, deres rett skal derimot beskyttes på linje med et hvert annet enkeltindivid. Men vrangforestillinger kan ikke styre lovverket, uansett hvor kulturelt det måtte være.
    Ideelt sett enig, men mange ville nok hevde at et eventuelt dramatisk kutt i sykepenger for eksempel ville være nettopp det, basert på vrangforestillinger og manglende evidens. Det ville være drevet av ideen om at vi er altfor generøse og at folk derfor sniker seg unna, men det mangler ikke på folk som mener noe helt annet.

For meg er det uttalesen som jeg reagerer på, er ikke stor tilhenger av å forby det man ikke liker, utenom julelys i oktober da.
    Men for meg så er det èn positiv ting med denne uttalelsen og det er at jeg ble forbanna, når man har kommet dit jeg er nå i alder så skal det litt til, man trekker somregel på skuldrene og harselerer heller med det men dette provoserer meg, vi er da for faen i 2025. Men godt å kjenne at det er litt liv i legemet..
    Og det er helt riktig, slike uttalelser skal ikke gå ubemerket hen. Det jeg reagerer på er at flere tilsynelatende vil forby religiøse mennesker, tanker og verdier i politikken. Hvilket er en helt annen sak.

Ikke at jeg er naiv overfor Kina, men jeg er faen ikke naiv overfor Evil Musk heller
    Formodentlig, men såvidt meg bekjent kjøper ikke det offentlig Teslaer i stor stil, men mulig jeg tar feil.

Det å ta vare på alle, særlig de svakeste, vil aldri være fundamentalisme. Og det er på samme vis slik her i verden at ikke alle meninger er likeverdige. Undertrykkelse er alltid søppel.

Du har falt i tidsåndens felle, om at alle meninger skal respekteres. No way, det er forskjell på rett og galt.
    Virkemidlene for å ta vare på alle, og især de svakeste, er det uenighet om, og for folk med et annet politisk ståsted enn deg vil enkelte virkemidler antagelig fremstå som temmelig radikale.

Enten er KrFU enig i hva deres leder sier, ellers er de i en håpløs situasjon.
    En organisasjon kan ikke ha en leder som hevder noe organisasjonen er uenig i.
    Dersom du sikter til henne og KrfU sine standpunkter, enig. Om du sikter til moderpartiet derimot blir det noe ganske annet, det er vel en del
    av ungdomspartiets rolle å utfordre moderpartiet. Ap og AUF har brukbare tradisjoner på det.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.415
    Sted
    Oslo
    Det er absolutt ikke "greit". Hun er nasjonal leder i et ungdomsparti, og dermed en rollemodell.

Det finnes intet "greit" med det
    Jeg synes det er helt greit jeg at mørkemenn, eller skal vi bruke begrepet mørkejenter, kommer åpent ut med deres konservative religiøse vrangforestillinger.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.527
    Sted
    Market Snodsbury
    Kom an.

Det er openbert kva som skjedde. Ho var på ein podcast, og uttalte seg abort som om ho skulle framføra sine eigne moralske vurderingar rundt tema. For unge kristne er det openbert veldig viktig å gjera mange moralske vurderingar rundt abort, helst mange år før dei debuterer seksuelt. Og det var klart at Hovland her hadde laga seg ein forsåvidt konsistent idé rundt dette.

Så forstår ho tydelegvis ikkje (eller vil ikkje forstå, eller kva det no var) at når ein nyvald KrFU-leiar uttalar seg om slikt, så vert det tolka programmatisk: dette bør KrF arbeida for at skal vera lova. Ho seier ikkje det (iallfall ikkje i sitat eg har sett), men det er slik det vert tolka.

Det er klart at nokon burde fortelja henne korleis media fungerer, og gjort det klart at dersom du er leiar i ein ungdomsorganisasjon kan du ikkje uttala deg slik i hytt og vêr. Men eg meiner forståvidt at vi som er godt vaksne burde halda oss litt for gode til å nødvendigvis skulle sabla ned alle dei lite gjennomtenkte ideane som kjem frå ungdomspolitikarar. Ein underskriftskampanje om at ho skal gå av, er iallfall langt over mål.

Iallfall at det er heftig å behandla ungdomspolitikarar (når dei utelukkande representerer ungdomspartiet) som om dei var vaksenpolitikarar.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt, også må man huske på følgende:
    de som jobber med anskaffelser er mennesker, og vi kan anta, stort sett, innenfor "normalen" i Norge
    hva svarer "normalen" i Norge, også her på HiFis, vedrørende sporing på mobil/nettbrett/pc, fjaseboka, twitter&twatter, +++?
    yes sir; bare spor meg jeg har intet å skjule..
    derav kan man anta, og som stadig blir bevist, at de tar meg seg samme tanketomme hodet når det gjelde anbud til offentlig sektor
    legg så til at anskaffelser består av teknisk og merkantilt der den merkantile delen oftest inneholder den som er ansvarlig for at det offentlige regelverket blir fulgt, og disse har normalt ikke mye teknisk peiling
    og derav kommer nok ikke tanken om at programvare fra et uvennlig land, dvs de som står på lista til e-tjensten, pst, Udep, kan være farlig
    også er det jo så billig; masse penger spart til andre ting..

så enkelt
    et stort kollektivt svik(t) rett og slett

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.242
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kom an.

Det er openbert kva som skjedde. Ho var på ein podcast, og uttalte seg abort som om ho skulle framføra sine eigne moralske vurderingar rundt tema. For unge kristne er det openbert veldig viktig å gjera mange moralske vurderingar rundt abort, helst mange år før dei debuterer seksuelt. Og det var klart at Hovland her hadde laga seg ein forsåvidt konsistent idé rundt dette.

Så forstår ho tydelegvis ikkje (eller vil ikkje forstå, eller kva det no var) at når ein nyvald KrFU-leiar uttalar seg om slikt, så vert det tolka programmatisk: dette bør KrF arbeida for at skal vera lova. Ho seier ikkje det (iallfall ikkje i sitat eg har sett), men det er slik det vert tolka.

Det er klart at nokon burde fortelja henne korleis media fungerer, og gjort det klart at dersom du er leiar i ein ungdomsorganisasjon kan du ikkje uttala deg slik i hytt og vêr. Men eg meiner forståvidt at vi som er godt vaksne burde halda oss litt for gode til å nødvendigvis skulle sabla ned alle dei lite gjennomtenkte ideane som kjem frå ungdomspolitikarar. Ein underskriftskampanje om at ho skal gå av, er iallfall langt over mål.

Iallfall at det er heftig å behandla ungdomspolitikarar (iallfall når dei utelukkande representerer ungdomspartiet) som om dei var vaksenpolitikarar.
    Ja, det er åpenbart hva som skjedde. Men hvorfor i all verden skal en slik holdning og mening respekteres? Det er sterkt kvinneundertrykkende, og fortjener ingen respekt.

Å respektere betyr å godta. Slikt kan ikke godtas, og derfor ikke respekteres.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.585
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå surrer du fælt i egen selvopphøydhet... respektere at det finnes andre meninger er faktisk ikke det samme som å godta meningen eller budskapet..
    Dette er noe av det mest essensielle ved ytringsfriheten....

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.447
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel rimelig komplekst spørsmål hun uttaler seg om? Det finnes åpenbart ingen fasit om hva som er korrekt. Feks er jeg svært liberal i utgangspunktet og mener at kvinner skal få bestemme dette selv, men synes at en grense på 12 uker er fornuftig. Denne ble jo flyttet til 18 uker uten at det er noe logikk over det. Jeg har ingen problemer med å forstå et argument om at man uansett ikke skal ta abort og da er selvfølgelig den logiske fortsettelsen av dette at årsaken til befruktingen underordnet.

Synes egentlig slike argumenter fra KRFu bør møtes med himling med øynene og forbigås i stillhet. Dette har jo tatt av til et realt mediekjør i løpet av dagen og det er helt sikkert ikke særlig greit å være denne ungsdomspolitikeren i dag.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.196
    Kan forsåvidt se den, men vi kommer jo ikke unna at vi fatter vedtak hele tiden som er basert på mer enn bare faktagrunnlag. Forventninger, prognoser og ideologi ligger jo til grunn i alt politisk arbeid.
    Sant og riktig. Men poenget er at det må ligge mer til grunn enn en (lys eller mørk) idé, poltiske vedtak og lovverk må bestemmes på et bredere grunnlag enn "jeg liker det ikke".

Ideelt sett enig, men mange ville nok hevde at et eventuelt dramatisk kutt i sykepenger for eksempel ville være nettopp det, basert på vrangforestillinger og manglende evidens. Det ville være drevet av ideen om at vi er altfor generøse og at folk derfor sniker seg unna, men det mangler ikke på folk som mener noe helt annet.
    Synes denne sammenligningen halter. Her er det snakk om mange input; man vil bruke erfaringer fra andre land, undersøkelser, antakelser, høringer over et bredt utvalg involverte eller kunnskapsrike innen sine felt, før man velger å endre sykelønnsordninger. Selvsagt vil ideologi være en del av dette, og der kan man være helt uenige, uten å si at dette kommer av at det sto i en eller annen bok som var skrevet før sivilisasjon var et kjent begrep.

Og det er helt riktig, slike uttalelser skal ikke gå ubemerket hen. Det jeg reagerer på er at flere tilsynelatende vil forby religiøse mennesker, tanker og verdier i politikken. Hvilket er en helt annen sak.
    Om politikere er religiøse er selvsagt helt i sin orden, med mindre de forsøker å benytte sine religiøse forestillinger i maktsammenheng for å pålegge andre mennesker handlingsmønstre som ikke har rot i en bredere vedtaksprosess enn å ha lest en gammel bok.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.196
    1. Det er vel rimelig komplekst spørsmål hun uttaler seg om?

2. Det finnes åpenbart ingen fasit om hva som er korrekt. Feks er jeg svært liberal i utgangspunktet og mener at kvinner skal få bestemme dette selv, men synes at en grense på 12 uker er fornuftig. Denne ble jo flyttet til 18 uker uten at det er noe logikk over det.

3. Jeg har ingen problemer med å forstå et argument om at man uansett ikke skal ta abort og da er selvfølgelig den logiske fortsettelsen av dette at årsaken til befruktingen underordnet.

4. Synes egentlig slike argumenter fra KRFu bør møtes med himling med øynene og forbigås i stillhet. Dette har jo tatt av til et realt mediekjør i løopet av dagen og det er helt sikkert ikke særlig greit å være denne ungsdomspolitikeren i dag.
    1. Jeg synes ikke det er komplekst sett i lys av at hun mente en voldtatt person bare har å bære fram et barn som er inseminert i henne uten samtykke og med vold. Som problemstilling betraktet, er det svært enkelt å se at et slikt standpunkt er temmelig på viddene.
    2. Nu vel, det ble endret med visse forbehold og etter svært grundige utredninger fra mange hold, og det ble grundig debattert politisk i etterkant av utredningsprosessene.
    3. Jeg er enig i at det er et legitimt standpunkt, men svært problematisk som basis for lovgivning, da det griper såpass sterkt inn i andre individers selvbestemmelsesrett, at det reiser en lang rekke betydelige utfordringer.
    4. Det er antakelig ikke greit å være henne i dag, og som sådan er det en nyttig læreprosess for hvor langt en som vordende politiker kan strekke seg for å rasere andre menneskers liv.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    960
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn