Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.047
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En leder for et helseforetak, hvilke yrkesgrupper er det han leder? Det er jo ikke bare leger og sykepleiere ansatt i et helseforetak....
    Ja, det lurer jeg også på. Er vedkommende ekspert på medisin? Allmennmedisin da formodentlig, for det er vel litt for mye forlangt at vedkommende skal ha spesialisering i et par-tre dusin grener innen medisinen. Men hva da med de som styrer med bygg og eiendom, IT, eller lønn og personal? Økonomi og regnskap?

Lurer litt på hva @lars_erik egentlig ser for seg at en toppleder gjør.

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.191
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Slik blir det, når avstand mellom virkelighetsfjern ledelse òg de som 'ledes' blir til flere lysår.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.989
    Korpsforbunmdet, som kan alt om allting har talt. Da bes allmuen holde kjeft siden sannheten har blitt prediktert. En god leder er en leder som gjør hva korptsforbundet har bestemt seg for.

Lærebøkene i ledelse skrives om til "hva lars_erik har bestemt seg for er god ledelse er god ledelse" og alle i nasjonen blir glade.

Den opplagte innvendingen er "hva om lars_erik tar feil". Men det skjer aldri. Lars_erik kan alt om allting. Uansett fagområde. Er man korpsdirigent kan man alt om alt. Slik er det bare.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det får jo være opp til hver enkelt å ha sin formening om ledelse og lederkvalifikasjoner. Det blir ikke mer riktig om man, til det kjedsommelige, prosederer at ens egen mening og oppfatning er det eneste rette og saliggjørende.

Men, at det som i senere tid har blitt satt fokus på mht ledelse i det norske helsevesent indikerer vel ikke akkurat godt lederskap. Her er det vel mer en generell "ukultur" som har latt seg vokse frem, uhindret over tid. Så kan man jo stille seg spørsmålet om hvem som har det endelige ansvaret for dette.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.379
    Sted
    Market Snodsbury
    Hva er det de gjør i Scotland (fra Bollestads innlegg)?
    Eg har mistanke om at Skottland litt for ofte vert kasta fram som eit skodebrød i debatten, men ut frå det eg kan sjå (kjapp Google-research):

- fjerna dei «stykkprisfinanseringa», og minimerte rolla til private aktørar («divide between purchasers of care and providers ... is gone in Scotland and Wales.»)
    - skil mellom driftstilskot og investeringar
    - krev omfattande høyringar og politiske vedtak før strukturelle endringar i helsetilbodet. Regionale "NHS boards" har ansvar for planlegging og retningslinjer, ikkje for innkjøp av helsetenester.

Elles ser det ut som om dei har om lag same problemet som oss med ein kostnadseksplosjon i helsesektoren.

Frå ein nyleg kommentar i avisa Herald Scotland.
    In short, there can be no doubt that our current structures are relatively inefficient and leading to poorer outcomes when compared to our European peers, irrespective of spending.

Structure and culture matter too. It seems reasonable to state that NHS Scotland is a politicised bureaucracy, with politicians serving it both as the funders and as the protectors of what has until recently been viewed as a national treasure.

Managers who are directly responsible for performance are incentivised to respond to demands from above that may conflict with focusing on delivery of high-quality care by motivated and happy staff.

This contributes to frustration, burn out in clinical staff and what might be described as a ‘toxic’ culture within these organisations.

Den kommentaren, som har ein kritikk som liknar den mange her i landet ville ytra om det norske helsevesenet, konkluderer derimot med det som her i Noreg ville vorte oppsummert som feil medisin:
    But in both countries, compared to Scotland, outcomes are superior across most areas of healthcare, responsibility for funding and delivery of healthcare is decentralised (with patients exercising choice about where they receive healthcare), there is an allowance for a mix of public and private provision, and there is better retention of staff beyond the age of 60.

These lessons from Germany and Sweden have informed three specific proposals in our essay.

The first is that extending patient choice is essential to ensuring high standards and better patient outcomes.

Second is decentralising power and responsibility within the NHS, with funds more directly following patients which is essential to this devolution of power and underpins many of the other suggestions we have made.

Third is the recruitment and retention of able and motivated people from medical school through to changing job patterns and roles to aid retention towards the end of people’s careers.
    Eg trur ikkje det finst ein easy fix, altså.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.379
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Inga årsak, @Valentino. Eg skal vedgå at eg ikkje veit heilt korleis ein optimalt burde styra helsesektoren.

Den reine NPM-modellen, det offentlege betalar og handlar fritt frå private og offentlege leverandørar, verkar på meg å vera tilpassa ei heilt anna verkelegheit enn den norske, til dømes eit land der ein allereie har eit mylder av private institusjonar (som USA) og det offentlege skal ta over ansvaret. Det verkar på meg som overdrive mykje rekneskapsføring og oppsplitting i Noreg, der det offentlege allereie driv det meste av tung helsehjelp.

På hi sida er trur eg ikkje at det å «skrota helseføretaksmodellen» og erstatta med «noko anna» automatisk vil fjerna all kø og frustrasjon i Helse-Noreg heller. Det er ikkje å koma frå at medisinsk behandling er skikkeleg dyrt, nesten same korleis vi organiserer henne.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.986
    Torget vurderinger
    4
    Noman Mubashir skriver godt om utviklingen i et område jeg kjenner godt. En utvikling vi som har vokst opp i Lørenskog, Strømmen, Lillestrøm-området har sett over noen år, men som for etniske nordmenn er nær umulig å ytre offentlig uten å bli tatt til inntekt for mer ytterliggående grupperinger. Realiteten er en nær ukontrollert innbyggervekst hvor utbygging av infrastruktur og kulturtilbud henger etter, en fullstendig ubalansert befolkning hvor det stedvis knapt er norsk befolkning å bli integrert i, og på toppenmedfører den nye befolkningssammensetningen til økte offentlige lovpålagte utgifter, men reduserte skatteinntekter. Det siste eskalerer selvsagt problemene. I Lørenskog er kommunen på randen av konkurs som følge av dette og høye renteutgifter på offentlige prosjekter. Tiltakene ser ut til å være kutt i offentlige tilbud, blant annet til eldre, og innføring av eiendomsskatt. Begge deler medfører at to generasjoner som har bodd i og skattet til kommunen i flere tiår vil betale for de nyankomne. Og ikke minst vil kutt i offentlige tilbud bare forsterke de problemene Mubashir beskriver.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.534
    Sted
    Sølvbyen
    ^Har familie der, og har flere ganger tenkt at befolkningen omtrent har blitt skiftet ut de siste 20 årene. Kanskje ikke så rart når Lørenskog og Strømmen nærmest bare er en naturlig forlengelse av Groruddalen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.534
    Sted
    Sølvbyen
    Lurer på om de selger Mokkabønner også i Sverige. Isåfall kan det hende jeg må ta en Sverigetur snart og smugle hjem noen bønner.

IMG_4814.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn