Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jøss det hadde jeg ikke trodd @lars_erik nærmer seg samfunnsynet til den godeste doktor bass
    Nei. Men det har gått inflasjon i å tilråde ditt og datt fra politiet, meteorologer, kommunen osv. Under corona skulle vi feks holde oss inne. Tull og tøys, da var det jo tvingende nødvendig å komme seg ut og gå, for å unngå brakkesyke.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Get a grip.
    De aller beste av oss trenger ikke lensmann og prest til å bestemme hva vi gjør av lovlige aktiviteter, det er vi fullt ut i stand til å vurdere selv.

Så tenker jeg at du får gjøre hva du vil, så gjør andre det de vil.
    Vel, du skryter selv at du er ute og kjører bil midt i den verste stormen i nyere tid - og den var godt varslet. Å finne noe mer idiotisk er rett og slett vanskelig.

Skjønner det er krevende for deg å innse, men det er jo typer som deg som gjør at man må lage forbud. De fleste skjønte jo at man burde holde seg inne og flyttet biler og andre ting lenge før stormen kom.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel, du skryter selv at du er ute og kjører bil midt i den verste stormen i nyere tid - og den var godt varslet. Å finne noe mer idiotisk er rett og slett vanskelig.

Skjønner det er krevende for deg å innse, men det er jo typer som deg som gjør at man må lage forbud. De fleste skjønte jo at man burde holde seg inne og flyttet biler og andre ting lenge før stormen kom.
    Som sagt;

Get a grip.

Så vidt jeg husker, jobber du i forsvaret. Ja, her er absolutt en du overhodet ikke bestemmer noe som helst over.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    Det værste er ikke idioter, det værste er idioter som tror de er smarte.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.991
    Det blåser sikkert, men i '92 var det den styrken i bebodd strøk. Ikke veldig mange som bor på Utsira fyr i disse dager...
    Akkurat der ligger poenget, bebodde strøk.
    Enig i at det blir til dels latterlig mye skriverier hver gang det blir litt vær her omkring hovedstaden, men situasjonen er at her bor folk såpass tett at det betinger mye infrastruktur over hele området. Når trærne så begynner å falle, er sjansen overhengende for at det tar ut viktige transportlinjer og annen samfunnskritisk utstyr.

For like sikkert som at boulevardpressen går bananas over litt ekstra vindkast, så kommer alle tøffingene ute i distriktene og ler seg ihjel av folket i tettbygde strøk som ikke tåler noen vindkast, eller noen snøfnugg. Vel, disse tøffingene har antakelig ikke vært tilstede når det kommer en halvmeter snå i løpet av natta, eller når det ramler noen trær over høyspentmaster og jernbaneskinner. Østlandets trær er ikke tunet for storm, sånn er livet, og jeg betviler at gjennomsnittsinnbyggeren østpå er dårligere egnet til å takle problemer, enn folket nord for moralsirkelen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.344
    Sted
    Market Snodsbury
    Vel, disse tøffingene har antakelig ikke vært tilstede når det kommer en halvmeter snå i løpet av natta, eller når det ramler noen trær over høyspentmaster og jernbaneskinner.
    Hm. Alt med måte.

Jo, ein halvmeter nysnø over natta skjer fleire gonger kvar vinter vestpå. Tung nysnø, faktisk. Det same med straumbrot og tre i vegen. Det er jo ikkje slik at det er trivialitetar, heller.

Problemet er vel heller at dette utløyser ei mediedekking som om det skulle vera ein naturkatastrofe av tsunami-proposjonar, og i tillegg ei førehandsvarsling som i dei fleste tilfella burde vera reservert for krig og katastrofe.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat der ligger poenget, bebodde strøk.
    Enig i at det blir til dels latterlig mye skriverier hver gang det blir litt vær her omkring hovedstaden, men situasjonen er at her bor folk såpass tett at det betinger mye infrastruktur over hele området. Når trærne så begynner å falle, er sjansen overhengende for at det tar ut viktige transportlinjer og annen samfunnskritisk utstyr.

For like sikkert som at boulevardpressen går bananas over litt ekstra vindkast, så kommer alle tøffingene ute i distriktene og ler seg ihjel av folket i tettbygde strøk som ikke tåler noen vindkast, eller noen snøfnugg. Vel, disse tøffingene har antakelig ikke vært tilstede når det kommer en halvmeter snå i løpet av natta, eller når det ramler noen trær over høyspentmaster og jernbaneskinner. Østlandets trær er ikke tunet for storm, sånn er livet, og jeg betviler at gjennomsnittsinnbyggeren østpå er dårligere egnet til å takle problemer, enn folket nord for moralsirkelen.
    Nå må du ikke ta fra livsløgnen fra de som bor nord for Sinsenkrysset da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.937
    Uavhngig av hva man måtte mene om å på trass gå ut i drittvær eller lignende så er det vanskelig å komme bort fra at det over de siste par tiårene har skjedd en ikke ubetydelig infantilisering av befolkningen. Om noe skyld skal fordeles så bør en god dose legges på tabolidpressen som er glad i "dramatiske" oppslag, men man må nesten anta at når slikt til stadighet gjentar seg så bryr folk seg etter hvert mindre og mindre.

Lite case in point: Om man ser på gamle DNT-kart så er den oppgitte tidsbruken på ymse ruter en god del kortere enn hva den er på nyere kart. Grunnen, fikk jeg forklart av en hyttevert en gang da jeg oppdaget dette, er at det nå om dagen er mange flere i mye dårligere form som går disse turene enn hva som var tilfelle før så da har de tilpasset seg det. Uten at jeg er noen stor atlet så har jeg vært borti at folk bruker 14 timer på en tur jeg brukte 8 på. Skal sies at den var av den mer krevende sorten, men uansett.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og dette vet man i Norge i 2025, imponerende..
    Fra artikkelen
    «..Alle butikkene i sentrum var stengt. Nesten hele Folldal kommune og mange i nordre Østerdalen og Gudbrandsdalen er strømløse på grunn av uværet «Amy».

Kunne vært føre var
    Etter Eric Knight innså at det ikke ble noen handlerunde, dro han til en ladestasjon for å lade den snart tomme elbilen. Han hadde håpa på at ladenettet fungerte litt annerledes enn det vanlige nettet…»

lover godt beredskap…

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.991
    Hm. Alt med måte.

Jo, ein halvmeter nysnø over natta skjer fleire gonger kvar vinter vestpå. Tung nysnø, faktisk. Det same med straumbrot og tre i vegen. Det er jo ikkje slik at det er trivialitetar, heller.

Problemet er vel heller at dette utløyser ei mediedekking som om det skulle vera ein naturkatastrofe av tsunami-proposjonar, og i tillegg ei førehandsvarsling som i dei fleste tilfella burde vera reservert for krig og katastrofe.
    Enig i dette, det har gått en slags inflasjon i farevarsler med påfølgende skrekkbeskrivelser i dagspressen.
    Men det er ikke østlendingens skyld, sånn sett. Amy var ikke unaturlig problematisk her omkring hovedstaden, jeg har opplevd betydelig verre. Mye regn, javisst, men ikke ødeleggende mye.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hm. Alt med måte.

Det har gått inflasjon i varsler og dekning om "ekstreme" hendelser. Det blir, hvertfall for noen av oss, som å rope "ulv, ulv."

Å feks gå en tur når politiet for syvende gang på et halvår har "beordret" folk å holde seg inne, er ikke en trass-handling, men derimot å selv vurdere at det har da vært langt verre før òg at å gå tur i ruskevær faktisk er ganske forfriskende for kropp og sjel. Så får politiet og meteorologer, media og folk flest mene akkurat hva de vil om den saken.

I tillegg har hysteri tydeligvis også fått innpass, særlig etter corona;

Selv hamstrer jeg aldri, jeg kjøper det jeg trenger til en hver tid. 14 brød og 8 store pakker med dopapir, for tre dager med ruskevær, vitner mest av alt om at det klikker i hodet på folk. Muligens pga overdreven mediedekning, hysteri fra lensmann og prest. Det aller siste, er oppfordring om "beredsapslager". For hva da? En tenkt krig, "ekstremvær"? Det er jo også oppfordring til hysteri. Husker strømmen var borte tre uker på vinteren '75. Det er eneste gang i mitt liv et "beredskapslager" hadde vært på sin plass...

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.571
    Tog i Norge kap. MCMIV.

Her har Bane Nor kommet med en strategi, fra 1.mai i år, for å pynte grisen. Her er det noen kommunikasjonsdirektører som har tenkt no` voldsomt. Er redd for at den rekylerer kraftig !

"Saksfremlegget har tittelen «Redusere støy i forbindelse med avvik».
    I saksfremlegget står det at forsinkede og innstilte tog får mye oppmerksomhet i offentligheten generelt – og i mediene spesielt."

1759655684766.png
    Et par høydare fra artikkelen:

1759655126725.png

1759655430751.png

Bane Nor sluttet å dele trafikkmeldinger: Ville «redusere støy»

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bra de omsider fikk bruk for alle kommunikasjonsdirektører da, til å legge lokk på informasjon. Nå går selvsagt alle tog i rute...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.338
    Torget vurderinger
    2

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.937
    Også de som varsler er enige i det..

Det ville nok vært helt uproblematisk om ikke Blabladet, VG og andre hegnte seg på i stor skala og blåste det hele opp. Men som nevnt tidligere er det også et tegn i tiden - man skal pakkes svært godt inn i bomull og enhver enkelthendelse der noe går galt blir blåst opp og det kreves handling fra øvrigheita. Dette er defintivt en ny greie som kom over tid med internett, før det var det jo knapt noen, utover de direkte berørte, som brydde seg om noe gikk galt på en eller annen måte et eller annet sted i nasjonen. Nå er det riksnyheter at et tak blåser bort et sted i Norge. Det hele er nærmest utstudert idiotisk.

Det ville ikke vært så farlig om det begrenset seg til å generere klikk i nettavisene, men det er jo slike saker som over tid også former politikk. Dersom ett eller annet går galt ett eller annet sted på en eller annen måte så er veien rimelig kort til krav om lovgiving, regulering og det hele og som politiker med trynet sitt i media hele tiden så kan man jo ikke si "sorry, men shit happens - dette driter vi i" hvilket faktist stort sett ville være riktig svar. Det er ikke akkurat slik at enhver anekdote er et tegn på storstillt syestemsvikt, men det fremstilles slik.

Man må faktisk forvente at ting går galt innimellom, og det eneste man kan eller bør kreve fra omgivelsene er at de gjør sitt til å håndtere det der og da og om ting går riktig galt at helsevesenet lapper en sammen etter beste evne. Å kreve at man skal gjøre alt mulig for at noe slikt ikke skal skje igjen er fullstendig galskap. Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en lekeplass som var spektakulært fantastisk. Det var delvis drevet av en akadmiker på den lokale høyskolen som ivret veldig for "fri lek" og at barn vil begrense seg selv og delvis av at dugnader i bygde-Norge er, eller i det miste var litt mer schwung over enn hva som er tilfelle i mer urbane strøk. Folk stillte med traktor, gravemaskin og ikke minst håndverkskunnskap. Sannsyneligheten for at en slik lekeplass kunne blitt etablert i dag er ca minus 800 prosent. Meg bekjent var det i min tid ingen alvorlige skader selv om vi alle fallt ned og fikk sår her og der. Det fremstår som ganske grei risk-reward, folk får vært fysisk aktive, får utviklet motorikk og får utviklet balanse, styrke og utfordrer grenser. I dag ville det dødd ved første tilfelle av at noen fallt ned og brakk en arm eller et ben.

Om man skal bli veldig aekdotisk så merker jeg ganske godt nå, i en alder av snart 50 år, at min motorikk er langt over hva som er gjengs for alderen. Jeg liker å tro at det er en funksjon av en, sett i ettertid ganske ubegrenset barndomstid. Vi klatret i tau og i trær, gjorde alt mulig vi trodde vi klarte og det var ingen voksne som fulgte med og begrenset utfoldelsen. Jeg er ikke redd for høyder eller å utsette meg for situasjoner der, dersom alt går til helvete samtidig, så vil jeg falle ned og denslags.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.338
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare avisene, kommunene er overivrige på dette med å ta ansvar, noe lærte de i pandemien. Virker som om «alle» tror at det vi opplever i nåtiden har ingen opplevd før.

Amy varte ikke lenge nok så noen fortsetter med å ta ansvar, hva er problemet med at folk må gå rundt et tre som er falt i bakken når de går tur på en tursti?

Skjermbilde 2025-10-05 kl. 15.53.06.png

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare avisene, kommunene er overivrige på dette med å ta ansvar, noe lærte de i pandemien. Virker som om «alle» tror at det vi opplever i nåtiden har ingen opplevd før.

Amy varte ikke lenge nok så noen fortsetter med å ta ansvar, hva er problemet med at folk må gå rundt et tre som er falt i bakken når de går tur på en tursti?

Vis vedlegget 1150751
    Dette er en spøk, ikke sant?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.937
    Aktivistdsme drar på noe der enhver med en halvt fungerende hjernecelle bør skjønne er risikabelt. Det går ikke som planlagt (altså en spennende tur for å dyrke egen godhet) og når konsekvens melder seg roper man på staten. Dama er altså så tett at hun tror at hun kan dra til en krigssone helt uten konsekvenser.

Dette er er fint eksempel på folk som tror de tar med seg Norges sosialdemokrati på tur uansett hva formålet er. Når selvrealiseringen, som man glatt kunne latt være går skeis så roper man på state for å redde en fra sine egne mangelfullle vurderinger. Om man vil leke martyr fordi det ser bra ut så gå i det minste all inn og ikke rop på staten.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.338
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en spøk, ikke sant?
    Man spøker ikke med slikt...

-Sandnes kommune melder at to populære turområder i kommunen stenges etter uværet Amy. Det gjelder Sandvedparken og Vagleskogen.

– Det kan være andre områder hvor det også ligger nedblåste trær. Her oppfordrer vi folk om å holde avstand. Nedblåste trær kan utgjøre en stor fare, skriver kommunen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.344
    Sted
    Market Snodsbury
    ^
    Samtidig skjønar eg at kommunen gjer dette. Ikkje heilt usannsynleg at eit nykvelva tre ligg i spenn på ein eller annan måte, og at ein luring (td på fire-fem år) meiner det er eit supert klatrestativ.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.338
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Samtidig skjønar eg at kommunen gjer dette. Ikkje heilt usannsynleg at eit nykvelva tre ligg i spenn på ein eller annan måte, og at ein luring (td på fire-fem år) meiner det er eit supert klatrestativ.
    Jeg er så naiv at jeg tenker at dette ser folk selv og tar hensyn deretter men kanskje jeg tar helt feil...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.180
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Det er ingenting å skjønne med et slikt vedtak, annet enn at det er overformynderi. Folk er fullt ut i stand til å vurdere selv. Trenedfall finnes overalt i skog og mark, og det har en tendens til å gå helt utmerket når en treffer på slikt.

Dersom ting som er farlig skulle forbys, bør all ferdsel på veier snarest få et slikt vedtak. Det er nærliggende å tro at slikt tøv er én av ettervirkningene av alle idiotiske corona-tiltak, som ble gjort for å være på den ekstra sikre siden.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.338
    Torget vurderinger
    2
    Har en tursti sånn ca. 40-50 m fra huset, slik ser det ut der i dag. Tipper ordføreren her i kommunen er i fjøset og lar det ligge til teknisk etat kommer med motorsaga en eller annen dag. Ser det fra kjøkkenvinduet og har ikke lagt merke til noe spesielt der, folk bare lusker seg forbi.

IMG_3069.jpeg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.937
    Har en tursti sånn ca. 40-50 m fra huset, slik ser det ut der i dag. Tipper ordføreren her i kommunen er i fjøset og lar det ligge til teknisk etat kommer med motorsaga en eller annen dag. Ser det fra kjøkkenvinduet og har ikke lagt merke til noe spesielt der, folk bare lusker seg
    Svigerfar er en av disse som gjerne har med en batteridrevet motorsag på tur i den lokale skauen. Uten at noen merker det så er plutselig stien ryddet uten at noen kommunalt ansatt eller innleid har vært involvert.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.681
    Før het det erting. De svakeste ble mest ertet. Deretter fulgte de tynne og så de rødhåret.
    Som tynn og svak førsteklassing tidlig på 60-tallet har jeg erfaring med det

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn