Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.039
    Sted
    Oslo
    12-13 åringer blir kriminelle
    På åttitallet etterlyste Gro nabokjerringene
    Nå blir nabokjerringene anmeldt av Barnevernet om de legger seg opp i hvordan nabo ungene har det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Det som bekymrar meg i den saka, er ikkje at/om dei kriminelle er i barnevernet si omsorg og/eller har vakse opp i dårlege miljø. Det viser at barnevernet ikkje funkar, men det visste vi jo (beste inngangen til tunge rusmiljø, nest etter Oslo Vest, ser det ut som).

Det som bekymrar meg er at med dei rekrutteringsmetodane, så kan nærast ein kvar unge på 12-14 med dårleg impulskontroll verta drapsmann (og, ja, det er særleg unge gutar som har akutt mangel på impulskontroll i den alderen).

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det som bekymrar meg i den saka, er ikkje at/om dei kriminelle er i barnevernet si omsorg og/eller har vakse opp i dårlege miljø. Det viser at barnevernet ikkje funkar, men det visste vi jo (beste inngangen til tunge rusmiljø, nest etter Oslo Vest, ser det ut som).

Det som bekymrar meg er at med dei rekrutteringsmetodane, så kan nærast ein kvar unge på 12-14 med dårleg impulskontroll verta drapsmann (og, ja, det er særleg unge gutar som har akutt mangel på impulskontroll i den alderen).

Det ser ut som barnombudet vil ha mere av det som ikke fungerer, dvs. mere fjerning fra hjemmet…

Hvis barna ikke er rusmisbrukere enda, blir de oftest det på institusjon…

Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    477
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Koselig.

I sin tid har jeg opplevd dette selv, riktignok ikke i sykehusbransjen. Dette var innen eiendom og drift: Jeg ble langtidsssykemeldt, min mellomleder sammen med ukjent representant fra innleid bedriftshelsetjeneste hevdet at min sykemelding ikke var gyldig og dette var i mitt møte sammen med min fastlege. Det viser desverre at hvis arbeidsgiver ser på deg som et problem så opponerer dem.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.700
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Litt artig denne ideen yngre mennesker har om tradwife. Jeg er gammel nok til å huske da kvinnens plass var i hjemmet. Det som ikke huskes er at kvinnen var enerådende sjef i huset og mannens oppgave var å skaffe mat på bordet, tak over hodet og klær til familien. Barna skulle ikke mannen befatte seg så mye med etter besvangringen.
    Kjenner folk som framleis fordeler arbeidet slik, men det går berre for ei lita stund. Det fungerer til viss det er ein stor barneflokk. og foreldra har god inntekt/økonomi, betalt heim og transportmiddel. Elles er det vekkasta å halde damene borte frå arbeidslivet når ungane vert større enn bleiestadiet. For kva skal Mamma finne på når det eine (eller begge) avkomet flyttar på hybel? Vaske golvet dobbelt så ofte?
    I Noreg har vi ei utmerka ordning, der vi har godt høve til å fylgje opp barna til dei når eittårsalder, gode barnehagar, og litt barnetrygd. Det kunne vore endå betre, men løysinga er definitivt ikkje å la dama stå på kjøkenet og føde barn....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.700
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke værre enn man har det som pensjonist. Kan ikke lenger gå på jobb for å slappe av! Og når Husvaranen går av om et par måneder, hva i all verden skal man gjøre da??
    No har eg ein kronisk sjukdom som gjer meg alderdomssyntom ganske kvikt, men eg har prioritert slik;
    - Så leige eg orkar, skal eg gå i fjellet
    - Når eg ikkje orkar gå på fjellet meir, skal eg ut i båt.
    - Når det ikkje er forsvarleg å sende meg ut i båten, skal eg spele vinylplater
    - Når eg skjelv for mykje på hendene, skal eg strøyme musikk
    - Når eg rotar med strøyminga (og kvaliteten på tenestene vert for dårleg) skal eg skrive på Hifisentralen.
    - Når eg ikkje får til tastaturet, skal eg fylgje med i alle seriane på Nettflix.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Kjenner folk som framleis fordeler arbeidet slik, men det går berre for ei lita stund.
    Eg tenkjer denne «tradwife»-trenden, forstått som livsstil, er uproblematisk. Ok, ikkje heilt, men iallfall ikkje verre enn alle andre moglege trendar influensarar på TikTok og Instagram promoterer.

Å henta inspirasjon til heimeliv, og for den del organisering av familien, frå det beste av «husmorperioden» (om vi strekkjer han litt, ein periode på ca. 50 år midt på 1900-talet) er heilt OK. Vi har det med å gløyma at det var desse damene (husmødrene) som skapte mykje av den moderne kjernefamilien, med familieheimen til ein stad for kvile, rekreasjon og fellesskap. Dei gjorde det heller ikkje som eit glamorøst overskotsfenomen, men ofte av plikt og med rasjonalitet og økonomisk sans (og på lærarvis minner eg om at ordet «økonomi» kjem frå oikos, familie/hushald).

Om vi diskuterer det som livsstil/trend reagerer eg på to ting:

1. For det første kor historielaust og lite rotfesta idealbiletet deira ofte er. Dei klypper og limar saman kvinnebilete (ofte glansbilete) på kryss og tvers av tid og rom, og lagar seg ei fiktiv førestilling om korleis «det var før». Som ein start, er det to bøker eg gjerne vil tilrå denne gjengen å ta utgangspunkt i:

Med kjønnsperspektiv på norsk historie (gjerne 3. utgåva frå 2020: Hagemann, Melby, Roll-Hansen, Sandvik og Øye), som er ei glimrande framstilling av kva rolle kjønn har spelt i det norske samfunnet. Dei kan gjerne starta med fjerde delen, om «husmortida» (Kari Melby).

Skikk og bruk (red W. Brøgger, 1960). Denne må dei forstå som kjelde og tidsbilete. Hjelpespørsmål: Til kven vart boka skriven, og kvifor? Ho gjev eit godt bilete av ideal og normer midt på 1900-talet, men er også normativ på den måten at ho tilbyr eit kritisk blikk på tradisjonane.

Vi kan også hugsa på at medan staten i mellomkrigstida såg den heimeverande husmora som kritisk i eit folke- og samfunnshelseperspektiv, så var dette synspunktet på veg ut allereie på 1950-talet.

2. Kor meiningslaust det er å kjønna denne trenden. Som omsorgsperson og vaksen hentar eg minst like mykje inspirasjon frå mor mi, og bestemødrene mine, som frå far min og bestefedrene mine. Å tru at praksisane deira skal vera utilgjengeleg for meg, berre fordi eg ikkje er kvinne, har kvinnekropp eller har fødd barn, er heilt bak mål.

Rett nok har mykje (men slett ikkje alt) av kunnskap om korleis ein gjer ting, vore tradert i kvinnefellesskap, men det er jo ingen grunn til at det skal vera ein norm.

Om vi diskuterer det som politikk

... stiller eg det same spørsmålet som eg har stilt før: Kva pokker vil dei.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ enkelt, dei vil kun bli populær og få likes
    Deretter, kanskje et nytt protestparti med fokus på mannen som arbeidsslave slik at kvinnene kan nyte det gode heimelivet…

• Liker
    Reaksjoner: fry

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.137
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg tror faktisk det er bedre for et lite barn å være sammen med foreldrene den første tiden framfor fremmede. Iallfall til de blir litt større.
    Kona var delvis hjemme med ungene da de var små. Jeg reiste mye, og tjente greit så vi prioriterte slik, barnehage var også kostbart, og ikke alltid like lett å få.
    Men hun er ikke på noe sett og vis noen «tradwife», selv om er solid kvalifisert på alle hvis.
    🤗💝

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvis barna ikke er rusmisbrukere enda, blir de oftest det på institusjon…
    Eg gjerne moderera meg sjølv.

Eg trur barnevernet i gjer veldig mykje bra, både når det gjeld å følgja med på ungar som har det vanskeleg (og rådgje familiane) og tilby fosterfamiliar i somme tilfelle.

Samtidig verkar det som om institusjonane ikkje fungerer når det er snakk om ungdomar som er i ferd med å få vanskar med rus, psykiatri og/eller på veg mot kriminelle miljø.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Deretter, kanskje et nytt protestparti med fokus på mannen som arbeidsslave slik at kvinnene kan nyte det gode heimelivet…
    Den store fordelen med å vera historikar er at når folk seier at «det var betre før», så kan eg i dei aller fleste tilfelle med tyngd slå fast at det var det ikkje.

Sjølv om eg er veldig, veldig glad i gamle greier, og meiner vi kan læra veldig mykje av å studera korleis ting var før.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og er det ikke slik at man stort sett gjentar det generasjonen 2 år tidligere hold på med? Altså i stort. Man vet hva foreldrene gjorde godt og dårlig, men ikke tilsvarende fôr besteforeldrene og ender da opp med å gjenta besteforeldregenerasjonen ..

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    558
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Kona var delvis hjemme med ungene da de var små. Jeg reiste mye, og tjente greit så vi prioriterte slik, barnehage var også kostbart, og ikke alltid like lett å få.
    Men hun er ikke på noe sett og vis noen «tradwife», selv om er solid kvalifisert på alle hvis.
    🤗💝
    Kona min var også hjemme til ungene begynte i barnehage. På den tiden begynte de mye senere i barnehage, vår var +/- 2 år. Men i tilligg var hun dagmamma for 3-4 unger (ikke så lett å få barnehageplass på 80-tallet). Så jeg vil si at det kvalifiserer til fulltidsjobb og vel så det. Hun tok seg av huset, laget mat, passet andre sine unger i tillegg til våre 3 og ei bikkje. Respekt, ikke mange som hadde orket det i dag.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.670
    Torget vurderinger
    0
    No har eg ein kronisk sjukdom som gjer meg alderdomssyntom ganske kvikt, men eg har prioritert slik;
    - Så leige eg orkar, skal eg gå i fjellet
    - Når eg ikkje orkar gå på fjellet meir, skal eg ut i båt.
    - Når det ikkje er forsvarleg å sende meg ut i båten, skal eg spele vinylplater
    - Når eg skjelv for mykje på hendene, skal eg strøyme musikk
    - Når eg rotar med strøyminga (og kvaliteten på tenestene vert for dårleg) skal eg skrive på Hifisentralen.
    - Når eg ikkje får til tastaturet, skal eg fylgje med i alle seriane på Nettflix.
    Ikke så langt unna mine planer det der!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.670
    Torget vurderinger
    0
    Var på besøk hos venner for noen uker tilbake og da så vi et TV program som gikk på dette med "Alt var bedre før!" Et program tok for seg togreiser der det var ordentlig restauranvogn med hvit duk på bordet. Artig tilbakeblikk, og personlig ville jeg fortrukket det framfor den kiosken de har i dag.
    Det var også et program om husmorrollen og husmorskole og hele den balletten. Kan jo ikke si at folk levde noe dårlig liv på 40-50-60 tallet, MEN det var et helt annet samfunn der det faktisk var mulig å forsørge en familie på 1 lønn hvis fruen var hjemme og styrte huset. En av mine tanter hadde vært i Danmark på husmorskole der de lærte hvordan "husmoderen" skulle "styre" sitt hjem. Dvs Adm Dir. for husholdningen med ansatte som gjorde jobben. Kjøkken piker,
    kokke, barnepike osv. Hun kom da også fra et særdeles velstående hjem der nede sør i landet. Hvordan onkel snellet inn henne forstår jeg ikke for han, selv om han ikke var fattig, så lå han nok i en litt annen intektsgruppe! Men da mor var barn 20-30 tallet hadde de både kokke, kjøkken pike, stue pike og barnepike. Men som min gamle mor også sa så var lønna til en professor på NTH ca 100X lønna til til den kjøkkenpiken han hadde i arbeid. Så det var et samfunn som var lagdelt på en måte det er vanskelig å sette seg inn i for oss i dag. Og det er vel et samfunn selv de mest ivrige FrP'ere her på Sentralen egentlig ikke ønsker tilbake?
    Når det gjelder disse nymoderne "tradwives" så virker det på meg som om idealet er amerikansk middelklasse på 50-60 tallet. En samfunnsklasse som i dag er så godt som utradert. I USA er det snart kun fattigfolk og superrike igjen. Og det virker jo som om det er mål for den politikken som føres.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.670
    Torget vurderinger
    0

Vi som bor i Finnmark er ike overasket over dette utspillet for det har lenge virket som om ledelsen har sett de ansatte som sine største fiender. ja de er ikke så glade i pasienter heller, de er jo mest i veien! Men tatt i betraktning at det er leger som skriver sykemeldinger så er jo et slik skritt langt på vei å erklære krig mot en yrkesgruppe samme arbeidsgiver veldig avhengig av??! Er det så smart da?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.287
    Torget vurderinger
    2
    Uvær på vei og overskriftene er mange både om det ene og andre som strømbrudd, veier, vann og trær etc. Men som vanlig så er det ingen som slår DB...

Skjermbilde 2025-10-02 kl. 14.48.13.png

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.137
    Sted
    Holmestrand
    Kona min var også hjemme til ungene begynte i barnehage. På den tiden begynte de mye senere i barnehage, vår var +/- 2 år. Men i tilligg var hun dagmamma for 3-4 unger (ikke så lett å få barnehageplass på 80-tallet). Så jeg vil si at det kvalifiserer til fulltidsjobb og vel så det. Hun tok seg av huset, laget mat, passet andre sine unger i tillegg til våre 3 og ei bikkje. Respekt, ikke mange som hadde orket det i dag.
    Høres kjent ut det der.
    Min plusset på det du nevner med å drive målsømvirksomhet for «fine fruer».
    🤗

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.437
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten at jeg vet svaret, så regner jeg med at dette er ytterligere ett eksempel på absurd administrativ styring i offentlig sektor.... i privat sektor med store organisasjoner følger man stort sett avtaleverket, selv om det stadig dukker opp konflikter av typen "her er det jeg som bestemmer"....
    Politikernes evige mantra om å "jobbe fortere og smartere" tar stadig nye absurde vendinger i offentlig sektor, og ingen av sw "styrende" synes å ta innover seg at grensene for fart og smartness er passert for lenge siden..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Vi kunne, dersom alle familiar hadde ein vaksen i 100% omsorgsjobb, avvikla ein god del av den offentlege velferda: Barnehage, småskule og ein god del stell av gamle og sjuke. Dessutan kunne vi driva den yrkesaktive i familien ganske mykje hardare: mindre ferie, ingen “heime med sjukt barn”-dagar, lengre arbeidstid.

Eg trur ikkje det hadde kompensert fullt ut, sjølvsagt. Men ein heimeverande (mor) kunne jo laga meir mat frå råvarer, reparert og sydd om klede og alt mogleg anna folk gjorde av naud, ikkje som hobby. Kanskje kunne dei teke på seg småjobbar innimellom, som sying, barnepass og anna? Og, sjølvsagt: Dei treng neppe utdanning utover folkeskulen, men får fint finna seg noko ufaglært å jobba med før dei finn seg ein forsørgjar. Og, best å ikkje verta gravid før ein finn ein slik, for då er det anten ulovleg abort eller mødreheim som ventar.

Neidå.

Dette tradwife-styret er ikkje berre lite respekt for kvinnekampen, det er også respektlaust andsynes livsverket til alle dei som var husmødrer, i den ganske korte tidsperioden slike fanst («husmor» var noko ganske anna enn gardskone eller borgarleg husfrue).

Jævla sukkerspinn.
    I det store landet utlandet er det ganske vanlig at offentlig/peivat barneomsoeg/-oppbevaring er så dyrt at det, med mindre man tjener veldig godt, ikke lønner seg for begge foreldrene å jobbe siden den reelle inntekten til den ene, ofte moren, fort blir nærme null eller negativ.

Uavhengig av hva man mener så er også begge foreldre i full jobb en sosial konstruksjon og eventuelt barnas beste er nok ganske langt nede på den reelle prioriteringslisten siden det ikke er innenfor mulighetsrommet til de langt fleste og selvrealisering er ganske in om dagen. I vårt område er det ikke uvanlig med to karriereforeldre som knappest ser barna sine.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    I det store landet utlandet er det ganske vanlig at offentlig/peivat barneomsoeg/-oppbevaring er så dyrt at det, med mindre man tjener veldig godt, ikke lønner seg for begge foreldrene å jobbe siden den reelle inntekten til den ene, ofte moren, fort blir nærme null eller negativ.

Uavhengig av hva man mener så er også begge foreldre i full jobb en sosial konstruksjon og eventuelt barnas beste er nok ganske langt nede på den reelle prioriteringslisten siden det ikke er innenfor mulighetsrommet til de langt fleste og selvrealisering er ganske in om dagen. I vårt område er det ikke uvanlig med to karriereforeldre som knappest ser barna sine.
    Det er heilt sant at førestillinga om kva som er «normalt» er ein sosial konstruksjon, og også at det påverkar våre syn på kva som er «best for ungane».

Vi delte foreldrepermen for våre fire ungar 50/50, og eg har teke siste delen, og dimed også barnehagetilvenninga på alle saman. I den prosessen (som alltid er litt gråt og skriking, same kor god tid ein tek seg) har eg kvar gong vore heilt overtydd om at det var riktig, og bra for ungane å måtte ha meir sosial kontakt med andre ungar på sin alder og læra å knyta seg til andre vaksne.

Det er klart at forventninga om at det skulle gå bra, og det at alt var rigga for at eg skulle tilbake i jobb etterpå, i høgste grad har påverka korleis eg såg på saka. Dersom eg skulle gått og kjent på det, eller visst frå starten at vi skulle planleggja for å vera heime med kvar av ungane i to år, så hadde eg nok sett annleis på det.

(Vi hadde nok ikkje planlagt annleis utan å ha eit sterkare nettverk av andre småbarnsforeldre og/eller besteforeldre i nærheita, heller).

Men tanken om at barnehagar er positivt for ungar i seg sjølv, er ikkje heilt ny, særleg ikkje i Skandinavia. Viss du les Emma Gad, som skreiv populære "Skikk og bruk"-bøker i Danmark alt på tidleg 1900-tal, så tilrår ho (i boka Takt og Tone, 1918) barnehage frå fireårs alder

Hvis man kun har et enkelt Barn, maa det tilraades at sætte det i en Frøbelhave ved omkring fire Aars Alderen for at skaffe det Selskab med andre Børn, og for alle Smaabørn er dette anbefalelsesværdigt, hvis ikke Forældrene har megen Tid eller Lejlighed til at beskæftige sig med dem. Børnene lærer i den saakaldte Børnehave at gøre Arbejdet til en Leg og Legen til Arbejde. De vaagnende Kræfter benyttes og forædles, al den overflødige Energi, som gør Barnet uroligt og besværligt.

Man brugte tidligere i Barneskolen at straffe ved at paalægge forøget Arbejde. Den uheldige Oversidden, der er en Rest af denne Methode, er af Frøbel forandret til, at den mest virksomme Straf er at nægte Børnene Glæden ved at deltage i Arbejdet.
    (Frøbelhave, etter den tyske pedagogen Friedrich Fröbel)

Eg lurer på om den franske crèche også har hatt liknande status. Tanken om å «gå heime med mor» til sjuårsalderen har iallfall vore tradisjonelt sett ned på, ikkje berre her. At normalen for barnehagestart skal vera 10 mnd alder, derimot, er sannsynlegvis det meir diktert av behovet til foreldre for å koma seg i jobb for å tena nok pengar til å betala huslånet.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Mest av praktiske årsaker (tilgang på barnehageplass) så hadde min samboer et halvår ulønnet perm med begge barna våre. Var temmelig mange «unge» mødre den gang som sa de ville gjort det samme. Men som ikke hadde råd til det. Den monetære kostnaden var faktisk overraskende lav viste det seg (skattefri kontantstøtte + ikke betale for barnehage + lav skatteprosent to påfølgende år) spiste opp ganske mye av hva det kostet i rene penger kontra hva man vanligvis gjør.

Barnehage er i alle fall veldig convenient som de sier i utlandet for foreldre. Da kan man fortsette med sitt med null sosialt stigma siden alle gjør det samme.

Siste avart av dette er/var aupair. Da kunne man sette enda mere av oppfølging av barn ut til noen andre mens man drev med hva man egentlig ville - pleie egen karriere. Selv om den opprinnelige ordningen er avsluttet lever den i praksis videre i velstående familier i en annen form, da med «nanny» fra EU/EØS og til en god del høyere kostnad enn før.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Siste avart av dette er/var aupair. Da kunne man sette enda mere av oppfølging av barn ut til noen andre mens man drev med hva man egentlig ville - pleie egen karriere. Selv om den opprinnelige ordningen er avsluttet lever den i praksis videre i velstående familier i en annen form, da med «nanny» fra EU/EØS og til en god del høyere kostnad enn før.
    Då nærmar vi oss den gamle britiske landadelen (jf Downton Abbey-referansane); barnepike (og etter kvart huslærar) fram til dei vart gamle nok til kostskule.

Eg kan ikkje sjå at det skal vera eit ideal, heller, men på hi sida viser jo det at det ikkje nødvendigvis har vore ei universell lov at det er foreldra som personleg og direkte har stått for mesteparten av omsorga for småbarn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn